SMC Kurser o övrig Banåkning 2010

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Här trycker vi upp o försöker samordna transporter o boende för olika ban-arrangemang för SFS och deras vänner :tummenupp

Hör av er i tråden eller på annat sätt om ni har bokat transport eller boende o om det finns platser kvar eller om ni behöver transport eller plats att sova.

SMC SHK 17 och 19 Maj
1. Skåne (transport ej fixad, boende ej fixat?)
2. Nicke (transport ej fixad, boende ej fixat?)
3. DD (transport ej fixad, endast 17:e?)
4.

SMC SHK 8 Maj (Ducatiklubben har förtur)
1. Waldkauz (transport ej fixad)
2.
3.
4.
 
Last edited:

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
:hej Jag ska med, tänkte börja med att repetera steg II, ev ta steg III samma helg om vi nu drar över en helg. För att sen kunna köra steg IV om och om igen.. Så vad sägs om förslag på en helg där vi bokar upp oss flera st?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har tänkt köra någon eller ett par SMC-kurser nästa säsong, men 17-18 april är minst en månad innan jag rullar ut hojen ur garaget så det funkar tyvärr inte.

Det är ju risk för snö fortfarande :eek:!
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Baisarn är på så man lär sig plåga ur dem sista 100 varven ur hynda slynan!
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Oh jag är absolut på.. Men det känns lite tidigt i mitten på apr, men jag är ju borta hela maj...
Men några dagar blir det i alla fall. måste ju ha fler än de 3 jag hade förra året...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
vad exakt är det man får lära sig på dessa kurser? kanske vore något att haka på.


Baisarn är på så man lär sig plåga ur dem sista 100 varven ur hynda slynan!

skulle inte du uppgradera till fetare hoj? ;)
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
vad exakt är det man får lära sig på dessa kurser? kanske vore något att haka på.

Tja vad ska man säga, man lär sig köra hoj ;)
Men också att förstå varför hojen och du sjävl beter sig på ett visst sätt i olika situationer, typ panik situationer etc.

En annan sak som lärt mig mycket är att jag har kunnat testa mina egna gränser på ett helt annat sätt än jag skulle våga ute i trafiken med en massa skit i vägen. tex vad händer om jag lägger ner mer istället för att panikbromsa o köra rakt fram i en kurva?
Jag har garanterat blivit en mycket säkrare förare, även om det kan gå snabbare än tidigare ibland.

De flesta jag träffat som har gått kurser har fått någon ögonöppnare oavsett hur länge de kört hoj innan

Sen e det ju verkligen svin kul att köra på bana, stora som små.

En fördel med just SMC kurser är att de flesta försäkringsbolag tar skador som händer på dessa kurser, just för att det är kurser, o inte som på de flesta andra bankörningar där du för stå för ev skador själv.

Läs mer på www.svmc.se
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tja vad ska man säga, man lär sig köra hoj ;)
Men också att förstå varför hojen och du sjävl beter sig på ett visst sätt i olika situationer, typ panik situationer etc.

En annan sak som lärt mig mycket är att jag har kunnat testa mina egna gränser på ett helt annat sätt än jag skulle våga ute i trafiken med en massa skit i vägen. tex vad händer om jag lägger ner mer istället för att panikbromsa o köra rakt fram i en kurva?
Jag har garanterat blivit en mycket säkrare förare, även om det kan gå snabbare än tidigare ibland.

De flesta jag träffat som har gått kurser har fått någon ögonöppnare oavsett hur länge de kört hoj innan

Sen e det ju verkligen svin kul att köra på bana, stora som små.

En fördel med just SMC kurser är att de flesta försäkringsbolag tar skador som händer på dessa kurser, just för att det är kurser, o inte som på de flesta andra bankörningar där du för stå för ev skador själv.

Läs mer på www.svmc.se

låter onekligen kul och även värdefullt! vad brukar det gå på och hur många olika kurser finns det? är jag läkt i tid så är jag på. kommer förmodligen ha gipsad arm fram tills april-maj beroende på när jag får operationstid. jag ska tydligen få en bit av mitt eget höftben i handen, båtbenet har tydligen gått av på något ovanligt sätt. :näsblod
 

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Loggade in och skulle anmäla mig, först står det att det finns 10 platser eller mera kvar. Sen när man fyller i alla uppgifter och klickar sig fram, då står det till slut "Tyvärr hann alla platser ta slut, du är uppsatt som reserv" :va:va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
låter onekligen kul och även värdefullt! vad brukar det gå på och hur många olika kurser finns det? är jag läkt i tid så är jag på. kommer förmodligen ha gipsad arm fram tills april-maj beroende på när jag får operationstid. jag ska tydligen få en bit av mitt eget höftben i handen, båtbenet har tydligen gått av på något ovanligt sätt. :näsblod

Jag har ännu inte kört nån bandag men räknat på vad det kostar, nån som kört får gärna rätta mig.

Detta kommer man i stort sett inte undan om man inte bor nära banan.
Kursavgift: ca 1500:- (+- beroende på bana/tillfälle)
Boende: ca 700:-

Bensinen för att köra dit, hyrsläp om man väljer det transportsättet.

Sen kan man alltid slänga in kostnader som en uppsättning däck (minst ett bakdäck i alla fall har jag förstått), bromsbelägg och lite annat småkrafs.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Skulle nog inte bry mig om den där extra uppsättningen däck.
Men ostarna som sitter på bör ju va godkända o lite till.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Skulle nog inte bry mig om den där extra uppsättningen däck.
Men ostarna som sitter på bör ju va godkända o lite till.

Absolut, visst är det så, men när bandagen är slut så börjar det väl bli dags för i alla fall nytt bakdäck har jag förstått... så om det inte blir akut under dagen så kommer man i alla fall bra mycket närmre ett byte och då är det ju bra att ha det i åtanke.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Om det är första gången du kör bana och inte har totalt fibblat till dina dämpar inställningar så behöver du inte bry dig om att ta slut på däcken.
 

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Skulle nog inte bry mig om den där extra uppsättningen däck.
Men ostarna som sitter på bör ju va godkända o lite till.

Man bör vara rätt slipad om man lyckas ta slut på en uppsättning däck, iaf på steg 1&2..

Har du anmält dig Ugglo?
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Man bör vara rätt slipad om man lyckas ta slut på en uppsättning däck, iaf på steg 1&2..

Har du anmält dig Ugglo?

Nepp, har inte anmält mig till Aprilkurserna.
Siktar o hoppas det dyker upp kurser 8 o 9 Maj, skulle passa mig utmärkt.
Hur skulle det funka för dig?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top