Gasturbinhoj = JETeskoj!

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Fylla igen kilspåret med svets innan bearbetning ? eller kanske ställer till det med härdning mm ? bara en tanke :va
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det finns ämnen till drev att köpa. Bara ett mindre centrumhål. Inga problem att bearbeta ämnena. Har gjort det.:yoparty

Drev.JPG
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fylla igen kilspåret med svets innan bearbetning ? eller kanske ställer till det med härdning mm ? bara en tanke :va

Det finns ämnen till drev att köpa. Bara ett mindre centrumhål. Inga problem att bearbeta ämnena. Har gjort det.:yoparty

Jo, men behövs det? Jag har aldrig hört talas om att någon vridit av drevsplinsen på en hoj med 150hk, speciellt inte med en vridkurva som en elmotor där det varken blir ryck eller knyck.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tänkte mest att du kunde anpassa drevet till axeln istället för tvärt om, men du har ju redan tagit isär växellådan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grejen är att jag vill bygga allt så fältmässigt som möjligt, med standardsplines kan jag byta drev på nolltid istället för att behöva ha specialbyggda drev i varje tänkbar storlek.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Drev Honda CBR600RR 2003

På bilden skrev jag storlekarna så har du nått o jämföra.

Hålet är i ytterkant 30mm
Tjocklek på drevet där splines är är det 17mm

r4Ie5.jpg

4xaid.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter ett snack med Elffors så bestämde jag mig för att köra på det gamla busadrevet jag har nu, drevet du har David funkar inte då centrumet bygger för mycket åt sidorna vilket fuckar upp kedjelinjeringen.

Busadreven har två gängade hål i sig så jag tänker svarva ner ett skrotdrev och bulta ihop med ett nytt drev, på så vis fördubblar jag längden på splinesens kontaktyta mot axeln och då finns inga makter i helvetet som kan få det att haverera.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag får börja med att ursäkta mig för att jag lägger samma bildtext här som på hemsidan, det finns lite klent med tid att spåna ihop nya texter för både hemsidan och tre olika forum när man stapplar in runt halv tolv på vardagkvällarna...:gnissla

JU-011074.jpg


Det kom i alla fall ett paket idag med en trave tanklock jag beställt från USA, små smidiga aluminiumlock med svetsmutter som kommer passa fint på hojens tankar framöver. Egentligen borde man väl kunnat gjort dom själv men jag har varken svarv med gängskärningsfunktion (än, till sommaren byter jag åt mig farsans) eller krysslettringsgrejor så jag kröp till korset och köpte istället för en hundring styck.

JU-011075.jpg


Ett par timmar ikväll ägnades åt att bygga vidare på kåpfästena, nu sitter kåpan såpass att jag kunde kapa till frigången mot framskärmen och börja bryta ihop förstärkningarna till kåpans sidor.

JU-011076.jpg


Jag har förresten bestämt mig att skita i PWM-styrningen av bränslepumpen och köra helt manuellt med min gamla reglerventil jag byggde till min turbindrivna pocketbike som jag höll på med för en 8-9 år sen.

Gasreglage1.jpg


Den funkar så att den har en slipad nålventil som stryper ett invändigt returflöde till tanken så ju mer nertryckt nålventilen är desto högre bränsletryck mot spridarna. Enkelt och effektivt, och pajar den så är det bara att byta packningar och smälla ihop den igen.

Gasreglage12.jpg


Efter lite testande av olika nålprofiler hittade jag en som gav hyfsat jämnt flöde.

Gasreglage14.jpg


Jag var till och med såpass seriös att jag byggde en testrigg för att provflöda en spridare vid olika gaspådrag för att se hur den betedde sig, inte fel att veta ibland och slippa gissa sig fram.

Fuelpressuregraph2.jpg


Just nu sitter den på min gamla pulsjetspark som står under ett lager damm hos polaren Olov, ska dit och skruva loss den till helgen och rensa ur den lite gammal skit.

Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen fara, jag lär nog luska ut något. Tack för länken!

Jag har påtat vidare med kåpstagningen och nu sitter den stadigt på plats efter att jag satte dit ett par stag på sidorna, senare ska jag räkna ut hur jag ska göra övergången neråt mot tankarna men det får vänta lite. Har tröttnat på glasfiber nu för ett tag framöver...:näsblod

JU-011077.jpg


Urkapad frigång mellan framskärm och kåpa, det gäller att få det så tight som möjligt utan att det tar i när jag svänger eller bromsar.

