Ny mjukvara PC5

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Äntligen har dom släppt en till synes fungerande mjukvara till Powercommander 5

Helt ny fullständig tabell för laddtryckskompensering

Tracern för realtidsindikering är tillbaka

Har inte testat live ännu men återkommer i ämnet när så gjorts


Ps fortfarande lite puckat att inte ha nån 5volts driver till mapsensor
men man får tappa in på orginalkablagets 5 volts krets

Samt koppla ihop Pc5ans sensorjord med hojens dito
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Funkar PC5:an mot äldre busor eller finns den bara till GenII?


Jorå, Funktionen är simpel 4 kanaler in och 4 kanaler ut

Man får klippa och klistra lite eftersom kontakterna inte passar rakt av

Men det får man ändå göra med spridarkontakterna då man byter till stora bosh

Tändmodulen lär inte funka till gammla busan dock om man inte byter svänghjul och ecu
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
PC5 på turbobusa gen.1??

Tror ni att det går att ta en PC5 från en gixxer750 ex & sätta den på gen.1 turbo busa? Kan det funka?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tror ni att det går att ta en PC5 från en gixxer750 ex & sätta den på gen.1 turbo busa? Kan det funka?


Inga problem

Det enda som händer om man tar Pc från fel modell eller fabrikat är att
nerladdade mappar inte passar rakt av

Exempelvis om du monterar en Kawasaki pc på en suzuki så kan du inte ladda i en suzukimap rakt av

Därimot kan man kopiera och klistra in (copy / paste)

Nu spelar detta ingen som helst roll då man ändå gör helt nya mappar
speciellt på en turbo
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tror ni att det går att ta en PC5 från en gixxer750 ex & sätta den på gen.1 turbo busa? Kan det funka?

Jag har varit brydd över det tidigare när jag kollat efter en PC3 och det finns miljarrders olika modeller, man fixar ju ändå in en mapp som passar hojen den sitter på så det borde väl inte kunna vara så mycket som skiljer hårdvarumässigt?

Edit: Såg att Andersson svarat redan.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har varit brydd över det tidigare när jag kollat efter en PC3 och det finns miljarrders olika modeller, man fixar ju ändå in en mapp som passar hojen den sitter på så det borde väl inte kunna vara så mycket som skiljer hårdvarumässigt?

Edit: Såg att Andersson svarat redan.

Som sagt samma hårdvara

Igentligen skulle dom kunna ha en och samma burk med lösa olika kablage

Förmodligen får dom sälja fler med upplägget som dom kör nu


Förmodligen så finns det nån mjukvara där man kan byta den öronmärkta grundmapen ( ej offentlig )
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är det för fördelar med 5:an jämfört med 3:an för turbobruk? Man slipper skaffa en hub eftersom det är fler ingångar, men annars?

Som sagt samma hårdvara

Igentligen skulle dom kunna ha en och samma burk med lösa olika kablage

Förmodligen får dom sälja fler med upplägget som dom kör nu


Förmodligen så finns det nån mjukvara där man kan byta den öronmärkta grundmapen ( ej offentlig )
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Just det jag tänkte, iom att man tar från ex en gsxr750 borde den passa rakt på busans insprutningskontakter eller ex gsxr1000-07.

Vad menar du med "kopiera & klistra"? Att man tar värden från ex busans grundmapp & skriver in dem för hand, ruta för ruta i gsxr750 mappen i detta fallet? Lite tidsödande men det får man ju ändå göra på en turbobusa....

Vad tror du Andersson om den nya POWER COMMANDER V AUTOTUNE WIDEBAND 02 CONTROLLER?

Para ihop den med nya PC5 så kan man väl med lätthet själv skapa mappar för ex en turbobusa??

Har du någon erfarenhet av denna modul? Jag har hört mkt positivt om PC5 & tillhörande autotune modul av ex de som kör i Prosuperbike.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Just det jag tänkte, iom att man tar från ex en gsxr750 borde den passa rakt på busans insprutningskontakter eller ex gsxr1000-07.

Vad menar du med "kopiera & klistra"? Att man tar värden från ex busans grundmapp & skriver in dem för hand, ruta för ruta i gsxr750 mappen i detta fallet? Lite tidsödande men det får man ju ändå göra på en turbobusa....

