Minsta skåpbilen att få in en 1000cc i?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag rekommenderar dock varmt att man ljudisolerar kupén!!
Såhär långt har jag isolerat mellanväggen och golvet, detta har gjort en stooor skillnad med bullret i kupén. Kommande sommar blir instrumetbrädan, taket och dörrarna isolerade också. :)
Min Caravelle T4 va våldsamt bullrig också, å den är ju helt öppen, så mellanväggsisolering är ju bara att glömma. Men jag isolerade väggarna ibak, och det blev en jävla skillnad! Och tog bort plexiglastoningen och tonade på riktigt istället... Men visst, det är ju inte så att man måste klappa händer en gång i kvarten för att kolla öronen fortfarande fungerar :hihi
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
jag har 2 hojar på flaket på min skoda pickup, 120/kmh och 05.l milen =) då e de kul att dra på träning...
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jorpes fick in sin hoj i en Polio, lite meckigt att ta isär hojen varje gång bara, vi lyckades även stuva in 3 hojar i den lilla Transvestiten, inga spännband behövdes.

Jorpes e ju lite sjuk i sitt lilla huvud oxå.... men söt :)

*aldrig över 80 på E4an*
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Är det ingen som provat med VW Sharan eller Seat Alhambra ???

Jodå, men bara cross! Yz85, om man viker ner styret (lossar skruvarna och viker det bakåt)! Och jag vet oxå att en PW80 går in i MB A-klass utan problem, eller demontering!
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Sorry,,Rakt in var väll lite fel av mig..
Jag kör hennes hoj bakom förarplatsen. Vrider styret åt höger och lutar hojen/styrändan mot väggen. Spänner ett spännband från golvet-väggsidan, under sadeln och krokar fast den i fotpinnsplattan. Spänner hojen mot väggen där. Står bergstadigt, Sen gör jag samma sak med min hoj på bakom passagerarsätet. Fast där hamnar styrändan mot skjutdörren. Det funkar. Men senaste gångerna har jag rätat upp hojen mer och lagt ett neoprenkänskydd mellan plasten bak och sidoväggen. Gixxern har ju rätt fet ljudämpare med som den får stöd mot...

Bokom förarsätet på 01an går mellanväggen ut vid nackstödet. Detta gör att jag inte skulle få in min hoj på den sidan utan att toppkåpan tar i.
I nyare expert/jumpy går hela lastväggen ut på samma sätt. Har inte provat att lasta i någon sån.
Ställer man hojarna på detta sätt så går det att få med en del packning/extra fälgar, däck mm. Men det kräver lite anlag för pussel... ;)

Inför nästa år kommer jag troligen monterat dragkrok. Då blir det släpvagn som gäller. iaf om jag ska ligga på banan i flera dagar för att slippa pusslandet.
Samt skönt att inte behöva lasta ur hela bilen för att få ut hojarna.


Ja ungefär så brukar jag lasta också, luta hojen mot väggen och spänna neråt i styret bara.. räcker med ett spännband:tummenupp

Har en jumper nu med 12m3 skåp, fördelen är ju man kan ju lasta åt vilket håll som helst och tror aldrig att jag har lyckats fylla hela skåpet med hoj + tillbehör, nästan att man får med sig depåtältet utan att vika ihop det:D
Men nackdelen är att bilen blir lite stor vid övriga tillfällen då jag använder den i jobbet mm..

Så tänkte byta mot en lite mindre, tror det blir en expert/jumpy 04a lr nåt..
Jävligt synd att caddyn inte är 15-20cm längre utan att man måste köpa en maxi för typ 250000:-
Inget fel på expert/jumpy bilarna iofs men hade hellre åkt tyskt än franskt.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Tror inte det går så bra iom att en sporthoj är ungefär 2,10-2,20 lång från däck-däck och caddyn från 04a verkar enligt dom uppgifterna jag hittat vara 1,79-1,89 i lastlängd. (inte maxi utan den vanliga)

Med en lastlängd på 2,06 som i jumpy/expert årsm. 00-06 så går det men har svårt att tänka mig att det skulle gå "skitbra" med mindre lastlängd..
 
Last edited:

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Mycket intressant tråd... Letar själv med ljus och lykta efter ett vettigt transportalternativ, dock ett billigt och ekonomiskt sådant! Kangoo long, Nissan Serena och Peugeot expert är de jag hittils tycker verkar bäst. Hade en rostig gammal Skoda pickis förra våren (som tyvärr skar) och den funka men bara med "lämmen" nere o så fick man ju inte plats med så mycket kringutrustning heller... Fler alternativ än de som nämnts?
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Nya jumpy skulle jag också kunna tänka mig, tror den är 2,20 lastlängd korta modellen, lite större generellt än den gamla och ser lite roligare ut än gamla modellen.

