Framtiden -> Eldrivna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och handen på hjärtat så skulle jag aldrig betala 300K för den men o andra sidan så gjorde jag inte det och tycker då att den är helt underbar.

Men för dem som betalade det priset så förstår jag att man blir besviken, om man dessutom blir lovad 10 mils körning




Dyra = Ja
Dåliga = Ja när man blir lovad fantasisiffror. Men annars är dem fantastiska

Undrar hur mycket energi som krävs för att värma en bensinmotor med motorvärmare under vinter.. där har du nog ett kolkraftsverk med:rolleyes:

Jag vill också ha en elbil/elmotorcykel, mest för att jag tycker att det är kul med alla sorters teknik, men att därifrån påstå att det skulle kunna ersätta mina bensindrivna fordon, på något sätt är att överdriva dess fördelar.

Det var ju också därför elbilsprojektet i danmark (egentligen alla elbilsprojekt jag har hört talas om) har blivit besvikelser.
(FET EDIT, Ett elbilsprojekt fanns ju där inte kunderna var besvikna, EV1 hette den väl, GM's elbil som man bara fick leasa, dom kunderna var otroligt nöjda med sina bilar, men GM avbröt projektet och fraktade bilarna till destruering)

Dom har lovat för mycket, och sedan blir folk besvikna.

Vi hade ju någon budbilsfirma här i sverige som gjorde ett test med renault express, det skulle inte alls förvåna mig om din är därifrån.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Jo, visst, fast samtidigt så var det ju inga jättehopp från ingenting till fullt fungerande saker som skedde i smyg över natten.

Regeln "Låter det för bra för att vara sant, är det med allra största sannorlikhet så" gäller fortfarande.

Jag samlar på tidningen "Populär mekanik", alltså den svenska utgåvan av Popular Mechanics som gavs ut på 50 talet, många av uppfinningarna och ideerna som presenteras där är fullkomligt skrattretande, men i tidningen framställs dom som "ska lanseras under nästa år".

Bland annat den flygande bilen!


Samtidigt så har ju utvecklingstakten ökat ganska rejält över de senaste århundradena. Ingenting är klart på en handvändning men om man ger det något decennium så borde effektiva bränsleceller kunna prestera hyfsat bra.

Kommer själv ihåg några (senare) varianter av de där tidningarna med alla möjliga framtidsscenarier, visst är de roliga att läsa men man får ju också komma ihåg att bara för att vi kan göra något betyder det inte något. Har för mig att jag sett hemmabyggen som ska likna flygande bilar, frågan man får ställa sig är väl helt enkelt om det ens är ett realistiskt sätt att transportera sig. Med tanke på hur illa folk kör när de inte har en z-axel att ta hänsyn till :arsele

Hur fan skulle världen se ut om man kan bli påkörd snett uppifrån?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtidigt så har ju utvecklingstakten ökat ganska rejält över de senaste århundradena. Ingenting är klart på en handvändning men om man ger det något decennium så borde effektiva bränsleceller kunna prestera hyfsat bra.

Oja, visst kommer det att finnas sätt att lagra/tillverka tillräckligt mycket elektricitet för att vi ska kunna transportera oss, men inte än, långt ifrån än....

När det gäller den flygande bilen så hade jag samma fundering som barn, hur f-n ska man se till att folk inte kolliderar?

Det var innan datoriseringen hade kommit igång, med styrdatorer börjar det verka rimligt att det ska gå att lösa, dock inte med den typ av datorer vi har i dag :vistacrash
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Självklart är inte bränslecellen för allemansbruk här ännu och om läser mitt inlägg så sa jag inte det heller.

Men att man faktiskt lanserar den som en produkt om än med på tok förhögt pris innebär att det börjar röra på sig.

För att flera företag skallsatsa på en ny teknik så måste någon gå först och om tillräckligt många med stor plånbok börjar handla så leder det till att fler följer efter. Det i sin tur leder till konnkurrens och mer produkt utveckling.

Dom prestanda jag skrev hade jag fått beskrivna för mig per telefon. Jag har sedan dess läst datablad själv och helt rätt effekten hade han som var på mässan missuppfattat helt. Aggregatet dom visade var på 90 W men det var litet helt tyst och såg ut som en väska en 5 L tank räckte 210 timmar och dessutom avgav det värme så det är nog mycket bra för en båt. Max laddström var 17,2A vilket gör aggregatet mycket intressant jämfört med en rimlig solcellspanel.

....

För att driva fordon med bränsle cell är det nog långt kvar.

.
Jag kan hålla med om att bränslecellen som princip är väldigt tilltalande.
Men å andra sidan är jag skeptisk av naturen och när man dribblar med siffrorna som
dom här leverantörerna tycks göra blir jag extra misstänksam.

"Max laddström...17,2 A" och 90W effekt...hmmm det ger, enligt mina baskunskaper i ellära, en spänning på 5,2V.
Vad är det för batterier man laddar på den spänningen?

Luktar skummt.:va
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Max laddström...17,2 A" och 90W effekt...hmmm det ger, enligt mina baskunskaper i ellära, en spänning på 5,2V.
Vad är det för batterier man laddar på den spänningen?

