Framtiden -> Eldrivna hojar

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Har hört sägas att en Toyota prius producerar mer miljöfarligt avfall under sin konstruktion än vad en vanlig bil gör under en normal livstid. Detta skall tydligen ha med batterierna o göra då de tydligen hinner gå ett varv eller två runt jorden innan de skall monteras.

Men ja i framtiden kanske vi har eldrivna bilar o hojar. men vi kanske likväl driver dem med något helt annat.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
en 1,5 h dokumentär som gjorts av 88 000 anställda inom branschen eller forskningen.
Riktigt bra var den och gratis dessutom. Jag vill ju gärna bidra till detta så en eldriven hojj/bil for the win så har man gkrot sin del. O sedan börjar jag ev jobba på Ringhals snart o ser till att kärnkraften tar över :)

här e länken. http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
en 1,5 h dokumentär som gjorts av 88 000 anställda inom branschen eller forskningen.
Riktigt bra var den och gratis dessutom. Jag vill ju gärna bidra till detta så en eldriven hojj/bil for the win så har man gkrot sin del. O sedan börjar jag ev jobba på Ringhals snart o ser till att kärnkraften tar över :)

här e länken. http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

När kärnkraften och vattenkraften står för 90% av tillgänglig el och dom andra miljöfjanterierna (sol/vind) står för resten och det sista fossilkraftverket är stängt, rivet och bortforslat.

DÅ FÖRST kommer jag att tycka att elbilar/motorcyklar är ett bra alternativ.

Men märk väl att energibehovet ökar stadigt, så det kommer ständigt att behövas nya kraftverk för att hålla det på den nivån, vi bör överproducera kraftigt innan vi ens överväger att skifta oljeberoendet mot ännu mer elberoende.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Drar en hoj mer än ett hus? Om inte kanske en sån här är framtiden; http://www.aftonbladet.se/pryl/article6654994.ab

elkub_1141019w.jpg

Ja, eller också köper man ett vanligt elverk och driver sitt hus med om man nu tycker det är roligare att tanka bränsle än att köpa el från Vattenfall.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo, det där är ju nästa skojare som lyckats lura av investerare pengar, ingen har sett att den fungerar än.
Prototyperna han håller i kan ALDRIG driva ett hus, då blir dom i storleksorningen som ett kylskåp, minst.

Dessutom måste du ju ha både en bränsletank och en elmotor till det där och förmodligen en batteribank/kondensatorbank för att ta topparna av förbrukningen.


På båtmässan lanserar dom bränslecells drivna kraftverk för båtar i lite olika modeller med olika effekt typ 2 - 4 kW. Ca 70k. En tank etanol (kan varit 8L om jag mins rått) räcker hela semestern och lite till.

Så tekniken kommer för "fasta" installationer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På båtmässan lanserar dom bränslecells drivna kraftverk för båtar i lite olika modeller med olika effekt typ 2 - 4 kW. Ca 70k. En tank etanol (kan varit 8L om jag mins rått) räcker hela semestern och lite till.

Så tekniken kommer för "fasta" installationer.

Fast en bränslecell omvandlar etanol till el med ca 40% verkningsgrad, dvs det vore lika bra att köra ett Honda-elverk på etanolen istället.

Det och det faktum att man relativt snabbt måste byta ut bränsleceller som går på så skitigt bränsle som etanol gör att alla som bryr sig om kostnaderna inte väljer bränsleceller.

8 liter räcker hela semestern i min hoj också, om jag knuffar den framför mig!
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fast en bränslecell omvandlar etanol till el med ca 40% verkningsgrad, dvs det vore lika bra att köra ett Honda-elverk på etanolen istället.

Det och det faktum att man relativt snabbt måste byta ut bränsleceller som går på så skitigt bränsle som etanol gör att alla som bryr sig om kostnaderna inte väljer bränsleceller.

8 liter räcker hela semestern i min hoj också, om jag knuffar den framför mig!

Ok ? :krama
 

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Limhamn
Hoj
R6-00
Fast en bränslecell omvandlar etanol till el med ca 40% verkningsgrad, dvs det vore lika bra att köra ett Honda-elverk på etanolen istället.

