Tv-programmet Bygglov

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Jag funderar över vem som betalar för allt material och sånt i tv-programmet Bygglov.

Är det dom som får sina grejer fixade eller är det reklampengar eller är det en blandning av allt?

Likaså har jag samma funderingar över de andra byggprogrammen.

Är det nån här på det allvetande forumet som vet eller har kvalificerade gissningar?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De är sponsrade.

Hela programmen är egentligen bara långa reklaminslag.
Lägg märke till hur mycket MDF och målarfärg de använder......
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Lägg märke till hur mycket MDF och målarfärg de använder......

...och de långa inslagen där Johnny och Mattias går och strosar på Fredells.

Om man kollar på vad det kostar att annonsera så inser man ju snart att materialkostnaderna för ett program som och Bygglov/Room Service är småpengar i sammanhanget.

En halvsida, vid ett enda tillfälle i Metro Sthlm kostar drygt 100'.



Hittade följande som ger en rätt klar bild av vad det handlar om:

"För reklamkanalerna är tittarsiffrorna a och o för deras verksamhet. Priserna för tv-reklam sätts med hjälp av två faktorer. För det första hur många som tittar på det aktuella programmet. Detta mäts i antalet procent av en utvalda målgruppen som tittar på ett program. T.ex. TV4 använder sig av målgruppen 12-59 år i vilken det finns 5,7 miljoner potentiella tittare. Om sedan t.ex. 570 000 faktiskt tittar på ett program så har detta program 10% tittarandel (även kallad rating). Den andra faktorn som används är CPP (Cost per point eller kostnad per procent) vilket är ett mått på hur attraktiv en reklamplats är. TV-kanalerna sätter helt enkelt ett pris på hur mycket det ska kosta att göra reklam vid ett visst klockslag. Det är självklart dyrare att göra reklam i primetime (20.00-22.30) och under populära program än vad det är att göra reklam i en såpopera mitt på dagen. Det totala priset för en reklamsnutt på 30 sekunder avgörs sedan genom att multiplicera rating (antalet tittare) med CPP (priset per procent tittare). Det varierar om kanalerna tar betalt i efterhand för det faktiska tittarantalet eller om de tar betalt i förhand med ett uppskattat antal tittare.

Om vi kort ska gå in på hur mycket pengar det handlar om. Till exempel Kanal 5 tar för tillfället i snitt 11 200 kronor per CPP. Utanför primetime är priset runt 9 000 kronor och under primetime ligger priset på ungefär 16 000 kronor. Tittar vi på exakta siffror från idag uppskattar Kanal 5 att 0,35% av alla möjliga tittare kommer att se Desperate Housewives kl. 13.45. Med ett CPP på 9000 kronor betyder det att 30 sekunder reklam kostar 9000 x 0,35 = 3150 kronor. Under primetime sänds Roomservice och där räknar man med en rating på 4 % och med ett CPP på 16 000 kronor kostar 30 sekunder reklam 16 000 x 4 = 64 000 kronor. Under hela december 2008 kommer Kanal 5 dra in ungefär 20 miljoner i reklamintäkter. Om vi jämför med TV4 har de en CPP på i snitt 14 400 kronor. I USA handlar det självklart om betydligt mer pengar. I runda slängar kostar 30 sekunder under primetime för ett populärt program runt $ 500 000. "




http://mictv.se/tag/cpp/
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla bara på programmet om Ullared.
Hela programmet betalades av......... tadaaaaaaaaa.......... U L L A R E D.

Fatta vad deras försäljning har ökat. Smart drag.

Skall göra ett likadant program om Greatdays tror jag. Med folk som testar balla upplevelser i 4:an en timme varje lördagkväll 20-21.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tror inte bygglov betalar för något, dom vill bo på mitt hotell, har för mig att det var 4-5 rum 1 vecka eller något, gratis mot att vi skulle komma med på en rad i eftertexten.... Jag nappade inte på det.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Har för mig att jag läste nånstans att TV4 betlar ingenting, dom gör jobbet och jag(läs familjen dom är hos) betalar materialet.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kolla bara på programmet om Ullared.
Hela programmet betalades av......... tadaaaaaaaaa.......... U L L A R E D.

Fatta vad deras försäljning har ökat. Smart drag.

Skall göra ett likadant program om Greatdays tror jag. Med folk som testar balla upplevelser i 4:an en timme varje lördagkväll 20-21.
Göret! Skulle troligen bli ända värt att se på lördakvällarna.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har för mig att jag läste nånstans att TV4 betlar ingenting, dom gör jobbet och jag(läs familjen dom är hos) betalar materialet.

På Äntligen hemma får familjen betala materialet och dem gör jobbet.
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kolla bara på programmet om Ullared.
Hela programmet betalades av......... tadaaaaaaaaa.......... U L L A R E D.

Fatta vad deras försäljning har ökat. Smart drag.

Skall göra ett likadant program om Greatdays tror jag. Med folk som testar balla upplevelser i 4:an en timme varje lördagkväll 20-21.

Boris har en annan åsikt, eller är han en lögnare ?....:gnissla

succéprogrammeGekås i Ullared subventionerar inte tv-programmet ”Ullared” som dragit rekordpublik till Kanal5. - Vi betalar inte en krona för detta, säger Boris Lannerhov, vd för Gekås i Ullared.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Nästa fråga då:Vad är det för retarderade idioter de har som "inredare" i sina program?Tänker speciellt på senaste säsongen av Roomservice,killen som är med där,kan han heta Pontus?Sämre smak än honom finns nog inte,inte om man inreder med en fullt fungerande hjärna iaf.så verkar inte vara fallet där iofs.Tjejerna är ju inte fullt friska de heller,men fullt så utvecklingsstörda som honom är de ju dock inte.Kan de komma direkt från konstfack,dårhuset eller spelar de bara?:va
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Programmet om byggfusk kommer nog bli en liten ny favvo nu när lyxfällan är uttjatad.

Dock tror jag mest på Bygglov av alla dessa byggprogram. Dom tar in lokala hantverkare och påstår inte att dom gör allt. Dom har en (1) inredare som inte verkar uppfödd på latte och är hittills den minst fjolliga av dom som visats på tv i sverige, gubbar och fruntimmer inräknat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top