Arrangera mekkurs

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
SMC håller alltså inte på med några mekkurser längre.
Finns det några alternativ?
Något studieförbund eller någon verkstad som arrangerar kurser eller nåt..



Annars har jag funderat lite på en annan lösning på problemet.

Kan man inte genom Sporthoj arrangera någon form av mekkurser? Likt de som SMC hade tidigare.

Det finns ju massvis med mekproffs här på forumet.
Om någon eller några av dessa skulle hålla någon form av studiecirkel där de mot en rimlig ersättning lär oss noviser att meka så tror jag att det skulle vara många som skulle vilja delta.


Jag tror att praktisk undervisning slår lära-sig-själv-metoden som många rekommenderar här på SH alla dagar i veckan, och jag skulle gladeligen betala för att få lite vägledning.




Tankar om detta?
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Jag är intresserad av stå med en slant om de arrangeras något i stil med ventil justering m.m

MVH B
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte bara bidrag, man kan få låna en lokal att hålla till i också.

Raggar man ihop en massa folk under 18 år så kan man få bidrag för ungdomsverksamhet, och lockar man dit några tjejer finns det visst något jämnställdhetsbidrag man kan få också.

(med reservation för att mina erfarenheter är gamla som satan)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När ni skriver mecka menar ni ex. montera loss fotpinnar eller ex. ventiljustera?

för det är stor skillnad på vad man ska mecka och sedan skiljer sig mycket från hoj till hoj ex. vid ventiljustering.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
När ni skriver mecka menar ni ex. montera loss fotpinnar eller ex. ventiljustera?

för det är stor skillnad på vad man ska mecka och sedan skiljer sig mycket från hoj till hoj ex. vid ventiljustering.


När jag pratar för min egen del så är det framförallt motorn och därtill där jag inte känner mig riktigt hemma. Vågar inte riktigt gå in och pilla så mycket som jag önskar att jag kunde...

Men det kanske räcker med grunderna, förgasare, ventiler osv. Utan att gå in på extrema detaljer som skiljer från modell till modell.

Och med "grunderna" menar jag lite med ingående typ vad ventilerna gör exakt och hur allt fungerar, vet man hur man mäter så kanske man kan överföra det på sin egen hoj om man vet lite vad det är man skruvar på?:confused: eller?:)

Fler grejer kan ju vara typ förgasarinställningar? Ta en demohoj och t ex. skruva upp så den får för mycket soppa så ser man hur den reagerar och vad man skall göra åt saken typ...Finns väll hur mycket som helst man kan lära sig antar jag:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det vore bra och skriva en lista vad det är man vill lära sig. För det ena är inte lika självklart för den andra.

Ex. jag är intresserad, men skulle jag betala och lägga ner tid på att planera, åka till plats o.s.v och de visar hur man spänner kedjan blir jag bara irriterad och känner blåst och dum.

Jag är mer intresserad av ventilerna, växellådan, insprut/förgasare några ex.
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Det bästa vore väl om det fanns olika nivåer.

Jag är t.ex. total novis på mekandet, så börjar gärna med grunderna. Känner att det inte ens kan skada att få gå igenom sånt igen som man redan kan så att man vet att man gör rätt.

Så nivå 1 är grundläggande basics om mc:n och att man lär sig serva sin mc.

Nivå 2 är lite mer avancerat. Enligt modellen som jag länkade till ovan var nivå 2:
Här får du lära dig hur allt som slits på motorcykeln fungerar. Vi plockar ner allt förutom motor och elsystem.
I kursen ingår en översyn och reparation av slitagedelar t.ex. hjul, styr och svinglager, bromsbelägg, fjärding, drivpaket, hjul och däck mm
.

Nivå 3 är sedan isärtagning av motorn.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Köp en servicebok och fråga på forumet.
Alla har olika förutsättningar och behov.

Vad som däremot vore jäkligt roligt är gemensamma verkstäder där man kan träffas, käka chokladrutor och rota runt lite i hojar någon dag i veckan.
 

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
låter som en tre årig linje på gymsasiet...men skulle vara mkt bra at starta ett sådant program även i skolorna.

jag själv har en tre årig linje bakom mig i fordonsprogrammet och vill SÅ gärna lära mig meka med hojar.

så om nån startar ett sådant programm e jag med i det.
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Köp en servicebok och fråga på forumet.
Alla har olika förutsättningar och behov.

Vad som däremot vore jäkligt roligt är gemensamma verkstäder där man kan träffas, käka chokladrutor och rota runt lite i hojar någon dag i veckan.



Aaarrghhh. Det var ju precis det jag skrev innan - jag vill inte lära mig på egen hand. :huvet
Grattis till alla er som tycker det är det bästa, men det funkar inte för mig. Måhända har jag koncentrationssvårigheter, men att läsa massa böcker och manualer kan aldrig bli samma sak som att få praktisk demonstration.


