Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Årets korvgardiner

Yippi-kay-yejjj !

För första gången på flera år kan man köpa rakfjälster så i år blir det riktiga salami.:yoparty

Har ni några tips på smaksättning ni vill att jag ska prova ?:tungan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Färdigvevat, vurrarna ligger på kökshandduk med lite strösslat salt på. Vevaren kämpar med att dricka upp det som blev över i en Don Jacobo 2005 efter Rödtjut och grönpeppar korvarna.

Under vevandet tvingade jag i mig slattarna som blev över efter Parmesan/paprika/öl/rom korvarna och whiskey/rose-peppar korvarna. Hick !

Jag stuntade i slatten av vit tryffelolja som blev över från tryffel/olja/basilika korvarna.

Det blev tre av varje smak 5Kg totalt.

Fy satan va bra att det finns rakfjälster att köpa igen.:yoparty
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Färdigvevat, vurrarna ligger på kökshandduk med lite strösslat salt på. Vevaren kämpar med att dricka upp det som blev över i en Don Jacobo 2005 efter Rödtjut och grönpeppar korvarna.

Under vevandet tvingade jag i mig slattarna som blev över efter Parmesan/paprika/öl/rom korvarna och whiskey/rose-peppar korvarna. Hick !

Jag stuntade i slatten av vit tryffelolja som blev över från tryffel/olja/basilika korvarna.

Det blev tre av varje smak 5Kg totalt.

Fy satan va bra att det finns rakfjälster att köpa igen.:yoparty

Nice for you :jäs: Hur mycket av varje har du i?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ungefär 1,25Kg per smak :tummenupp

:Ernst mode ON
ymca.gif

Korvgardinerna uppe.

:Ernst mode OFF
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som tröst för elälendet åkte jag till Biltemas bollhav på väg hem från jobbet idag och klev ut med en kedja och extra lås.

BTs_FB530.jpg

Det är när man ser den man förstår varför man vill ha det ihop med ett fett bakhjul istället för kardan.:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite kedje och utrymmeskoll

Satte hjulet i mitten av ramen och hängde dit kedjan för att se hur det blir i verkligheten.
Fx.jpgB.jpgSB.JPG

Från insidan av ramfästet till mitten på kedjan är det ca 25mm men mellan kedjan och däcket är det ca 20mm. Jag får precis som det ser ut i caden svarva bort ca 10mm på bakdrevshubben för att få plats med den vänstra svinglagringen.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Motorn i ramen

Nu har jag justerat ramen så att motorn får plats utan att ta i sidled. Sen lossade jag drevkåpan och hängde dit kedjorna för att kunna se hur det hammar.
SF.jpg

Rätt grisigt av all gammal kedjesprej.

B.jpg

Ser ju ut att lira rätt bra.

U.jpg

Och det verkar bli ungefär så brett mellan dreven som cadden säger att det ska bli.

Annars har det varit mest skogsarbete och eldning i går och idag.

Nästa moment blir att svarva till mellanaxeln, axel är lite fel det är snarare en mellanhylsa.:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vår dagliga svarvning ge oss idag. Låt .......

Skit pissigt väder så jag kvartar över på jobbet i kväll. Vad passar då bättre än lite svarvjobb.Hade tänkt få till mellandreven. Har skrotat ett stycke Al (T6 tror jag) och fincaddat "drevhuset".
Drevhus_B.jpg

Spåret är för en SGH47 som skall hålla fast lagret som skall styra i sidled.Dax att finsvarva. Sidan mot mellanstödet klart.
FirstSide.jpg

Andra sidan klar. dax att sätta upp delningsdockan i Deckeln. :tummenuppSecondSide.jpg

Först kör jag aluminiumet. Delning 60°. Viktigt att alltid använda dubbhålsborr först.
1.jpg

Sen körde jag dreven i samma uppsättning. Inga problem. :tummenupp
2.jpg

Klart med 2 av dom 6 skruvarna på plats (dom andra går i också :kär)
3.jpg

Jag har tänkt mig 6st MC6S 12.9 M6x60 med fiberstoppmuttrar.

Nästa grej blir axelhylsan och lite distansringar.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Axelhylsa och distanser

Slutade 13 idag så jag passade på att greja till axelhylsan och dom två distanserna som behövs.

"Paketet" från sidan som skall vara mot mellanstödet.
MotMs.JPG

Och från andra sidan. Jag har inte skjutit in lagret ända in. Det yttre lagret är för svingen.
MotRam.jpg

Nu ska det bli spännande att se om det passar på hojen. Antagligen kommer jag att behöva justera drevens position i sidled men går paketet bara in på sin plats kan jag kapa till kedjorna och finjustera.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tackar !


Testade hur det passade direkt när jag kom hem.

FirstTry.jpg

FirstTryB.jpg

Blev några tiondelar för brett. Fixas enkelt genom att svarva av den innre distansen lite.
Hålet som axeln ska gå igenom lite för tight, får ta upp det en tiondel eller så.
Det innersta drevet hammade mitt för motorns drev.....men bara om motorn sitter så långt till höger som möjligt. Får svarva bort så där 3 mm.
Det yttersta drevet måste in ca 5 mm men det var väntat.

