Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fick idag svar från en som kan köra kronorna i CNC fräs :tummenupp. Jag måste bara ändra lite på dom och måttsätta på ett annat sätt så det går lättare att programmera. Bitarna var så pass enkla att det tydligen går snabbare (= billigare) att programmera än att läsa in från cadfilerna.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Får man fråga vad den stora myckenheten av mått är till för? Exempelvis högst upp till vänster så står där 22,5 grader (grejar inte ens att få in gradtecknet här:)), vad är det vinkel mellan?

/ Blöjot, helt ovetandes om cadvärlden.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Får man fråga vad den stora myckenheten av mått är till för? Exempelvis högst upp till vänster så står där 22,5 grader (grejar inte ens att få in gradtecknet här:)), vad är det vinkel mellan?

/ Blöjot, helt ovetandes om cadvärlden.

Det är vinkeln som gaffelbenshålet sitter i förhållande till styraxelcentrum.

Måtte 145 är viktigast för det avgör C-C (290) mellan gaffelbenen, sen kan man välja om man vill använda vinkeln 22,5° eller måttet (60,06)

I helgen skall jag lägga sista handen på ritningarna och ändra måttsättningen så att det blir enklare för programmeraren. Det kommer att bli fler mått :D

Varje hörn skall ha X,Y och koordinat och radie istället för som nu X,Y koordinat till radiens centrum och radie.


Material är beställt och kommer hem om 4-5 dar så på måndag måste ritningen vara helt klar.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har inte lyckats hitta någon information om man kan dra ur "final drive" ur växellådan utan att det ramlar ner andra grejer i lådan så nu var det dags för "Friskt vågat-Hoppas hälften vunnet"

ShaftAway.jpg

Inget ramlade bort inne i lådan.:tummenupp


Så här ser biten ut som jag måste mecka om/tillverka ny för att ha kedja.
Shaft.jpg

Först måste vi släppa på fjädern. Jag använder ett av Biltemas mest använbara verktyg.:D
Disassemble.jpg
Och det verktyget funkar i alla fall

Disaasembled.jpg
Lite kul att dom redan -81 hade som lite slirkoppling:tummenupp
Kullagret måste bytas från ett öppet till ett helkapslat (2RS)

Lagret som sitter där är ett KOYO 6207 (ø35x72x17) så ett
6207-2RS kommer bli bra, bara att beställa.

Här har jag två möjligheter.

Antingen gör jag en helt ny axel utan hypoiddrev eller moddar jag axeln jag har.

Moddning känns billigast så jag börjar med det. Om man kollar i den ände jag måste modda så ser det ut så här.
ShaftEnd.jpg

Om jag sätter upp axeln med klämhylsa i svarven så kan jag rikta upp hålet i axeln. Om jag sen svarvar moddningen från en sexkantstång med NV27 så kan jag trycka i den och använda sexkanten som medbringare.

Moddningens andra ände lagrar jag med ett kullager i kåpan där finns det ju fyra M6 hål perfekta för att bulta ett lagerfäste i.

FourM6.jpg

Macroläge inget stativ :mad:

Både övre och undre krona är nu färdigritade. Så här blir det.
KronorS.jpg

Orginal skruven som håller övre kronan i styraxeln utbytt mot en försänkt M16 (MF6S M16x40 10.9) så att det blir alldeles slätt uppepå övre styrkronan. Synd att tändningslåset står upp. Hmmmm.... ganske går att fixa, får klura lite på det.


Och så en vacker vinterbild tagen precis nu
WB.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det funkar att sänka tändningslåset.:tummenupp Behövs bara en distans och lite längre skruvar till tändningslåset. Man får svetsa på lite material på ramens anhåll.

KronorSx.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den första kedjan med sina drev börjar ta form.

Med 11 kuggars drev så får det plats med 530 kedja, fett:tummenupp:D

Så här någonting blir det.
Transmission11-530-Steg1.jpg

Fattas "Splines", en mutter som håller fast drevet och ett lager i änden på den nya axeln.

Börjar grunna på om inte första kedjan skall få vara helkapslad och då
oljesmord. Det finns ju fyra bra skruvar att fästa ett "hus" i.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Talade med Nikasilproffsen idag om hålutformning och drevbeställning, då visade det sig att dom bara gjorde drev i Aluminium i och för sig höghållfast AL och att dom "aldrig" gjort drev till växellådans utgående axel bara till bakhjulet.

