Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
För att stoppa nedgången i tvåtaktklasserna tänkte jag att det vore bra att klargöra att man inte behöver vara en rik trollkarl för att köra racer.
Alla frågor har ställts och besvarats nån gång, nånstans men för att samla allt på ett ställe finns nu denna tråd. Jag kan börja fråga!

Var hittar man en racer? Svaret brukar lyda "Nordgren", men vet han verkligen allt om alla hojar som finns?

Vad ska man ha för hoj? Aprilia, Honda eller Yamaha? Vad är för- och nackdelar? Vad skiljer med avseende på driftkostnader och reservdeltillgång? Var köper man bromsbelägg till en Honda RS125R?

Vad ska man köra på för bensin? Aspen, VP eller kanske Q8 Alkylat? För- och nackdelar, pris, tillgång och inköpsställen? Varför funkar det inte med macksoppa? Eller gör det det?

Hur mycket olja blandar man i bensinen? Vilken olja? Är det dumt att köra på mackoljor? Funkar det ens?

Hur handhar man en racer? Det låter otroligt krångligt med squishmått, RAD och bestyckning. Hur hittar man grundinställningen? Vad måste ändras om man byter bensinsort? Hur ser/hör/känner man när bestyckningen är rätt?Vad händer om jag kör med 0,4 mm i squish? 0,8? Vad ÄR squish egentligen? Tändningen är justerbar. Varför? Hur vet jag när det är fel? Hur vet jag när det är rätt?

Gångtid på motordelar? Hur långt kan man köra på kolvar? Vevaxel? Vad mer behöver man byta och vid vilka intervall? Hur håller man reda på gångtid? Vem lagar och nikasilar om mina cylindrar när jag inte följt råden i denna tråd?

Vad ska man ha för däck? Dunlop eller Bridgestone? Kan jag köpa racerslicks hos däckverkstan bredvid macken? Däcktryck? Gummiblandningar?

Drevning för olika banor? Hur drevar man en racer? Vad kör man för drevning på en Honda RS125R på Sviestad? Knutstorp?

Vad krävs i verktygsväg? Måste man ha dyra specialverktyg? Vågar man meka racer med biltemaverktyg?

Vi börjar så. Fråga eller svara efter nyfikenhet respektive förmåga. Länkar och förklarande bilder och texter särskilt välkomna.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Jättebra Mattias:tummenupp
 

Bifogat

  • Tummeupp1.jpg
    Tummeupp1.jpg
    98 KB · Visningar: 877

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Istället för att dra sig med tuffa engelska uttryck kanske svenska ord vore bra då de flesta av osss troligen är Svenskar, kanske någon Norrman och Finne.

KLÄMSPALT istället för squish, namnet förklarar det i alla fall delvis...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Istället för att dra sig med tuffa engelska uttryck kanske svenska ord vore bra då de flesta av osss troligen är Svenskar, kanske någon Norrman och Finne.

KLÄMSPALT istället för squish, namnet förklarar det i alla fall delvis...
Vi kör på med alla uttryck man kan komma att stöta på, en del info får man väl leta upp på utländska sidor och då är det ju bra att veta vad saker heter på engelska också.

Vad är klämspalt då?
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Q: Hur många starter/pass/race håller en koppling på 125 resp 250? Bör man alltid ha en fräsch kopplingssats liggande i en låda redo för byte?

Q: Var handlar man reservdelar? Lokala shoppen runt hörnet eller superspecialsiten.com?

Q: hur ställer nollar man allt dämperi för de olika varianterna. I mitt fall WP. Gör man precis som vanligt eller gäller mystiska racerregler för racers?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Q: Hur många starter/pass/race håller en koppling på 125 resp 250? Bör man alltid ha en fräsch kopplingssats liggande i en låda redo för byte?

Q: Var handlar man reservdelar? Lokala shoppen runt hörnet eller superspecialsiten.com?

På 125 är det väl inget större problem då de har våtkoppling men på en 250 med torrkoppling bör du inte dra fullt på warmup-starten, då kan du ha en slirande koppling i racet sedan. Ja, du bör ha en kopplingssats liggande men det innebär inte att de ofta behöver bytas.

Eftersom du kommer att stå i Nordgrens tält mitt i natten och behöva delar så är det nog bra att vara kund där innan också. :D
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Q: Var handlar man reservdelar? Lokala shoppen runt hörnet eller superspecialsiten.com?




Finns en jakla massa olika firmor att bestalla grejer fran, manga med bas i England:


www.iane.co.uk (Ian Emberton, har finns ALLT, aven beg. delar pa "iane's bay", hans egen beg. marknad)

www.sp125racing.com (Steve Patrickson, samma som ovan; har finns allt.)

www.replicastuk.com (Replicast, bra "piratdelar" t racers)

www.ukroadandrace.com (Hygglig kille, bra priser, snabba leveranser)

Ett litet smakprov pa nagra av de engelska firmorna, bara att surfa runt!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad ska man köra på för bensin? Aspen, VP eller kanske Q8 Alkylat? För- och nackdelar, pris, tillgång och inköpsställen? Varför funkar det inte med macksoppa? Eller gör det det?

