Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Åh, vilket fiasko!


Cylindern var väldigt blankpolerad på både avgas- och insugssida. En molande värk infann sig snabbt i höger sida av bakhuvudet. Hm. Det kanske är normalt slitage, tänkte jag. Men efter 69 körda kilometer? Not likely, va? Av med pipan och kikade upp i avgasporten.


Nä, det hade jag inte. En flaga nikasil (5x1,5 mm stor) hade släppt precis i ovankant av cylindern, nitat kolven så ringen fastnade och sen hade den glatt studsat runt över kolven och (gissar jag) har utlöst hela... skiten.


En flaga nikasil som lossnar hackar inte sönder en kolv och topp, du har antingen något lager som börjar ledsna eller så har du fått något genom motorn som hackat.

Glatta polerade cylinderväggar är antingen att cylindern gått i ungefär fyrtiofjortontusen mil eller något av de klantigare sakerna som:

Brist på smörjning, tex dålig olja, felaktig bränsleinblandning. Även felaktigt fasade portar verkar kunna ge sliten beläggning.

Att kolvringen nyper fast lite på avgassidan har jag fått lära mig är ganska vanligt, slipa upp ringspåret med fint slippapper så borde det vara good to go igen. Det har jag gjort några gånger.
Kanske kan matta till det blanka på kolven lite med slippapper, dra längs med kolven, inte runt.

Lite märken på toppen av kolven gör inte så mycket, går att putsa bort det med slippapper också. Vore ju tråkigt att behöva byta kolv efter 70 km.

Cylindern låter ju lite tråkigare dock...
Har du en extra?


Om det nyper fast på avgassidan så är det ett stor jättesignaltavla som säger att fasningen på avgasporten inte är korrekt.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
En flaga nikasil som lossnar hackar inte sönder en kolv och topp, du har antingen något lager som börjar ledsna eller så har du fått något genom motorn som hackat.

Glatta polerade cylinderväggar är antingen att cylindern gått i ungefär fyrtiofjortontusen mil eller något av de klantigare sakerna som:

Brist på smörjning, tex dålig olja, felaktig bränsleinblandning. Även felaktigt fasade portar verkar kunna ge sliten beläggning.

I hear you. Alla lager har sagts vara nya, inte för att det är nån garanti för att det inte kan gå sönder. Det fattas dock en flaga nikasil precis uppe vid kanten av cylindern. Man kan pilla loss mer av nikasilen med naglarna där också. Det kan ju mycket väl bero på nåt annat som sagt.

Hur som helst sitter det ihop igen med den andra cylindern och toppen nu. 0,68 i klämspalt och coatad kolv. Hoppas den går minst 70 km den här gången.

Edit: Jag hoppas inte att det är nåt fel på oljan eller inblandningen. 25:1 Aspen R/Castrol A747.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
I hear you. Alla lager har sagts vara nya, inte för att det är nån garanti för att det inte kan gå sönder. Det fattas dock en flaga nikasil precis uppe vid kanten av cylindern. Man kan pilla loss mer av nikasilen med naglarna där också. Det kan ju mycket väl bero på nåt annat som sagt.

Hur som helst sitter det ihop igen med den andra cylindern och toppen nu. 0,68 i klämspalt och coatad kolv. Hoppas den går minst 70 km den här gången.

Edit: Jag hoppas inte att det är nåt fel på oljan eller inblandningen. 25:1 Aspen R/Castrol A747.


Vi har provat att få ett kylrelaterat haveri och mycket vatten blir en mycket fin ångtvätt, så bra att den kan ta bort färg, nikasil och en hel del av en kolv :gnissla :arsele :död
Hur som så rensades närmare 70% av borrningen på ungefär halva slaglängden dvs 27mm (54mm slag) och den kolven hade inte ett märke på ovansidan förutom vattendetonationerna. Inget märke i toppen, förutom lite nikasilsläpp så var cylindern i perfekt skick.

Hojen tappade lite ork i slutet av racet men kördes 2 varv efter att felet uppstod. Om all beläggning släppte direkt eller det blev lite pö om pö under dessa två varv är dock okänt.

4% oljeinblandning är en aning lite, och gräsklipparbensin hör hemma i gräsklippare. 747 fungerar helt ok, själv väljer vi Valvoline.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Vi har provat att få ett kylrelaterat haveri och mycket vatten blir en mycket fin ångtvätt, så bra att den kan ta bort färg, nikasil och en hel del av en kolv :gnissla :arsele :död

Med kylrelaterat haveri, menar du luft i vattnet och dålig cirkulation, sju rader tejp i 34 grader utetemp eller läckage av vatten någonstans?

