Land Rover Discovery?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den och Land Rovern. Grejen med Range Rovern är hilldescentprylen de har. Provade den i freelandern. Helt sjukt. Den diffar sig ner för branta backar på tväromöjliga underlag.

Det verkar onekligen fiffigt, börja halka och sedan rulla är ju det enda jag hade i huvet de gånger jag som yngling lånade parentesernas GE280 och tjuvkörde upp och nerför stadens höstleriga skidbackar.
Speciellt att fastna på vägen upp och tvingas att backa ned är spännande :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det verkar onekligen fiffigt, börja halka och sedan rulla är ju det enda jag hade i huvet de gånger jag som yngling lånade parentesernas GE280 och tjuvkörde upp och nerför stadens höstleriga skidbackar.
Speciellt att fastna på vägen upp och tvingas att backa ned är spännande :gnissla

Jag har helt plötsligt blivit väldigt sugen på att ge mig ut i vildmarken och sätta mig fast. Jag satt fast mitt ute i skogen med min förra långford. Då hade polaren en egen långford så man var aldrig orolig men det går inte att dra loss med en opel bagera eller vad deras suv heter. Då går det åt helvitte.


och ungefär där blev jag full.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jo det ska det, precis som Range Rover. Båda dessa är modeller som tillverkas av företaget Rover.

Säker på det? Rover tillverkade ursprungligen bilarna, men sedan dess har ju märket sålts ett antal gånger. Just nu ligger det ju under Tata Motors tillsammans med Jaguar.

Likväl, jävligt bra bilar för sina ändamål när de inte står på verkstaden.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Säker på det? Rover tillverkade ursprungligen bilarna, men sedan dess har ju märket sålts ett antal gånger. Just nu ligger det ju under Tata Motors tillsammans med Jaguar.

Likväl, jävligt bra bilar för sina ändamål när de inte står på verkstaden.

Jupp. Det är samma koncern. Land/Range Rover, Rover, Jaguar, MiniCoper.
BMW ville ha en liten skitbil utan att behöva befläcka sitt eget märke och kom på att Hundkojan är småbilens ikon. Men Rover ville inte släppa den så BMW köpte hela skiten, tog Copern och sålde vidare till Ford som nu sålt till Tata.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jo, men företaget Rover existerar väl ändå egentligen inte längre? Namnet kvarstår, Tata har namnrättigheterna, men that's about it.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo, men företaget Rover existerar väl ändå egentligen inte längre? Namnet kvarstår, Tata har namnrättigheterna, men that's about it.

Vet inte. Har sett Rovrar som är tämligen nya men det är väl inget flaggskepp. Lite som folkvagnsgruppens Skoda eller Seat.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vet inte. Har sett Rovrar som är tämligen nya men det är väl inget flaggskepp. Lite som folkvagnsgruppens Skoda eller Seat.

Rover ingick, mig veterligen, i MG Rover Group sedan 2000, men de gick väl i konken 2005. Har för mig att Rover dock tillverkades ytterligare två år i Kina. Nyare än så tror jag inte att du hittar.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
range rover med 4.6 liters motorn verkar vara den vanligaste?
antar att motorerna är driftsäkra men samtidigt är nog bränslenotan inte att leka med
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Rover försvann som märke för några år sen. Ska du bara ha en bil att harva runt lite bruksigt med så är väl defendern ett bättre val? Mycket bättre i terräng och billig att hålla vid liv :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns dock många som hävdar att Range besitter bättre terräng-egenskaper pga den något modernare fjädringen/hjulupphängningen, däremot är Landyn mer robust och lättmekad.

Det var så för hundra år sedan när Land Rover fortfarande hade bladfjädring, det är många år sedan Land ROvern fick spiraler, och på någon modell även luftfjädringen från Rangen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det var så för hundra år sedan när Land Rover fortfarande hade bladfjädring, det är många år sedan Land ROvern fick spiraler, och på någon modell även luftfjädringen från Rangen.

På Discovery 3 ( och förmodligen nya 4an ) Går det att få både luftfjädring och hilldescent som tillval.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Har kollat på både range och land men det är väldigt svårt att hitta en range rover med diesel motorn som nästan känns som ett krav då bränsleförbrukningen gärna drar mot 2liter och över på 4.6hse.
Hittade en Land Rover Discovery Td5 1999 med automatlåda som verkar lite intressant.

Men hur kommer det gå att pendla 60mil åt gången med en land rover...
vi åker upp till norrland ca 5ggr per år och jag kör ca 2000mil per år som det ser ut nu iaf. Så nog kommer bilen användas lite mer än bara jaktbil.
Kanske är fel typ av bil för mitt ändamål? Subaru outback kanske passar bättre?
gillar dock sitthöjden på suvarna =/
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har kollat på både range och land men det är väldigt svårt att hitta en range rover med diesel motorn som nästan känns som ett krav då bränsleförbrukningen gärna drar mot 2liter och över på 4.6hse.
Hittade en Land Rover Discovery Td5 1999 med automatlåda som verkar lite intressant.

