Vinö, Tändkuledäckaren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har fått påpekanden från medlemmar som vill att jag ska starta en tråd om min däckade skötbåt "Vinö", så jag faller nu till föga och startar denna tråd. Båten väger ca 4 ton. 20-hästars Seffle S18 FV, ca 8.75 X 3.25. FV betyder friktionskoppling/vridbara blad. Dvs hon är försedd med en koppling och en ställbar propeller som är ca 70 cm i diameter.
Maxeffekt är vid 650 rpm men jag kör helst 390-400 rpm.

Båten är alltså en däckad skötbåt sk "Däckare" byggd på ön Vinö i Misterhults skärgård. Dessa båtar användes främts till drivgarnsfiske på Östersjön, men även allehanda skärgårdstransporter.
Själv tar jag henne ofta och gärna över Östersjön till Åland och Finland och har därigenom träffat tex SH-Medlemmen Petter och hans minst sagt sjöfarande far.


Men ikväll var jag alltså i hojgaraget och gjorde en ny namnskylt. Jag vet att många kanske tycker att designen är fjollig, men kolla hur V:et ser ut som en poser som spänner musklerna och med sina knutna nävar utan uppenbar anledning ska försvara resten av bokstäverna. Perfekt på SH! Jag ska fixa ett "S" att sätta framför V.et när jag kör SH-kryssningar i sommar. :rock

Båten byggdes 1950 av bröderna Källgren på ön Vinö i Misterhults Skärgård och fick regnumret VK108 (Västervik), sedemera ON108 (Oskarshamn) på grund av en regeländring. Så på ön kallades hon för 108:an. Det var först när hon vart fritidsbåt på 70-talet och miste sitt regnr som hon fick namnet "Vinö" efter sin födelseplats. Den originalmonterade Seffle 20 Hk tändkulan med ställbar propeller sitter kvar. Jag har idag renoverat både motor och propelleranläggning samt försett motor med sötvattenkylning. Båten är också renoverad, jag har mha en kamrat bla bytt 65 meter ekbord och 1/3 av däcket.

visabild.php


visabild.php


visabild.php


Det är många här som har åkt med vid olika tillfälle, bla Fille, Alexandra , Masen, Pucken, Blåskägg, D1Ce, Bananhjärna, Cyrén, Roadragge, Bushido, Emelie, DrBike samt Jannes S. med hans motardgäng.
 

Bifogat

  • IMG_1244.JPG
    IMG_1244.JPG
    45.6 KB · Visningar: 2,501
  • IMG_0927.JPG
    IMG_0927.JPG
    64.7 KB · Visningar: 523
  • DSCF0007.jpg
    DSCF0007.jpg
    238.5 KB · Visningar: 1,030
  • DSCF0011.jpg
    DSCF0011.jpg
    274.2 KB · Visningar: 1,241
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Paxar en tur i sommar! Jag ska slå nytt rekord i mastklättring :yoparty
Fina bilder
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vilken pärla Jyrgen! :) Kan tänka mig tändkuledunket är lite rogivande.

Jag har en kul anekdot, har faktiskt som liten parvel trampat på ett svänghjul på en sådan manick när gammelgubben försökte pilla ut tändpatronen, insatta vet att det är lite sot inblandat i sådana här tingestar... :rofl
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Snyggt med nya skylten Jörgen!:)

Det blev ju ingen tur förra året (bara arbete:D) men år ska jag med en sväng och skjuta salut för kungen.:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Å fi fan vilka minnen från sommaren.
Liggandes på fördäck med ett glas rött och titta på kvälssolen över Mysingen.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag stämmer in i hyllningskören! Sjukt fin båt har du iaf.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Hade du gjort skylten själv? Ruggigt snygg var den iaf, passar bra på något sätt.

