Framtiden -> Eldrivna hojar

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Den här kanske vore nått?
Sporthoj med dieselmuller. :banana

3-cyl TDI-motor
 

Bifogat

  • res_171_7146.JPG
    res_171_7146.JPG
    119.6 KB · Visningar: 110

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
För att återgå till topic. Elhojar verkar kul, undrar vad farbror blå skulle säga om denna? "Åka på bakhjulet? Nej snälla konstapeln det ser bara så ut"
 

Bifogat

  • ev9.jpg
    ev9.jpg
    35.7 KB · Visningar: 71

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
För att återgå till topic. Elhojar verkar kul, undrar vad farbror blå skulle säga om denna? "Åka på bakhjulet? Nej snälla konstapeln det ser bara så ut"


Inte för att vara messerwisser men nog åker han väl på framhjulet..

Det finns en holländsk tillverkare nu också
Track T-800CD
Wow, kolla avgassytemet:
dz9wl2.jpg


Dieselhojar kanske skulle förtjäna en egen tråd, men å andra sidan så är vi på SPORThoj.com..

Intressant hoj i vart fall, hittade lite fakta om den; http://www.automotto.org/entry/trac...t-commercially-available-diesel-powered-bike/

bl a;
It comes outfitted with three pre-programmed ECU Settings enabling it to run on 100% Pure Plant Oil viz. Sunflower oil or on low power diesel. E.V.A. CEO Erik Vegt referred to the bike as a

“BMW GS killer with KTM LC8 drivability and Suzuki Hayabusa-like torque.It’s the ultimate long distance and long life motorcycle that can run on diesel fuel or 100% pure plant oil .”

He also Cited:

“This week we sold 15 bikes and production is on its way for the first 250 to 500 units that will be sold within the next 2 years. Unfortunately, requests on this bike will probably exceed the production level for some time to come as we have received more than 2000 purchase requests already. For now we will only target the EU market, but we have already appointed a U.S. distributor which will be announced in 2007.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
På båtmässan lanserar dom bränslecells drivna kraftverk för båtar i lite olika modeller med olika effekt typ 2 - 4 kW. Ca 70k. En tank etanol (kan varit 8L om jag mins rått) räcker hela semestern och lite till.

Så tekniken kommer för "fasta" installationer.
Kollade EFOY's celler.
Jag tror att du läst lite optimitiskt. Dom dribblar duktigt med enheterna för
att få det att se riktigt bra ut.

Så för att förstärka sågningen från GuW så ger den största enheten från EFOY massiva 65W !!.
Alltså tillräckligt för att driva ett halvdussin lågenergilampor.

Jag väntar nog med den investeringen....:gnissla
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kollade EFOY's celler.
Jag tror att du läst lite optimitiskt. Dom dribblar duktigt med enheterna för
att få det att se riktigt bra ut.

Så för att förstärka sågningen från GuW så ger den största enheten från EFOY massiva 65W !!.
Alltså tillräckligt för att driva ett halvdussin lågenergilampor.

Jag väntar nog med den investeringen....:gnissla

Självklart är inte bränslecellen för allemansbruk här ännu och om läser mitt inlägg så sa jag inte det heller.

Men att man faktiskt lanserar den som en produkt om än med på tok förhögt pris innebär att det börjar röra på sig.

För att flera företag skallsatsa på en ny teknik så måste någon gå först och om tillräckligt många med stor plånbok börjar handla så leder det till att fler följer efter. Det i sin tur leder till konnkurrens och mer produkt utveckling.

Dom prestanda jag skrev hade jag fått beskrivna för mig per telefon. Jag har sedan dess läst datablad själv och helt rätt effekten hade han som var på mässan missuppfattat helt. Aggregatet dom visade var på 90 W men det var litet helt tyst och såg ut som en väska en 5 L tank räckte 210 timmar och dessutom avgav det värme så det är nog mycket bra för en båt. Max laddström var 17,2A vilket gör aggregatet mycket intressant jämfört med en rimlig solcellspanel.

