Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fasen, här kan man inte ens åka iväg på semester innan ni eldar upp halva landet. Skärpning gossar!:mattias



Jag har fått en styrdämpare nu till bygget så jag kommer ha fullt upp i verkstaden framöver med tanktillverkning och infästning av styrdämparen.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Riktigt häftigt bygge, det här kommer följas :kär

Du vet väl om att alla som läser tråden regelbundet måste bjuda mig på öl, annars bannar Swedie direkt!:fakta

Idag blev det en sväng till H2M Racing för att skaffa fler AN-prylar och ikväll passade jag på att kleta fast dom på oljetanken med tigsvetsen, ett aluminiumrör för oljepåfyllningen fick jag också tag i som kapades till i rätt vinkel och fick ett lock fastsvetsat på sig.



En stos för oljetempsgivaren svarvades till.



Sen var yngsta hjälpredan på besök och passade på att provbita i allt på hojen som såg gott ut för att se så det inte är något fuskbygge.



Oljetanken fick sig som sagt en omgång med tigen, tack vare ett luftkylt handtag fick jag göra kväll halvvägs för att inte smälta hela slangpaketet...:gnissla



Den främre gaveln blev i alla fall klar, här sitter även nivåglaset på plats.



Tjipp!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trodde nästan du gått i ide, skönt att se att det rör lite på sig! :D :tummenupp

Hjälpredan borde för övrigt provbita byggherren så fanskapet *host* faderskapet!! sätter lite fart tycker jag :D :7peta ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fart det är nåt som kommer ur röven på en Britt, här skyndas det långsamt så det blir rätt på första försöket. :mattias

Ikväll gjorde jag klart oljetanken så när som på fästena, dom lugnar jag mig med ett tag tills bränsletanken är byggd. En oljepickup svetsades på AN-kopplingen för sugledningen så oljan tas 2/3 från framkant av tanken, detta för att pumpen ska få olja även vid inbromsning då oljan samlas mot framgaveln.



Sen blev det svetsning, fyllning med vatten och svetsning av en liten por vid oljetempsgivaren. Inte mycket att se så jag tog inga kort på det sölgörat. Däremot blev det lite plåtat när tanken hängde på plats igen, på håll ser det väl ungefär ut som tidigare men ni som varit med vet att den är lite mindre grest nu.



Fullkletad framgavel. Svetsjobbet här är väl inte det snyggaste då jag inte hunnit bli kompis med svetsinställningarna men de sista strängarna på tanken började se riktigt ok ut, att svetsa testbitar innan är för centerpartister!



Här ska slangen till oljepumpen monteras så småningom, AN10 slang ser till att pumpen får all olja den behöver.



Det går inte komma ifrån att ibland går man bara runt i verkstaden och småflinar för sig själv istället för att göra nytta, det börjar ju fanimej likna en hoj det här! :)



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ikväll gjorde jag klart oljetanken så när som på fästena, dom lugnar jag mig med ett tag tills bränsletanken är byggd. En oljepickup svetsades på AN-kopplingen för sugledningen så oljan tas 2/3 från framkant av tanken, detta för att pumpen ska få olja även vid inbromsning då oljan samlas mot framgaveln.

Tjo!:tummenupp

Men vid acceleration, våldsam sådan, som fordonet är avsett för? Ligger inte oljan klistrad och komprimerad i tankens bakände? Vi pratar väl mach 3 iaf? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kliver hojen iväg på saltet såpass att 10 liter motorolja komprimeras till ca 2.5 av G-krafterna så har du nog rätt i att picupen borde kortas, ska skriva upp det någonstans. :hihi
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
du har säkert redan tänkt/räknat/funderat på det, MEN:
du har garanterat oljetillförsel vid acceleration, check. men är det inte en risk att den suger luft vid inbromsning?

det tåls att nämnas igen, detta är fan bästa tråden på SH! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kolla första bilden i senaste uppdaten, där ser du att det sitter en snabel på oljepickupen så den suger oljan ca 1/3 in i tanken och inte från gaveln. Jag hoppas och tror att det ska räcka för att den aldrig ska suga luft oavsett hur hojen accas eller bromsas.

Tack tack, men du har väl inte missat "Vad säger ni killar?"?:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla första bilden i senaste uppdaten, där ser du att det sitter en snabel på oljepickupen så den suger oljan ca 1/3 in i tanken och inte från gaveln. Jag hoppas och tror att det ska räcka för att den aldrig ska suga luft oavsett hur hojen accas eller bromsas.

