Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur mycket längre är motorn än ett vanligt motorpaket.
Typ i längd med HD separat låda?

Jag glömmer bort ibland att du faktiskt ska göra en hoj av det hela:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
GodJul2012liten.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
God jul!

Man undrar ju om du inte håller till i självaste tomteverkstan när man ser hur magiskt bra och snyggt du gör allting!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
God jul påre'!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror att du blandar ihop begreppen.
Det är inte bihålan som tar stryk av magsjuka.

Ha ha!:)

Med julledigheten överstökad vad det dags att spotta i tassarna och göra ett ryck med gasturbinen igen, nu var det dags att tillverka en låsbricka som ska hålla kraftturbinhjulet på plats samtidigt som den ska låsa bulten så den inte kan lossna under drift.

JU-01966.jpg


En lagomt stor klump SS2348 kapades till och spändes upp i svarven.

JU-01967.jpg


Svarv svarv.

JU-01968.jpg


Ni kan vara lugna, jag har inte skurit mig i fingret. Den röda färgen är en speciell märkfärg som används för att ritsa i, rostfritt är ju som bekant inte helt lätt att ritsa ut linjer i med skjutmåttet.

JU-01969.jpg


Efter att ha blivit färdigsvarvad så spändes biten upp på rundmatningsbordet för att få de 20 kuggspåren frästa, om ni undrar varför det sitter en slitsfräs bakom biten är det för att jag var tvungen att använda hållaren till slitsfräsen att spänna fast biten med. Kajsa Varg i vanlig ordning...

JU-01970.jpg


Och så här blev låsbrickan till slut.

JU-01971.jpg


Som ni ser så är det ett hål borrat rätt igenom både låsbrickan och skruvskallen, det är till för att jag ska kunna låsa skruven mot brickan med låswire. Då är det fysiskt omöjligt för vare sig bulten eller turbinhjulet att kunna rotera på axeln eller lossna.

JU-01972.jpg


Låsbrickan på sin rätta plats.

JU-01973.jpg


Och så avslutar vi med en närbild för att dryga ut det här långdragna inlägget ännu mer!

JU-01974.jpg


Tjo!:)
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Även om en annan tillämpar Kajsas devis mer än lovligt ofta så är detta ren hårdporr i jämförelse med ens egna mediokra kreationer.
Gärna fler uppdateringar under denna långledighet ! :Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Även om en annan tillämpar Kajsas devis mer än lovligt ofta så är detta ren hårdporr i jämförelse med ens egna mediokra kreationer.
Gärna fler uppdateringar under denna långledighet ! :Bugar

Det är alltid lätt att vara mitt i byggfasen, problemet är att till slut är det man bygger färdigt och dags för uppstart och då brukar det visa sig att 50% av alla tjusiga lösningar bara är skit och måste rivas bort...:gnissla

Nästa potatis är att börja klura på bygget av bakramen, ska försöka ta tag i det till veckan om det inte kommer nån Bonneville-skruvning emellan.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är alltid lätt att vara mitt i byggfasen, problemet är att till slut är det man bygger färdigt och dags för uppstart och då brukar det visa sig att 50% av alla tjusiga lösningar bara är skit och måste rivas bort...:gnissla
.

Känner igen det där. :gnissla
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
problemet är att till slut är det man bygger färdigt och dags för uppstart och då brukar det visa sig att 50% av alla tjusiga lösningar bara är skit och måste rivas bort...

Jotack, den erfarenheten har man erfarit ett antal gånger...

Men i det här fallet, för mina rent egotistiska behov, passar det jet-ebra då det ger mer uppdateringar med ännu fler verkstadserotiska bilder, tack o bock :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Skit samma, passar inte dom välformade doningarna så kommmer dom passa skitfint i bokhyllan !

BTW hojmässan är ju snart i mina krokar, det är inte så att det går att locka Herr Johansson till hufvudstaden.
Ribbs, god ale och uppvisning av nybyggd lackbox skulle då finnas på chemat !
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skit samma, passar inte dom välformade doningarna så kommmer dom passa skitfint i bokhyllan !

BTW hojmässan är ju snart i mina krokar, det är inte så att det går att locka Herr Johansson till hufvudstaden.
Ribbs, god ale och uppvisning av nybyggd lackbox skulle då finnas på chemat !

Man tackar och bugar för inbjudan, men timingen kunde varit bättre då det är bara ett par helger före Speed Weekend. Lär måsta lägga den lilla egentid man kan skrapa ihop framöver på husvagnsrenovering och sparkskruvning om vi ska kunna ta oss ner på tävlingen i år...:gnissla

Men jag hoppas erbjudandet står kvar tills nån gång det passar bättre, vore skitkul att råkas igen!:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Man tackar och bugar för inbjudan, men timingen kunde varit bättre då det är bara ett par helger före Speed Weekend. Lär måsta lägga den lilla egentid man kan skrapa ihop framöver på husvagnsrenovering och sparkskruvning om vi ska kunna ta oss ner på tävlingen i år...:gnissla

Men jag hoppas erbjudandet står kvar tills nån gång det passar bättre, vore skitkul att råkas igen!:tummenupp

Min herre har stående indjudan till stora staden !
Hoppas spark och gud vet allt funkar som det ska.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top