Vad tror du Andersson om den nya POWER COMMANDER V AUTOTUNE WIDEBAND 02 CONTROLLER?

Para ihop den med nya PC5 så kan man väl med lätthet själv skapa mappar för ex en turbobusa??

Har du någon erfarenhet av denna modul? Jag har hört mkt positivt om PC5 & tillhörande autotune modul av ex de som kör i Prosuperbike.




Finns inget " enkelt " med autotune

Stor missuppfattning att en autotune funktion fixar allt själv

För det första ska man SKILJA STORT på att mappa en något moddad standardmotor med Pc

Här ligger man redan så rätt att man i stort sett kan kalla en sådan redan mappad
Det finns många som inte ens kommer så långt med ett aftermarket system

Det man gör är ju att fintuna en redan mappad motor

Det som händer när man ska mappa en krafftigt moddad sugmotor eller
allra helst en turbomaskin är att inget längre stämmer

Har man dessutom bytt spridare så som man gör på en turbomaskin
så ligger man HELT utanför dom ramar som sonden överhuvet taget kan klara

Jag är helt klart inne på den biten att eventuellt kunna använda PC5ans
autotunefunktion MEN DÅ ENDAST I BÄNKEN

Så som jag många gånger tidigare tjatat om så krävs det ordnade former då man ska låta sonden jobba

Samma funktion användes ju i den så kallade tuninglinken då man kör i
dynojets egen bänk

Även här måste man vara tok noga med att köra EXAKT 2-5-10-20
procents trottel

Varmkörd motor och inte vispa omkring med gasrullen så accpumpen ligger på

Varje trottelläge körs då från låga rpm upp till så högt den orkar varva


Dessutom så för att mappa en turbomaskin och PC så kör man maskinen så mycket det går utan laddtryck för att skapa grundmappen

Därefter skriver man tryckanriknings mappen, Eller man har jau naturligtvis antagit en grund även här innan man kör grundmappen


Om någon i närheten känner för att jobba med autotune och Pc5
för bänkkörning så vore det väldigt skoj att ha nått sorts samarbete i detta ämne

Peter
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
SHIT!!!! jag är grymt imponerad av dig Peter, faktiskt.:Bugar:Bugar:Bugar
Nu vet jag ju vem jag ska snacka map prog med :tummenupp:tummenupp
Jo jag vet att du sagt att jag ska titta in och jag SKA det också, lovar.:D:D
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Finns inget " enkelt " med autotune

Stor missuppfattning att en autotune funktion fixar allt själv

För det första ska man SKILJA STORT på att mappa en något moddad standardmotor med Pc

Här ligger man redan så rätt att man i stort sett kan kalla en sådan redan mappad
Det finns många som inte ens kommer så långt med ett aftermarket system

Det man gör är ju att fintuna en redan mappad motor

Det som händer när man ska mappa en krafftigt moddad sugmotor eller
allra helst en turbomaskin är att inget längre stämmer


Peter

Jeg har nå kjørt et antal STORE sugmotorer ( Hayabusa 1471, B-King 1507, Hayabusa 1550 ) med MOTTY afr og det FØRSTE jeg gjør er å ta en kvalifisert gjetting på hvor mye hester de blir å yte og så justere bransletrykket slik at det er økningen av trykket som skal stå for 100% av den økede bensinmengden som trengs på topp.

Selv med en slik tilnerming til problemet med mapping så ser jeg at Autotune funksjonen legger til og trekke fra opp til 60 "enheter" på forskjellige varv/gasspådrag.

MEN dette er MYE enklere enn å bruke en PC III eller lignende for oss som ikke eier en egen dyno :)

Edit litt "svorske" skriveleif.
 
Last edited:

TurboMike

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
HD Nightrod & Yami Warrior Turbo
Jeg har nå kjørt et antal STORE sugmotorer ( Hayabusa 1471, B-King 1507, Hayabusa 1550 ) med MOTTY afr og det FØRSTE jeg gjør er å ta en kvalifisert gjetting på hvor mye hester de blir å yte og så justere bransletrykket slik at det er økningen av trykket som skal stå for 100% av den økede bensinmengden som trengs på topp.