Hur mycket olja blandar man i bensinen? Vilken olja? Är det dumt att köra på mackoljor? Funkar det ens?

Det viktiga är att du kör på samma bensin hela tiden då olika märken och olika utföranden påverkar vilken bestyckning/tändning/komp som är rätt.

Nackdelen med pumpsoppa är givetvis lägre oktantal och energidensitet, såsom halvusel nybörjade spelar det mindre roll. Pumpsoppa brukar dessutom kräva toppar med lite lägre kompression och snällare tändningsinställning.
Vad som är avgörande är dock att kvalitén mellan tanktillfällen hos din lokala mack varierar mer än mellan 2 dunkar racesoppa. Detta innebär problem då du dag 1 kan ha haft en cykel som går som kulor och krut, sen åker du och tankar och vips så börjar det detonera trots att övriga inställningar inte förändrats.

Min åsikt är att kostnadsökningen att åka på racebensin är så liten att det inte spelar någon roll jämfört med andra kostnader.

Vilket märke på racebensin?
Aspen är en bra bensin till ett bra pris och i sverige är den väldigt lätt tillgänglig. Sen skall det sägas att där finns racesoppa med "bättre" specifikationer så där finns teoretisk möjlighet att plocka ut mer effekt men då snackar vi finlir på väldigt hög nivå. Aspen duger ju uppenbarligen utmärkt för att leda SM och du slipper oroa dig för att du köpt ett bränsle som inte klarar ett bränsletest. (där var ju några som åkte fast på Sm i fjol med otillåten soppa, nästan alla märken utom Aspen har bränslen som inte är godkända för RR och de skyltar dåligt med det i produktbladen)

Olja:
4% inblandning är väldigt vanligt och fungerar utmärkt. Oljemängden är en avvägning mellan ringtätning på fullgas och att man inte vill hälla i en massa olja som sänker energi-innehållet och inte förbränns ordentligt. Ju mer det varvar och går på fullgas under lång tid desto mer olja behövs och 4% är rätt lagom i vår applikation.

Att det blir 1L olja på en 25L racesoppadunk är praktiskt...

Märke? De flesta högkvalitativa 2-t oljor från de kända märkena fungerar säkerligen. Castrol A747 och Motul 800 är frekvent använda , lätt tillgängliga och fungerar utmärkt. Ett uddamärke jag testat och gillar är Maxima och deras 927 som finns på hyllan hos många crosshandlare.

Fungerar mackolja?
Troligtvis kommer det inte att skära. De flesta nypningar orsakas inte av att oljan håller för låg kvalité utan av felaktig bestyckning/temp och inte av oljan. Det du kommer att märka först med en dålig olja är att den sotar. Sot är en styggelse som får ringar att kärva, fungerar som grogrund för detonationer och sätter gärna igen avgasporten så den börjar kärva. Senare kommer du att märka att livslängden på lager och kolv/ring minskar en del.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var hittar man en racer?
Nordgren har ju fantastisk koll på vad som finns men det finns ju en del nätsidor man kan leta på.
www.two-strokes.com/forums för hojar från mestadels England
www.tz250racing.com för hojar från USA
www.igkoenigsklasse.de för hojar från Tyskland
www.sp125racing.com har även de begagnade hojar

Vad ska man ha för hoj?
Aprilia är ju dyrare och krångligare att få delar till men de är sjukt läckra. Honda och Yamaha är väldigt jämbördiga när det gäller priser och tillgång på delar.

Vad ska man köra på för bensin?
Jag kör på Aspens 102 oktaniga racesoppa men Teddy kör på OK/Q8 Alkylat och bägge fungerar. Boris täcker in det mesta i sitt svar.

Hur mycket olja blandar man i bensinen?
Jag blandar varje tankning för sig så jag blandar 3% olja.
Köper man Aspen på 25 liters dunk är det ju enkelt att hälla i 1 l olja i den så får man 3,8%.
Vilken olja man ska ha är väl upp till var och en. När man har hittat en som är bra så är det en fördel att fortsätta köra med samma eftersom de olika oljorna sotar olika mycket och det finsn en fördel med att ha samma olja hela tiden för då ser man förändringar i förbränningen enklare eftersom oljan är en konstant och inte en variabel att ta hänsyn till.

Hur handhar man en racer? Det låter otroligt krångligt med squishmått, RAD och bestyckning. Hur hittar man grundinställningen? Vad måste ändras om man byter bensinsort? Hur ser/hör/känner man när bestyckningen är rätt?Vad händer om jag kör med 0,4 mm i squish? 0,8? Vad ÄR squish egentligen? Tändningen är justerbar. Varför? Hur vet jag när det är fel? Hur vet jag när det är rätt?

