Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Då va hela ramen ritad + Strålkastare, Instrument och clipon.

Orginallampan och instrumenten passar bra tycker jag så dom behåller jag. Fronten börjar se ut ungefär som jag tänkt mig.

Lampan på XJ:na är riktigt coola tycker jag, stora som fan och ger bra ljus när man är ute i mörkret.
Jag xenonkonverterade min och då lös det av bara helvete :yoparty

Väntar med spänning på fortsättningen :hoppa
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Coolt bygge :tummenupp
Funderade bara lite på din konvertering från kardan till kedja.
Är det samma varv på utgående axeln som på en med kedja?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lampan på XJ:na är riktigt coola tycker jag, stora som fan och ger bra ljus när man är ute i mörkret.
Jag xenonkonverterade min och då lös det av bara helvete :yoparty

Väntar med spänning på fortsättningen :hoppa

Står lite still just nu har varit infrusen över jul-nyår och måste nu handla ett par fälgar för att komma vidare. Har hittat två skrotar som kan sälja mig 2st 5,5" fälgar för ok pengar men måste kolla på dom. Dels utseendemässigt och dels hur centrumet ser ut, det måste ju gå att knyckla dit 2st frambromsskivor på den ena.

Coolt bygge :tummenupp
Funderade bara lite på din konvertering från kardan till kedja.
Är det samma varv på utgående axeln som på en med kedja?

Jo det är ungefär samma men jag får antagligen anpassa kedjedreven så att utväxlingen blir ungefär samma. Jag skall ju ha 2 kedjor och det är egentligen bara det som sitter på växellådan som inte får vara så stort. Alltså har jag 3 drev jag kan välja storlekar på så att jag får en lämplig utväxling.

Jag planerar att ha fjäderbelastade kedjesträckare som på en cross. I alla fall på den första kedjan. Eftersom mellanaxeln skall sitta i svingaxelcentrum så kommer avståndet till bakhjulsaxeln inte att ändra sig när det fjädrar.

JamJam har skickat 2 länkar till företag som kan specialtillverka drevämnen för en hyfsad peng så när jag handlat fälgar kan jag konstruera vidare och beställa drev.

Jag skulle vilja ha 520 eller 530 kedjor mest för att jag tycker det ser coolt ut med en fet kedja men det blir nog utrymmet kring växellådsdrevet som avgör om det går. Jag har försökt leta upp vilket minsta antal tänder man kan ha på ett drev för olika kedjor men inte hittat info om detta ännu. Någon som vet ?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I Renolds katalog finns det både 11 och 12 tänders drev för 530 (pitch 15,875 mm) så alltså kan man ha ända ner till 11 tänder, inte perfekt enligt deras designer guide men-men.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu har jag talat med Nikasilproffsen och detta med drev och kedja som får plats "i växellådan" kommer att lösa sig. Tack för länken JamJam :tummenupp

Dom kan göra ända ner till 10 tänder men 11 funkar oftast bra. Nu återstår det bara att se om jag kan ha 520 eller måste gå ner till 420 kedja.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite arbete har utförts.

Rev ner framgaffeln, skall det inte vara fett i styrlagren ? Dom koniska rullagren såg fina ut men kruttorra.

Sen ritade jag upp hur den nya styraxeln skall se ut och handlade material på Söderströms. Eftersom jag vill ha en stödfläns mot den nedre gaffelkronan blev det en del skrotsvarvning. Från ø60 till ø30 och jag har bara en bra men liten Blomqvistare så det blev till att köra med dubbstöd och nöta på.

Uppriktning.jpg


Så här långt kom jag

Bult ø60 / Cad hur det skall bli / Resultatet
StyraxelTillv.jpg

Jag lämnade ø40 i nederänden istället för som den caddade ø35. Pålägssvarven är ju inte uppfunnen ännu:D


Nu fattas bara en utvändig M25x1 och en invändig M14x1.25 samt hålet för styrlåset.
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Lite arbete har utförts.

Rev ner framgaffeln, skall det inte vara fett i styrlagren ? Dom koniska rullagren såg fina ut men kruttorra.