Selv med en slik tilnerming til problemet med mapping så ser jeg at Autotune funksjonen m legge til og trekke fra opp til 60 "enheter" på forskjellige varv/gasspådrag.

MEN dette er MYE enklere enn å bruke en PC III eller lignende for oss som ikke eier en egen dyno :)

Jag ser samma problem med stegrande bränsletryck, som med PCIII/PC5: Ingen av dessa lösningar tillåter egentligen +1.2 bar laddtryck. Man kan ju inte köra hur högt soppatryck som helst, ej heller kan man i PCIII/PC5 anrika mer än 100% mot mapsensorn. Idealet (o detta har diskuterats med Dyno, av bl.a Peter) vore ju om PCIII/PCV kunde fatta att anrikning med 150-200% måste kunna göras i PC mjukvaran. Vi skall nu testa att "fulmappa" min dragbike, med en kombination av stegrande bränsletryck & PCIII, blir säkert inte enkelt att få till, men test måste ju göras. Går inte det så får man fortsätta att anrika 100% i PCIII, köra 1:1 bränsletryck o sen fulmappa för de högre varven. Det funkar kanske för en dragbike, men skulle aldrig funka bra på gata... Vill helst inte byta hela tänd/sprutstyrningen till Autronic eller Motec bara för att få till de lite högre laddtrycken, så då leker vi med alternativa metoder :pangihuve
//Micke
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag ser samma problem med stegrande bränsletryck, som med PCIII/PC5: Ingen av dessa lösningar tillåter egentligen +1.2 bar laddtryck. Man kan ju inte köra hur högt soppatryck som helst, ej heller kan man i PCIII/PC5 anrika mer än 100% mot mapsensorn. Idealet (o detta har diskuterats med Dyno, av bl.a Peter) vore ju om PCIII/PCV kunde fatta att anrikning med 150-200% måste kunna göras i PC mjukvaran. Vi skall nu testa att "fulmappa" min dragbike, med en kombination av stegrande bränsletryck & PCIII, blir säkert inte enkelt att få till, men test måste ju göras. Går inte det så får man fortsätta att anrika 100% i PCIII, köra 1:1 bränsletryck o sen fulmappa för de högre varven. Det funkar kanske för en dragbike, men skulle aldrig funka bra på gata... Vill helst inte byta hela tänd/sprutstyrningen till Autronic eller Motec bara för att få till de lite högre laddtrycken, så då leker vi med alternativa metoder :pangihuve
//Micke



Nya mjukvaran verkar lovande, Här är ett exempel på
Boost / Fuel map, I denna så tar den över 100%

Vet ej hur högt den går men det återstår att testa
 

Bifogat

  • Björnbusa-boost-fuel.JPG
    Björnbusa-boost-fuel.JPG
    143.1 KB · Visningar: 160

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lyfter en gammal tråd, har för avsikt att köra en pc3 med multi function hub och extra mapsensor till mitt turbobygge. Sen kollar jag på den äldre wideband commander eftersom den nyare 2 inte fungerar med pc3. Är det någon idé att köpa den för att ha loggfunktionerna och displayen eller kan jag skippa det och bara köra en vanlig lambda typ innovate eftersom man ändå kommer sköta mappningen i bänk? Vad jag har förstått får anrikningen på tryck till på samma sätt på en pc3 med funktionshuben som på en pc5 fast den har väl mer funktioner inbyggda?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Efter lite samråd med motospeed kom vi fram till att det går alldeles utmärkt att löda om en Pcv så att den passar en Blackbird så nu sitter jag här med en och undrar några saker. I tabellen för mapsensor-kalibreringen är det absoluttryck man ska skriva in eller positivt gentemot atmosfärstryck? Alltså är atmosfärstryck 0 eller 1 bar motsvarande? Deras guide för den här delen är ju inge vidare.. Jag har tolkat det som att tryckinput hamnar uppepå basemap, alltså om man har ett negativt värde där för att kompensera för större spridare så kommer tryckinputen enbart att hamna som + uppepå det värdet som står där. Stämmer min tolkning av det?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top