Men hur kommer det gå att pendla 60mil åt gången med en land rover...
vi åker upp till norrland ca 5ggr per år och jag kör ca 2000mil per år som det ser ut nu iaf. Så nog kommer bilen användas lite mer än bara jaktbil.
Kanske är fel typ av bil för mitt ändamål? Subaru outback kanske passar bättre?
gillar dock sitthöjden på suvarna =/

Sjukt. Land Rover är synonym med diesel.

Glöm Land Rover om du ska åka långt. Jag är 1.84 och jag får knappt plats i den. man sitter för nära dörren och har ingenstans att göra av vänsterarmen. Benen får man knö ihop bakom ratten. Ljudnivån är hemsk och att lyssna på stereon är bara att glömma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sjukt. Land Rover är synonym med diesel.

Glöm Land Rover om du ska åka långt. Jag är 1.84 och jag får knappt plats i den. man sitter för nära dörren och har ingenstans att göra av vänsterarmen. Benen får man knö ihop bakom ratten. Ljudnivån är hemsk och att lyssna på stereon är bara att glömma.

Är det så illa i en Disco?

Att det är det i en Defender vet jag, men det spelar ingen roll, jag vill ha en 90" Defender alla dar i veckan ändå!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är det så illa i en Disco?

Att det är det i en Defender vet jag, men det spelar ingen roll, jag vill ha en 90" Defender alla dar i veckan ändå!

My bad. Det var Defendern jag snackade om. Det är min första fylla sedan förkylningen så ha lite övereende.

Du vill ha en alla dar i veckan nu men inte när du har den. Päronen har en 90. I 110:an kan man dra tillbaka förarsätet, inte i 90. Det är som att köra lådbil. jag gillar den konservativa designen, terrängegenskaperna men det väger långt i från upp den totala katastofv det är att köra den. Har (tyvärr) tvingats köra ett par längre repor i den och man åldras 10 år per 100 mil i Defendern. Att åka långford efter att ha skakat Defenter är som att ligga i en vattensäng med ett harem av 18-åriga nymfer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du vill ha en alla dar i veckan nu men inte när du har den.

Jag har haft en Serie II 110" PU Diesel med Heavy Duty bladfjädringen....
(Givetvis höjd på fjädringen och utrustad med 35"x12.50"x15")

Jag vill ha en 90" med spiralfjädring!

Det enda jag har emot dom egentligen är att dom har tagit bort gångjärnen till framrutan och skjutfönstren...
Men allt går ju att återställa till den gamla standarden med dom gamla delarna, gångjärnen är ju bara ersatta med en kloss, men gångjärnen passar :hihi

Riktiga bilar har skjutfönster!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Subaru outback kanske passar bättre?
gillar dock sitthöjden på suvarna =/

Att du ens funderar på en Land Rover och samtidigt kan tänka dig en Subaru :D Det är verkligen äpplen och päron och päronen i det här fallet *subban* har ju överlägsen kvalité och komfort mot engelsmannen.
Som redan har påtalats, en Forester :tummenupp Hade jag haft användning för en sådan lite mer än vad jag har i dagsläget så skulle jag överväga att köpa en sådan.
Nackdelen är ju om du vill ha en automat, det kom rätt sent på dem har jag för mig och det påverkar väl antagligen priset en del. Och Subaru och diesel har ju inte varit en tillgänglig kombination förrän typ i år, eller förra året :huvet
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har haft en Serie II 110" PU Diesel med Heavy Duty bladfjädringen....
(Givetvis höjd på fjädringen och utrustad med 35"x12.50"x15")

Jag vill ha en 90" med spiralfjädring!

Det enda jag har emot dom egentligen är att dom har tagit bort gångjärnen till framrutan och skjutfönstren...
Men allt går ju att återställa till den gamla standarden med dom gamla delarna, gångjärnen är ju bara ersatta med en kloss, men gångjärnen passar :hihi

Riktiga bilar har skjutfönster!

Ja man måste kunna fälla framrutan så man får in en hink vatten i bilen när man forcerar en å. Skjutfönster finns ju på sidorna bak jallafall.
Det man inte kommer ifrån i 90 är balken som går där ryggstöden borde gå vilket flyttar fram ryggstödet 10 cm och man sitter som man just fått rektoskopi.

En nästan romantisk feature däremot är ju anoderna man måste ha så att alukarossen inte ärgar sönder vilket den gör jallafall runt lås och gångärn.
Jag är både förvånad och glad över att man inte bytt till plåtkaross. Något som annars vore helt i linje med allt annat dödande av bilarnas uregenskaper.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja man måste kunna fälla framrutan så man får in en hink vatten i bilen när man forcerar en å. Skjutfönster finns ju på sidorna bak jallafall.
Det man inte kommer ifrån i 90 är balken som går där ryggstöden borde gå vilket flyttar fram ryggstödet 10 cm och man sitter som man just fått rektoskopi.

Ja det är ju det jag säger, dom har själ...
Vem vill inte ha en efter din skönmålning....
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top