Vilken offroad eller motard ska jag välja?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Låter som att en stormotard skulle passa bra till dig men budgeten spricker där också
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
БОБАН;4483218 skrev:
Låter som att en stormotard skulle passa bra till dig men budgeten spricker där också

Ja, skulle kanske försöka få loss lite mer pengar, men det blir nog svårt... kanske skulle satsa på en ren offroad istället? Borde bli lite billigare och så kan jag köra i skogen också, och det är ju alltid kul :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Putte har helt rätt, jag vill kunna använda den på väg utan att behöva oroa mig om jag skulle bli stoppad av farbror blå. Folk brukar ju tycka att man ska säga "Jag är på väg till träning!" om man blir stoppad med e-reggad hoj, men poliserna går inte på det så ofta längre. (Iallafall inte de som stoppade mig på min gamla KTM 500 MX tvåtakt mitt i Helsingborg :D Men det löste sig till slut. Polisen hade förståelse, han körde själv hoj. Kanske dumt att dra in dit med den men jag hade lite akuta ärenden dit.) MEN, jag vill kunna köra rundor överallt. Därför vill jag ha lv-reggat för att slippa strul.

Det blir ju alltid strul om man stannar och pratar med farbror blå.

Först åker man hoj och e på bra humör, sen stannar man vid farbror blå som är på dåligt humör du blir man själv oxå på dåligt humör. Det är battre att farbror blå står själv och e på dåligt humör medans man åker vidare själv och e på bra humör. Det räcker väl att en är sur?
sånt där sprider sig lixom
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vill du ha nå modernare som e hyffsat bekväm så dr650 från 96-
jag råka ha en 98..
klarar precis din budget :rolleyes:
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det blir ju alltid strul om man stannar och pratar med farbror blå.

Först åker man hoj och e på bra humör, sen stannar man vid farbror blå som är på dåligt humör du blir man själv oxå på dåligt humör. Det är battre att farbror blå står själv och e på dåligt humör medans man åker vidare själv och e på bra humör. Det räcker väl att en är sur?
sånt där sprider sig lixom

Nejdå, dom gånger dom stoppade mig med 640'n var dom snälla o glada. Gnällde bara över att jag inte hade skattemärket på, hade tappat skylten så hade inte fått nått nytt... Inte ett ord om att det inte fanns nån reflex,backpseglar eller att den lät för mycket...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Måste bara säga att jag är ruskigt nöjd med min ktm 300.
Kanske inte världens roligaste hoj att åka långt på, men det funkar det också med rätt drevning.
Bra med krut och den är ett riktigt monster i skogen.
Går att hitta under 20000.

Själv så skulle jag undvika gammla ''race'' fyrtaktare.

(gas gas 300 ska tydligen va en bra hoj också.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
XR eller TT får min röst, annars har jag en aningens dyrare motard i garaget till övers :arsele

Mmmm, får se vad jag hittar. Släpper du den för 20k så köper jag den :tummenupp Sista pris kompis! :D

vill du ha nå modernare som e hyffsat bekväm så dr650 från 96-
jag råka ha en 98..
klarar precis din budget :rolleyes:

Nja, vet inte riktigt. Just DR är jag inte lika sugen på som XR, TTR eller någon KTM. Men tack ändå :)


Måste bara säga att jag är ruskigt nöjd med min ktm 300.
Kanske inte världens roligaste hoj att åka långt på, men det funkar det också med rätt drevning.
Bra med krut och den är ett riktigt monster i skogen.
Går att hitta under 20000.

Själv så skulle jag undvika gammla ''race'' fyrtaktare.

(gas gas 300 ska tydligen va en bra hoj också.

Tvåtakt är helt ointressant för min del, men tack för tipset :)
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Om din budget är 20k så rekomenderar jag starkt xr600, väldigt bakhjulsbenägen hoj samt god kvalitét

XR600 är betydligt lättare och rappare än TTR600
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Är inne på min andra XR600 och måste hålla med om att det är en riktigt rolig maskin som känns rejäl. Och med enkla medel går det att skrämma upp dom rätt bra också!

Skulle du ha vägarna norrut någon gång så har jag också en på lager som jag är sugen på att bli av med, SM givetvis!
Finns på köp och sälj här på forumet, PMa för info! (vet inte hur mycket man får göra reklam för i inläggen :))
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det du ska ha är en KTM 525/450 eller Husa 650. RFS motorn på KTM håller förvånatsvärt bra. Jag är inne på min tredje nu. Husa har ett rykte om sig att inte gilla bakhjulskörningar, jag tror nog även de flesta Husaåkare håller med mig när jag säger att 525 håller bättre för bakhjulsåka på gata.
CRF450 är trevlig också och verkar hålla bra. Akta dig för dyra servicar bara.

Honda XR600/650 är roligare hojar än Yamahas dito, men fortfarande tunga, tråkiga och slöa i jämförelse. KTM 625 och 660 är bättre men de är för gatanpassade och tunga de med.

Utöka huslånet 15.000 och köp en riktig hoj istället för tunga bojsänken som får dig att tappa tron på glädje i hojkörningen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är inne på min andra XR600 och måste hålla med om att det är en riktigt rolig maskin som känns rejäl. Och med enkla medel går det att skrämma upp dom rätt bra också!

Skulle du ha vägarna norrut någon gång så har jag också en på lager som jag är sugen på att bli av med, SM givetvis!
Finns på köp och sälj här på forumet, PMa för info! (vet inte hur mycket man får göra reklam för i inläggen :))

Jo, XR är lockande... dig har jag ju redan skrivit till i din annonstråd på ett annat forum! :) Hade varit väldigt aktuellt om det inte hade varit så långt att åka...

