Projekt CB four 750 K7

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Igår var jag och hämtade hem en gammal stackare som behöver mycket kärlek. Listan är lång men jag vill först få igång den innan jag börjar bränna íväg men en massa vilda ideer :)

Har precis passerat biltema och inhandlat ett batteri som skall laddas. Ikväll skall jag försöka hinna med att kontrollera så att kamkedjesträckaren inte har kärvat ihop sen skall jag kolla så att start motorn går runt inför kommande startförsök. Vet att det är olja i och skall byta till färsk bensin.

Någon jag eventuellt mer kan behöva kolla innan jag försöker starta den? Kan ju tilläga att den stått minst 2år utan att varit igång enligt förra ägaren.
 

Bifogat

  • 090920 CBn kommer hem 01.jpg
    090920 CBn kommer hem 01.jpg
    256.4 KB · Visningar: 1,026

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den på blocket.. isf GRATTIS! du gjorde lätt ett fynd. jag e avis, såg den och tänkte de är inte ens en ide o ringa. en bit ifrån oså.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
den på blocket.. isf GRATTIS! du gjorde lätt ett fynd. jag e avis, såg den och tänkte de är inte ens en ide o ringa. en bit ifrån oså.

Ja den från blocket. Är ju lite att göra på den men den är inte ett totalt lik. Priset var ju i alla fall rätt då jag ville ha ett långtidsprojekt som inte kostade skjortan och vaqr säljbart om jag tröttnade/fick ont om tid/plats.

Igår tömdes den gamla soppan, kamkedjesträckaren kontrollerades och kedjan verkade även den kännas okej genom hålet. Batteriet står på laddning. Ikväll skall jag kolla om startmotorn går runt sen får vi se om jag försöker få igång den rackaren med.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ja den från blocket. Är ju lite att göra på den men den är inte ett totalt lik. Priset var ju i alla fall rätt då jag ville ha ett långtidsprojekt som inte kostade skjortan och vaqr säljbart om jag tröttnade/fick ont om tid/plats.

Igår tömdes den gamla soppan, kamkedjesträckaren kontrollerades och kedjan verkade även den kännas okej genom hålet. Batteriet står på laddning. Ikväll skall jag kolla om startmotorn går runt sen får vi se om jag försöker få igång den rackaren med.

ska den va orginal?
enda hojen i världshistorien som jag inte skulle röra,, tom backspeglarna skulle fått sitta för mig :D
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Min första tanke var caferacer sen fick min blivande fru se den och gillade sadeln. Hon tyckte till och med att den var skön att sitta på så hon kunde tänka sig att åka med. Så istället får det nog bli fika hoj med orginalliknande sadel. Styret som sitter på får vara kvar i samma vinkel gillar det annars blir det nog mest renovering och nya färger skulle jag tro. Men det är lite tidigt att sia om det -:)

Idag har jag i alla fall insett att autosol är min bästa vän. Samt att startmotorn lever men hackar över typ 1 gång på 5-6. Dock inte ett liv i motorn och efter ett tag pissade bensinen bara rakt igenom kändes det som. Skall ut och kolla gnista på stiften som nästa steg tror jag. Bifogar lite fler bilder.
 

Bifogat

  • P9220002.jpg
    P9220002.jpg
    244.4 KB · Visningar: 937
  • P9220004.jpg
    P9220004.jpg
    250.6 KB · Visningar: 774
  • P9220007.jpg
    P9220007.jpg
    235.6 KB · Visningar: 658
  • P9220008.jpg
    P9220008.jpg
    236.5 KB · Visningar: 759

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
........Samt att startmotorn lever men hackar över typ 1 gång på 5-6.

Dock inte ett liv i motorn och efter ett tag pissade bensinen bara rakt igenom kändes det som. Skall ut och kolla gnista på stiften som nästa steg tror jag. Bifogar lite fler bilder.

Det är relativt enkelt att fixa STARTMOTORKOPPLINGEN som sitter på vevaxeln....
1, Plocka bort generatorkåpan, med statorn som är fästade med de tre
skruvarna närmast centrum.

2. Demontera rotorn som sitter på vevaxel med en kona, det finns ett
specialverktyg men det går lika bra med en skruv med rätt gänga.
På baksidan på rotorn sitter själva startmotorkopplingen som fungerar
lika som ett "envägslager", den består av av tre rullar, tre stift, tre fjädrar,
täckta av en plåt, kontrollera att rullarna är runda och inte har en fasettyta.