Tack tack, men du har väl inte missat "Vad säger ni killar?"?:)

Gillat är för att du tänkt efter såpass, även om killtråden också är bra :D
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag måste lära mig läsa texten och inte bara titta på bilderna, har väl vart inne förmycket i "vad säger ni killar"-tråden :hihi

Kolla första bilden i senaste uppdaten, där ser du att det sitter en snabel på oljepickupen så den suger oljan ca 1/3 in i tanken och inte från gaveln. Jag hoppas och tror att det ska räcka för att den aldrig ska suga luft oavsett hur hojen accas eller bromsas.

Tack tack, men du har väl inte missat "Vad säger ni killar?"?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har samlat ihop några kvällars jobb till en uppdatering för att slippa tråka ut er allt för mycket, slangdragningen tog rejäl fart så nu börjar det bli rätt trångt om saligheten på sina ställen. Mer ska dit dessutom.



Alla oljeslangar är nu färdigdragna (ska iofs dras en tryckledning till växellådan senare), här sitter den sista slangen på plats mellan oljefiltret och motorn.



Med oljeslangarna dragna var det dags att ta tag i bränslesystemet, först ut var att svarva en AN4 anslutning till pumpen.



Pumpen måste fästas på ramen på något vis, enklast vore att svetsa fast ett kluvet stålrör i ramen och dra fast pumpen med två slangklammer men varför göra det enkelt för sig jämt?



Två stycken 10mm aluminiumplattor kapades till och spändes fast på varandra i rundmatningsbordet, här har jag precis börjat fräsa fram den yttre radien för pumpfästet.



Nu är profilen klar.



Planfräsning för att kunna borra och dra M6 gängor i ramfästets överfall.



Vilka jävla överfall tänker ni, jo de som jag håller på kapa loss just nu!:)



Så mycket som möjligt måste göras i samma uppspänning för att slippa centrera om bitarna, här slitsfräser jag pumpfästet.



Med rundmatningsbordet nedlagt kunde jag sen grovfräsa hålet för pumpen.



Sista tiondelarna på håldiametrarna tog jag med utsvarvningsverktyget, notera brickorna under överfallet för att få en lagom spännmån senare.



Efter att ha tagit isär de två fästena och filat av dom värsta graderna blev det så här flott.



Och med pumpen i.



Här sitter äntligen pumpen på plats i ramen med en AN4 bränsleslang till trottelblocket på andra sidan motorn, det tog lite tid men resultatet blev snäppet roligare än slangklammer så det var det värt.:tummenupp



Tjo!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är så vackert så man får tårna i ögonen, mekanikporr på hög nivå! :Bugar :tummenupp :kär :drool :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul ni tycker det!:tummenupp

Bara för att konstatera att jag inte gör ett sårarsle hängde jag på frontkåpan idag och kollade så inga kopplingar eller slangar var i vägen för den, inga problem alls som tur var.



Jag har även köpt en AN8 koppling för sugsidan på pumpen, det är biltemas 044-kopia så kopplingar till Boschpumpen passar som tur var rätt av.



På måndag ska jag in på jobbet och gå en traversutbildning, och efteråt tänkte jag passa på att klippa till de aluminiumbitar som saknas till luftburken och bränsletanken. Mall och mått ligger nu i säkert förvar i Passaten tills dess.



Tjo!:)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Traversutbildning måste kännas komplicerat för dig.. den pilen lyfter, den andra går åt höger. Eller ska dom lära dig hur man tillverkar och monterar dom? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inte så bara med traverser ska du tro, lyfter man siloskruvar på dryga halvtonnet 6 våningar upp vill det till att man vet hur man ska fästa stropparna...:gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är inte så bara med traverser ska du tro, lyfter man siloskruvar på dryga halvtonnet 6 våningar upp vill det till att man vet hur man ska fästa stropparna...:gnissla

Ehh.. jo tack jag vet. Installerade gasledningar på en fabrik i norge när några smeder som höll på å svetsa ihop ett stort rostfritt provtryckningskar på några ton hade lyft ena änden i stroppar som låg mot stålkanterna för att svetsa plåtarna undertill.
Stod 2 meter ifrån när stropparna small av. Fuktade fint i blöjan! Som jävla tur var låg ingen under.. det gick bättre med kjeTting :D
Tänkte mest att en ingetjör av din kaliber redan har koll på sånt :) fast man måste ju ha papprena..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top