Det och det faktum att man relativt snabbt måste byta ut bränsleceller som går på så skitigt bränsle som etanol gör att alla som bryr sig om kostnaderna inte väljer bränsleceller.

8 liter räcker hela semestern i min hoj också, om jag knuffar den framför mig!

Men det blir ljudlöst via bräslecell?
Jag gillar dina inlägg GUW. Alltid en bra motpol :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det blir ljudlöst via bräslecell?
Jag gillar dina inlägg GUW. Alltid en bra motpol :tummenupp

Jo, det blir ljudlöst, och en marginellt bättre bränsleekonomi, men investeringskostnaden blir skyhögt mycket högre, därför har hittils bränsleceller använts i icke kostnadskritiska tillämpningar.

Och investeringskostnaden återkommer regelbundet när bränslecellen har blivit "skitig" och måste bytas ut/renoveras.

Fast jag tror att Marsianmejler skrev någon avhandling om just bränsleceller och således kan det där betydligt bättre än mig.

Kan man däremot köra bränslecellen på ren vätgas stiger både verkningsgrad och livslängd avsevärt, men då tillkommer andra problem istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och vätgasen växer ju i små miljövänliga buskar med 100% verkningsgrad... :rolleyes:

Precis, den ska spjälkas fram med el producerad av brunkol, men det är som sagt en helt annan historia.

Allt annat bränsle till elverk/bränslecell ska ju också tillverkas.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
krickan4 in da house:
Jag undrar varför dom inte har gjort diesel hojar


Har dom ju, Royal Enfield Diesel och jag har kört en, inte det mest upphetsande lite som att köra en gammal träbåt på 2-hjul.....

RoyalEnfieldSaturnDiesel02-x.jpg


DP says: Duktigt sugen på en Zero Super Motard....
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag är också grymt skeptiskt mot blooms bränsleceller, men om du kollar noga så innehåller varje block massor av plattor, om varje platta ger 1,5 volt och det är 100 plattor så har du iaf 150 volt, sen är ju frågan om dom klarar producera strömmen som behövs.

väte vore ju klockrent att framställa i solländer som afrika och sedan skeppa till europa, om dom bara kunde hålla sams där nere och inse värdet av sin placering så kan dom bli rika i framtiden...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
ulflj skrev:
väte vore ju klockrent att framställa i solländer som afrika och sedan skeppa till europa, om dom bara kunde hålla sams där nere och inse värdet av sin placering så kan dom bli rika i framtiden...
Tror inte storspelarna i västvärlden kommer att uppmuntra en sådan utveckling om det inte är de som roffar hem vinsten :(
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jordens resurser är begränsade då vi varken tillför eller blir av med något. Detta gäller med ett enda gigantiskt undantag, solens energi.

Solen tillför oss mänder av energi varje dag. Mycket mer än vi lyckas göra av med.

Det gäller bara att hitta det kortaste kretsloppet.
Kol, olja och el från vindkraftverk etc. är energi från solen med olika kretsloppstider.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett av problemen med Eldrivna fordon är just elen, visst att den bara finns i var mans uttag, men det finns brist på EL redan idag, så hur blir det då inte om alla skall börja "tanka" sina bilar och hojar med el också?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Precis, den ska spjälkas fram med el producerad av brunkol, men det är som sagt en helt annan historia.

Allt annat bränsle till elverk/bränslecell ska ju också tillverkas.

För Sverige som har bra infrastruktur och mycket vattenkraft i elnätet blir ju denna produkt väldigt svår att förstå. Men som alternativ till att bygga ut ett befintligt kraftnät så kan detta bli mycket mer ekonomiskt.

Dessutom så är verkningsgraden på just denna som visas i artikeln inte helt klarlagd, jag har förstått det som att fastoxidceller ligger runt 60% men att denna skall ligga högre.

