Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Ja, det får nog bli den om det inte finns någon som vill bli av med sin original.
Man blir ju så mkt snabbare med carbon också!! Även fakecarbon!!!!! :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, detta är ju nästa samma pengar, dessutom verkar nog bägge vara äkta vara? Jaja - får Du inte tag i en original får Du lägga upp en bild med nya skärmen monterad:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När det regnar på en lördag så får man roa sig med komfortförbättringar...
 

Bifogat

  • Alatalo_120721_1.JPG
    Alatalo_120721_1.JPG
    120.7 KB · Visningar: 59
  • Alatalo_120721_2.JPG
    Alatalo_120721_2.JPG
    142 KB · Visningar: 65
  • Alatalo_120721_3.JPG
    Alatalo_120721_3.JPG
    152.3 KB · Visningar: 57

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror det sipprar lite nedför mungipan nu. Så. Himmelens. Frääänt. Provkörningsrapport emotses pronto!

När det regnar på en lördag så får man roa sig med komfortförbättringar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Provkörningsrapport

Jag är förvisso partisk i jämförelser mellan olika fjädringsfabrikat, men detta var nog en av de större förbättringar jag har gjort på någon motorcykel överhuvudtaget. Skillnaden i komfort och "bump absorption" är mycket tydlig, vilket också var målsättningen bakom gaffelbytet såväl som det exakta valet av dämpning. Den stumma känslan över gropar och bulor är borta, nu känns det som att gaffeln faktiskt jobbar. Och inga fler "pisk-snärtar" i handlederna då man passerar tjälsprickor. Och inga begynnande styrfladder då man passerar ojämnheter med lite nedlägg, nu går cykeln stabilt och rakt över dessa partier.

Jag tror att det finns flera orsaker till detta. Framgaffelns friktion är en av dem och BPF-gaffeln har (för oss i fjädringsbranschen) en ökänt hög friktion då kombinationen av detta koncept och produktionsekonomi tyvärr inte tillåter något annat. BPF-konceptets snabba dämpuppbyggnad är en annan. Rätt utnyttjad är denna en fördel, men att man kombinerar den med stora mängder lågfartsdämpning och förspända shimsstackar är för mig lite märkligt. Man offrar just komfort och "bump absorption" och det enda man vinner är lite bättre kontaktkänsla och support under hård inbromsning. Men detta spelar mindre roll då man monterar gaffeln i en cykel där bakänden ändå är begränsningen under hård inbromsning (länkage med låg startutväxling och avsaknad av returfjäder i stötdämparen). Att man sedan inte kan justera lågfarts kompressionsdämpning med annat än returjusteringen är också märkligt. Kanske man skulle ha behållit alla de justermöjligheter som finns på race-varianten av BPF-gaffeln...?

Jag kan dock inte påstå att ligga-faktorn ökat på något sätt. Jag har haft den nya gaffeln monterad mer än tjugofyra timmar och jag har fortfarande inte blivit våldtagen av någon storbystad blondin. Inte ens antastad. Inte heller av en brunett eller ens av en mindre bystad donna...
 

Bifogat

  • Alatalo_120723_1.JPG
    Alatalo_120723_1.JPG
    152.8 KB · Visningar: 75

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Låter som att både Roffe och jag måste genomföra en empirisk provkörning av din hoj Thomas...:)

Vad det gäller ligga faktorn så ökar den kvadratiskt med dusch, rakning och eau de cologne...har jag hört...:)

Vad det gäller själva rapporten så är den mycket intressant men det låter på dig som att BPF-gaffeln nästan är ett steg tillbaka jämfört med de vanliga cartridge-gafflarna och då är ju frågan varför de väljer den lösningen? Det är ju många fabrikat som kör BPF nu men de har kanske andra inställningar eller är det bara mode?
Frågan är ju hur långt man kommer med att bara byta shimsstackar och försöka polera upp gaffelbenen för mindre friktion?