Sen ritade jag upp hur den nya styraxeln skall se ut och handlade material på Söderströms....

...Så här långt kom jag

Bult ø60 / Cad hur det skall bli / Resultatet

Nu fattas bara en utvändig M25x1 och en invändig M14x1.25 samt hålet för styrlåset.

Det går framåt!:):tummenupp Bra jobbat!
Tyvärr ser det ju inte ut som att du behöver ha så bråttom...
*svär över det nya lappmögel som dalar ner från skyn*:huvet
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Äntligen fick jag loss tummen och åkte iväg och handlade fälgar.

Hjulen.jpg

Som ni ser slipper man skämmas, åtminstone fälgarna är rätt märke:D

Förutom fälgar köpte jag drevhub, bakskiva+ok samt axel så bakhjulet är komplett. Jag handlade även ett par Blackbird fram-ok som ser ut som dom skulle kunna passa på mina gaffelben. Jag får lämna tillbaka dom eller byta dom om dom inte passar. Till fram-oken fick jag med slangar och reglage också. Tyvärr inga skivor.

Jag kan rekommendera Kim's Bil & MC.


På väg hem slog jag en signal till Haninge och dom hade öppet till 20 :tummenupp så jag passade på att åka dit och handla 2 x Dunlop RoadSmart 190 :yoparty


Sen kom det moment som behövdes för att jag skall kunna konstruera gaffelkronorna.

Bredd.jpg

Ett RoadSmart 190/50/17 är 186 mm brett när det sitter på en 5,5" fälg.
Med 15mm spel på varje sida och ø50mm gaffelben skall c-c vara

186+2x30+50 = 266 mm

Nu skall jag göra färdigt styraxeln.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser FETT ut! :tummenupp

Väntar med spänning på hur "framhjulet" kommer att se ut väl på plats...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lagren går att få på, det nedre med presspassning och det övre med lätt våld. M25x1 är på plats och ansättningsmuttern passar på gängan:tummenupp

Styraxel.jpg

Jag har gjort den lite för lång i båda ändar så att man kan svarva av det som står ut när kronorna är klara.

Nu skall den bara provmonteras på hojen och styrlåset kollas så det fungerar.

I helgen skall det ritas kronor.:yoparty
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Äntligen fick jag loss tummen och åkte iväg och handlade fälgar.

View attachment 299612

Som ni ser slipper man skämmas, åtminstone fälgarna är rätt märke:D

Förutom fälgar köpte jag drevhub, bakskiva+ok samt axel så bakhjulet är komplett. Jag handlade även ett par Blackbird fram-ok som ser ut som dom skulle kunna passa på mina gaffelben. Jag får lämna tillbaka dom eller byta dom om dom inte passar. Till fram-oken fick jag med slangar och reglage också. Tyvärr inga skivor.

Jag kan rekommendera Kim's Bil & MC.


På väg hem slog jag en signal till Haninge och dom hade öppet till 20 :tummenupp så jag passade på att åka dit och handla 2 x Dunlop RoadSmart 190 :yoparty


Sen kom det moment som behövdes för att jag skall kunna konstruera gaffelkronorna.

View attachment 299615

Ett RoadSmart 190/50/17 är 186 mm brett när det sitter på en 5,5" fälg.
Med 15mm spel på varje sida och ø50mm gaffelben skall c-c vara

186+2x30+50 = 266 mm

Nu skall jag göra färdigt styraxeln.

HAHAHA, va gött! Du hann med mycket idag. Gratulerar till riktig snygga fälgar :tummenupp Nu börjar det roliga =)
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Texten måste vara rosa!!!!

Eftersom jag antar att du har tänkt ritualmörda kåpan på något sätt ändå kan du väl lacka upp den med sprayburk till X-kjell edition och sätta ut den på blocket till ett hiskeligt överpris?

Självklart skall du hedra Xjell genom att måla den i rätt färg och såklart även behålla den på efter besiktningen :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dagen började med att jag fick riva startmotorn till hydrokoptern. Kul att skruva med metall som är -12°C:rolleyes:.

Det var vatten och olja som frusit ihop så den orkade inte snurra.