Men blir lite oekonomiskt att köpa så nytt, har nog inte kommit ut så mkt beggat av den
modellen än. Vill hellre lägga pengar på hojen än på en transport/jobb/slitåsläng bil..

Annars så är nog dom flesta modellerna nämnda i tråden tror jag.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
Lite utav det jag hittade.

Lastutrymmets längd
VW Transporter
kort: 2,353m
lång: 2,753m
Peugeot Expert
skåp: 2,88m
expert: 2,06m
Boxer: 2,51m 2,86m 3,36m (beroende på motoralternativ)
VW Caddy
Skåp: 1,558m
Maxi skåp kort: 2,25m
Maxi skåp lång: 3,07m
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Om jag inte mins fel så är Toyota Hiace en bra o rymlig skåpbil. de gamla versionerna var ju i alla fall totalt skottsäkra och odödliga (Ja om inte rosten kom o åt upp dem)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Om jag inte mins fel så är Toyota Hiace en bra o rymlig skåpbil. de gamla versionerna var ju i alla fall totalt skottsäkra och odödliga (Ja om inte rosten kom o åt upp dem)

Mytomspunnen kvalitet - hela Öst Afrika är fullt av dom där kämparna. Med 4wd så tar dom sig fram precis överallt och går aldrig sönder :D
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Mytomspunnen kvalitet - hela Öst Afrika är fullt av dom där kämparna. Med 4wd så tar dom sig fram precis överallt och går aldrig sönder :D

har faktiskt ägt en sådan för länge sedan. en 88:a förutom att den var rostig som satan så gick den i ur o skur. lätt mekad trotts sin dumma placering av motor. skulle bara haft en något nyare med 5 växlar på så den gick lite snabbare.

Men bil rådjur blev 1-0 rådjuret blev allvarligt skadat och bilen fick plasten på kofångaren lite lätt böjd.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Ett litet tips till dig som letar transportbil:

Med hjälp av reg.nr kan man gå in på transportstyrelsens hemsida och söka uppgifter om "annat" fordon. Där hittar man oftast lastutrymmets längd på skåp-/last-/fraktbilar.
 

DannyKaye

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Hillerstorp
Hoj
cbr1000 -05
Jag har i alla fall köpt en Peugot Expert och hoppas att få in minst en hoj. Med dragkrok så kan man få med kärra också om man vill.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Boxer & Jumpy, ställer man hojen på sniskan då eller? Skåpet är väl för kort för att man ska få in den "rakt"? Hur mycket plats har man över sen? Kanske nån som har en bild på en racelastad?



Är det inte bara enklare att hyra ett släp?

Det går alldeles utmärkt att få in en R1´a i en Jumpy på sniskan, även om jag hade skåp och lådor på ena sidan. Fick med fälgar och packning oxå.
Men det är inte den optimala bilen för ändamålet.

Att köra med släp fungerar ju, men det har ju sina brister.

Nyinköpt Jumper H2L1 är ett mer rätt val:tummenupp:banana. Nu kan man ta med mycket skit man inte behöver och även kunna byta om "inne". Slippa böja sönder ryggen och sovplats är ju inte helt fel heller. Har ju även drag så kärran behöver ju inte stå still i sommar heller om det är fler som skall med.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
När jag var sju bast och körde RM80 hade vi en som här bil som hojfrakt.
Lyft ur bak och passagerarsäte.
Det gick riktigt bra, behövde bara lossa styret.
Men folk omkring kliade sig i huvudena när en liten pissig Austin ställde sig mellan deras stora bussar :D
 

Bifogat

  • Austin.gif
    Austin.gif
    24.6 KB · Visningar: 1,311

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jag har en caddy combi (dvs modellen som inte har mellanvägg utan baksäte)
Tog man ut baksätet tot 4 skruvar.
Drog fram passagerarsätet och byggde en liten låda där baksätespassagerarna vanligtvis har fötterna så var det inga problem alls att få in en hoj. I mitt fall r6 06.

Fick även utan problem med fälgar, bensindunk, verktyg, utrustning, mm.

Det gick att åka som passagerare fram men det var inte jättemycket benutrymme.

Sedan återstår frågan om hur lämpligt det är vid en ev trafikolycka.


Lycka till MVH Oskar
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Någon som provat nya Citroen berlingo family ? Den ska vara 180cm lång när man tagit ur baksätena enligt specen..... kanske går att kila in framhjulet mellan framstolarna ?

Hojen som ska gå in är en R1-06:a....
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Caddy Mk1... någon som har testat lasta hoj i en sån!? Flakmåttet är, enligt transportstyrelsen, 183cm och den har rejäl öppningshöjd... :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top