Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har många gånger tänkt montera ljuddämpningsmattor inne i luftburken bara för att se om det skulle göra någon skillnad.


Se till att ljudämpningen är placerad innan luftfiltret bara :tummenupp om det nu finns nåt, annars får du sätta dämpningen på utsidan. Sätta en krök på luftintaget på luftburken kan också hjälpa en del.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ett uddamärke jag testat och gillar är Maxima och deras 927 som finns på hyllan hos många crosshandlare.
Jo, jag har sett den och noterat att den har ricinoljebas. Luktar den lika gott som A747? 927 ligger ju relativt sett lågt i pris, 249 kr/l, mot A747 som går loss på 329 kr/l. samtidigt såg jag på Duells hemsida att även Castrol R40 har ricinoljebas och kostar 169 kr/l, ett fynd! Eller? Det kanske är andra pressningen av bönorna med extra mycket skräp i oljan och "basen" av ricinolja kanske är låg. Hur luktar den? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo, jag har sett den och noterat att den har ricinoljebas. Luktar den lika gott som A747? 927 ligger ju relativt sett lågt i pris, 249 kr/l, mot A747 som går loss på 329 kr/l. samtidigt såg jag på Duells hemsida att även Castrol R40 har ricinoljebas och kostar 169 kr/l, ett fynd! Eller? Det kanske är andra pressningen av bönorna med extra mycket skräp i oljan och "basen" av ricinolja kanske är låg. Hur luktar den? :)

Ja 927 luktar också trevligt och bränner fint. R30 och R40 är gamla klassiker från stenåldern och föregångarna till 747. Fungerar säkert fortfarande men är rätt säker på att där finns bättre oljor idag...
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Yamaha delar går att köpa på Mascot motor,lite dyrare men
bra service.Nu har man köpt så mycket så jag får 10% rabbat.
En gammal 125 får man för 20000kr-40000kr det är ju inte så
farligt,ofta med en del bra o ha delar.
Någonstans ska man ju börja så det är en bra start,lite strul mek
blir det ju allt men man lär sig.(då är det bra med gammal o inte så dyr hoj)
Inte att glömma är att man har en owners manual där står allt
man behöver veta så länge det är standard trimm,orginal delar
på fjädring mm.
Men fan så kul att köra:Dångrar inte att man köpte en gammal
prod racer.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En klämspalt under 0,55mm innebär att kolven kommer kunna ha en chans att slå i toppen. Vevstaken sträcker sig vid höga varv och blir ungefär så mycket längre då, beroende på vilket varv man kommer upp i. Därför brukar man säga att man ska ha från 0,65mm.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En klämspalt under 0,55mm innebär att kolven kommer kunna ha en chans att slå i toppen. Vevstaken sträcker sig vid höga varv och blir ungefär så mycket längre då, beroende på vilket varv man kommer upp i. Därför brukar man säga att man ska ha från 0,65mm.

Inte att förglömma att det finns visst lagerspel. Mäter man tex med lödtenn trycker man vid mätning ihop lagerspelen medans vid drifts sträcks lagerspelen ut.
En tiondels skillnad minst på detta sätt bör man räkna med.



Då det tidigare efterfrågades vad klämspalt var sågade jag isär en motor :va för att kunna fota en fin bild, det är alltså området mellan det gula och rosa strecken som är klämspalt.
 

Bifogat

  • klämspalt.jpg
    klämspalt.jpg
    159.6 KB · Visningar: 285

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Inte att förglömma att det finns visst lagerspel. Mäter man tex med lödtenn trycker man vid mätning ihop lagerspelen medans vid drifts sträcks lagerspelen ut.
En tiondels skillnad minst på detta sätt bör man räkna med.



Då det tidigare efterfrågades vad klämspalt var sågade jag isär en motor :va för att kunna fota en fin bild, det är alltså området mellan det gula och rosa strecken som är klämspalt.

Nar vi anda talar klamspalter...jag har fatt for mig nagra "regler"
for dessa, som jag garna skulle vilja fa bekraftade eller omkullkastade:

* Klamspaltens BREDD ( alltsa dess del av den totala radien av hela forbranningsrummet ) ar beroende av vilken typ av bensin som anvands; oblyad soppa=bredare spalt, blyad soppa=smalare spalt. Sant eller falskt?