3. Kvar på vevaxeln sitter ett stort drev som via ett mindre drev når startmotorn.
Detta drev har ett centrum som är glidlagrat på vevaxeln och har en centrum
del som går in i "envägslagret, det är detta centrum som behöver åtgärdas.
Titta noga på ytan så ser du att den är "vågig", denna yta ska du låta svarva
av så lite som möjligt. Sen kommer den att fungera.

/KentW
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Det är relativt enkelt att fixa STARTMOTORKOPPLINGEN som sitter på vevaxeln..../KentW

Tackar för tipset. Skall kolla på det längre fram. Idag var en lång jävla dag på jobbet. Men hann förbi biltema för att köpa en 18mm tändstifthylsa, en ny mekficklampa samt hittade jag en liten pryttel man kopplade in mellan tändstift och tändhatt med en lampa för 29:-. Med den i högsta hugg och ett snabbt besök i garaget innan fästmön såg mig testade jag så att tändningen inte var helt död. Blinkade fint i alla fall den cylindern jag kollade. Skall kolla hur stiften ser ut längre fram.

Var inne på MC konsult i Lidköping när jag väntade på att det skulle bli dags för mitt kundbesök. När försäljaren frågade vad jag hade i garaget kunde jag inte låta bli att berätta om min nya CB. När trottlarna i förgasarna hänger sig (tydligen mest en tidsfråga) plocka bort dem och ta ur alla packningar och oringar m.m. och lägg dem i ättiksprit över natten så fungerar de fint sen. Vad säger den samlade expertisen BRA eller ANUS om den iden? Verkar ju vara något fel då bensinen ringer rakt igenom.

Satt 50mil i bilen idag och fantiserade ihop en lista på att göra/vill ha:

Göra (utan inbördes ordning):
Byta packningar över och under cylinderraden
Fixa startmotorn
Rengöra förgasare
Serva bromsar fram och bak, ny bromsvätska fram
Byta packboxar fram samt byta olja i gaffeln
Kontrollera och smörja upp en massa lager

Vill ha:
Alla delar för att konvertera till dubbla skivor fram
Ny sadel då min bottenplatta är sönderrostad
Nya sidorkåpor båda V och H mina är kass
Ny eller krom om mina gamla fram och bakskärm
Tidstypiska blinkers som inte man kan spela tennis med :)
Backspelar av någon form måste ju till. Eller minst 1.
Flänsade täckkåpor till motorn
Bakåtflyttade fotpinnar typ Raask


Okej vad har jag glömt att göra? Och har något mina vill ha i lådan hemma!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Du behöver INTE ta isär förgasarna om de funkar.
Finns INGET som "klibbar ihop" eller får de att hänga sig.
Ja om de nu inte är vitrostiga satan inuti?
Men går de lätt nu, då går de lätt imorrn oxå...


Minnesregel:

If it works - Don't fix it.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Du behöver INTE ta isär förgasarna om de funkar.
Finns INGET som "klibbar ihop" eller får de att hänga sig.
Ja om de nu inte är vitrostiga satan inuti?
Men går de lätt nu, då går de lätt imorrn oxå...

Minnesregel:
If it works - Don't fix it.

Visste att det fanns en anledning att inte lita på försäljare :tungan

Om ni inta listat ut det tidigare är jag ingen fena på att meka, men man lär sig på vägen. Det fungerade i alla fall när renoverade huset.
 

Dr.Bike

Guest
Visste att det fanns en anledning att inte lita på försäljare :tungan

Om ni inta listat ut det tidigare är jag ingen fena på att meka, men man lär sig på vägen. Det fungerade i alla fall när renoverade huset.

Fråga på du bara - så ska vi svara så gott vi kan.

Dina förgasare är t.ex nga vakumförgasare, utan hederliga trottelförgasare där du drar upp och (även ned) trottlarna med vajer.
I klartext: de kommer inte fastna.
Däremot finns ju inget som säger att dina förgasare inte behöver en rengöring i de små lågfartskanalerna och munstyckena.
Men det är som det heter: En helt annan historia.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grattis till en skitfräck hoj!

Lycka till med renoveringen
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Lägger in gårdagens mek först nu. Kollade så det var gnista på stiften och det såg okej ut. Troligen har jag surat dem. Insåg att det kan vara så att jag glömt choken när jag testa starta den. Minns inte 100% :huvet. Imorgon skall jag göra ett försök till men bytta under hojjen samt så skall jag ha startgas tillgänglig.