Rätt nöjd faktiskt. Bättre att svarva bort än att behöva köra påläggsvarv. Få se om jag orkar dra in till jobbet i morgon och justera annars får det bli på Lördag.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Visst är det skönt att ha tillgång till maskiner själv har jag varit på jobbet 3 gånger idag...När jag jobbade med annat i 2 år var det grymt jobbigt att inte ha tillgång till nåt. Iväg & fixa till det där sista nu :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så sant.

Det blir en snabbtur till jobbet i morgon. Har mätt lite noga nu och plockar jag loss axelhylsan så går den in enkelt. jag får in ett 0,6 bladmått men inte 0,7 så säg 0,65 mm. Mäter jag axelhylsan noggrannt är den 88,05. Summasumarum 88,7mm. Sätter jag ihop hela klabbet och mäter blir det 89mm. Man kan tycka att man borde kunna bända isär ramen 0,3mm men icke sa nicke.

Blir att ta bort 0,25mm jag la på den inre distansen. Tyckte 9,5 mm lät jämnare än caddens 9,25mm.:rolleyes:

Anledningen till att det blir bredare med alla grejer på än bara axeln är ju att man vill klämma fast lagrens innerringar och distanserna inte axelhylsan.

Jag kollade även drevens sidolägen riktigt noga och det inre sitter nog rätt bra så det är bara det yttre som måste anpassas efter var bakhjulets drev hamnar när drevhub svarvats ner, svingen klämts ihop lite i ändarna och alla distanser är på plats.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Va inne på jobbet och fixade till.

:tummenupp
OnTheMoney.jpg

Men va faen går inte kedjan runt för ?
Ooops.jpg

Jaha, blir lite mer vinkeslip.....:gnissla.

Men vänta nu :dummer. Stick to the plan !
ThePlan.jpg

Jag ska ju svarva av lite på drevhubben så bakhjulsdrevet kommer närmre däcket och så sitter ju drevet på mellanaxeln redan nu lite för långt åt vänster.:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Försöker ta reda på vad som ska svarvas bort ?

Först har jag riktat upp bakhjulet så att det "sitter i mitten" av ramen. Hur tusan gör man det på bästa sätt ?

Jag gjorde så här.Ett vattenpass tryckt övre och nedre däckskanten på högersidan respektive vänstersidan och knuffade hjulet i sidled tills avstånden till ramens limp/skärm fästen var lika på båda sidorna.

MittenEller.jpg

Man kanske blir lurad av sving eller perspektiv men jag tycker det ser ut att sitta för långt åt höger eller ?

Hur som helst. Med hjulet i detta läge la jag dit ett mycket rakt 20x5 plattjärn pressat mot bakdrevets innersida.

Aligning.jpg

När jag sen mäter mellan plattjärnet och mellanaxeldrevets innersida får jag 10mm.

10mm.jpg

Det vill säga jag ska svarva bort 10mm axiellt på drevfästet. Om nu hjulet sitter i mitten behöver jag inte svarva bort något på drevhuben och jag får inga utrymmesproblem för kedja-ram vid mellanaxeln.:tummenupp

Hur sjutton bekräftar jag att bakhjulet sitter i "mitten" ?

Hjulet är skjutet så långt bak det går och i detta läge har jag kollat att det spårar med framhjulet. Tyvärr säger ju detta ingenting om huruvida hjulet sitter mitt i ramen, det går ju alltid genom att vrida styret lite.

Vad är mitten av ramen egentligen ? Det borde vara en rät linje mellan framdäckets anliggningspunkt mot vägbanan genom hojens "tyngdpunkt" till bakdäckets anliggningspunkt mot vägbanan. Käns rätt hopplöst att greja med grejar man har till förfogande.:)

Jag får nog köra på att det ser bra ut och jag kan få det att spåra.
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Alltså alu profil som ligger an både i framkant & bak på däcket sen mäta att det är lika långt från bägge sidorna på framhjulet. Men det är väl så du menar att du gjort. Annars så kanske man skulle hunna loda ifrån styrstolpen du har ju stora maskiner så häng den rakt & loda det skulle jag villja se & det känns ju som nåt du skulle kunna göra... Nä men man kan väl bara loda med ögat för som en bekräftelse på att det ser rätt ut med snöre..Däremot så kan det skillja flera cm på spårning på helt nya hojar så om du är nöjd lär det inte vara nån fara eller nåt du kommer att märka.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hjulen måste vad jag vet inte vara i mitten på hojens centrum.
Bara de spårar.
Aluprofil eller kraftiga brädor är normalt använt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för svaren. Jag la till ett test.

En rak fyrkantprofil så här.
HelVy.jpg

Och mätte även mot den.
RearView.jpg

Och syftade framifrån.
FrontView.jpg


Ser ju helt ok ut tycker jag.

Spårar (lite knepigt att kolla med lika brett fram som bak) med 2 fyrkantprofiler = Check !
Vattenpass lodrätt (använd bara som rak linjal) mellan däckkanter = Check !
Fyrkantprofil centrerad mot styraxel och uppriktad längs ramrör = Check !

Minst två kollegor håller med om att metoden är bra = Check !

Jag kör på detta. :yoparty


PS: på mittbilden ser man ju också att motorn verkar hamnat hyfsat i mitten.
 
Last edited:

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Nästa år så
Ånej var tråden slut här, vill läsa mer :kär Grymt imponerad och spänd på att följa de fortsatta framstegen
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top