* Klamspalten skall alltid i sin lutning folja kolvtoppens form, dvs. plan kolvtopp = horisontell spalt, domad kolvtopp = motsvarande svagt uppatlutande spalt. Sant/falskt?

Sedan finns ju aven i ovrigt en stor variation pa utformningen av ett forbranningsrum; liten djup "gryta", stor flack gryta, konvex form runt stiftgangan mm. Forklara garna lite av teorierna bakom detta, den som kan!

MVH/Lasse
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nar vi anda talar klamspalter...jag har fatt for mig nagra "regler"
for dessa, som jag garna skulle vilja fa bekraftade eller omkullkastade:

* Klamspaltens BREDD ( alltsa dess del av den totala radien av hela forbranningsrummet ) ar beroende av vilken typ av bensin som anvands; oblyad soppa=bredare spalt, blyad soppa=smalare spalt. Sant eller falskt?

* Klamspalten skall alltid i sin lutning folja kolvtoppens form, dvs. plan kolvtopp = horisontell spalt, domad kolvtopp = motsvarande svagt uppatlutande spalt. Sant/falskt?

Sedan finns ju aven i ovrigt en stor variation pa utformningen av ett forbranningsrum; liten djup "gryta", stor flack gryta, konvex form runt stiftgangan mm. Forklara garna lite av teorierna bakom detta, den som kan!

MVH/Lasse


Det finns ungefär lika många former på förbränningsrum som det finns trimfirmor, plus några varianter :D

Klämspalten ska följa kolven i stort sett, så flat kolvtopp ger helt annat utseende.
Man brukar räkna procent av arean klämspalten tar upp, ett grundvärde för roadracing är 40-50% av borrarean i klämspalt.
Mer klämspalt ger mer botten- och mellandrag samt spikningskänsligare motor. Kortfattat bra för svenska KalleAnkabanor som Sviestad eller Våler med korta rakor, och stopp/startkurvor.
Mindre klämspalt ger mindre botten, men mindre spikningsbenägenet. Bättre vid banor som har långa rakor, även långa kurvor eller kurvpartier på högre växlar.

Man försöker oftast få tändstiftet i mitten på förbränningsrummet, läs lite om amerikanska hemi-motorer...
Å andra sidan är det helt fel för tvåtaktare, förbränningsrummet ska vara lite förskjutet egentligen men det är väldigt mycket svårare att tillverka och framförallt sedan underhålla ett ovalt förskjutet förbränningsrum.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mer klämspalt ger mer botten- och mellandrag samt spikningskänsligare motor. Kortfattat bra för svenska KalleAnkabanor som Sviestad eller Våler med korta rakor, och stopp/startkurvor.
Mindre klämspalt ger mindre botten, men mindre spikningsbenägenet. Bättre vid banor som har långa rakor, även långa kurvor eller kurvpartier på högre växlar.

Man försöker oftast få tändstiftet i mitten på förbränningsrummet, läs lite om amerikanska hemi-motorer...
Å andra sidan är det helt fel för tvåtaktare, förbränningsrummet ska vara lite förskjutet egentligen men det är väldigt mycket svårare att tillverka och framförallt sedan underhålla ett ovalt förskjutet förbränningsrum.

Ingen som kör med badkarsformade förbränningsrum på tvåtaktare?
Bara nyfiken.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Boken till Honda RS125R, någon som har i PDF-form? Skulle vilja ha den tillgänglig men konstant i lådan hos hojen så den alltid är med.

Annars får jag ta mig en lång natt och scanna lite.. pöh.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Oookej. Nu är första trevande försöken avverkade. Nu är toppen av och så här ser det ut.

Är det åt helvete fel? I så fall hur? Vad gör man för att rätta till det?

Såhär var det:
Så här då, myste lite igår. Bestyckning som följer:
Main jet: 185
Power jet: 40
Slow jet: 45
Needle: 1268-34

Edit: Måste man hälla destillerat vatten i en räser, eller kan man köra sitt sura gamla kranvatten?
 

Bifogat

  • kolven.jpg
    kolven.jpg
    122.4 KB · Visningar: 239
  • kolvigen.jpg
    kolvigen.jpg
    144.8 KB · Visningar: 237
  • toppen.jpg
    toppen.jpg
    143.6 KB · Visningar: 226

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kör destillerat i min men vet inte om det är någon gigantisk skillnad.
Tycker det där ser ganska bra ut men åt det feta hållet, dvs safe= bra.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag kör surt kranvatten och att det inte är rent märks, speciellt om man inte tappar ur det efter varje körning. Framförallt kalk lämnar förvånansvärt mycket avlagringar som likt åderförkalkning täpper till kanaler. I fortsättningen ska jag faktiskt försöka komma ihåg att köpa dunkar med destvatten på Biltema. Om man använder kranvatten bör man hälla i det strax innan körning och tappa ur det snarast efter körning.