Hade det i ert fall gått att upptäcka innan haveri under tiden man körde?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Med kylrelaterat haveri, menar du luft i vattnet och dålig cirkulation, sju rader tejp i 34 grader utetemp eller läckage av vatten någonstans?

Hade det i ert fall gått att upptäcka innan haveri under tiden man körde?

Han menar när vatten läcker in i cylindern, ingen bra kombination. Sätt dit o-ringarna i toppen med klövervaselin så slipper ni var oroliga över att dom hoppar ur vid toppmonteringen.

1 liter olja i 25 liter bensin är vad den samlade roadracingeliten kör på.

En sak jag lärt mig under min tvåtaktskarriär är att det finns många sanningar och olika åsikter. Man får helt enkelt lära sig att sålla och skapa sin egen tro.

Sen så duger Aspen alldeles ypperligt att räjsa på, inget fel alls på den soppan. Plus att den är godkänd också.

Dom som gnäller på Aspen har säkert haft problem, men inte nödvändigtvis pga av bränslet.
Man väljer bara att skylla på det.

Lite som att uppkörningsläraren här i stan kallades kugg-Kennet. Han var känd för att kugga alla lätt, men var i verkligheten väldigt bra.
Man valde bara att skylla sina egna brister på någon annan.

/Pär med 5 ras/nyp/skurningsfria säsonger med tvåtakt.

I hear you. Alla lager har sagts vara nya, inte för att det är nån garanti för att det inte kan gå sönder. Det fattas dock en flaga nikasil precis uppe vid kanten av cylindern. Man kan pilla loss mer av nikasilen med naglarna där också. Det kan ju mycket väl bero på nåt annat som sagt.

Hur som helst sitter det ihop igen med den andra cylindern och toppen nu. 0,68 i klämspalt och coatad kolv. Hoppas den går minst 70 km den här gången.

Edit: Jag hoppas inte att det är nåt fel på oljan eller inblandningen. 25:1 Aspen R/Castrol A747.

För jävla tråkigt att du skulle åka på ett ras så här tidigt i ditt nya liv.

Anledningen var nog din slitna kit-cylinder. Så går det när man försöker fuska sig till framgång. ;)
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Med kylrelaterat haveri, menar du luft i vattnet och dålig cirkulation, sju rader tejp i 34 grader utetemp eller läckage av vatten någonstans?

Hade det i ert fall gått att upptäcka innan haveri under tiden man körde?



Nej, tvärtom vatten i luften/gasblandningen.

Hade man tittat noga på avgastempmätarna och tänkt till så skulle man insett att de visade för låg temp.

Spricka i ett topplock på materialutmattning var orsaken.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Vad tråkigt Mattias,visst är det jobbigt.Man tror man har bly koll men
näe då.
Jag kan glädja dig att du körde snyggt i alla fall.

Min körning blev inget triumf det heller,ryckigt med(nya)stället känns
inte helt bekvämt.Lite wobbel i cross kurvan,satt på en annan styrdämpare än den läckande orginal.Gamla gick bättre faktiskt.
Han inte skjustera den andra så den funkar nog.

Men till det stora förvåning så har kolven ånyo tagit i toppen:confused:
Trots ett mätt spalt på 0,9 mm jag fattar ingenting??????
Jag får ingen logik i de hela faktiskt.
Just nu är jag så trött på 125 racers så att det finns risk för att den får
stå nu.Men lusten kan ju krypa på en när man minst anar.
Ska nu försöka skruva ihop Aprilian så man kan åka landsväg i alla
fall o bli en snake putte vi korvmojen(skryta om hur inåthe.....snabbt
man kör på bana):tungan
Funkar inte Aprilian!!!!kör mig till psyk akuten TACK:3freak
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hej:)

Vad tråkigt Mattias,visst är det jobbigt.Man tror man har bly koll men
näe då.
Jag kan glädja dig att du körde snyggt i alla fall.

Min körning blev inget triumf det heller,ryckigt med(nya)stället känns
inte helt bekvämt.Lite wobbel i cross kurvan,satt på en annan styrdämpare än den läckande orginal.Gamla gick bättre faktiskt.
Han inte skjustera den andra så den funkar nog.