Hur man än vrider på den tomaten så skall man komma ihåg att verkningsgraden på kraftverk som tillverkar el ur fossila bränslen ligger långt under 40%. Lägg därefter till förlusterna i elnätet. Även om man i hela analysen tar med transporten av bränslen fram till kund samt förädling så kommer vi snart ha mycket bättre siffror med bränsleceller ute hos kund, vid ställverken. Men allt beror på vad systemen kommer att kosta vid tillverkning. Men det är inte sant att tekniken i sig inte skulle kunna leverera ett mycket bra alternativ, det är i nuläget för höga kostnader för tekniken dock.

Dessutom så finns det ju ingen bränslecell som kan gå på brunkol vad jag vet. Alla analyser jag har sett bygger på att vätgasen skall produceras med koldioxidneutrala elkällor. Det är fullt möjligt att fasa ur brunkolen som energikälla.

Ett av problemen med Eldrivna fordon är just elen, visst att den bara finns i var mans uttag, men det finns brist på EL redan idag, så hur blir det då inte om alla skall börja "tanka" sina bilar och hojar med el också?

Det är gjort en hel del analyser på detta, och det är inga problem att försörja detta. Laddningarna sker mestadels nattetid då vi har ett kraftigt överskott av elproduktion i nätet.

Elförsörjningsproblemen uppkommer dagtid väldigt kalla dagar då både industri och privat sektor förbrukar för fullt. Dessutom bygger vi hela tiden ut elproduktionen. Förutsatt att vi har fyllda magasin och inga kärnkraftverk står stilla så har vi en ganska stor nettoexport av el ut från Sverige, vi producerar mer än vi förbrukar.
 
Last edited:

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
krickan4 in da house:
Jag undrar varför dom inte har gjort diesel hojar


Har dom ju, Royal Enfield Diesel och jag har kört en, inte det mest upphetsande lite som att köra en gammal träbåt på 2-hjul.....

RoyalEnfieldSaturnDiesel02-x.jpg


DP says: Duktigt sugen på en Zero Super Motard....

Även om elen har framtiden för sig så hoppas jag att dieseln gör ett intåg på mc-marknaden, åtminstone customsidan då det passar sig med massor med vrid och låg förbrukning.. Personligen skulle jag tycka det vore betydligt manligare med en fet turbodiesel v-twin i en custom än t ex en Harley, givetvis med kardan isf gummisnodd till bakhjulet.. Om mercedes börjar tillverka hojar, typ B-klass, kommer det bli med fokus på dieslar, sen kommer AMG och Brabusversionerna, hehe..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni får förlåta en grining gammal gubbe, men jag har sett för många värdelösa grejer hypas gång på gång för att vara lika naiv som er.

Möllers flygande bil, skulle lanseras när som helst 1953,66,75,82,91 samt ett fleral gånger till.

Spelkonsollen Gizmondo, det pumpade investeringsmiljoner i det projektet och det blev ingenting, nu har samma snubbe startat om med samma namn och får fortfarande folk att kasta pengar på honom.

Per Perssons (här i Umeå) magiska bredbandslåda som skulle streama gigabithastighet på telefonkabel, samt alla andra bluffprojekt som samma snubbe lurade till sig pengar med.

Tusenkronorsdatorn (har ni fått era ni som beställde?)

Det magiska batteriet från Boston Power, Bloomboxar och en massa annat får stå ut med min skepticism ett tag till, eller bevisa att det håller vad det lovar!

Faktum är att elbilen är inte långt ifrån vad den var för 100 år sedan, redan då hade hade den en räckvidd på 10 mil och en topphastighet på nästan 80km/h
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Även om elen har framtiden för sig så hoppas jag att dieseln gör ett intåg på mc-marknaden, åtminstone customsidan då det passar sig med massor med vrid och låg förbrukning.. Personligen skulle jag tycka det vore betydligt manligare med en fet turbodiesel v-twin i en custom än t ex en Harley, givetvis med kardan isf gummisnodd till bakhjulet.. Om mercedes börjar tillverka hojar, typ B-klass, kommer det bli med fokus på dieslar, sen kommer AMG och Brabusversionerna, hehe..

Det finns en holländsk tillverkare nu också
Track T-800CD
 

Bifogat

  • track-t800cdi-Silver_left1.jpg
    track-t800cdi-Silver_left1.jpg
    115.6 KB · Visningar: 167
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top