Känns inte riktigt bra med AL i ett 11 kuggars växellåds drev.

Jag letade vidare på kedjedrev och upptäckte att Lelles har drevämnen för 428 och 530 kedja från 9 kugg och uppåt i Stål SS2172 (DIN=ST42)

428 ca 40:-
530 ca 50:-
:tummenupp


Om jag nu har den första kedjan kapslad så skulle man kunna använda dubbla 428 kedjor där (= mer luft om kring) och sen en öppen 530 kedja som kedja 2
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tillverkning av kronorna är beställd. Materialet kommer denna vecka sen tar det cirkus 2-3 veckor innan leverans. Sen kommer det lite IRL bilder, lite spännande är det allt.:)

Jobbar vidare med transmissinen så länge.

Så här blir det med dubbla 428 kedjor som primary och enkel 530 som secondary.
Transmission-428-530.jpg

Det blir tight så kanske måste jag ha secondary på hojens högersida. Det har jag gjort förr av precis samma anledning.:banana
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Följer som sagt bygget med spänning. Ser kanon ut så här långt! :tummenupp

Lite annorlunda att se så mycket planering i CAD, en annan får prova sig fram :D

När får man se provmontering av framhjulet!?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Prova funkar alldeles utmärkt om man bygger med i princip standard delar man handlar på blocket/skroten men skall det tillverkas lite ufodelar så spar man mycket tid och pengar på att cadda lite. Det blir dessutom oftast bättre resultat eftersom man kan göra misstagen i datorn istället för på hojen. Sen är det minst lika kul att cadda som att spela vilket dataspel som helst.

Om allt går enligt plan med kronor så kommer det bilder om 2-3 veckor. CNC-maskinen som skall tillverka kronorna är upptagen av lite större jobb (inte hobby jobb) just nu och då bryter man inte gärna in med ett hobby-jobb :)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Medan jag väntar på kronorna meckar jag vidare med transmissionen.

För att stöda axeln för dreven i växellådan måste jag ha ett lagrat stöd växellådskåpan.

Hur får man till så att stödet passar i kåpans befintliga skruvhål och dessutom tätar "vevhusventilationen". Jo så här kan man göra.


  1. Tag biten som sitter där i orginal och gör ren den
    Start.jpg
  2. Med en tuschpenna svärta ytan som ligger mot kåpan
    Svartad.jpg
  3. Ställ skiten på en gammal hederlig flatbäddsscanner (inge vidare med en eländig multifunktions mackapår i detta läge).
    Scanning.jpg

    OBS ! -Titta inte på scannern utan fokusera istället blicken på biran du har i handen medan du låter scannern jobba. Lite gamla räkningar funkar hyfsat som lock.
  4. Om du inte lýckats ställa biten "rakt" på scannern (För mycket bira ?) räta upp den i tex Corel Photopaint (för oss som hatar adobes junk)
    PrimarySupS.jpg
  5. Importera resultatet i AutoCad (Jag vet inte så kul program det heller) och skala den (Trots att bilden är i skala 1:1 lyckas inte AutoCad fatta det utan läser in den i typ 1:1042,456789). För att skala den korrekt sätt rita in ett par cirklar, ögat är mycket bra på att sätta cirklar koncentriskt (därför ett dioptersikte är bra) och välj reference när du skalar.
    InAcadScaled.jpg

  6. Rita sen in konturena. När det är klart kan du radera bilden och jobba vidare i 3D.
    InAcadContour.jpg

  7. Tips, passa på att spara en 2D kontur det funkar bra att skriva ut den på tunt packningspapper om man nu har en gammal hederlig laser eller bläckståle skrivare som klarar tjockare papper än silkespapper.

Om det bara är en packning man vill göra kan man ju skriva ut bilden direkt på packningspapper.


Så här blev resultatet.

PrimarySupport.jpgPrimarySupport_2.jpg

För att ta reda på var centrumet för lagret/axeln hamnar i stödet måste jag nu tillverka axeln sätta en spets i den, montera stödet i kåpan och kåpan på motorn. När jag sen knackar lite på axeln i andra änden så får jag ett centrummärke.

Så nästa jobb är att svarva axel, köpa drev och kedja.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Röjde upp lite bland alla delar som låg här och där och då passade jag på at latja lite.