Hur menar du att låg startutväxling påverkar bromsningen, att hjulet inte faller snabbt nog för att få kontakt med backen eller?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rätt utnyttjad så är BPF-gaffeln utan tvekan ett bättre koncept än en gammal 20 mm eller 25 mm cartridge. Att skapa dämpning över en större deplacementarea är alltid bra eftersom detta ger en lägre tryckuppbyggnad och snabbare dämpuppbyggnad vilket kan användas för att förbättra support, kontaktkänsla ("feedback") såväl som komfort. Mitt intryck är dock att ingen som använder BPF-gaffeln som OEM-gaffel utnyttjar detta, förutom att de erbjuder en helt klart manlig support under inbromsning...Jag vet inte varför. Jag tror inte att det handlar om okunskap då Showa lär vara mycket väl insatta i detta. Det kanske kräver de extra justeringar som finns på racegaffeln och det kanske blir för dyrt...? Eller så är inställningarna medvetet valda för att bygga på den gamla skrönan om racerhoj = dålig komfort...? Eller så är komfort och "bump absorption" helt ointressant för denna kundgrupp...? Kanske bara jag som börjar bli gammal...?
I vilket fall som helst så innehåller BPF-gaffeln färre komponenter än en cartridgegaffel, så priset är sannolikt lägre. Jag gissar att detta är en starkt bidragande orsak till att den blivit populär.

Du kan utan tvekan förbättra BPF-gaffelns funktion i allmänhet och komfort i synnerhet om du lyckas sänka friktionen. Polering av innerbenet är ett alternativ och även hening av innerbenets insida (som ju är kolvringens kontaktyta) lär ge effekt. Har dock inte sett om någon erbjuder denna service...?

Har inte heller sett om någon erbjuder andra kolv- eller shimskit...? Eller möjligheten att addera den bleedjustering över huvudkolven som finns på racegaffeln...?

Två av de bästa sakerna man kan göra om man vill förbättra bromsprestandan hos gathojar är att använda ett länkage med högre startutväxling samt att använda en stötdämpare med längre och styvare returfjäder (även kallad topoutfjäder).
Högre startutväxling innebär att stötdämparen arbetar med mindre och långsammare rörelser för en given rörelse hos bakhjulet. Fjäder och stötdämpare lagrar och absorberar mindre energi och hjulet blir "friare". Min erfarenhet är att detta är bättre för grepp, kontaktkänsla, stabilitet såväl som "bump absorption" i situationer då man har låg belastning på bakhjulet, till exempel vid full inbromsning då nästan all vikt ligger på framhjulet.
De flesta gathojar saknar eller har löjligt mjuk returfjäder. Detta innebär att man har överflödig förspänningskraft i övre delen av stötdämparens slag. Denna överflödiga förspänningskraft gör att stötdämparen garanterat är fullt utsträckt under hård inbromsning. En fullt utsträckt stötdämpare kan bara röra sig åt ett håll och detta leder ofrånkomligen till bakhjulsstuds och dålig stabilitet. En någorlunda styv och lång returfjäder ser istället till att stötdämparen inte riktigt är fullt utsträckt. Den kan då röra sig åt båda håll och grepp, kontaktkänsla, stabilitet och "bump absorption" blir bättre.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Förmodligen är det en prisfråga gissar jag, kan de spara några kronor så gör de det, det blir ju rätt mycket pengar i stora serier.
Såg att K-Tech har ett kit till BFP som separerar retur- och comp till olika gaffelben, skall tydligen förbättra en del. Hur funkar Öhlins lösning till gixxerns standardgaffel?
Poleringen borde man ju kunna göra själv om man har tillgång till heningsverktyg och en svarv. Öhlins gör ju sådant på de äldre gafflarna väl?
Finns det annat länkage till gixxern som förbättrar bakdelen? Jag vet inte vad Yoshis grejer gör förutom att göra utväxlingen mer linjär...