Men till det stora förvåning så har kolven ånyo tagit i toppen:confused:
Trots ett mätt spalt på 0,9 mm jag fattar ingenting??????
Jag får ingen logik i de hela faktiskt.
Just nu är jag så trött på 125 racers så att det finns risk för att den får
stå nu.Men lusten kan ju krypa på en när man minst anar.
Ska nu försöka skruva ihop Aprilian så man kan åka landsväg i alla
fall o bli en snake putte vi korvmojen(skryta om hur inåthe.....snabbt
man kör på bana):tungan
Funkar inte Aprilian!!!!kör mig till psyk akuten TACK:3freak

Min eviga förbannelse är att köra snyggt, men sakta. Tack ändå.

Du kan ju faktiskt köra på räserbanan med din Aprilia också.

Edit: On topic så ska jag åka till proffs för obduktion snart. Sen ska jag raskt åka och varmköra hojen och se om jag kan förstöra nåt idag också!
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag lägger denna fråga här då det verkligen känns som en dummiefråga.

Hur fungerar Dunlop d209 i vått före?
Vill veta om det ens är värt att chansa och köra med dem på KM eller om jag skall hoppa över.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Okej, så... Rolle Rotax bedömde mitt haveri som detonationsskada. Not on my watch, helt säkert. Hur som helst fick cylindern stanna där för konvalescens.

Kolvslitaget berodde på bristfällig smörjning, trots att jag kör på "1 liter olja i 25 liter bensin är vad den samlade roadracingeliten kör på"-metoden. Två deciliter extra olja per dunk är dock billigare än att nikasila om cylindrar och byta kolvar var sjunde mil, så jag tror det får bli så.

Nu ska jag ta isär allt jag satte ihop igår och kolla att jag i panik/iver/trötthet inte gjorde nåt bakåfram. Det var av såna här anledningar gud uppfann röda dagar.

Är det inte monsun på tisdag ska jag försöka förstöra mer grejor då.


Andra fynd intresseklubben kan notera är:
• Luftintaget över kylaren utgör genomslags-stopp i framfjädringen, när framskärmen rusar upp och kysser det. För att ytterligare spä på festligheterna kläms framskärmen ner mot däcket och filas av inifrån i bakkant.
• Framdäcket tar trots ovanstående extra fjädringsvägbegränsning, i underkåpa och fjäderögla på avgasröret.
• Vita fälgar visar bromsdamm bra.
• Kylaren håller inte tätt.

Edited.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag lägger denna fråga här då det verkligen känns som en dummiefråga.

Hur fungerar Dunlop d209 i vått före?
Vill veta om det ens är värt att chansa och köra med dem på KM eller om jag skall hoppa över.

Ett ärligt svar är att dom fungerar inte alls. Har provat det åtskilliga gånger och det är inget kul alls.
Du känner aldrig vart gränsen går förrän du ligger horisontellt. :(

Har du något annat med mer mönster så åk på det vid ev regn.

/Sleven
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Kolvslitaget berodde på bristfällig smörjning, trots att jag kör på "1 liter olja i 25 liter bensin är vad den samlade roadracingeliten kör på"-metoden. Två deciliter extra olja per dunk är dock billigare än att nikasila om cylindrar och byta kolvar var sjunde mil, så jag tror det får bli så.

Det är ju det jag säger. Var och en blir ju salig på sin egen tro.

1 liter A747 i en 25 litersdunk Aspen R är alldeles tillräckligt för att smörja. Kanske inte med någon annan sorts olja, men med A747 så är de det.
Men visst, på Husqvarnas utvecklingsavdelning provade dom med ända upp till 7% oljeinblandning utan försämrad prestanda.

Jag och många andra har gjort det i tre säsonger snart och inte lidit av "bristfällig smörjning"

Fast du kanske får lära dig att åka med fullt öppen trottel lite mera så det smörjer och kyler lite bättre. :D
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Fan vad trist Mattias. Orättvist. Ibland blir man ju trött och less på skiten bara. Men du har ju en std.cylinder i bra skick, så använd den i början, så du kan få njuta räsern i lugn och ro (utan fusk-kit). Tror ett nytt, komplett FRS-kit kostar i runda slängar 10000 euro, inga problem för en rik Stockholmare sen när originalgrejerna inte är snabba nog längre!

Kör nu inte sönder hela hojen innan Gotland bara! :yoparty
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kolvslitaget berodde på bristfällig smörjning, trots att jag kör på "1 liter olja i 25 liter bensin är vad den samlade roadracingeliten kör på"-metoden. Två deciliter extra olja per dunk är dock billigare än att nikasila om cylindrar och byta kolvar var sjunde mil, så jag tror det får bli så.