Så här någonting hade jag tänkt mig att det skall bli. Färgsättningen har jag tänkt mig mattsvart ram, motor,kronor sen ljusgrå tank och bakdel. Givetvis måste Lucky Luke finnas med på tanken.:D

Möjligen är orginal tanken lite stor och sen skall nog sitsen/baken vara kortare.

Mix.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Började skissa lite på själva huset för första kedjan och det går enkelt och jag har redan material som funkar men...........smiley-whacky086.gif


Det blir liiiite trångt.

Merde_1.jpg

Merde_2.jpg

Jag har tre möjligheter som jag ser det just nu.


  1. Flytta svinlagringen till utsidan.
  2. Flytta ut Singarmsfästet ett par centimeter.
  3. Ha sekundär kedjan på högersidan istället.
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Är det omöjligt att ha primären (heter det så?) öppen?
Grymt bygge annars!

//Jeppe
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är det omöjligt att ha primären (heter det så?) öppen?
Grymt bygge annars!

//Jeppe

Nä, inte omöjligt. Det skulle till och med bara lättare att få plats då. Tyvärr så har yamaha borrat lite hål här och där i växellådan och dom måste tätas om primär kedjan skall vara öppen. Att täta dom vore skitenkelt om man rev hela växellådan och inte ville kunna bygga tillbaka (kan ju behövas vid tex besiktning om dom är griniga).

Nåja vi får se hur jag gör.

Beställde 4 st 12 kuggars drev för 428 kedja idag. Det fick bli Lelles eftersom dom hade i stål. Samtalet med Lelles blev först en set-back

paPs: Hej jag skulle vilja beställa lite drevämnen

L: det går bra, vilka tänkte du dig ?

paPs: 2st 11 kuggars och 2st 12 kuggars för 428 kedja och ett
14 kuggars för 530 kedja.

L: Det går inte, jag kan inte få tag i dom längre.

paPs: Va, det var trist.

L: Vad skall dom vara till ?

paPs: Jo det är ett bygge jag håller på med.

L: Jag tror vi grejar det i alla fall. Låt mig kolla.......Det finns några
drev till hojar med 12 kuggar och 428 kedja i katalogen.

paPs: Toppen jag återkommer efter att jag kollat i katalogen


4st 12 kuggars i stål till 428 kedja beställda efter att dom varit och hämtat ett drev från lagret och beskrivit det för mig. Tack Lelles, för engagemanget.

Idag stack jag emellan med ett annat projekt

VedklyvsCyl.jpg
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Röjde upp lite bland alla delar som låg här och där och då passade jag på at latja lite.

Så här någonting hade jag tänkt mig att det skall bli. Färgsättningen har jag tänkt mig mattsvart ram, motor,kronor sen ljusgrå tank och bakdel. Givetvis måste Lucky Luke finnas med på tanken.:D

Möjligen är orginal tanken lite stor och sen skall nog sitsen/baken vara kortare.

View attachment 300708

Grymt paPsen ... jädrans vad du caddar på :D

Personligen tycker jag det är snyggt med stor tank, så den tycker jag du skall låta vara kvar.

Kan du inte byta nick till McGywer istället :D
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nä, inte omöjligt. Det skulle till och med bara lättare att få plats då. Tyvärr så har yamaha borrat lite hål här och där i växellådan och dom måste tätas om primär kedjan skall vara öppen. Att täta dom vore skitenkelt om man rev hela växellådan och inte ville kunna bygga tillbaka (kan ju behövas vid tex besiktning om dom är griniga).
Sätta bultar i hålen eller är de icke-cirkulära?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sätta bultar i hålen eller är de icke-cirkulära?

Min tanke också, man kan ju eventuellt borra upp dom om dom är ickecirkulära och gänga/plugga.

Det är ett stort hål där ett av lagren för den utgånde kardanaxeln skall sitta. Där hade jag tänkt byta lagret mot en svarvad al plugg med O-ring klistrad med LockTight permanent.

Sen är det ett mycket oregelbundet hål som sitter lite knyckligt till, skulle möjligen gå att fixa med PP.

Sen är det ett borrat hål nere i som en grop, det är nog tillbaka till växellådan kanal, här kan nog PP funka riktigt bra om man bara kan få bort all olja.

Sen kommer det riktigt korkade. I lagerläget för växellådans utgående axel har Yamaha tyckt att det är fiffigt med 2 axiella spår:huvet

Om man rev lådan så vore det lätt som en plätt att svetsa igen men jag vill provköra bygget innan jag river allt för lack och motorrenovering.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top