Gångtid på motordelar?
Det står ju i handboken hur länge man kan köra med de olika slitdelarna.
Det betyder dock inte att delarna kommer gå sönder i småbitar efter det km-antalet och inte heller att de garanterat håller så länge. Anders Kihlander körde ju sina Hondakolvar och vevaxlar ungefär dubbelt upp mot angiven gångtid men han är å andra sidan duktig på motorer, Nordgren håller säkert inte med honom men det är ju en annan historia.
Ett kolvras kan ju tex. kraftigt förkorta livslängden på en vevaxel beroende på rasets art.

Det finns ju olika sätt att hålla koll på gångtiden. Bäst är ju såklart Tracktimer men papper, penna och en cykeldator på hoejn funkar ju också.
Just att hålla koll på antalet mil är smart, man kan ju räkna varv per pass också men det kräver ju laptimer och lite räkning.

Vad ska man ha för däck? Jag har bara kört Dunlop och är skitnöjd med det.
Jag ska ladda upp den Excelfil som jag har hemma med deras helt obegripliga däckkoder. Dunlop kan man köpa av Robert & Toni Dobrich numer.

Vad krävs i verktygsväg?
Vissa specialverktyg kan vara bra beroende på modell men det mesta går bra med standarverktyg.

Q: Var handlar man reservdelar?
Jag köper mina delar via Linda Watz, www.watz-racing.com

Q: hur ställer nollar man allt dämperi för de olika varianterna.
Jag skickar mina grejor till Fredde så servar han dem och ställer in dem till mig. Funkar perfekt. :D
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det tar sig, sa mordbrännar'n. Fortsätt, låt inte mig störa.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Till och med en fyrtaktsmupp uppskattar tråden :tummenupp

Ja jag kom just på mig med att ha läst hela tråden och alla inlägg trots ett totalt ointresse av detta igentligen.....märkligt!

Bra initiativ :tummenupp
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Aspen är en bra bensin

Nej, den är inte bra.

Vi bytte från just Aspen till en 101 okt. Shell nu i Karlskoga och skillnaden i pris (några kronor) är absolut inte värt den effektförlust som Apsen genererar.

Lysfotogen var det någon som kallade den för, mer än befogat enligt mig.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Jag tror det kan finnas flera rätta svar på de flesta av dina frågor, beroende på vilken nivå du har tänkt dig att köra på och med vilken sannolikhet du har tänkt dig att ta dig imål.


Här är mina åsikter (angående 125R):

Bensin:
Om du kör 125a och accepterar att tappa en rejäl dos effekt och bara skall träna kan du köra på mack-soppa, inga problem (men du måste vara extra försiktig). Skall du tävla och har en kroppshydda som gör att du måste ha ut var enda liten pålle så bör du förmodligen köra på race-soppa. Väger du 45 kg och kan du säkert vinna med mack-soppa. Men tänk på att det går snabbt att käka upp prisbesparingen på soppa om man knackar sönder kolvar och cylindrar. Jag kör på ELF LMS, klart prisvärd.


Olja:
I Hondas bok står det ELF HTX976 eller Castrol A747. Jag har haft kompisar som har blivit sponsrade med annan olja och kört på den (tänker inte namnge här), med en reducering av livslängden på veven till mindre än hälften. I de fallen får man räkna på vad som blir billigast. Jag kör på ELF HTX.


Verktyg:
Jag tror du klarar dig med "enkla" verktyg, visst du behöver specialverktyg till vissa arbeten (vevbyte och så). Men vissa förare har lämnat in de jobben till kunnig person och därmed sluppit ha specialverktyg (tror Watz har fixat vissa motorer prisvärt). Annars blir man polare med någon annan racerförare och lånar hans specialverktyg. Men exempelvis squish kan mätas med flashig VHM-klocka eller med mindre flashig lödtennsbit (i lagom tjocklek). Jag kör på lödtenn.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
På 125 är det väl inget större problem då de har våtkoppling men på en 250 med torrkoppling bör du inte dra fullt på warmup-starten, då kan du ha en slirande koppling i racet sedan. Ja, du bör ha en kopplingssats liggande men det innebär inte att de ofta behöver bytas.


Oavsett om man har torr- eller våtkoppling så ska man undvika provstarten och låta kopplingen vara utvilad när det gäller. Kopplingen kommer i alla fall inte uppföra sig likadant i provstarten som den riktiga, så att överhetta den redan innan racet startat känns ju ganska lönlöst. Särskilt då man åtminstone i 125 brukar behöva använda kopplingen ett par gånger under de första varven för att ta sig ur kurvorna.


Det är för övrigt utav den anledningen man skippat butterfly-proceduren ute i världen.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top