Café Racer Bygge - Kawasaki Z500

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hej på er!

Här kommer vi med vårt motorcykelprojekt. Förutom att det är ett projekt riktat mot att bygga en café racer så är det även ett skol projekt. Vi (Ola & Alex) är studenter på Halmstad Högskola och studerar CAD Teknik. Eftersom vi är studenter så har vi väldigt små resurser när det handlar om pengar, därför valde vi att bygga på en 80tals motorcykel.

Motorcykeln som vi valde att rädda är en 1981 Kawasaki Z500. Den väger ungefär ett ton, har massor med rost och annat som har förstört den samt att den räknas idag som allmänt tråkig. Istället för att låta denna skönhet gå mot skroten så valde vi att bygga om den till en 1950/1960 tals stuk café racer så att den kan bli rolig att köra igen. Den ska dessutom vara miljövänlig så därför väljer vi att konvertera den till etanoldrift.

Saker som är tänkt ska göras är :

- Kapning av ramen
- Egentillverkning av bakparti
- Eventuellt modifiera tanken
- Uppfräschning allmänt av motorcykeln
- Renovering av motorn
- Etanolkonvertering av motorn
- Egentillverkat avgassystem
- Lackering av hela motorcykeln
- Egentillverkad batterihållare
- Egentillverkade lampfästen

Samt en mängd andra detaljer som skall bytas eller renoveras.

Detta är Olas andra motorcykel samtidigt som det är Alex första. Detta projekt kommer att redovisas på Halmstad Högskolas egen Utexpo samt inom ordinarie arbete i skolan. Detta är en del av Primär/ Princip konstruktion klassen.

Det som har skett än så länge är att vi har lyckats plocka isär en del av motorcykeln. Vi har lagat det original avgassystemet men siktar på att bygga ett nytt. VI ska nu plocka isär en del av motorn för att komma åt förgasarna som ska CADas samtidigt som vi ska kunna köra CAD Parten i prototyp maskinen på skolan. Detta är för att vi ska lära oss vilka nålar och så vidare vi behöver tillverka för att vår etanolkonvertering ska fungera på det smidigaste sättet.

Demonteringen kommer att ligga lite på läsidan tills efter nyår. Detta för att vi skriver primärskonstruktionsrapport, CAD'ar förgasare samt jobbar på E85 konvertering. Efter Jul kommer dock tillverkning och ombyggnad ta fart.

Vi tar gärna emot hjälp från er som privatpersoner samt företag. Detta är som sagt ett Högskoleprojekt och vår ekonomi är minst sagt mager. I nuläget har vi blivit sponsrade av Peter i småland som har bjudit oss på en svetskurs. Där fick vi lära oss MIG, TIG samt gassvetsning. Hur roligt som helst och det är mycket välkommet.

Det vi kan erbjuda som kompensation för sponsring är reklam på utexpoutställningen. Utexpo är en tredagars ingenjörsutställning i Halmstad där ett stort antal privatpersoner, företag och organisationer kommer på besök.

Projektet kommer ni även kunna följa på vår sida, www.cafe85.se.

Mvh
Ola & Alex
 

Bifogat

  • IMG_8870.jpg
    IMG_8870.jpg
    99.3 KB · Visningar: 485
  • 014.jpg
    014.jpg
    124.8 KB · Visningar: 374
  • 013b.jpg
    013b.jpg
    194.6 KB · Visningar: 389
  • 010b.jpg
    010b.jpg
    130.1 KB · Visningar: 382
  • 010.jpg
    010.jpg
    126 KB · Visningar: 387
  • 003.jpg
    003.jpg
    145.7 KB · Visningar: 486
  • IMG_8878.jpg
    IMG_8878.jpg
    107.7 KB · Visningar: 653
  • IMG_9166.jpg
    IMG_9166.jpg
    168.5 KB · Visningar: 482

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Skall bli kul att följa ert projektarbete:tummenupp

Lycka Till:yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kan sponsra med önskade delar av verkstadshandboken, inscannade och mailade. dock inte hela på en gång:näsblod Då jag inte har den digitalt..