Den samlade roadracingeliten kanske inte vill delge alla hemligheter och riskera att bli omåkta, bara en tanke.

Det finns en hel del trick jag inte delar ut 'gratis' för lite övertag är ju bra att ha.

Tänk även på att 747an troligen är frostkänslig, vet inte hur den förvarats eller när den köpts. Kanske inte spelar någon roll men vill man chansa?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Om man läser i manualen till hojen som Honda skrivit så rekommenderar dom en inblandning på 30:1 bensin/olja utav antingen A747 eller någon Elf variant jag inte kommer ihåg.

Alltså mindre olja än vad jag och troligen dom andra(utom vissa då som håller på med hokus pokus:rolleyes: ) blandar i.

Men visst, det har dom nog bara dragit till med på måfå japanerna. Dom är ju inte kända för att prova ut saker och ting.:rolleyes:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ska jag ta fram slipen?


Vi förutsätter att du har en rejäl dronk då du kör racehoj :tummenupp

Om du utan att tveka kan tänka dig att sätta på cylindern och inte tror du får några skador på dronken så prova. Blir det skador är det för vassa kanter :krama


Titta, känn. Är det för vasst runda till lagom.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om man läser i manualen till hojen som Honda skrivit så rekommenderar dom en inblandning på 30:1 bensin/olja utav antingen A747 eller någon Elf variant jag inte kommer ihåg.

Alltså mindre olja än vad jag och troligen dom andra(utom vissa då som håller på med hokus pokus:rolleyes: ) blandar i.

Men visst, det har dom nog bara dragit till med på måfå japanerna. Dom är ju inte kända för att prova ut saker och ting.:rolleyes:



Nu ikväll när jag höll på och plockade ihop allting och lastade racebussen undrade jag vad det var för kolv som låg i en sliten gammal förpackning. Tittade och såg en rejält sliten kolv, med ungefär likadant slitage som stackars Mattias kolv hade. Inga synbara spår av den beläggning av teflon eller grafit den haft från start.
Den hade gått kanske 40 mil men vid den tidpunkten körde jag 2 eller 3 % oljeinblandning då de som sålde olja sa att det räckte gott etc etc.

Jämför jag den med en kolv som nu gått 95 mil och fortfarande sitter i hojen (tittade på den nyss) så har beläggningen (teflon eller grafit) precis börjat tunnas ut på några ställen. Kolvringen har mätts och jämförts med en ny, kan inte med micrometer (tunna spårmätkäftar) uppmäta något slitage.

Jag kör hellre 100 mil på en kolv och inte behöver bry mig om att byta kolvring än att köra 20-25 mil och byta kolvring och sedan 15 mil till och byta kolv.

Man ska inte glömma att en tillverkare lever på att sälja reservdelar också. Bland biltillverkare är det extremt vanligt att man tycker att växellådsolja inte ska bytas, den håller bilens livslängd. Ett bra sätt att få sälja utbyteslådor och nya bilar :va

Men för min del, kör gärna på låg oljeinblandning. Ju fler som gör det ju fler cylindrar kommer till oss för reparation av slitage. :tummenupp


Jag har i mitt liv sett 0st motorer som skadats av för mycket oljeinblandning, vid rejäla felbestyckningar kan i extremfall ett stift slå igen.
Jag har under 2010 sett ungefär 50 cylindrar som haft stort slitage eller haveri pga bristfällig smörjning.

Det var ju någon som tidigare (du?) hänvisade till tester husky gjort, inga negativa tendenser upp till 7% inblandning. Finns fler tester om man letar, och upp till i alla fall 9% har testats utan problem :krama
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Märkligt det där med olja % altså?
Det finns en båt motor som heter Delfin en gammal
tvåtaktare.Den rekomenderas en oljeblandning på 1:10.
Helt otroligt kan man tycka.
För några år sen så pratade jag med en kille som höll på
att renovera sin dotters moped Peugeot,kolvar gick sönder
på löpande band olje "blandning" 0,5%.
Proplemet var inte olje mängden utan den tog lite tjuv luft visade sig.
Den mopeden var det insprutning o kompressor på,oljan droppades
ner i vevhuset blandades sig aldrig med bensinen.Ett komplext
system som funkar men vid minsta fel så BRAK.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top