Igår polerade jag upp kanten på framlycktan samt plockade ner och sen ihop den. Monterade på framblinkers för att kolla funktion. Men tyvärr är det lite el fel som jag trodde. Framlampan fungerade dock men den kom inte på. Behöver komma till alla kablar.

Varför gör man inte elsystem på hojjar som all annan jävla el...? Hur som helst efter en blåst säkring och mycket onda tankar om DC skrev jag ner alla lampor som var sönder och gjorde en shoppinglista. Senare på kvällen när jag sitter och bläddrar i mekboken inser jag att förra ägaren gjort stor kopia på elschemat för US modellen vilket förklarar varför jag hade svårt att läsa det. Iofs tror jag inte att rätt schema automatisk gör livet mycket enklare.

Kollade lite allmänt med och hittade värsta fulmeket. Man undrar ju varför i helvete man får för sig att göra som på bild nr2 nedan? Så nu är jag även på jakt efter en ny huvudcylinder med grepp. Enligt vad jag läst mig till skall man även ha en lite större huvudcylinder om man skall konverter till dualdisc och snyggast är en till en GL1500 då den passar in i åldern. Någon som har en? Annars kan jag tänka mig en till någon lite nyare CB750f kanske? Eller någon annan som kan passa styret. Vad har ni i era garage över???

Mer info imorgon när jag förhoppningsvis fått igång monstret. När det är gjort skall jag fortsätta klia mig i huvet och leta elfel och polera vidare på allt som är illa åtgånget vilket är det mesta :)

Bifogar även en bild på hur jäkla rostig min sadel är...den satt fast med en spik btw. Glömde ta bild innan jag klippte loss den :gnissla
 

Bifogat

  • 090924 CB 03.jpg
    090924 CB 03.jpg
    247.1 KB · Visningar: 626
  • 090924 CB 08.jpg
    090924 CB 08.jpg
    224.2 KB · Visningar: 547
  • 090924 CB 06.jpg
    090924 CB 06.jpg
    227 KB · Visningar: 703
  • 090924 CB 01.jpg
    090924 CB 01.jpg
    247.8 KB · Visningar: 556

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Allmänt:
Förgasarna måste rengöras och tanken tömmas ordentligt.
Plocka bort bensinkranen och rengör den också.
All skit skall igenom den vägen.
Jag brukar rengöra med lacknafta.
Oxid går bort med Alkosan (avkalkningsmedel).
Överbliven lacknafta (ren) blandas i bensinen tillsammans med lite (1-2%) tvåtaktsolja de första tankningarna.
Brukar få bort mindre förgasarproblem.
Inga fullgaskörningar dock, ety motorn antagligen går lite varmare, ety blandningen blir lite snålare.
Tag ett kompressionsprov.
Ofta fastnar kolvringarna i spåren när motorn stått ett tag.
Då blir det dåligt kompressionstryck.
Botas med lite blask i cyllarna (diesel, 5-56 eller liknande).
När den väl gått igång: Kör försiktigt på mellanvarv tills motorn blivit ordentligt varm.
Upprepa.
Ta nytt kompprov, så ser du om motorn är i vettigt skick cylinder och ventilmässigt.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Startförsök nr2 med startgas gick inte mycket bättre. Men han tände till som snabbast men varje gång den gjorde det slutade startmotorn dra och hackade över. Antar att jag måste fixa till det där. Försökte plocka ur den men det gick ju inte. Enlig mekboken skulle man bara kunna lyfta ut den i högerkant men icke icke :mad::va:mad: Måste man riva ner hela motorn för att få ut den eller?

Idag var bara lite bonus mek då jag hade en del annat att göra. Bla betsa klart våra nattduksbord = mer plats i garaget.

Bifogar även en bild på värsta kåpan. Lagom race! :yoparty Men jag skall inte använda den om någon vill byta till sig den mot något annat gottis till hojjen.
 