Som sagt i tråden sa jag inte att det var färdigt utan bara att tekniken kommer och antagligen fortare än vad man tror för "fasta" installationer.

För att driva fordon med bränsle cell är det nog långt kvar.

OmGUW skulle skjuta sin moppe framför sig är jag helt övertygad om att energiåtgången skulle vara betydligt högre ån för bränslecellen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OmGUW skulle skjuta sin moppe framför sig är jag helt övertygad om att energiåtgången skulle vara betydligt högre ån för bränslecellen.

Men så hävdar jag inte att den går hela semestern på en tank på 8 liter heller! (och lämmnar 2.4KW)
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Ni får förlåta en grining gammal gubbe, men jag har sett för många värdelösa grejer hypas gång på gång för att vara lika naiv som er.

Möllers flygande bil, skulle lanseras när som helst 1953,66,75,82,91 samt ett fleral gånger till.

Spelkonsollen Gizmondo, det pumpade investeringsmiljoner i det projektet och det blev ingenting, nu har samma snubbe startat om med samma namn och får fortfarande folk att kasta pengar på honom.

Per Perssons (här i Umeå) magiska bredbandslåda som skulle streama gigabithastighet på telefonkabel, samt alla andra bluffprojekt som samma snubbe lurade till sig pengar med.

Tusenkronorsdatorn (har ni fått era ni som beställde?)

Det magiska batteriet från Boston Power, Bloomboxar och en massa annat får stå ut med min skepticism ett tag till, eller bevisa att det håller vad det lovar!

Faktum är att elbilen är inte långt ifrån vad den var för 100 år sedan, redan då hade hade den en räckvidd på 10 mil och en topphastighet på nästan 80km/h

Jo visst finns det en massa skojare i varje bransch, men man kan ju titta på det från andra hållet också. Hur många uppfinnare / entreprenörer / forskare m.fl. har inte skapat fantastiska saker som t.ex. pacemakern, rymdraketen (den var ju för fasiken hypad redan på stendåldern ;), penicillin, microchip osv. Listan kan ju bli ganska lång på sånt som verkade väldigt otroligt men som faktiskt stämde/funkade.

Batteridrift verkar för mig som en väg som inte funkar i stor skala, för att verkligen få en fungerande eldrift så måste vi kunna "tanka" fordon snabbt, 12 timmar med sladd är inte ett alternativ.

Jag är övertygad om att bränseceller är framtiden, förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan forskare hittar rätt och vi faktiskt kan få till det riktigt bra. Sen kommer man ju kanske alltid att sakna ljudet (och lukten) av en V8, men sånt är livet, saker förändras. Vem fan saknar grammofonskivan egentligen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo visst finns det en massa skojare i varje bransch, men man kan ju titta på det från andra hållet också. Hur många uppfinnare / entreprenörer / forskare m.fl. har inte skapat fantastiska saker som t.ex. pacemakern, rymdraketen (den var ju för fasiken hypad redan på stendåldern ;), penicillin, microchip osv. Listan kan ju bli ganska lång på sånt som verkade väldigt otroligt men som faktiskt stämde/funkade.

Jo, visst, fast samtidigt så var det ju inga jättehopp från ingenting till fullt fungerande saker som skedde i smyg över natten.

Regeln "Låter det för bra för att vara sant, är det med allra största sannorlikhet så" gäller fortfarande.

Jag samlar på tidningen "Populär mekanik", alltså den svenska utgåvan av Popular Mechanics som gavs ut på 50 talet, många av uppfinningarna och ideerna som presenteras där är fullkomligt skrattretande, men i tidningen framställs dom som "ska lanseras under nästa år".

Bland annat den flygande bilen!
attachment.php
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, visst, fast samtidigt så var det ju inga jättehopp från ingenting till fullt fungerande saker som skedde i smyg över natten.

Regeln "Låter det för bra för att vara sant, är det med allra största sannorlikhet så" gäller fortfarande.

