Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ypperligt! När är erotikmässan?:brynad

Jag har apropå hojbygget skickat efter en 45A generator från en Daihatsu Charade som ska drivas från utgående axel på växellådan, det blir alldeles för omständigt att hålla på ladda batteriet mellan varje start och dessutom hålla koll så det inte tar slut under körning. Den bör landa imorgon eller i början av nästa vecka.:tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Dumt gjort, skicka tillbaka.
Du förstår väl att du behöver en generator från Daihatsu hiJET. :screwy:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sant.:)

JU-01975.jpg


Generatorn har dykt upp nu, den var väl lite större än jag inbillade mig men en stor bonus är att det sitter någon slags oljepump på gaveln som drivs av remskivan.

JU-01976.jpg


Den kan mycket möjligt gå använda till att smörja lager och drev i växellådan så jag slipper offra oljeflöde från gasturbinens oljepump, någon som vet vad pumpen är till får gärna upplysa mig.:tummenupp

Tjo!:D
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Sant.:)

JU-01975.jpg


Generatorn har dykt upp nu, den var väl lite större än jag inbillade mig men en stor bonus är att det sitter någon slags oljepump på gaveln som drivs av remskivan.

JU-01976.jpg


Den kan mycket möjligt gå använda till att smörja lager och drev i växellådan så jag slipper offra oljeflöde från gasturbinens oljepump, någon som vet vad pumpen är till får gärna upplysa mig.:tummenupp

Tjo!:D

Är det en sån som klarar bromskraftåtervinning?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är inte så att den är oljekyld, själva generatorn. Ser lustigt ut om inte det lilla nedre röret är returen och banjokopplingen är olja under tryck från oljepump? Vet inte hur den skulle kunna suga olja iaf om den sitter monterad som en vanlig generator, vanligvis över oljenivå i motorn.

Edit: Ovanstående inlägg lät också intressant, kanske en drivning istället för pump?

Bromskraftsåtervinning laddar batteriet med generatorn när man (motor)bromsar, har inte tänkt på hur det fungerar men en hydraulisk drivning i bakkant av generator är ju faktiskt ett alternativ. Tror annars att det kan sitta en koppling som på en acpump så att generatorn primärt kopplas in när man motorbromsar och annars enbart vid behov.



Lycka till med efterforskningen!
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Mercan jag hade var det vattenkyld generator på, kan det vara något sånt det är till för?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Det är en med största sannolikhet en vattenpump, sitter på många franska bilar också, bla Renault Espace.:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du nu kommer fram till att du måste ha en mindre generator så kan jag tipsa om BMWs MC-generatorer. Ovanligt nog så är det externa växelströmmare precis som på en bil fast en hel del kompaktare. Lämnar bra med kräm gör dom också. Säg till i tråden så fixar jag fram mer info.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
lite googling ger att pumpen på generatorn är en vakuumpump för bromsar, banjoanslutningen ser ut till att vara för smörjning av den pumpen, om det gör någon nytta i detta bygget vet jag inte, behöver du lite undertryck någonstans?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dels ökade motorvolymen när konan svetsades dit, och sen bör motorn andas lite bättre. Tänk megafoner på en fyrtaktare.

Tack vare detta så gick det öppna upp ventilpaketet så det flödade bättre, så nu går den hysteriskt hårt!:)
 

moddlaren

Guest
Är det en sån som klarar bromskraftåtervinning?

Som EX så använder opel monteray generatorn som oljepump till motor oljan,, och även nissan blubird har en turbo diesel där generatorn drar motorns oljepump.. dom är dyra dessa generatorer vi bytte på min fars monterey o den gick på 6000 lite drygt,

mvh
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som EX så använder opel monteray generatorn som oljepump till motor oljan,, och även nissan blubird har en turbo diesel där generatorn drar motorns oljepump.. dom är dyra dessa generatorer vi bytte på min fars monterey o den gick på 6000 lite drygt,

mvh

Det är inte vacumpumpen som sitter på opelns generator då?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror vi släpper generatordiskussionen nu, jag ska testköra pumpen och se vad den är gjord för när tid finnes.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fyfan vad hård film! Ska den där skapelsen till speedweekend? Blir mer och mer sugen på att köra dit..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top