Bifogat

  • 090926 CB 04.jpg
    090926 CB 04.jpg
    223.3 KB · Visningar: 448
  • 090926 CB 03.jpg
    090926 CB 03.jpg
    227 KB · Visningar: 449
  • 090926 CB 02.jpg
    090926 CB 02.jpg
    238.8 KB · Visningar: 486

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Allmänt:
Förgasarna måste rengöras och tanken tömmas ordentligt.
Plocka bort bensinkranen och rengör den också.
All skit skall igenom den vägen.
Jag brukar rengöra med lacknafta.
Oxid går bort med Alkosan (avkalkningsmedel).
Överbliven lacknafta (ren) blandas i bensinen tillsammans med lite (1-2%) tvåtaktsolja de första tankningarna.
Brukar få bort mindre förgasarproblem.
Inga fullgaskörningar dock, ety motorn antagligen går lite varmare, ety blandningen blir lite snålare.
Tag ett kompressionsprov.
Ofta fastnar kolvringarna i spåren när motorn stått ett tag.
Då blir det dåligt kompressionstryck.
Botas med lite blask i cyllarna (diesel, 5-56 eller liknande).
När den väl gått igång: Kör försiktigt på mellanvarv tills motorn blivit ordentligt varm.
Upprepa.
Ta nytt kompprov, så ser du om motorn är i vettigt skick cylinder och ventilmässigt.

TACK. Köpte i fredags en hoj som stått ute 2 år och förgasarna hade en tesked med vitt ärgat pulver var, alla fyra, och lågfartsmunstyckena var igensatta.

Insåg när jag stod där nyss att jag inte hade en aning om vad man rengör med.

Vägrar lämna in för ultraljudstvätt denna gång då det skulle kosta en fjärdedel av köpesumman:)

Viktigt med principer:näsblod
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Startförsök nr2 med startgas gick inte mycket bättre. Men han tände till som snabbast men varje gång den gjorde det slutade startmotorn dra och hackade över. Antar att jag måste fixa till det där. Försökte plocka ur den men det gick ju inte. Enlig mekboken skulle man bara kunna lyfta ut den i högerkant men icke icke :mad::va:mad: Måste man riva ner hela motorn för att få ut den eller?

STOPP!

Det är inte i startmotorn som felet ligger....kolla mitt tips.
Det du ska fixa sitter innanför generatorn, kolla i mekhandboken.

Mvh/ KentW

Fråga på du bara - så ska vi svara så gott vi kan.

Dina förgasare är t.ex nga vakumförgasare, utan hederliga trottelförgasare där du drar upp och (även ned) trottlarna med vajer.
I klartext: de kommer inte fastna.
Däremot finns ju inget som säger att dina förgasare inte behöver en rengöring i de små lågfartskanalerna och munstyckena.
Men det är som det heter: En helt annan historia.

K7'an har inte wire....
Det är bara K0, från och med K1, med motornr: CB750E-1044812 använder
man en brygga som lyfter trottlarna via en stång.

Bryggan måste smörjas för att gå "lätt" men har tvåwire system så den
"fastnar" inte, men kan gå riktigt trögt.

K7'an har dessutom de "nyare" förgasarna med "accpump", likasom F1/F2
modellen har.

/KentW
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
K7'an har inte wire....
Det är bara K0, från och med K1, med motornr: CB750E-1044812 använder
man en brygga som lyfter trottlarna via en stång.

Bryggan måste smörjas för att gå "lätt" men har tvåwire system så den
"fastnar" inte, men kan gå riktigt trögt.

K7'an har dessutom de "nyare" förgasarna med "accpump", likasom F1/F2
modellen har.

/KentW

Eh...jodaa jag vet mer an val hur det ser ut och K7an HAR vire. 2st tom.
Vad vrider bryggans axel Kent? ;) (som gar fran gashandtaget ner till bryggan) *hint hint* :D

Jag har btw nagra bryggor ligger for intresserade...
Dock inga K7 (som dessutom for att stalla till det fanns bade MED och UTAN accpump)

Att K0:an hade EN vire som delades till 4 i ett fordelningsror ar oxa sant, men det forsvann som du sa riktigt papekar - och tur var val det! De var enligt samtiden omojliga att synka :)
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
STOPP!
Det är inte i startmotorn som felet ligger....kolla mitt tips.
Det du ska fixa sitter innanför generatorn, kolla i mekhandboken.
/KentW

Såg ditt inlägg nu och lusläser mekhandboken. Får börja plocka med det nästa gång instället. Antar att man inte kommer åt bitarna utan att tömma ut oljan?


EDIT: en fundering till kompressionsprovare, såg att biltema hade en för 199:- någon som vet om den duger något till eller? Hade ju varit smidigt att kunna testa kompet som föreslogs ovan.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top