Vacker och välskött var hon iaf. Underbara linjer, det finns inte mycket som slår en gammal träbåt.:Bugar
 

Dr.Bike

Guest
Minns när jag fick äran att veva igång Säfflen Jörgen! :)
Det var väl som att kicka en Harley ggr tre!
Men igång gick den, med sitt trygga mumsande. *ljuv musik*
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Snyggt jobb både med båt och skylt Jörgen! :tummenupp Jag insåg precis att det var alldeles för länge sen jag hörde en tändkula boffa :(

Edit: Youtube är vår vän!
Här är en Sefflemotor som är ombyggd till att vara stationär:

[YOUTUBE-ID]34SGFXIgiZM[/YOUTUBE-ID]

Och här är från Tändkulemotorns dag, monterad i en båt:
[YOUTUBE-ID]crRGGx1EMK8[/YOUTUBE-ID]

Synd att ljudkvalitéten är lite sådär :( Men nog låter de rackarns trevligt :nicka
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Fin båt!

Brukar du segla mycket eller är det mer motor?

Drar tändkulemotorer mycket bränsle? Dom är lite krångliga att starta har jag fått för mig. Ser fram emot mer information :p
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Se till att masa ut drivveden till St:Nassa i sommar då så bjuder jag på rökt flundra och färskpotatis.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Se till att masa ut drivveden till St:Nassa i sommar då så bjuder jag på rökt flundra och färskpotatis.

Glömde säga till dig är jag var där i somras :mad:

Finns grymt med flundra på på Antegubbens gamla skär helt klart.

Här är bilder från Nassa -03 (Gubben). Oskar är så kaxig för att han har jägarlicens, så han fick narurligtvis simma ut med nätet.

Sen var det äta flundra och färskplugg i skymningen
 

Bifogat

  • DSC00790.jpg
    DSC00790.jpg
    243.9 KB · Visningar: 379
  • DSC00803.jpg
    DSC00803.jpg
    234.5 KB · Visningar: 355

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjusigt!:tummenupp

Men varför fick jag inte vara med på listan över folk som fått åka för?:va :D

Bara för det vill jag ha en tur till till sommaren!:fakta

Please?:rolleyes:

Edit: Gullebulle där!:krama :D

Fast jag åker ändå gärna med till sommaren om jag får:)
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
en träbåt i gott skick,det är kärlek det.:)
jag och farsan hade en snipa med en marna tändkulemotor i sig och det var en fröjd att åka mellan kobbar och skär och motorn dunkar på.
jag vet inte hur mycket en tänkulemotor drar men vad jag kommer ihåg så var det sällan man behövde fylla på tanken,så den är riktig snål....
det enda som är tråkigt med en tändkulemotor är att det är ett helvete att dra igång dom...
våran hade man en vev som man drog igång den med och gärna lite startgas på.
sen vevade man för kung och fosterland och ibland blev det bakslag så veven åkte åt helvete i sjön så man fick dyka efter den.
sen slant jag med veven en gång i tiden så mitt finger åkte in ett rostfritt hölje som skyddar så att man inte skall bränna sig på avgasröret...
slutade med att jag fick sy både sena och finger.
synd att vi sålde den men jag ser den ibland och den är forfarande i gott skick....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
en träbåt i gott skick,det är kärlek det.:)
jag och farsan hade en snipa med en marna tändkulemotor i sig och det var en fröjd att åka mellan kobbar och skär och motorn dunkar på.
jag vet inte hur mycket en tänkulemotor drar men vad jag kommer ihåg så var det sällan man behövde fylla på tanken,så den är riktig snål....
det enda som är tråkigt med en tändkulemotor är att det är ett helvete att dra igång dom...
våran hade man en vev som man drog igång den med och gärna lite startgas på.
sen vevade man för kung och fosterland och ibland blev det bakslag så veven åkte åt helvete i sjön så man fick dyka efter den.
sen slant jag med veven en gång i tiden så mitt finger åkte in ett rostfritt hölje som skyddar så att man inte skall bränna sig på avgasröret...
slutade med att jag fick sy både sena och finger.
synd att vi sålde den men jag ser den ibland och den är forfarande i gott skick....

Det är inte svårt att starta en tändkulemotor.
Man måste bara göra rätt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Den ser verkligen fantastiskt fin ut.:tummenupp
Hur mycket tid får du lägga för att hålla skicket på den?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Slussa ut till hjälmaren med den i sommar så jag får åka med på en tur :) Jag bor bara några kilometer från slussarna sjövägen sett, börjar du i mitten på maj så bör du vara framme i början på juni :D
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top