Jag samlar på tidningen "Populär mekanik", alltså den svenska utgåvan av Popular Mechanics som gavs ut på 50 talet, många av uppfinningarna och ideerna som presenteras där är fullkomligt skrattretande, men i tidningen framställs dom som "ska lanseras under nästa år".

Bland annat den flygande bilen!
attachment.php

Framtiden var bättre förr.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Fast en bränslecell omvandlar etanol till el med ca 40% verkningsgrad, dvs det vore lika bra att köra ett Honda-elverk på etanolen istället.

Det och det faktum att man relativt snabbt måste byta ut bränsleceller som går på så skitigt bränsle som etanol gör att alla som bryr sig om kostnaderna inte väljer bränsleceller.

8 liter räcker hela semestern i min hoj också, om jag knuffar den framför mig!



Lyckas du få ut 40% ur en bensinmotor så får du vara lycklig jag vill minnas att verkningsgraden för en riktigt bra motor vid bästa tänkbara varvtal ligger runt 30%...

Ett av problemen med Eldrivna fordon är just elen, visst att den bara finns i var mans uttag, men det finns brist på EL redan idag, så hur blir det då inte om alla skall börja "tanka" sina bilar och hojar med el också?



Brist?

Dålig planering tycker jag det kallas..
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Att alla motorcyklar kommer drivas av el i framtiden ser jag inte som troligt.
Tycker att den fantastiska utvecklingen av elfordon som man hör talas om en något överdriven.
Ett exempel som givetvis inte säger hela sanningen är att Camille Jenatzy körde 105km/h i timman med sin elbil 1899! Det är 110 år sedan och hojarna på Isle of Man i somras såg inte ut att gå speciellt mycket fortare.

Sen ser jag det som positivt om fler bilar och andra bruksfordon går över till el. Mindre miljöpåverkan och mer soppa över till oss :tummenupp
Jag kommer glatt välja att köra och lyssna till en förbränningsmotor i min hoj om tio eller tjugo år även om soppan skulle kosta 100:- litern.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lyckas du få ut 40% ur en bensinmotor så får du vara lycklig jag vill minnas att verkningsgraden för en riktigt bra motor vid bästa tänkbara varvtal ligger runt 30%...

Det spelar inte så stor roll, du får ganska mycket soppa för prisskillnaden på 68000:- också!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
...
Faktum är att elbilen är inte långt ifrån vad den var för 100 år sedan, redan då hade hade den en räckvidd på 10 mil och en topphastighet på nästan 80km/h

Trots att elbilen är så gammal så redan på den tidan så spöade den bensinmotorn i verkningsgrad med hästlängder:D

Men å andra sidan så ligger det mycket i de du säger.. många lovar men få håller.


men är det så olikt andra..

Tillverkarna av tex en bil anger juh bensinförbrukning.... inte stämmer denna om du kör hårt... skillnaden är att du får tanka oftare....


Men men min lilla elbil tar mig 4mil vintertid med marginal och den är från 1995 3 kr milen i elkostnad
Och som andra redan sagt så står den så fint o laddar under natten och är varm, klar och redo att köra iväg med på morgonen
Kan knappt minnas då jag sist va på en bensinstation... men snart får man börja köra dit igen med hojen:näsblod

Det spelar inte så stor roll, du får ganska mycket soppa för prisskillnaden på 68000:- också!

O andra sidan så kan man juh kolla med en lågenergi lampa kostade för 5 år sen...
Eller Led lampor.. eller Lcdtv...

....
Tycker att den fantastiska utvecklingen av elfordon som man hör talas om en något överdriven.
.....!



En elmotor har en verkningsgrad runt 90% och en bensinmotor ca 30%...

Undrar vilka som ska utveckla sig..

Men sen är det juh just lagringen av energi till elmotorn som länge varit ett problem...

Men mycket händer på den fronten men en liten sak som inte ska glömas är att vill allmänheten ha en sak ... och det finns pengar o tjäna så kommer någon försöka lösa det...

