Gasturbinhoj = JETeskoj!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !

Kan tänka mig vad som hänt om någon börjat pyssla med gasturbinmotorer hemma på balkongen på söder, eller för den delen raketmotorer. :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
:banana

Jag tror dock att jag får vila upp mig lite innan nästa tur uppåt landet, fifan vad långt det var att köra...:näsblod :D Men tackar som frågar, någon gång kommer jag gärna tillbaka och inspekterar!:tummenupp

Måste ge dig en eloge för din insats på säckpipan (för det var du, gissar jag)! "Scotland the Brave" kändes som helt rätt stycke för tillfället.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan tänka mig vad som hänt om någon börjat pyssla med gasturbinmotorer hemma på balkongen på söder, eller för den delen raketmotorer. :D

Är man latteförälder på söder skall man ju vara så jäkla tolerant. Då måste man förstå att vissa gillar surdegsbakande och korvstoppande andra föredrar raketmotorer....
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ni har ju iaf lyckats bygga ett bra inbrottslarm om ni kopplar den till dörren :brinnerup
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Måste ge dig en eloge för din insats på säckpipan (för det var du, gissar jag)! "Scotland the Brave" kändes som helt rätt stycke för tillfället.

Haha, tackar för det:tummenupp ursäkta de små felspelen men jag frös så jävligt om fingrarna...:näsblod :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:banana

Jag tror dock att jag får vila upp mig lite innan nästa tur uppåt landet, fifan vad långt det var att köra...:näsblod :D Men tackar som frågar, någon gång kommer jag gärna tillbaka och inspekterar!:tummenupp

Kan tänka mig att det kände på att kuska hela vägen hem till Skåneland, tur i oturen att jag inte hade någon pilsner hemma för då hade du väl varit ännu tröttare...:)

Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !

Kanske man ska starta en postgirofond vid namn "Lustgas till glesbygd" eller något i den stilen...:D

Scenen med traktorn o säckpipan var ju alldeles betagande vansinnig! Tack för underbar underhållning!

Man fick en tår i ögat helt klart, saken är den att polarna var övertygade om att jag skulle komma finklädd precis som när jag körde JU-01 för första gången och ville inte vara sämre dom. Skillnaden var att det inte var novemberväder då, nu hade jag både långfillijonger och underställströja under mekarkläderna...

Ni har ju iaf lyckats bygga ett bra inbrottslarm om ni kopplar den till dörren :brinnerup

Om inte annat har vi byggt en bra "skrämma slag på långfärdsskridskoåkare"-tuta, den funkade till och med över förväntan.:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den tråden är den klart mest levande o intressanta på hela forumet!!:yoparty
Nu har jag iofs inte orkat läsa mycke annat på sajten på år, men tips på ännu bättre trådar mottages tacksamt:hihi
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Herr Johansson levererar som vanligt, helt sjukt underhållande!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den tråden är den klart mest levande o intressanta på hela forumet!!:yoparty
Nu har jag iofs inte orkat läsa mycke annat på sajten på år, men tips på ännu bättre trådar mottages tacksamt:hihi

Att den är levande får ni ju ge er själva en ryggdunk för, vete fan om man orkat bry sig om att skriva i den takt man gör om det inte vore för alla ni som hejar på, retas, frågar, tipsar, donerar material och postar länkar till mer eller mindre relevanta filmer. Tack ska NI ha!:Bugar

Hur som helst, väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.

JU-01936.jpg


Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.

JU-01937.jpg


En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb...) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete! :banana
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du glömde TJO !:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har koll som vanligt.
Ett tips som du säkert redan vet om.
På kommersiela gasturbiner så hänger vi alltid upp dem så att de kan expandera åt ena hållet.
Ofta har man ju där hetändan och drivändan på varsitt håll, så då kan man ofta direktflänsa mot växeln, sen är fästet i andra änden ledat på så sätt att turbinen kan expandera termiskt. Annars blir det probläääm.

Men det har du säkert redan tänkt på nu när du bygger fästen.
Jag gissar att du här sätter växeln (och därmed turbindelen) stumt, men låter gasgeneratorns fästen vara eftergivliga i axiell led.

Snyggt som vanligt!
Att den är levande får ni ju ge er själva en ryggdunk för, vete fan om man orkat bry sig om att skriva i den takt man gör om det inte vore för alla ni som hejar på, retas, frågar, tipsar, donerar material och postar länkar till mer eller mindre relevanta filmer. Tack ska NI ha!:Bugar

Hur som helst, väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.

JU-01936.jpg


Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.

JU-01937.jpg


En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb...) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete! :banana
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag sitter här på nattkröken och funderar på växellåda/drivning. Nu funkar säkert din lösning fint men man kan ju spekulera lite iaf...

Behöver lite info/gissningar, det mesta finns säkert i tråden men den börjar bli lååång att gå igenom.
Max varvtal kraftturbin?
Max varvtal bakdäck?
Max effekt?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du glömde TJO !:tummenupp

Attans!:)

(...)Jag gissar att du här sätter växeln (och därmed turbindelen) stumt, men låter gasgeneratorns fästen vara eftergivliga i axiell led.

Snyggt som vanligt!

Exakt, jag kommer shimsa upp gasgeneratorns fästen så den kan glida fritt på ramrören och låta växeln vara den enda fasta punkten mot ramen. Tur att det inte var tvärtom för då hade nog kedjedrivningen ställt till med lite intressanta snedbelastningar...:gnissla

Tack!

Jag sitter här på nattkröken och funderar på växellåda/drivning. Nu funkar säkert din lösning fint men man kan ju spekulera lite iaf...

Behöver lite info/gissningar, det mesta finns säkert i tråden men den börjar bli lååång att gå igenom.
Max varvtal kraftturbin?
Max varvtal bakdäck?
Max effekt?

Jag klandrar dig inte, att plöja igenom över 100 sidor i jakt efter ett visst inlägg är nog lite väl drygt...

Kraftturbinhjulet har ett maxvarv på 33.000rpm, bakdäcket vete väl fan men det är ett standard GSXR600 däck som ska kunna skuva hojen upp till 322km/h. Jag har inga yttermått i huvudet på däcket så jag lämnar matten till dom som vet.

Maxeffekt är lite lurigt att gissa på i det här stadiet, om jag räknar på vridmomentet från kraftturbinen före alla nedväxlingar skulle jag ha 281.8hk (60Nm vid 33.000rpm) men det låter lite för bra för att vara sant.:)
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är gasgeneratorn dimensionerad för att kunna driva kraftturbinen till 100%?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är gasgeneratorn dimensionerad för att kunna driva kraftturbinen till 100%?

Tyvärr inte, Allison C20 turbinhjulet är ca 20% för stort för att JU-01 ska fylla ut det helt. Ledskenorna är byggda efter JU-01´s massflöde så det går kompensera rätt mycket på så vis.:tummenupp
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Blir det spillgas mellan kraftturbin och gasturbin? Var tar de vägen?
Hur leder du gasflödet efter kraftturbinen? Kommer detta flöde bidra något till den bakåtriktade kraften?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top