Geggmoppetråden

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Skitkul dag, tack alla! :tummenupp

Hojen är tvättad, skydden likaså.. Mat avklarad och nu står soffa/simpson på schemat känns de som.

Måste skaffa ny bakstänka :slåöverpåbakslangen :gnissla

Ser redan fram mot nästa helg :)

Ha en trevlig kväll alla :fyllisar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Strongt att ge sig på tvätten, den sparar jag till imorgon, så det torkat fast ordentligt, mer sport då. :crash
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Strongt att ge sig på tvätten, den sparar jag till imorgon, så det torkat fast ordentligt, mer sport då. :crash

Var bra sugen på att göra lika, men kände inte för att hacka bort gegga med huggmejsel och hammare, så jag slarvtvättade direkt ist. :brinnerup

Hoppas de kommer snö snart så jag kan kränga på dubbdäcken, mitt bakdäck börjar vara katastrofslut, men vill inte mecka på ett nytt för bara ett par körningar, innan det är dags för V-däck :huvet :hatarkrängagummi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kränga däck är något man måste utsätta sig för, för att bli bra på't - det finns inga genvägar. :D

Ett slitet bakdäck duger utmärkt som ursäkt för marksyningar stup i ett... ;)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kränga däck är något man måste utsätta sig för, för att bli bra på't - det finns inga genvägar. :D

Ett slitet bakdäck duger utmärkt som ursäkt för marksyningar stup i ett... ;)



Haha du har nog rätt i båda dem påståendena :D

Klart det var mitt bakdäcks fel att jag tuggade gegga ett 2siffrigt antal gånger idag, kan ju aldrig ha berott på SBS haha :tungan
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Forts. på moppeval

Bara en liten off topic följdfråga:

2t är bra nybörjarhoj "typ", men vad är skillnaderna mellan 2t o 4t körmässigt alltså, den mekaniska biten förstår jag?

// Jimmy
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bara en liten off topic följdfråga:

2t är bra nybörjarhoj "typ", men vad är skillnaderna mellan 2t o 4t körmässigt alltså, den mekaniska biten förstår jag?

// Jimmy

Jag trodde i min enfald att 4 takt is tha shit:vaAtt det är mer underhållsfritt än ex 2 takt är har jag fel där?:confused:

Yamaha wr 426 ex, skall ju vara som en volvo amazon bara går o går.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag trodde i min enfald att 4 takt is tha shit:vaAtt det är mer underhållsfritt än ex 2 takt är har jag fel där?:confused:

Yamaha wr 426 ex, skall ju vara som en volvo amazon bara går o går.

Yamaha är 4-taktarnas volvo, 2-takt är betydligt mindre pill med.

Vad gäller 2-takt så är 125-cross värst på underhållet (tätaste kolvbytena, hög effekt på små grejer, med höga varvtal), det är kanske 30 gångtimmar mellan kolvbyten för en någorlunda rask motionär (lite mellan tummen/pekfingret).

4-takt är det oljebyte var 5:e timme på, ventilspelskoll stup i ett, och saker som kamkedjor, ventiler, lager till rullvippor och toppernoveringar med samma intervall som man byter kolv i en endurokörd, större 2-taktare (och man åker på att byta kolv i stort sett lika ofta i 4-t).

Så nä, vill man åka med minimalt med meck är en större 2-taktare svårslagen. :fakta

Spännande är de med... :D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Yamaha är 4-taktarnas volvo, 2-takt är betydligt mindre pill med.

Vad gäller 2-takt så är 125-cross värst på underhållet (tätaste kolvbytena, hög effekt på små grejer, med höga varvtal), det är kanske 30 gångtimmar mellan kolvbyten för en någorlunda rask motionär (lite mellan tummen/pekfingret).

4-takt är det oljebyte var 5:e timme på, ventilspelskoll stup i ett, och saker som kamkedjor, ventiler, lager till rullvippor och toppernoveringar med samma intervall som man byter kolv i en endurokörd, större 2-taktare (och man åker på att byta kolv i stort sett lika ofta i 4-t).

Så nä, vill man åka med minimalt med meck är en större 2-taktare svårslagen. :fakta

Spännande är de med... :D

Där ser man:tummenupp Det är väl när det börjar bli massa hk på 4 takt det verkar att "kosta" på då. Om man tar en fiddy 4 takt 125 med ca 10hk så verkar det hålla..men inget effektuttag att tala om då.

Yes spännande att köra zweitakt maskin, körde lite 125/250 i mitten av 80 talet...över 30 hk i 125 Suzuki rm och har för mig det var närmare 50 hk i Yamaha YZ 250, spännande maskiner med riktig "ketchupeffekt":D
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är ledsen att behöva säga det, men en fiddy är inte en geggmoppe, och hållbarheten på en "riktig" 4-taktare är milsvida bättre.

Släpp tankarna på kinaprylar, greja en gammal CR/YZ250 och släpp sargen. :D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag trodde i min enfald att 4 takt is tha shit:vaAtt det är mer underhållsfritt än ex 2 takt är har jag fel där?:confused:

Yamaha wr 426 ex, skall ju vara som en volvo amazon bara går o går.

Åker man gegga så är det ganska sällan man skruvar motormässigt i jämförelse mot det andra man gör på hojen, tex tvätta hojen, rengöra luftfiltret, byta däck, byta hjullager, byta drivpaket, svetsa nån spricka som blivit nånstans mm. Så tidsskillnaden är nästan försumbar.