Och vad gäller chokladrutorna så finns det väl massa mc-klubbar att gå med i.

låter som en tre årig linje på gymsasiet...men skulle vara mkt bra at starta ett sådant program även i skolorna.


Varför låter det som det?

Läser ingen det man länkar till här... Ok, copy paste alltså.


Kursbeskrivning och priser
Mek 1
På steg 1 får du grundläggande mekartips kombinerat med verktygskunskap. Fokus ligger på kontroll och service på det vanligaste slitagedelarna. Dessa kommer du att bli helt familjär med och till och med hålla i handen. Du kommer att veta vad det är du kontrollerar.

Vi gör en stor säkerhetskontroll på motorcykeln där du får lära dig hur motorcykeln är uppbyggd och fungerar.

Du får även lära dig vad du bör göra med motorcykeln under vinterförvaringen så att den mår bra när du tar fram den igen på våren.
8 timmar och 6-8 deltagare.
Pris 500:-

Mek 2
Här får du lära dig hur allt som slits på motorcykeln fungerar. Vi plockar ner allt förutom motor och elsystem.

I kursen ingår en översyn och reparation av slitagedelar t.ex. hjul, styr och svinglager, bromsbelägg, fjärding, drivpaket, hjul och däck mm.
16 timmar och 6-8 deltagare.
Pris 1000:-
För en mer fullständig genomgång av motorn hänvisar vi dig till Mek 3.

Mek 3
Här river vi motorn! Efter isärtagning av motorn går vi igenom samtliga motordelar och reparerar eller byter ut det som är slitet, varpå motorn skruvas ihop och startas.

Du kan i vissa fall ta med dig din egen mc. Om du skulle vilja göra det får du fråga kursledaren om detta är möjligt. För att utnyttja kurstiden på bästa sätt behöver du i så fall ta med dig verkstadshandbok, ev. specialverktyg och alla packningar och tätningar som hört till din mc. Detsamma gäller delar som ska bytas i motorn. Mc:n bör även vara tvättad, speciellt motorn, och kåpor bör borttagas innan kursen.
Vi håller på i 4 dagar, alltså två helger.
32 timmar och 4-8 deltagare.
Pris 3100:-



Om dom klarade att hålla hela kursen på sju dagar så varför skulle detta bli så mkt längre...
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo, precis.

Krävs dock bara att någon mekkunnig träder fram som kan tänka sig att hålla i "undervisningen".

Jag har lokal på gång i Katrineholm, skulle kunna tänka mig att hyra ut vinterplatser, varmt och skönt.
Min hoj som studieobjekt.

PM:a
 

Dr.Bike

Guest
Jo, precis.

Krävs dock bara att någon mekkunnig träder fram som kan tänka sig att hålla i "undervisningen".

Jag har hållit i några mekkurser som har initierats av intresserade människor som frågat mig om jag kunde ställa upp.
Och det har jag gjort vid lite olika tillfällen.

Det är kul, och lärorikt - även för mig.

Men man måste förstå, att det finns en del svårigheter som man som dels kursansvarig måste kunna bemästra (förutom mekningen, och det är bl.a det pedagogiska, samt även försöka (tycker jag) i anständighetens namn oxå klämma ur sig någon form av kurslitteratur.

Som deltagare kan man bli frustrerad över andra deltagares olika utbilningsstatus, nivå och tekniska förståelse som man då tycker hämmar gruppens takt som helhet, även om man antas starta en på papperet homogen grupp där det fastslagits från början att denna kurs vänder sig till nybörjare osv.

Detta i sin tur brukar kunna skrämma bort de med störst behov av att delta, eller åtminstone de med minst ego som känner på sig att de kan komma i kläm.
Läs: Oftast tjejer.

Så därför har jag även haft en ren tjejkurs, vilket förvisso är trevligt.
Men det är lite synd att det ska behöva vara så, då jag själv är en förkämpe för att tjejer och killar VISST kan samsas, och att man inte alls (likt många gör) ska sträva efter att allt ska finnas i tjej-versioner eller lightversioner.
Sånt tycker jag är att dumförklara och marginalisera en hel kategori.
Tjejer brukar tvärtom allt som oftast vara väldigt analytiska, och förstår egentligen mekanik bättre än många killar. Bara man tar och förklarar det hela på ett klokt sätt från början.

Därför vill jag ofta vara med och styra rätt hårt i uttagningen av gruppmedlemmar. Och detta då för att ALLA ska få SITT behov tillgodosett.
Oavsett kön.

Men ffa oavsett tidigare erfarenheter.

Så som sagt....för att nå det önskade resultatet är det inte bara att meka sta, eller låta alla vara med sålänge de är villiga att betala.
Vilket såklart kan kännas frestande för en del som bara ser till förtjänsten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top