Angående bromsar och andra uppgraderingar:
Den nya -12 gixxern har ju Brembos M4 ok vilket är fantastiska grejer, men de har snålat på pumpen som är en standard Nissin sur-pump och bromsarna är inte så bra som de kunde ha varit. Konkurrensen på den här nivån börjar bli ganska tuff och det monteras bättre och bättre grejer. Den nya Hondans Showa dämpare är ju åtminstone ett lågbudget alternativ till TTX men skall tydligen vara riktigt bra grejer. Jag förstår att man inte sätter in dyra grejer men man kunde ju iallafall ställa in det som finns. Om jag har en shimsstack så kostar det ju inte mer att välja "rätt" shims för att förbättra grejerna.
Europeernas hojar har ju i regel mycket bättre komponenter, åtminstone Ducati och KTM. BMW:n skruvade jag och Roffe på i förra veckan på Kemora och det var ingen höjdare. Vi fick inte rätt häng fram trots förspänningen i botten och även med returen i botten så var den för snabb. Märkligt att det inte sitter bättre grejer på den hojen, den är ju så bra i övrigt på broms- elektronik- och motorsidan...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kom precis in från garaget efter att ha benglat med fullackering av en sidkåpa - personbästa på Kemora sätter man tydligen inte hur som helst utan att plikta...

Nåväl - intressant test Du gjorde - för ordningens skull kan Du väl förklara termen förspänd schimsstack och hur den förspänns? Jag kan förstå funktionen - att det krävs ett visst initialt tryck innan oljeflödet påbörjas, men har inte de flesta dämpare den funktionen (mer eller mindre)?

Det är väl en FGRT800-gaffel Du monterat? Den är väl av traditionell typ, eller är jag helt ute och cyklar?

På bana (i a f en jämn sådan, som Kemora) måste jag säga att framgaffeln funkar bra, det är väl när tempot börjar bli högre som jag upplever att bakstötdämparen börjar vara oförlåtande när det gäller kompression i kurvorna, det känns som en kombination av utväxling (mjuk i början, sedan kickar den till) och högfartskompressionen. Vad gäller top-out har Du rätt, jag har en del jazzning under inbromsning vilket mycket väl kan vara relaterat till att fjädern är fullt utsträckt. Använder Du fortfarande originallänkaget till den nya dämparen?

På gata vet vi ju att BPF-gaffeln går rätt hårt åt handlederna, jag har plockat ut en hel del kompression för att försöka förbättra uppträdandet.

Hmmm, Du måste umgås med fel folk om inte damerna attackerar. Med Dina nya attribut skulle Du ha gjort succe på körningen förra veckan, riktiga tjejer går i gång på doften av olja, bränt gummi och en överhettad motor... :)

...Framgaffelns friktion är en av dem och BPF-gaffeln har (för oss i fjädringsbranschen) en ökänt hög friktion då kombinationen av detta koncept och produktionsekonomi tyvärr inte tillåter något annat. BPF-konceptets snabba dämpuppbyggnad är en annan. Rätt utnyttjad är denna en fördel, men att man kombinerar den med stora mängder lågfartsdämpning och förspända shimsstackar är för mig lite märkligt...

...Jag kan dock inte påstå att ligga-faktorn ökat på något sätt. Jag har haft den nya gaffeln monterad mer än tjugofyra timmar och jag har fortfarande inte blivit våldtagen...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla Öhlins framgafflar levereras med innerben och kolvstänger som har polerats till en specifik ytfinhet och ytstruktur, för att ge så låg och konstant friktion som möjligt. De exakta numrena är naturligtvis hemliga och de varierar också från produkt till produkt, men rent generellt så talar vi om bra mycket finare ytor än de flesta originalgafflar.
Öhlins utför inte polering av andra fabrikat framgafflar. Av två orsaker. Dels är poleringsutrustningen allt som oftast fullbelagd med egna produkter. Dels på grund av det som kallas "liability reasons", det vill säga ansvar och skyldighet. För att uppnå den önskade ytan kan det krävas ganska intensiv polering. Vissa fabrikat framgafflar har så tunn beläggning av krom / titan / annat att poleringen riskerar att bryta igenom denna beläggning (= förstöra innerbenet). Vems är i så fall felet...? Öhlins eller tillverkaren av framgaffeln...?

För den som vill förbättra - eller i alla fall förändra - dämpsystemet så finns flera alternativ. Jag har inte sett om någon erbjuder omshimsning av den existerande kolven, så det billigaste är förmodligen kolvkitet från Andreani. Jag har ingen aning om hur detta fungerar men jag utfärdar ändå en varning. Inte för att baktala Andreani, men jag vet att Öhlins medvetet avstod från att offerera ett liknande kolvkit då man inte är 100% säker på att det verkligen blir en funktionsförbättring (bl.a. på grund av ovan nämnda friktionsproblem och avsaknad av nödvändiga justermöjligheter).