JU-011078.jpg


Sen så tog jag tag i gasreglaget, det blir att bygga ett helt nytt eftersom det gamla var lite väl klumpigt och saknade en tryckavlastning jag behöver som extra säkerhet mot gashäng.

JU-011079.jpg


Jag plåtade inte så mycket under tillverkningen men här håller jag i alla fall på fräsa fram urtaget för gaslänkaget.

JU-011081.jpg


Borrat och gängat och snart försänkt för M6 insex.

JU-011082.jpg


Jag hann precis få ihop infästningen för gaslänkaget innan det var dags att göra kväll halv 1 i natt, fint att inte vara kvällstrött för man får mycket gjort då.:tummenupp

JU-011083.jpg


Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll fortsatte följetongen med gasregulatorn, tanken var att jag skulle rita upp allt väldigt seriöst i Draftsight (cadprogram för mac) och inte som vanligt hitta på måtten allt eftersom jag bygger med tuschritningar på gamla skitiga kartonger. Det sket sig...

JU-011084.jpg


Här provpassar jag nålventilen efter att ha fräst sätet, passar som piten i Greta!:tuttar

JU-011085.jpg


M5-gängning för täckplattan som ska hålla O-ringarna lagomt i spänn.

JU-011086.jpg


Borrning av läget för övertrycksventilen, en 10mm kullagerskula med 1.5 kg fjädertryck mot ett 6mm säte ska hålla tätt för runt 6 bar om jag räknat rätt.

JU-011087.jpg


Inte lätt att hänga med i svängarna med allt borrande åt höger och vänster så jag ritade upp hur kanalerna inuti blocket är borrade. Bränslet går in från pumpen och ut till spridarna i den undre kanalen och returbränslet leds ut i den övre kanalen antingen genom nålventilen eller säkerhetsventilen. Med nålventilen justeras returflödet och därigenom också bränsletrycket mot spridarna, enkelt och bra ska det va!

JU-011088.jpg


Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nån som har kläm på var man får tag i hydrauliska kopplings- och bromshandtag? Gärna så kompakta som det bara går och med ställbara grepp så jag kan justera in dom för att passa urtaget i frontkåpan.

Jag ska ha bakbroms på vänstra handtaget och frambroms på högra, därav anledningen till att jag behöver två.

Pris är väl också en faktor så ISR går tyvärr bort.:(
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Ingen aning tyvärr har inte köpt några själv :confused:

prova på nån mc skrot borde ju finnas fina grejjor där
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det är ju en idé. Nån som vet vilka märken och årgångar som har kompakta och i övrigt passande handtag? Känns inte direkt som läge att ringa skroten och fråga för då lär man trassla in sig i en diskussion man inte tar sig ur i första taget...:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nån som har kläm på var man får tag i hydrauliska kopplings- och bromshandtag? Gärna så kompakta som det bara går och med ställbara grepp så jag kan justera in dom för att passa urtaget i frontkåpan.

Jag ska ha bakbroms på vänstra handtaget och frambroms på högra, därav anledningen till att jag behöver två.

Pris är väl också en faktor så ISR går tyvärr bort.:(

Jag hade rätt smidiga Bremboprylar med inbyggd behållare på Husabergen:
http://www.husabergshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=138&c=C04800131

Kopplingssidans kolv är 9,5mm. På bromssidan har FS-modellerna normalt 13mm och övriga 11mm. Frågan är om 9,5mm räcker. Årsmodeller är från 02 och minst ett par år framåt men efter -04 slutar mina kunskaper. KTM bör ha använt samma prylar.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Magura har ju en del hydrauliska mojänger till enduro/motocross-branschen. Just kopplingshantagen har jag för mig är väldigt smidiga. Dock är väl justermöjligheterna lite mer begränsade jämfört med sporthojsditon.

Nån som har kläm på var man får tag i hydrauliska kopplings- och bromshandtag? Gärna så kompakta som det bara går och med ställbara grepp så jag kan justera in dom för att passa urtaget i frontkåpan.

Jag ska ha bakbroms på vänstra handtaget och frambroms på högra, därav anledningen till att jag behöver två.

Pris är väl också en faktor så ISR går tyvärr bort.:(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top