Pre-Projekt Kawasaki Z1

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En bekant har en 73:as Z1:a i garaget som han har haft i drygt 20 år, mest skruvat med och kört väldigt lite. Har nämnt att jag kanske är intresserad och nu vill han ha ett bud.
Han måtto då han byggde hojen var "keep it simple" Motor och två däck.
Den är rätt ombyggd bla
Framgaffel från Gsx-r 750 87-88 inkl skivor och ok.
Sving gpz-900 med enkeldämpare
Ramen förstärkt "enligt dom modifikationer som gjordes då man tävlade med dom" vad det nu innebär.
Toppen portad av grottis #38 med större ventiler etc.
Yoshikammar, yoshikolvar ska tydligen vara orolig på tomgång och det händer inget under 6krpm.
Sitter ett devilsystem på den som jag själv anser vara lite före sin tid då det mynnar ut under motorn.

Vad kan man bjuda för ett dyligt objekt ? Ventiltätningarna är tydligen dåliga, just nu sitter ingen brygga på för han har haft som mål att få dit ett par flatslide 36mm som det saknas förgasargummin till. Däcken är dyngslut man bör nog även gå igenom koppling osv.

Om jag köper ska jag göar iordning rovan eller ska jag slänga i en motor från en 99:as zx-9 ?

Gillar stuket lite men har själv en tendens att tröttna på projekt ibland så jag vet inte om jag kommer att kunna ro det här i land.

Låt höra ?
 

Bifogat

  • DSC00843.JPG
    DSC00843.JPG
    232.7 KB · Visningar: 449
  • DSC00844.JPG
    DSC00844.JPG
    238.4 KB · Visningar: 408
  • DSC00845.JPG
    DSC00845.JPG
    199.8 KB · Visningar: 304
  • DSC00846.JPG
    DSC00846.JPG
    208 KB · Visningar: 295
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gillar Z1 och första generationen Z1000 med samma design. Ballt tvåventilsljud är i de dessa hojjar också.

Här kan du höra det typiskt sköna dallrande tvåventilsvrålet.

[YOUTUBE-ID]5S6m2W_L2WY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

"ska jag slänga i en motor från en 99:as zx-9 ? "

Neeeeeiiiij!!!:mad:
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Gillar Z1 och första generationen Z1000 med samma design. Ballt tvåventilsljud är i de dessa hojjar också.

Här kan du höra det typiskt sköna dallrande tvåventilsvrålet.


"ska jag slänga i en motor från en 99:as zx-9 ? "

Neeeeeiiiij!!!:mad:

Vad är vettigt att bjuda för en sån hoj tro ? Den är ju inte direkt en originalhoj.
Gillar dock stuket =)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att slänga i en modern motor vore inget annat än hädelse på högsta nivå. Du skulle brinna i helvetet i all evighet, och detta säger jag som icke-troende.

En gammal Z1 har en del samlarvärde, kanske inte så mycket här i Sverige, men den är dock ändå något av ett kulturföremål. Får absolut inte besudlas med moderna olje- eller vattenkylda motorer. Du ska köra med tidstypiska delar.

Jag tycker utgångsmaterialet är väldigt bra men vågar inte sätta något exakt pris på den. En Z1 från 70-talet kan handla om allt mellan 15 och 50 000 beroende på skick (original eller ombyggd, skrot eller som ny). Just den här skulle väl jag personligen kunna tänka betala mellan 15 och 30 000 för med tanke på att den inte är speciellt original längre + det arbete som behöver göras med motorn.

Samtidigt gör ju dock dom extra detaljerna i motorn att den blir lite mer värd.

Inga pigga maskiner om man jämför med en modern sporthoj men dom har en själ och karaktär som moderna hojar totalt saknar. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är vettigt att bjuda för en sån hoj tro ? Den är ju inte direkt en originalhoj.
Gillar dock stuket =)

Ja de är balla, snyggaste japsradfyran från 70-talet har jag alltid tyckt.

Vad man ska ge vet jag inte, men om jag hade tänkt mig att bygga en 80-tals superbike-stukad Z1 så hade det ju varit ett perfekt objekt eftersom den redan har många av de rätta grejerna. Bara det att ha en grottis-topp är ju helrätt!

Så då hade jag bjudit tills jag fick den om det var rätt objekt. Men det är jag det. Jag bryr mig inte om vad saker är värda för andra om jag vill ha ngt. Jag hade säkert hängt på till iaf 40 kkr. Men du kanske kan få loss den för halva det priset, det är ju bara att börja förhandla och se om han vill ha mer än vad du vill ge.

Sitter det akront-fälgar på den förresten, ser ut som alu. Eller är det bara damm på originalkromfälgarna?
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vågar inte svara på vad den är värd, men jag tycker den är asball! Grym motor med massa extra godis. Grottis och allt. Skönt stuk.

Att slänga i en ny motor vore våldtäckt och straffas därefter.

Gör iordning den och gasa :yoparty Glöm inte byggtråd, bilder och filmer bara. :tummenupp
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Vågar inte svara på vad den är värd, men jag tycker den är asball! Grym motor med massa extra godis. Grottis och allt. Skönt stuk.

Att slänga i en ny motor vore våldtäckt och straffas därefter.

