Gasturbinhoj = JETeskoj!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag lovar att dra ur tummen söndag morgon, tvätta den ordentligt och hålla den hårt ända till filmen är upplagd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller massor med tummar, kommer gå asbra tror jag!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack! Jag kom precis på att jag måste flytta PWM-kontrollern upp till styret så jag kan gasa medan jag kör, får fixa det ikväll om jäntorna sover i någon ordning.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ut nyss och flyttade fram bränslepumpens PWM-styrning till gashandtaget.



Sen fyllde jag olja i växellådan, hängde på frontkåpan och gick igenom hojen för att hitta odragna skruvar. Staget till bakbromsoket var inte åtdraget så det kunde ju ha blivit lite spännande ifall det trillat loss under provkörningen...:näsblod



Här ser ni även kedjan på plats.



Igår och idag har dykarkompressorn tuffat på för att fylla mina båda 15liters dyktuber till tryckluftsstarten, den orkar tyvärr bara till 170bar men det får duga. Är det någon som kan renovera en gammal Bristol Pneumatic till en rimlig slant så hör gärna av dig.:tummenupp



Förvärmningen testade jag ju för några dar sedan genom att varva upp motorn och krana på gasolen och allt funkar klockrent, så nu är det bara att vänta tills på söndag! Vid tiosnåret på förmiddagen var det tänkt att det ska startas så om allt går efter planerna lär det komma ut lite bilder och en film på kvällskvisten.:)

Tjo!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser fram emot filmen!:tummenupp Lycka till! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett plötsligt infall fick mig att gå ut och väga hojen med badrumsvågen för att se hur den står sig i förhållande till en normal sporthoj.

Medelst spakblock och lyftstropp lyckades jag faktiskt väga den själv då fästmön hellre ville se klart på "Idol" än väga gasturbin-motorcyklar, fruntimmer är i sanning konstiga...



Vikten på framhjulet landade på 82.5kg, inte illa. Bakhjulet då?



95.8kg, mycket tack vare blybatteriet och vinkelväxeln i gjutjärn som väger fläsk och lite till. Summa summarum blir 178.3kg med 15kg bränsle och olja i tankarna. Räkna bort det och torrvikten landar på 163.3kg!:yoparty

Visst, det ska dit lite ramförstärkningar och en bakkåpa men det handlar som mest om några extrakilon. Det är alltså fullt möjligt att jag kommer nå ett effekt/viktförhållande på 1:1 eller bättre när motorn är intrimmad!:kär



Som jämförelse så har Ducati 1198 en torrvikt på 171kg och den har såvitt jag vet ingen växellåda i gjutjärn heller.:rolleyes:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Underbart! Stora förväntningar på söndagen men du: När du nu har jobbat så in i vassen målmedvetet hoppas jag att du inte hetsar tidsschemat bortom det du själv vill!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Underbart! Stora förväntningar på söndagen men du: När du nu har jobbat så in i vassen målmedvetet hoppas jag att du inte hetsar tidsschemat bortom det du själv vill!

Faktiskt ingen stress alls, jag har allt klart inför söndagen så jag kan pyssla med annat tills dess. En ovanlig känsla för en inbiten panikmekare...:D
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Söndagen kommer att ha en utomordentlig spännande aktivitet och det är inte F1 på tv.
Väntar väntar väntar :banana
Johansson tack för all underhållning och lycka till imorgon :tummenupp:tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag var ut nyss och flyttade fram bränslepumpens PWM-styrning till gashandtaget.


Sen fyllde jag olja i växellådan, hängde på frontkåpan och gick igenom hojen för att hitta odragna skruvar. Staget till bakbromsoket var inte åtdraget så det kunde ju ha blivit lite spännande ifall det trillat loss under provkörningen...:näsblod



Här ser ni även kedjan på plats.


Igår och idag har dykarkompressorn tuffat på för att fylla mina båda 15liters dyktuber till tryckluftsstarten, den orkar tyvärr bara till 170bar men det får duga. Är det någon som kan renovera en gammal Bristol Pneumatic till en rimlig slant så hör gärna av dig.:tummenupp


Förvärmningen testade jag ju för några dar sedan genom att varva upp motorn och krana på gasolen och allt funkar klockrent, så nu är det bara att vänta tills på söndag! Vid tiosnåret på förmiddagen var det tänkt att det ska startas så om allt går efter planerna lär det komma ut lite bilder och en film på kvällskvisten.:)

Tjo!:)

170 bar? sist jag rotade i en sådan var det skivorna som rostat fast i fjärde stegets ventiler, kommer inte ihåg om det var inhäv eller uthäv. Men inget ovanligt att dom sätter sig vid långa stillestånd till följd av de ohyggliga mängderna kondens det bildas.

Men oavsett ses det lättast om det inte sker någon tryckökning mellan två steg, och framför allt, skicket jävla guldjobb du gör.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Blev ingen åktur då Murphy satte käppar i hjulet, men det blev halvlyckat ändå. Ska bara lägga barnen och klippa film så återkommer jag med en rapport.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top