Sen var det dax att prova den nytillverkade styraxeln. Den passade och det gick att låsa styrlåset.:tummenupp
SaTestad.jpg

Fett sa Bill,
FettSaBill.jpg

du kunde inte låta bli att kolla sa Bull.:D

För att kunna rita kronor och transmision, updaterade jag hjulen i cadden. Passade ochså på att rita drevhuben.
HjulModel.jpg

Det blev en första modell av den nedre kronan. Skall tas ur en del fån undersidan, lägga dit klackar för styrstopp och sen behövs det nog en del fästhål.
NkModel.jpg


Och så här ser det ut med kronan och dom riktiga hjulen på plats.
HojModel.jpg


Tyvärr så passar inte frambromsoken jag köpte:huvet
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ett första utkast av den övre kronan med dom viktiga måtten riktiga.
ÖkModel.jpg

Även här finns det en hel del material man kan ta bort.

Fick dit orginal tändningslåset, det har också ett styrlås.:tummenupp

Så här ser det ut på hojen. jag släckte ner lampa och instrument så man ser bättre.
HojModel.jpg

Att jag lämnade en så bred "platta" uppepå beror på att det kan va bra att ha möjlighet till raisers och ett "vanligt" styre om sittställningen blir för framåtlutad.
 
Last edited:

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Ett första utkast av den övre kronan med dom viktiga måtten riktiga.
View attachment 299746

Även här finns det en hel del material man kan ta bort.

Fick dit orginal tändningslåset, det har också ett styrlås.:tummenupp

Så här ser det ut på hojen. jag släckte ner lampa och instrument så man ser bättre.
View attachment 299747

Att jag lämnade en så bred "platta" uppepå beror på att det kan va bra att ha möjlighet till raisers och ett "vanligt" styre om sittställningen blir för framåtlutad.

Det var smart lösning på övre kronan, men kommer du kunna nå styret när du sitter på hojen? om du ska använda clip-on enligt bilden :va

med den kronan kommer du få ligga rätt så platt på tanken misstänker jag :D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det var smart lösning på övre kronan, men kommer du kunna nå styret när du sitter på hojen? om du ska använda clip-on enligt bilden :va

med den kronan kommer du få ligga rätt så platt på tanken misstänker jag :D

Nej jag tror faktiskt inte det. Anledningen till att den övre kronan måste se ut som den gör är att uppenbarligen har moderna sporthojar betydligt kortare avstånd mellan kronorna (= kortare styrhuvudrör) än gamla hojar. Närmare bestämt 58 mm i detta fall. Lite konstigt är det, man tycker ju att det av stabilitetsskäl borde vara tvärtom.

Sitthöjden är ju ungefär som på en modern sporthoj och clip-onen hamnar ju där dom brukar på en modern sporthoj så det enda som händer är att min "krock kudde" kommer att krocka med tanken (ungefär som på vilken italiensk designermoppe som helst) och pannbenet kommer närmre styrkronan. Sittställningen blir (nog) ungefär som på vilken hoj som helst.

Jag får väl verkstads denta tanken så krockkudden får plats :)


För säkerhets skull lämnar jag utrymme för risers i den övre styrkronan.:rolleyes:
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Det var smart lösning på övre kronan, men kommer du kunna nå styret när du sitter på hojen? om du ska använda clip-on enligt bilden :va

med den kronan kommer du få ligga rätt så platt på tanken misstänker jag :D

paPsen har nog koll på detta, om inte så moddas det i efterhand :)
Men med clipon´s tycker jag Xjell-kåpan blir klockren... :rolleyes::rofl

paPs, släng den inte vad du än gör! Montera fast den på en snyggt utskruren mörkbetsad träplatta & släng upp den på väggen i vardagsrummet som värsta jakttrofén vettja! :D:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ritningarna på kronorna klara

Övre krona
ÖvreKronaR.jpg


Nedre krona
NedreKronaR.jpg


Antingen får jag handveva dom själv eller så får jag ett ok pris från en jag frågat om att köra dom i en CNC-fräs (heter det så fortfarande ?)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top