Håller man efter en 4t så tror jag kostnaden jämnar ut sig i det långa loppet då det är lite mer och lite dyrare delar till en 4t som behöver bytas medan en 2t drar mer soppa och olja man måste blanda i (oljebrännare som SGM säger). Men blir det ett ras på en 4t kontra 2t så vill inte jag äga 4-taktarn. :näsblod
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Jag är ledsen att behöva säga det, men en fiddy är inte en geggmoppe, och hållbarheten på en "riktig" 4-taktare är milsvida bättre.

Släpp tankarna på kinaprylar, greja en gammal CR/YZ250 och släpp sargen. :D

Sant!!! Det är bara en billig slit o släng för att hålla abstinensen stången! Kommer aldrig bli en fullvärdig skogsmulle men den duger till att brappa några timmar på helgerna med!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Åker man gegga så är det ganska sällan man skruvar motormässigt i jämförelse mot det andra man gör på hojen, tex tvätta hojen, rengöra luftfiltret, byta däck, byta hjullager, byta drivpaket, svetsa nån spricka som blivit nånstans mm. Så tidsskillnaden är nästan försumbar.

Håller man efter en 4t så tror jag kostnaden jämnar ut sig i det långa loppet då det är lite mer och lite dyrare delar till en 4t som behöver bytas medan en 2t drar mer soppa och olja man måste blanda i (oljebrännare som SGM säger). Men blir det ett ras på en 4t kontra 2t så vill inte jag äga 4-taktarn. :näsblod

Tiden är densamma, kostaderna betydligt stöddigare på 4-t. :) Så är det bara...fyrtakt ger en lugnare gång, men tvåtaktarna är smidigare - för en total gröngöling är en liten 4-t snäll och lättkörd, man kör inte ihjäl sig direCkt!111one - men å andra sidan är en 250 2-t rätt snäll, tills det börjar varva lite, men har man någorlunda pejl på körningen så är det lätt att hålla en högre växel och tuffa runt lite.

Det viktiga ÄR att man faktiskt KÖR, för sjukt kul är det, grym träning och man får spaka HOJ året runt, oavsett väder. :fakta
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nästa helg är det gegga hela helgen, först upp till Falun och kika på Kåsan - där lär vi samplanera något.

Söndagen är spikad - Laxå Endurobana, jag föreslår samling med kaffe vid Eurostop Örebro (statoilmacken) vid 9 (det är ca 15 mil från Västerås till Laxå).
60:- träningsavgift, rätt snabb bana med stalp, lite sten, lite lera och massor med kul!

Jag och Tallen är spikade, skall lura med lite mer från SMK Södermanland, och kanske någon från MSK Hammaren med. :)

GÖRT.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Nästa helg är det gegga hela helgen, först upp till Falun och kika på Kåsan - där lär vi samplanera något.

Söndagen är spikad - Laxå Endurobana, jag föreslår samling med kaffe vid Eurostop Örebro (statoilmacken) vid 9 (det är ca 15 mil från Västerås till Laxå).
60:- träningsavgift, rätt snabb bana med stalp, lite sten, lite lera och massor med kul!

Jag och Tallen är spikade, skall lura med lite mer från SMK Södermanland, och kanske någon från MSK Hammaren med. :)

GÖRT.

bangar nog på det, lite väl långt att åka,
vårt idiot team letar nog upp nått annat spår här i närheten eller puttrar runt här hemma i min skog..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
bangar nog på det, lite väl långt att åka,
vårt idiot team letar nog upp nått annat spår här i närheten eller puttrar runt här hemma i min skog..

Ääääh..inte missa Laxå - resan är verkligen värd det, ni får dela på soppan. ;)

/nysprungen
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Ääääh..inte missa Laxå - resan är verkligen värd det, ni får dela på soppan. ;)

/nysprungen

hm, mja vi får flundra påre!

hm, funderar faktist starkt på att gå ut å springa nån halvkilometer eller två..

ps. jag har inte alls så mycket träningsvärk som jag tyckte mig förtjäna igår!


föresten, nu när det ändå är på tal det här med 2-4takt,
vad bör man göra med en tvåtaktare för att den ska fungera hela vintern?
bestycka om förgasaren?
köra på fetare blandning?
tejpa över nån bit av kylaren?
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
hm, mja vi får flundra påre!

hm, funderar faktist starkt på att gå ut å springa nån halvkilometer eller två..

ps. jag har inte alls så mycket träningsvärk som jag tyckte mig förtjäna igår!


föresten, nu när det ändå är på tal det här med 2-4takt,
vad bör man göra med en tvåtaktare för att den ska fungera hela vintern?
bestycka om förgasaren?
köra på fetare blandning?
tejpa över nån bit av kylaren?

Är lite sugen på laxå nu till helgen, men det är fan långt, får se hur de blir :gnissla

Ang vinterkörning så har jag hört följande: Gå upp på bestyckningen, tejpa ca: halva kylaren (individuellt för hoj och utetemp, svårt att kolla utan tempmätare). isolera fuggen med liggunderlag. Shimsa ut dämparen för att inte dubbpucken ska nöta hål. Sen lite saker för att man ska trivas bakom styret: Tejpa broms och kopplingsgrepp för värmens skull, styrmuffar, handtagsvärme (för dom som har elsystem på hojen) osv osv..

Edit: ang. blandningen så tror jag inte man behöver ändra, jag kör 3% och tänker nog göra så året om. Men jag är ingen expert så säg till om jag har fel??
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ääääh...det tar inte mer tid till Laxå, än vad det gjorde att leta sig ut till banjoland i lördags. :crash

Vintermeck för mig blir att sätta på påsar på styret, slå på dubben och flytta ut ljuddämparen en smula.

Kanske lyfter jag nålen ett hack, men det är inga gi-nor-mous skillnader i syretäthet mellan -10 och plus 5, och det går inte överdrivet fort i skogen, så tejpa kylare tänkte jag låta bli. :)

/J
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top