Gör iordning den och gasa :yoparty Glöm inte byggtråd, bilder och filmer bara. :tummenupp

Jag ska inte skylla ifrån mig helt men det var nämligen nuvarande ägare som sådde det fröet i skallen, han hade tänkt den tanken nämligen.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag ska inte skylla ifrån mig helt men det var nämligen nuvarande ägare som sådde det fröet i skallen, han hade tänkt den tanken nämligen.

Man ska göra precis som man vill med sin motorcykel. Vill du ha en ny motor är der klart du ska ha det. :tummenupp

Jag sa bara lite skämtsamt va ja tycker.

20k skulle jag tycka den var värd, lite mer beroende på hur mkt det är som måste fixas, och om flatslides följer med.

EDIT: Undrar vad motorn ger, dessa hade väl 82hk nya, 100 på slangen kanske? Med 36orna
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Här kan du höra det typiskt sköna dallrande tvåventilsvrålet.

Man får ett brett fånfliiiin i hela plytet av ljudet i det klippet. Som att höra ett lågflygande stridsplan. :1pajas :tummenupp



"Byta till modern motor?" Såja, nu sansar vi oss lite... :såjaponken
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Detta är ett typiskt fall av tillgång & efterfrågan, ...känns inte som att det finns en jättestor permanent kundkrets med tanke de ombyggnader som är gjorda, & "ofärdigheten". Men "rätt" köpare kan nog hosta upp en del.

Huvudfrågan gällande vad du kan få den för är hur trött ägaren är på den, & i hur stort behov av pengar han är. Jag hade bjutt 15.000 lite ointresserat & låtit honom ligga vaken om nätterna på det ett tag. Om du är typen som lätt tröttnar är det skit att ha gett för mycket om du vill försöka "skicka den vidare".

Orginal är det en av de vackraste cyklar som finns, ...gaffeln är ok, men alu-svingen skär sig tycker jag. En motor utan kylflänsar hade inte gjort saken bättre.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Eftersom den är att betrakta som ett objekt skulle jag säga 15.000.
Det kostar ju en slant och en del jobb att få den körklar.
Säg att du kanske kan behöva lägga ner 6-10.000 bara på delar innan den är körklar så är du nog nära sanningen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mellan 15-20 säger jag då.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Egentligen borde jag låta bli att svara och enbart hålla med den samlade majoriteten.

Som sagt, pris mellan 10-20, mycket beroende på hur mycket du vill ha den samt vilket allmänskick hojen är i.
Mycket är som sagt redan gjort, och om det är fräscht kanske du kan klara dig med att hitta en vettig brygga (kan ev. tipsa om en 34mm flatsidare i finneland) och ev fixa toppen.
Gillar stuket som fan med den grövre gaffeln (hur mycket extra jobb är det att få dit den på orginal, vad stämmer från början?) och även svingen passar in (orginal ska tydligen inte vara mycket att hänga i granen).

Gav 22 för min martin med z1 motor i. Sedan hade jag turen att springa på ett släpvagnslass med prylar för en spottstyver så jag har nog saker till en hoj till. Är för tillfället inne och gjuter ny tank och renoverar ett set smoothbore 29or.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om det enbart är stuked du uppskattar med hojen så köp en Kawasaki Zephyr. Den kan du förstöra på ett sett som man inte kan göra med en Z1.

Vilken är originalet?

bikepics-162035-800.jpg

bikepics-1602647-full.jpg

bikepics-1837148-800.jpg
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag skull gärna vilja köpa den för billig pening :D Grym hoj, men med en hel del renoverings behov.

Det är bara att slå till :tummenupp
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Sitter det akront-fälgar på den förresten, ser ut som alu. Eller är det bara damm på originalkromfälgarna?

Det är DID fälgbanor, var dom bredaste som fanns då han började med den. Fanns inte ekrar så han gängade egna :näsblod

Egentligen borde jag låta bli att svara och enbart hålla med den samlade majoriteten.

Som sagt, pris mellan 10-20, mycket beroende på hur mycket du vill ha den samt vilket allmänskick hojen är i.
Mycket är som sagt redan gjort, och om det är fräscht kanske du kan klara dig med att hitta en vettig brygga (kan ev. tipsa om en 34mm flatsidare i finneland) och ev fixa toppen.
Gillar stuket som fan med den grövre gaffeln (hur mycket extra jobb är det att få dit den på orginal, vad stämmer från början?) och även svingen passar in (orginal ska tydligen inte vara mycket att hänga i granen).

Gav 22 för min martin med z1 motor i. Sedan hade jag turen att springa på ett släpvagnslass med prylar för en spottstyver så jag har nog saker till en hoj till. Är för tillfället inne och gjuter ny tank och renoverar ett set smoothbore 29or.

Jag får ju med en brygga med flatslide 36:eek:r som saknar gummin hur jag nu ska få tag på det ?
Får även med smoothbore 29:eek:rna men enligt han så bör man ha större fuggar på den.
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Om det enbart är stuked du uppskattar med hojen så köp en Kawasaki Zephyr. Den kan du förstöra på ett sett som man inte kan göra med en Z1.

Vilken är originalet?

Han har som sagt hållit på med hojen i 26 år, och enligt honom så fanns inte zephyren då han började bygga om den. Han nämde det i garaget igår "ja då jag var klar med den så släpper dom zephyren som är tamefan en kopia av vad jag byggt".
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top