Men om inte allmänheten vill ha det så vågar ingen skapa det heller
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men men min lilla elbil tar mig 4mil vintertid med marginal och den är från 1995 3 kr milen i elkostnad
Och som andra redan sagt så står den så fint o laddar under natten och är varm, klar och redo att köra iväg med på morgonen

Jo, visst, jag skulle kunna åka golfbil till och från jobbet också, men vill jag göra det är frågan?

Nej.

Vore elbilarna så billiga och varma och gosiga och bra som du påstår skulle folk vilja ha dom,

Just nu är dom bara dyra och dåliga, och omiljövänliga.

För just nu har vi inte tillräckligt mycket ren elkraft från kärnkraften att tillgå, så nu eldar vi brunkol i gamla kolkraftverk för att ladda din golfbil.

Om alla elfordon i europa skulle pluggas ur kunde vi kanske stänga ett kolkraftverk så att jag kan värma mitt hus med ren kärnkraftsel!

En av elcittrorna hade i alla fall bra värme: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article742355.ece
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jo, visst, jag skulle kunna åka golfbil till och från jobbet också, men vill jag göra det är frågan?

Nej.

Vore elbilarna så billiga och varma och gosiga och bra som du påstår skulle folk vilja ha dom,

Just nu är dom bara dyra och dåliga, och omiljövänliga.

För just nu har vi inte tillräckligt mycket ren elkraft från kärnkraften att tillgå, så nu eldar vi brunkol i gamla kolkraftverk för att ladda din golfbil.

Om alla elfordon i europa skulle pluggas ur kunde vi kanske stänga ett kolkraftverk så att jag kan värma mitt hus med ren kärnkraftsel!

En av elcittrorna hade i alla fall bra värme: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article742355.ece
Maken till negativitet får man leta efter. Här har du en snubbe som fipplat ihop sin egen elbil & använder den med framgång till låg kostnad sedan åratal, ...& inte ett gott ord kan du unna. :tummenner
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Maken till negativitet får man leta efter. Här har du en snubbe som fipplat ihop sin egen elbil & använder den med framgång till låg kostnad sedan åratal, ...& inte ett gott ord kan du unna. :tummenner

Han har väl köpt en Renault så vitt jag vet?

IOFS borde märket generera medlidande, men det gäller även dom som har köpt den bensin/dieseldrivna varianten.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jo, visst, jag skulle kunna åka golfbil till och från jobbet också, men vill jag göra det är frågan?

Nej.

Vore elbilarna så billiga och varma och gosiga och bra som du påstår skulle folk vilja ha dom,

Just nu är dom bara dyra och dåliga, och omiljövänliga.

För just nu har vi inte tillräckligt mycket ren elkraft från kärnkraften att tillgå, så nu eldar vi brunkol i gamla kolkraftverk för att ladda din golfbil.

Om alla elfordon i europa skulle pluggas ur kunde vi kanske stänga ett kolkraftverk så att jag kan värma mitt hus med ren kärnkraftsel!

En av elcittrorna hade i alla fall bra värme: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article742355.ece

Nä nu va du taskig:D
Sist jag kollade så fanns Renault Express även som bensinbil
Dvs det är en sån som tar mig till jobbet.

Och handen på hjärtat så skulle jag aldrig betala 300K för den men o andra sidan så gjorde jag inte det och tycker då att den är helt underbar.

Men för dem som betalade det priset så förstår jag att man blir besviken, om man dessutom blir lovad 10 mils körning




Dyra = Ja
Dåliga = Ja när man blir lovad fantasisiffror. Men annars är dem fantastiska

Undrar hur mycket energi som krävs för att värma en bensinmotor med motorvärmare under vinter.. där har du nog ett kolkraftsverk med:rolleyes:

Han har väl köpt en Renault så vitt jag vet?

IOFS borde märket generera medlidande, men det gäller även dom som har köpt den bensin/dieseldrivna varianten.



Ha ha vet inte som jag ska ta det positivt eller negativt men
Jo den kommer som Elbil från fabrik.

Jag har bara byggt om till elvärme, rekonditionerat batterier och lite sånt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top