Luktar skummt.:va

Det är för att ladda iPoden, den kommer med USB ladduttag! :D (USB laddare är väl på 5V?)

Bränslecellen ÄR en bra princip, men den är ingen revolution, även om dom löser problemen som finns i dag så går den på bränsle som måste framställas.

Finnarna Wärtisalo eller vad dom nu heter har ju några bränsleceller i provdrift som går på gas från förmultnande sopor, där har man ju bränslet någorlunda gratis, en gas som ändå är önskvärd att ta till vara på ett eller annat sätt (andra soptippar eldar den i värmeverk, ett kanske nog så bra sätt att ta tillvara den)
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
..

Vi hade ju någon budbilsfirma här i sverige som gjorde ett test med renault express, det skulle inte alls förvåna mig om din är därifrån.

Mina bilar kommer från posten, elkraftföretag och kommuner.


Men efter att nu sett dessa bilar så kan jag lugnt säga att bilarna mishandlats och det tror jag beror på okunskap.

Bara som en så enkel sak att ha övervakning på batterierna fanns inte i bilen.
Men många av dem jag känner som har elbil har satt i någon form av övervakning för att veta hur det står till med batterierna.

Och visst den kunde gärna gått o köra längre, snabbare, snålare, coolare, tystare,...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mina bilar kommer från posten, elkraftföretag och kommuner.


Men efter att nu sett dessa bilar så kan jag lugnt säga att bilarna mishandlatsoch det tror jag beror på okunskap.

Bara som en så enkel sak att ha övervakning på batterierna fanns inte i bilen.
Men många av dem jag känner osm har elbil har satt i någon form av övervakning för att veta hur det står till med batterierna.

Och visst den kunde gärna gått o köra längre, snabbare, snålare, coolare, tystare,...

Det har även jag förvånats över, det har ju sedan länge funnits microprocessorstyrda "tankmätare" till folk som lever "offgrid" för att man ska kunna planera sin förbrukning efter batteribankens status.

Men tittar man på elbils-sidan så har det oftast bara varit en voltmätare med häftig urtavla/display även i dyra bilar.

Jag brukar låna ut min motorvärmarstolpe på jobbet till brevbäraren när han behöver stödladda packmoppen, den har en LED stapel som visar batterispänningen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag kan hålla med om att bränslecellen som princip är väldigt tilltalande.
Men å andra sidan är jag skeptisk av naturen och när man dribblar med siffrorna som
dom här leverantörerna tycks göra blir jag extra misstänksam.

"Max laddström...17,2 A" och 90W effekt...hmmm det ger, enligt mina baskunskaper i ellära, en spänning på 5,2V.
Vad är det för batterier man laddar på den spänningen?

Luktar skummt.:va

Det beror ju helt på om dom två uppgifterna är vid samma tillfälle. 90W kan ju tex vara continuerlig effekt medan 17,2 A i maxström antagligen är den högst man kan ta ut under en kortare tid.

Det är ju inte helt ovanligt att man presentera specifikationer i en kommersiellt tilltalande förpackning. Dom behöver ju inte vara felaktiga för det.

Jag har tex en batteriladdare som kan ge 180A men jag tror ju inte att den klarar 2160W under någon längre stund. Om vi tar ett extremt exempel.
 
Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Batteridrift verkar för mig som en väg som inte funkar i stor skala, för att verkligen få en fungerande eldrift så måste vi kunna "tanka" fordon snabbt, 12 timmar med sladd är inte ett alternativ.

Minns inte vilken av "drakarna" som har en agenda där konceptet bygger på att det inte kommer att finnas så många olika batteriemoduler och att man på befintliga bensinstationer har laddade och klara moduler som byts direkt mot din urladdade. Lite som gasolflaskan till grillen i dagsläget. Då räckvidden är sådär idag så känns det inte så lockande, men om man får en räckvidd på 30-40 mil så skulle det kunna vara attraktivt på längre resor då man ej har tid / tillgång till en sladd för laddning.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Minns inte vilken av "drakarna" som har en agenda där konceptet bygger på att det inte kommer att finnas så många olika batteriemoduler och att man på befintliga bensinstationer har laddade och klara moduler som byts direkt mot din urladdade. Lite som gasolflaskan till grillen i dagsläget. Då räckvidden är sådär idag så känns det inte så lockande, men om man får en räckvidd på 30-40 mil så skulle det kunna vara attraktivt på längre resor då man ej har tid / tillgång till en sladd för laddning.

eller så får man ha en riktigt lååång sladd :tummenupp
btw fina vovvar... (klappar)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Minns inte vilken av "drakarna" som har en agenda där konceptet bygger på att det inte kommer att finnas så många olika batteriemoduler och att man på befintliga bensinstationer har laddade och klara moduler som byts direkt mot din urladdade. Lite som gasolflaskan till grillen i dagsläget. Då räckvidden är sådär idag så känns det inte så lockande, men om man får en räckvidd på 30-40 mil så skulle det kunna vara attraktivt på längre resor då man ej har tid / tillgång till en sladd för laddning.

