Minsta skåpbilen att få in en 1000cc i?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Nissan Kubistar med stora skåpet fungerar fint (Samma bil som Renaut Kangoo lång). Jag har kört min SD i en sådan ett par gånger. Dock så blir det ganska trångt runt om kring. Själv tycker jag att: Renault Trafic, Nissan Primastar och Opel viaro är bra bilar för dessa annars. Större, bränslesnåla och relativt billiga.
Alternativt en gammal MB Vito. De kan vara rostiga, men brukar funka skitbra.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ett alternativ kan vara Nissan Serena, ca 2,15 lång å två sidodörrar!
Absolut, jag har länge rent teoretiskt utvärderat olika skåp och kommit fram till att Serena är den optimala RR-träningsbilen om man beaktar alla apekter av ägande och användande av ett fordon. Just det där med dubbla skjutdörrar är helt underbart när man ska lasta och spänna, det går att lasta mycket enklare, effektivare och mer flexibelt.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
@ trådskaparen varför vill du ha en så liten skåpbil som möjligt?[/QUOTE]

Jag använder bilen dagligen,åker till banan 10 gånger om året. Känns lite onödigt att ha en 24 meters att jazza omkring med ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ett annat alterantiv jag funderat på är Toyota Yaris Verso City med demoterad passagerarstol i framsätet, bakstolarna fäller man tydligen rakt ner i golvet. Har aldrig sett någon använda den och en 1000cc kanske blir i största laget men en 2T-racer borde definitivt gå att få in. Det paketet är dock säkerhetsmässigt tveksamt och troligtvis olagligt. Någonstans går ju gränsen mellan det som är praktiskt och det som är korkat och i detta fall har man troligtvis passerat den. :brinnerup
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
@ trådskaparen varför vill du ha en så liten skåpbil som möjligt?

Jag använder bilen dagligen,åker till banan 10 gånger om året. Känns lite onödigt att ha en 24 meters att jazza omkring med ;)[/QUOTE]

Jag använde en Expert -04 dagligen under 1.5 år som privatbil. Drog ca 0.75 och var helt ok att åka i.

Stryktåliga bilar det där!

/ Jens
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kör WV transporter 2.5 TDI, köpte den för att jag kör mkt enduro och numera oxå RR, hade en Golf innan som jag tänkte behålla för att åka till jobbet med, men efter ett tag upptäckte jag att Transportern är helt ok att ha som enda bil, drar ca 0,7 l/mil kaptensstol, sitter högt o fint + att du får med allt som man behöver, 3 endurohojar eller 2 RR hojar är inga problem! sålde Golfen... min sambo är inte så glad men.....
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
blopp

M:et här på forumet har en 2,5 TDI Transporter som har dubbla sidodörrar vilket jag inte sett på någon annan transporter hittills och den är till salu.
Om det kan vara intressant.
 

rageus

Rageus
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Honda CBR 954 RR -03 / BMW F 800 GS -11
Kangoo long!!

Tja!! ja var precis i din sitts i slutet av säsongen!! kollade med en kangoo long!! det är inte mycket plats över men det funkar helt oki! får även med en hel del anat som utrustning med mm..!!
ja använder den liksom du även dagligen o det är den riktigt bra till!!:tummenupp

mvh//Rageus
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Tja!! ja var precis i din sitts i slutet av säsongen!! kollade med en kangoo long!! det är inte mycket plats över men det funkar helt oki! får även med en hel del anat som utrustning med mm..!!
ja använder den liksom du även dagligen o det är den riktigt bra till!!:tummenupp

mvh//Rageus

Men får du in den rakt lr måste man vrida å vända?
Lastlängd?
 

rageus

Rageus
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Honda CBR 954 RR -03 / BMW F 800 GS -11
last längden är 2 m, så man får ställa den lite på snedden!! men det går fin... det viktigaste tycker ja är att man klarar det själv!! o det går ju bra!!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Har en expert 01a
Får in min hoj gsxr 1000 k6 rakt in på höger sida.
Får in tjejens hoj Street triple 08a rakt in på vänster sida. Finns lite plats att packa lite annat med.. Men det är skohorn som gäller.
Kanonbil. Drar lite sås och relativt bekväm att åka i
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Har en expert 01a
Får in min hoj gsxr 1000 k6 rakt in på höger sida.
Får in tjejens hoj Street triple 08a rakt in på vänster sida. Finns lite plats att packa lite annat med.. Men det är skohorn som gäller.
Kanonbil. Drar lite sås och relativt bekväm att åka i

Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?


Har en Expert 03:a. 2.06m lastutrymme.

Har lastat en R1-02 och en R6-06 rakt in brevid varann utan problem.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?

Sorry,,Rakt in var väll lite fel av mig..
Jag kör hennes hoj bakom förarplatsen. Vrider styret åt höger och lutar hojen/styrändan mot väggen. Spänner ett spännband från golvet-väggsidan, under sadeln och krokar fast den i fotpinnsplattan. Spänner hojen mot väggen där. Står bergstadigt, Sen gör jag samma sak med min hoj på bakom passagerarsätet. Fast där hamnar styrändan mot skjutdörren. Det funkar. Men senaste gångerna har jag rätat upp hojen mer och lagt ett neoprenkänskydd mellan plasten bak och sidoväggen. Gixxern har ju rätt fet ljudämpare med som den får stöd mot...

Bokom förarsätet på 01an går mellanväggen ut vid nackstödet. Detta gör att jag inte skulle få in min hoj på den sidan utan att toppkåpan tar i.
I nyare expert/jumpy går hela lastväggen ut på samma sätt. Har inte provat att lasta i någon sån.
Ställer man hojarna på detta sätt så går det att få med en del packning/extra fälgar, däck mm. Men det kräver lite anlag för pussel... ;)

Inför nästa år kommer jag troligen monterat dragkrok. Då blir det släpvagn som gäller. iaf om jag ska ligga på banan i flera dagar för att slippa pusslandet.
Samt skönt att inte behöva lasta ur hela bilen för att få ut hojarna.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det går skitbra med en vanlig caddy, när jag köpte min hoj fick den precis plats, fick ta bort ljuddämparen bara. Farsans streetfighter R1a går också lätt att klämma in utan problem.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Jag kör en Transporter 2.5 TDI -98
Jag köpte min buss för att transportera hojen till bandagarna, men numera pendlar jag även till & från jobbet med bussen. (ca200mil/månad)
Man sitter högt och man ser bra över framförvarande bilar. Det är den vanliga modellen (ej lång eller hög) så får den plats i P-rutor samt den går in i dom flesta P-hus.

Jag rekommenderar dock varmt att man ljudisolerar kupén!!
Såhär långt har jag isolerat mellanväggen och golvet, detta har gjort en stooor skillnad med bullret i kupén. Kommande sommar blir instrumetbrädan, taket och dörrarna isolerade också. :)

M:et här på forumet har en 2,5 TDI Transporter som har dubbla sidodörrar vilket jag inte sett på någon annan transporter hittills och den är till salu.
Om det kan vara intressant.

När jag pratade med M:et så hade han fått ned sin buss i imponerande 0,65l/mil,
själv så har än så länge bara fått ned min i 0,7l/mil med AC:n avstängd. (0,74l/mil med AC igång)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top