Lite dyrare är K-Tech's konventionella, icke-trycksatta 25 mm cartridgekit, Andreani's liknande kit, Öhlins liknande kit eller Öhlins NIX30 kit, det vill säga "TTX-teknik" med positiv tryckuppbyggnad och kompressions- respektive returdämpning separerade i olika ben.

Har man ännu större budget finns trycksatta kit från samma tillverkare. Öhlins använder ett trycksatt TTX25 kit (samma som används i WSBK, Moto3 och Moto2) för alla som tävlar på högre nivå i Superstock eller Supersport. Jag vet inte exakt hur grejerna från de andra fungerar eller presterar.

Ska man inte tävla i Superstock eller nationell Superbike så finns hela gafflar. De gafflar Öhlins säljer finns med konventionell, icke-trycksatt 25 mm cartridge eller med senaste generationen TTX25 dämpsystem (samma som används i WSBK, Moto3 och Moto2). Min gaffel är ett riktigt hopkok av gammalt skit såväl som nya prototypdelar och ett konventionellt, icke-trycksatt 25 mm dämpsystem med hydraulik vald för bästa möjliga "bump absorption" (enligt erfarenhet från bl.a. Isle of Man).

Jag har inte sett några andra eftermarknadslänkage än Yoshimura. Utväxlingen hos detta är vald för att kunna användas tillsammans med original stötdämpare. Om du monterar detta kommer du sannolikt att få mer viktförskjutning vid gaspådrag, men inte nödvändigtvis mer "edge grip" eller bättre stabilitet vid inbromsning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
förspänd schimsstack

Se shimsstacken som en fjäder. Förspänningen av fjädern bestämmer när shimsstacken börjar öppna. Styvheten hos fjädern bestämmer hur mycket den öppnar. Förspänningen hos shimsstacken bestämmer således lågfartsdämpningen. Styvheten hos shimsstacken bestämmer således högfartsdämpningen.

Det finns flera olika konstruktionslösningar för att lägga på förspänning. En del använder en extra shimsstack som monteras i ett förspänt läge så att den lägger på en kraft på den ordinarie shimsstacken. Andra använder helt enkelt en fjäder som trycker mot shimsstacken.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon som har ett bra tips på double bubble...?

Det finns ju hur många billiga alternativ som helst på e-bay, men erfarenheten säger att en del märken är gjorda av billig plast av låg kvalitet som blir grymt repiga på nolltid (jämfört med OEM). Hade en Skidmarx på sista R1:an som var riktigt bra, någon som har erfarenhet av denna (eller en bild då det inte finns på deras hemsida)...?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kör med suzukis egna double bubble, snyggt och bra kvalitet. En fördel är att det är tonat i nederkanten så man slipper se fula kablar och sånt bakom instrumentet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Powerbronze eller Zero Gravity är de bästa enligt mig! ZG kan dock bli lite dyrt om det fastnar i tullen, därför är mina rekommendationer att, som ett alternativ till Suzukis, kolla Powerbronze.

Jag har ett budget-ebay-DB på min hoj just nu, det funkar men är helt enkelt lite för lågt för min trötta, ålderdomliga rygg såväl som för min smak:)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ifall ni har missat det så är Suzuki - om än väldigt tillfälligt - tillbaka i MotoGP. Närmare bestämt i form av en CRT-hoj med Suzuki GSX-R 1000 motor. Byggd av ett gäng glada amerikaner och framförd av lika amerikanske Aaron Yates. Räkna dock inte med några stordåd, om de ens kvalar in så är det att betrakta som en skräll.
 

Bifogat

  • BCL_CRT_1.jpg
    BCL_CRT_1.jpg
    52 KB · Visningar: 59
  • BCL_CRT_2.jpg
    BCL_CRT_2.jpg
    75.2 KB · Visningar: 88
  • BCL_CRT_3.jpg
    BCL_CRT_3.jpg
    123.2 KB · Visningar: 67

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, men har svårt att koncentrera mig p g a alla vådliga vurpor:näsblod Vad är det i Indianapolis denna helg, asfalt, däck eller annat problem?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top