Jag har en likadan hoj, samma kulör fast -82 och 550cc.

Har eran en knapp på vänster sida för att elektriskt fälla upp sidostödet? Konstigaste jag sett på länge....garvade lätt när jag insåg vad det var.

Jag ska köra cross med min tänkte jag. Bara för att det går(?) och för att den kostade som ett gammalt Playstation:banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ska bli kul att följa! Lycka till :tummenupp Förresten, bra val av skola. Jag gick ut maskin där i maj i år. Stod mina tre dagar på utexpot också :näsblod
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan vad kul!

Skall bli skitkul att följa
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag kan sponsra med önskade delar av verkstadshandboken, inscannade och mailade. dock inte hela på en gång:näsblod Då jag inte har den digitalt..

Jag har en likadan hoj, samma kulör fast -82 och 550cc.

Har eran en knapp på vänster sida för att elektriskt fälla upp sidostödet? Konstigaste jag sett på länge....garvade lätt när jag insåg vad det var.

Jag ska köra cross med min tänkte jag. Bara för att det går(?) och för att den kostade som ett gammalt Playstation:banana

Tack men vi beställde en haynes manual som verkar funka ganska bra. :)

Hehe så det är det den spaken va till för. Tror inte den ens funka på vår. :)

Dock så letar vi efter nya instrument, alltså de där blinkers, lampkontroll osv sitter. Spaken för hel/halv ljus var knäckt och de är i övrigt sorgligt skick. Ska ta och leta reda på nya på skroten hade vi tänkt.

Kommer lite mer bilder på demontering:
 

Bifogat

  • 029.jpg
    029.jpg
    249.2 KB · Visningar: 375
  • 023.jpg
    023.jpg
    215.8 KB · Visningar: 312
  • 018.jpg
    018.jpg
    240.3 KB · Visningar: 350
  • 015.jpg
    015.jpg
    237.2 KB · Visningar: 368
  • 016.jpg
    016.jpg
    239.3 KB · Visningar: 341
  • 021.jpg
    021.jpg
    85.7 KB · Visningar: 322
  • 011.jpg
    011.jpg
    248.3 KB · Visningar: 382
  • 031.jpg
    031.jpg
    248 KB · Visningar: 408

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lite mycket patina med norskt krom överallt, men det är charmigt ;)
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Skall bli kul att följa ert projektarbete:tummenupp

Lycka Till:yoparty

Tack. :)

Mycket jobb det där. Lycka till! :)

Jo, kommer bli en hel del jobb. Men bra att passa på och bygga hoj när man har tillgång till skolans verkstad. :)

Ska bli kul att följa! Lycka till :tummenupp Förresten, bra val av skola. Jag gick ut maskin där i maj i år. Stod mina tre dagar på utexpot också :näsblod

Gött, vad ställde du ut på utexpo?

Fan vad kul!

Skall bli skitkul att följa

Tack tack. :)
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Hej på er :)

Chronic - Tack så mycket för offring av manualen :) Men som min partner-in-crime Diezel skrev så har vi fått tag i en Haynes manual. Vilken manual är det som du har?

Angående rosten så kan vi meddela att den är fylld av rost överallt. När vi insåg att avgassystemet hade läckage så tog vi av framsystemet och den gick i två bitar :( Men som tur är så har vi en sponsor som lagade detta till oss. Men oroa inte er, det kommer bli ett helt nytt avgassystem, orginalet ska bara vara på för SBP skull :)

Angående reglagen, någon som har något liggandes som skulle kunna sälja till en billig peng? VI tackar givetvis för all hjälp och alla kommentarer,
mvh
Alex
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej på er :)

Chronic - Tack så mycket för offring av manualen :) Men som min partner-in-crime Diezel skrev så har vi fått tag i en Haynes manual. Vilken manual är det som du har?

