Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Verkar ju gå bra jäkligt på att svetsa alu trotts (p.g.a?) öl intag..

Snyggt!:tummenupp

Tackar, jag har inte hållit på svetsa jättemycket alu innan det här bygget men det börjar så sakteliga likna något.:tummenupp

Svetsarna ser jäkligt bra ut!
Vibrerande spunna metalslangar är jätte elakt mot aluminium..
Men det vet du nog

Bra påpekat, jag har tänkt leta nån sorts transparent krympslang att dra över slangen där den ligger emot tankarna eller insuget. Lär förmodligen bli eltejp i slutändan.:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fifan så fint! Knüllputs på samtliga helaludelar anbefalles så att du kan blända motståndarna där på saltplätten!:banana :D Kom igen, gör't! :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Angående slangskydd så kolla med specma, dunlop hiflex eller hydroscand

Slangen som finns på sidan 6 i denna katalogen verkar vara rätt bra:
http://www.hydroscand.se/MediaBinar...-6df41d1d874f&MediaArchive_ForceDownload=true

Kanontips! Jag har mycket att göra med Dunlop Hiflex genom jobbet så jag ska höra med karln där vad som finns. Alla slangar och kabelstammar i närheten av kraftturbinen måste skyddas mot värmestrålning så det kan bli perfekt med sånt slangskydd över.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter drygt en vecka borta på jobb hade jag äntligen tid att göra ett ryck med hojen igen! Denna gång med en nyfylld Argontub och ett sprillans nytt gaslins-kit till tighandtaget, det ska tydligen ge ett jämnare flöde av skyddsgas eller nåt sånt.



Två aluminiumbitar sågades till så dom kunde bli de främre bränsletanksfästena.



Patienten sövd och lagd på operationsbritsen!:)



Klet klet med tigen, verkar ju funka fint att svetsa med gaslins.



Och här var det färdigsvetsat och under avkylning.



Sen var det dags att göra motsvarande fästen till ramen, som alla vet så är den enda parfym en karl behöver doften av varmkörda kapskivor så nu luktar jag äntligen gott igen! Hålborrning på G på bilden.



Uppriggning inför svetsning, snart ska den sista remmen bort!:tummenupp



Och där hänger tanken för egen maskin, inte mycket jobb kvar på tankarna nu inte. Ett par tre fästen för att hålla sugslangen från oljetanken på plats och en oljeretur uppepå oljetanken mitt under växellådan pga torrsumpskonverteringen.



Tjo!:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen jag skaffade gaslins har jag aldrig sett några svetsmoment där inte gaslins är bättre. Hushåller med gasen och tillåter mer utstick på elektroden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag svetsade 3 mm alu med 5-6 liter för ett par veckor sedan. Jag är ju bara hobbysvetsare, men jag tycker att gasflödet beror på strömstyrkan. Dvs godstjockleken och fogtypen. Gaslinsen ger ju en mer laminär gasström. Så den når längre innan turbulensen drar in luft i argonstrålen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nåt jag verkligen vill ha är ett sånt där tighandtag med ställbart huvud, man kan lossa det med en ställskruv och vrida det 360 grader runt. Sjukt smidigt om man behöver komma åt på något lurigt ställe.

Ett wp-9 handtag vore heller inte dumt, med en kort gaslins på kommer man ju åt bra inuti rör och sånt. Frågan är bara hur länge det går svetsa med ett sånt luftkylt handtag vid 100A innan det måste få vila och kyla ner sig?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha ätit mig halvt fördärvad på hemlagad rostbiff hos en polare lyckades jag masa mig ut till verkstaden och jobba bort lite av matkomat. Först på listan var att fästa batteriet i ramen på något vis.



Jag kapade till och svetsade fast två 1/2" stag för batterilådan, resten spar jag så jag hinner tänka igenom det lite mer och undvika ett sårarsle. Risken är nämligen annars att jag bygger fast växellådan inuti ramen så jag måste göra ett löstagbart batterifäste på något vis, rejält värmeskyddat dessutom så jag inte spränger batteriet av värmestrålningen från utblåset.



Nästa projekt var att fästa rutan så jag kan måtta till instrumentpanelen, jag borrade ett antal 2.5mm hål längst den nedre kanten på rutan och lika många 4mm hål i kåpan mitt för ruthålen. Sen krökte jag till en svetstråd som var tänkt sitta på insidan kåpan som jag kan dra buntband runt.



Lite kryptisk förklaring kanske jag tror ni fattar. Buntbanden går ner genom 4mm hålen i kåpan, runt svetstråden och upp igen genom samma hål. Då kan jag dra fast rutan hårt utan att riskera att spräcka glasfiberkåpan, en sträng med byggsilicon runt rutkanten senare och det blir tätt som ett grodarsle! :)



Innan jag gjorde kväll började jag dessutom på med sträckarna till kedjan, men mer om det i nästa uppdatering när nu det blir.



Tjo!:tummenupp
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
är det vanlig maskeringstejp? ta bort den, den vill torka fast om den får sitta för länge....
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Det brukar funka med t-röd men det kan vara ett jävla jobb å har man riktig otur så blir plasten mjölkig
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top