Det du ska ha är en KTM 525/450 eller Husa 650. RFS motorn på KTM håller förvånatsvärt bra. Jag är inne på min tredje nu. Husa har ett rykte om sig att inte gilla bakhjulskörningar, jag tror nog även de flesta Husaåkare håller med mig när jag säger att 525 håller bättre för bakhjulsåka på gata.
CRF450 är trevlig också och verkar hålla bra. Akta dig för dyra servicar bara.

Honda XR600/650 är roligare hojar än Yamahas dito, men fortfarande tunga, tråkiga och slöa i jämförelse. KTM 625 och 660 är bättre men de är för gatanpassade och tunga de med.

Utöka huslånet 15.000 och köp en riktig hoj istället för tunga bojsänken som får dig att tappa tron på glädje i hojkörningen.

Tackar för ett utförligt inlägg :tummenupp Nja, har inget huslån så jag funderar lite på att utöka mitt medlemslån istället som jag tog när jag kände mig tvungen att handla en rolig familjebil istället för bara en familjebil. Hmm, ska fundera på det!
 
Last edited:

hunkaboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Kramfors
Hoj
Honda XR650R -05 Dall'ara SM
XR600R får min röst. Dom är ju helt undebar, jag har haft min i cirka 6 månader och har aldrig haft så kul i mitt liv. Bakhjulsåkning är lätt med en XR600 , gasres på 1 , 2 och 3an. Sen att servicen är grymt lätt är ju ett till plus!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XR600R får min röst. Dom är ju helt undebar, jag har haft min i cirka 6 månader och har aldrig haft så kul i mitt liv. Bakhjulsåkning är lätt med en XR600 , gasres på 1 , 2 och 3an. Sen att servicen är grymt lätt är ju ett till plus!

Då har du inte provat en racemotard/enduro. XR är fina hojar, har själv haft 2st, och den ena ganska uppskrämd. Men de är hopplöst trötta och tunga i jämförelse.

funderar lite på att utöka mitt medlemslån istället!

DO IT! :yoparty
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Husqvarna TE 610 E då? Hur är den?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jaaaaoooo, nu var det dags igen... blev ingen motard sist, men nu kanske. Har en liten slant över.

Kraven är fortfarande
* Rapp motor.
* Bakhjulsbenägen.
* LV-reggad.
Pris runt 15 efter hårdprut :D Är det fortfarande de diskuterade modellerna som gäller? Innan var väl gränsen 20 men det var ju 5 år sedan så de borde gått ner lite :hihi Eller inte.

Någon som har något kul? Iiiinga tvåtakt och inga 125:eek:r... 500 och uppåt gäller.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Finns ju en Gasgas 450 sm på blocket. Hur är de? Hiittar inte mycket alls om dem... vikt har jag hittat, men effekt då? Är den hyfsat rapp iallafall? Går det att hitta delar till en sån? De är väl lv-reggade...
Tanken är att ibland köra till och från jobbet. 8 km på varje håll. Och dessutom ta någon kvällstur på ett hjul eller två lite då och då på någon timme i stöten. Funkar det med en sådan eller är de för surriga jämfört med 600:eek:rna?
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Vad är era tankar om Bmw g650 x-moto som bushoj jämfört med ex. KTM 660/90 SMC?
 

TimmiE!

Super-Moppe Rider!
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Sthlm, Järfälla
Hoj
EXC 450 -08 Motard
Finns ju en Gasgas 450 sm på blocket. Hur är de? Hiittar inte mycket alls om dem... vikt har jag hittat, men effekt då? Är den hyfsat rapp iallafall? Går det att hitta delar till en sån? De är väl lv-reggade...
Tanken är att ibland köra till och från jobbet. 8 km på varje håll. Och dessutom ta någon kvällstur på ett hjul eller två lite då och då på någon timme i stöten. Funkar det med en sådan eller är de för surriga jämfört med 600:eek:rna?

Kör själv KTM 450 -08;a på gatan, lite tröttare än polarens husaberg 650 då jag körde med för "snäll" drivning förra säsongen (och 200cc mindre dock), men min känns mer välbalanserad och betydligt mycket trevligare på vägen i min mening. men är det en ren bushoj för en kvälls tur eller 1mils radie till och från jobbet rekommenderar jag att kolla efter en HUSABERG 650 eller en KTM 450/525 som går att hitta för en billig peng, låg en HUSA ute för 15k nyligen på blocket vet jag, men de kommer väl fler nu när säsongen drar igång alldeles strax. Service intervallerna är ju dock inte dem bästa, men är det för att busa av sig till och från och leka lite med livet så är valet självklart i min mening. :rolleyes:
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Vad är era tankar om Bmw g650 x-moto som bushoj jämfört med ex. KTM 660/90 SMC?

Slöare, tyngre och dyrare än motsvarande KTM:er. Sämre fjädring, stenhård sadel. bensinsnål.
Långa serviceintervall och bombsäker motor (nästans samma som i BMW 650 Dakar/Sertau m.f., dock med lite lättare svänghjul = lite rappare).

De fanns ju bara ett/två år, så tillgången på allt från hojarna till delar är väll inte på topp.

Det finns en del information om X-moton här på forumet, annars finns det lite överallt om offroadkusinen X-challenge som har luftfjädring bak och offroadhjul men i övrigt är i princip är samma hoj.

Det är en annan kategori av hoj än 660:in i mina ögon.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top