Jo det är ju jätte lockande att byta ut min 3 månader gamla batteripack mot ett av okänd ålder skick och kapacitet!
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Jo det är ju jätte lockande att byta ut min 3 månader gamla batteripack mot ett av okänd ålder skick och kapacitet!

Jo men då är inte idén att du byter ut ett pack du äger utan att leasar på tjänsten, man får ju dessutom utgå ifrån att varje batteripack har en viss minimikapacitet för att vara kvar i omlopp också så att man inte stannar med "soppatorsk" efter 2 km.

Finns det inga argument som gör att du ser lite mer positivt på saken?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det inga argument som gör att du ser lite mer positivt på saken?
Nej, eftersom jag ser nyktert och kritiskt på tekniken och inte flummar iväg med "visioner" så finns det inget i dagsläget som får mig att se positivt på elbilar.

Jo föresten, att vi kommer att bygga ut kärnkraften, det lovar ju att vi kommer att ha el på det räcker, om/när elbilarna blir tillräckligt bra.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Jo det är ju jätte lockande att byta ut min 3 månader gamla batteripack mot ett av okänd ålder skick och kapacitet!

Det finns många lösningar på att mildra ett grundläggande problem med laddtider, livslängd och räckvidd. Detta är bara ett av plåstren för att täcka ett stort blödande sår, som man fortfarande funderar på hur man skall lappa ihop. Har inte följt debatten så noga, men detta är trots all sin enkelhet en av de mer aptitliga förslag på att få en omogen teknologi lite mer användbar.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Inte vad jag läst när det handlar om hur vi skall klara av elbehovet de närmsta 10-20åren då konsumenternas el-behov har vuxit lavinartat senaste decennierna.

Det jag menar är att det satsat relativt mycket på tex vinkraftsverk mm just nu.
Och ang kärnkraften så står juh nästan all kärnkraft avstängd och därför måste man köra på kolkraft.




Som jag ser det så kvittar det om elen kommer från ett elverk eller från en vindmölla för det är bättre oavsett vilket mot hur de är idag.

Några exempel
varje kallstart med en bil (som vi alla vet) släpper ut lite skit.

Om man tar bort kanske 1 miljon kallstarter om dagen och ersätter detta med 1 eller två superstora elverk så får man 1-2 kallstarter.... och sen kan man rimligen anta att de är igång ett tag...

Och sen måste bensinen / elen transporteras.
Bensin skickas med lastbil
Och el i tråd...


Nästa positiva sak... tänk dig 80 elbil i ett parkeringshus som startar samtidigt och kör ut... och inte en enda "avgas" släps ut i parkeringshuset....

Om sen motsvarande utsläpp ( för en bensin bil) släps ut i ett superstort elverk så har du ändå en vinst med att inga avgaser släps ut i parkeringshuset/ städer....
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Minns inte vilken av "drakarna" som har en agenda där konceptet bygger på att det inte kommer att finnas så många olika batteriemoduler och att man på befintliga bensinstationer har laddade och klara moduler som byts direkt mot din urladdade. Lite som gasolflaskan till grillen i dagsläget. Då räckvidden är sådär idag så känns det inte så lockande, men om man får en räckvidd på 30-40 mil så skulle det kunna vara attraktivt på längre resor då man ej har tid / tillgång till en sladd för laddning.




Man får inte glömma en sak.....

ALLA MÄNNISKOR PÅ JORDEN KOMMER INTE KUNNA LEVA PÅ SAMMA FÖRUTSÄTTNIGAR:rolleyes:




Med det sagt... det finns människor som måste/ behöver köra 100mil på ett sträck och tanka på 3min. Låt då dem köra på diesel eller besin.

Men övriga 90% ( vill minnas att de va 90% som nämdes skulle klara sina dagliga behov med en elbil) kan köra med en elbil och allt vad det innebär..

Behöver man göra en resa på 100mil så hyr man en bensinbil...

Näerå, visst ska vi sträva efter fler elektromagnetiska fält i vår omgivning?

Ja räcker det inte med jordens dragningskraft:krama

Jo det är ju jätte lockande att byta ut min 3 månader gamla batteripack mot ett av okänd ålder skick och kapacitet!

för idag så vet man att det är purfärsk bensin man tankar:rolleyes:

Nej, eftersom jag ser nyktert och kritiskt på tekniken och inte flummar iväg med "visioner" så finns det inget i dagsläget som får mig att se positivt på elbilar.

Jo föresten, att vi kommer att bygga ut kärnkraften, det lovar ju att vi kommer att ha el på det räcker, om/när elbilarna blir tillräckligt bra.

en positiv sak, se där de går framåt

Kommer du på fler:)

Jo men då är inte idén att du byter ut ett pack du äger utan att leasar på tjänsten, man får ju dessutom utgå ifrån att varje batteripack har en viss minimikapacitet för att vara kvar i omlopp också så att man inte stannar med "soppatorsk" efter 2 km.

Finns det inga argument som gör att du ser lite mer positivt på saken?

undrar resonerade med gasflaskor när de skulle lämnas in och man bytte... :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top