Den där toppen ser inte ut att höra ihop med cylindern, i alla fall av kylvattenkanalernas dragning att dömma.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Oookej. Nu är första trevande försöken avverkade. Nu är toppen av och så här ser det ut.

Är det åt helvete fel? I så fall hur? Vad gör man för att rätta till det?

Såhär var det:


Edit: Måste man hälla destillerat vatten i en räser, eller kan man köra sitt sura gamla kranvatten?


Feta Bertas rövfel ungefär, ser väldigt fett ut.

Bästa lösningen vrida mer på rullen ungefär runt hela banan :krama

Annars magra ut, men innan ta reda på om det är på fullgas eller vilken deltrottel den går fett och magra det området med hjälp av nålbyte. Olika körstilar kan kräva ganska olika bestyckningar.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Är det någon som har bild på hur en kolv,topp
ska se ut när det är perfekt innställt?
Fråga:Vad använder man i kylvattnet för att smörja
pumpen istället för glykol?

Väntar fortfarande på motorn,men den ligger nu i Uppsala
enligt trackingen jag gjort:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hej:)

Är det någon som har bild på hur en kolv,topp
ska se ut när det är perfekt innställt?
Fråga:Vad använder man i kylvattnet för att smörja
pumpen istället för glykol?

Väntar fortfarande på motorn,men den ligger nu i Uppsala
enligt trackingen jag gjort:)
Kör i Water Wetter, finns på Mekonomen. Dyrt som snus dock, men drygt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hej:)

Är det någon som har bild på hur en kolv,topp
ska se ut när det är perfekt innställt?
Fråga:Vad använder man i kylvattnet för att smörja
pumpen istället för glykol?

Väntar fortfarande på motorn,men den ligger nu i Uppsala
enligt trackingen jag gjort:)


Vad är perfekt? En gammal bild, tror det finns lite mer info någon annanstans om hur långt kolvarna hade gått etc innan bilden togs. Minst en dag om inte en hel racehelg värker i mitt minne.

Det är väl hyfsat rätt bestyckat.

Det finns vattenpumpsmörjning, tex watervetter. Andra fabrikat fungerar också.

Då blir du med en till motor imorrn? Haklapp på så du inte halkar av snålvattnet :död
 

Bifogat

  • gammalkolvbild.jpg
    gammalkolvbild.jpg
    129.1 KB · Visningar: 221

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Feta Bertas rövfel ungefär, ser väldigt fett ut.

Bästa lösningen vrida mer på rullen ungefär runt hela banan :krama

Tycker inte det ser så fett ut på stiftet? Och i den fina boken så är 'korrekt' bestycket mer sotigt ut i kanterna, men det kanske inte är så mycket att bry sig om?

Vrida på rullen mer for sure, tilläggas där kan nog att jag inte gjort precis som det står i boken med fullgas, slå av och rulla in i depån. Jag har nog gått in med lite gas så det kanske inte är rakt av perfekt att gå på det där då? Vet inte hur mycket det påverkar med en lite brum in i depån.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tycker inte det ser så fett ut på stiftet? Och i den fina boken så är 'korrekt' bestycket mer sotigt ut i kanterna, men det kanske inte är så mycket att bry sig om?

Vrida på rullen mer for sure, tilläggas där kan nog att jag inte gjort precis som det står i boken med fullgas, slå av och rulla in i depån. Jag har nog gått in med lite gas så det kanske inte är rakt av perfekt att gå på det där då? Vet inte hur mycket det påverkar med en lite brum in i depån.


Tycker även stiftet luktar feta Bertas ....

Är den riktigt korrekt bestyckad över hela registret så blir det i princip inget sot på vägen in i depån men är det lite fel kan mycket fastna.

Ett avslag räcker oftast inte, utan avslag på fullt, avslag mitt i kurvan och koll efter varmkörning hjälper till att ordna hela registret. Men viktigast är fullgas då det snabbt kan bli ledsamt annars. Kolla mina bilder som inte var tokmagrat och jämför :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top