Angående rosten så kan vi meddela att den är fylld av rost överallt. När vi insåg att avgassystemet hade läckage så tog vi av framsystemet och den gick i två bitar :( Men som tur är så har vi en sponsor som lagade detta till oss. Men oroa inte er, det kommer bli ett helt nytt avgassystem, orginalet ska bara vara på för SBP skull :)

Angående reglagen, någon som har något liggandes som skulle kunna sälja till en billig peng? VI tackar givetvis för all hjälp och alla kommentarer, mvh
Alex

har till en z750 om de är samma..
reglage samt instrument har jag för mig..
ett par hundringar för frakt samt bensin till bussgods isf..
pm,a om de är nåt som passar herrskapet :)

men varför inte göra nåt eget? ta bort reglagen? eget instrument.. enda som behövs är ju en hastighetsmätare. svarva till nåt i alu sen stoppa in en cykeldator. en panel för alla reglage nånstans på sidan el likn..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
har till en z750 om de är samma..
reglage samt instrument har jag för mig..
ett par hundringar för frakt samt bensin till bussgods isf..
pm,a om de är nåt som passar herrskapet :)

men varför inte göra nåt eget? ta bort reglagen? eget instrument.. enda som behövs är ju en hastighetsmätare. svarva till nåt i alu sen stoppa in en cykeldator. en panel för alla reglage nånstans på sidan el likn..

Jag kör med nyckelstart, halvljusautomatik och bollhorn (till besiktningen).
Räcker med hel/halvljus omkopplare och blinkersreglage på styret.
Funderade på fotknapp till hel/halv, men hittade ingen smidig men robust nog.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
har till en z750 om de är samma..
reglage samt instrument har jag för mig..
ett par hundringar för frakt samt bensin till bussgods isf..
pm,a om de är nåt som passar herrskapet :)

men varför inte göra nåt eget? ta bort reglagen? eget instrument.. enda som behövs är ju en hastighetsmätare. svarva till nåt i alu sen stoppa in en cykeldator. en panel för alla reglage nånstans på sidan el likn..

Vi vill helst hålla det så analogt och klassiskt som möjligt när det kommer till instrumenten. Om du har instrument så skulle det vara väldigt intressant naturligtvis! :Bugar

Har du möjlighet att lägga upp en bild kanske så vi kan jämföra med de vi har nu ?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spännande bygge! Ser ut som om att ni har att göra! :) Lycka till, ska följas!-)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Gött, vad ställde du ut på utexpo?

Höll på med viktoptimering av några apparatskåp till lite militära grejor. Behövde vara både lätt och starkt. Skulle tåla lite allt möjligt.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Spännande bygge! Ser ut som om att ni har att göra! :) Lycka till, ska följas!-)

Tackar, jo, lite stressigt kommer det att bli. :)

Höll på med viktoptimering av några apparatskåp till lite militära grejor. Behövde vara både lätt och starkt. Skulle tåla lite allt möjligt.

Ah, trodde du hade gjort något till din hoj. :)

Ser fint ut so far. Jag byggde en café av storebrushan z550f i våras. Kolla länken nedanför. Nu sitter det dock på en rund framlampa som pricken över i:et. Ska fixa lite med den i vinter. Lycka till med ert projekt!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206849

Riktigt snygg!! :tummenupp
Har du vänt på orginalstyret eller har du bytat ut orginal ?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vi vill helst hålla det så analogt och klassiskt som möjligt när det kommer till instrumenten. Om du har instrument så skulle det vara väldigt intressant naturligtvis! :Bugar

Har du möjlighet att lägga upp en bild kanske så vi kan jämföra med de vi har nu ?

jo när jag får tid.. men har ni nån så kan ni lägga upp så slipper jag. (lat)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top