Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har lärt mig att man helst skall ha udda kugg på det ena drevet och jämnt på det andra för att få ett jämnt slitage. Typiskt att jag just beställt 4st 12 kuggars:huvet
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag väntar på delar just nu så bygget står still så istället för byggbilder lägger jag upp en bild på verkstan där bygget sker (inte svarv och fräs).

Verkstan.jpg


Kul placering av batteriet på V8 hojen. Blir nog kul resultat när han tvättar brallorna :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Luftkylda Tatravåttor är manliga.
När jag blir miljonär skall jag tjöpa en 613.


Och en liten sportbil till hustrun.
En Skoda rapid:

Ja jävlar, den första bilen orkade nästan hålla jämnt med en Jawa motorcykel, och den andra bilen orkade nästan göra donughts med 155x13 på blöt asfalt...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Idag fick jag dreven till primärkedjan och så drog jag till BT och handlade kedja. Jag tog 428 utan O-ringar eftersom den bara kostade 199:- jämför med den med O-ringar för 429:-. Samma draghålfasthet 2300Kp och O-ringar lär jag inte ha någon användning för eftersom kedjorna kommer att gå i kapslat utrymme med olja i.

KedjaDrev428.jpg

Köpte även två kedjerullar som jag tänker ha fjäderbelastade på den "slacka" sidan för att hålla kedjorna spännda, jag har ju fast axelavstånd.

Nu skall jag få i mig ett par mackor och lite kaffe sen skall det svarvas drivaxel.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu när jag har drev och kedja fick jag korrigera ritningarna lite, kedjan var bredare än jag förväntat mig. Jag passade även på att justera lite så att nu kommer även sekundärkedjan att funka.

När det var klart tog jag ut en ritning på Drivaxeln som skall sitta i växellådan. Och så här långt kom jag med den.

PrimAxel.jpg

Styrningen passar i den befintliga drivaxeln så nu skall jag bara fräsa en sexkant med nyckelvidd 28 sen kan dom tryckas ihop och dras fast med en försänkt M6 10.9.

Jag måste även fräsa splines för kedjedreven och göra en gänga för drevmuttern.

Orginal axelhålet i dreven är øy 20mm øi 15mm. Det hade jag planerat för øy 25mm och øi 20mm men det går inte eftersom det är någon dåre som borrat en massa lätthål i drevet :mad:
Drev12T.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I kväll gjorde jag färdigt "sexkanten" på drivaxeln. (Med mentalt stöd från Shooter :), tack för kanelbullarna.)

SexkantKlar.jpg

Det blev lite pyssel eftersom sexkanten var lite konisk (4,5 °) och för att "bottna mot ett plan " svarvade jag ett sådant i den befintliga axeln.

Sen var det bara att skjuta ihop delarna.
SkjutIhop.jpg

Och när det var helt ihopskjutet såg det ut så här.
Ihop.jpg

En lättnadens suck, bitarna passade ihop utan glapp och utan att kasta när jag kollade med klocka i svarven.

Nästa pass blir att fräsa splines för dreven.

Sen är det så att hålet i den befintliga axelns tunna ände är ø4,4 mm och jag skulle vilja dra ihop axelbitarna med en M6 så jag måste då få upp hålet till ø6,1 mm.

Hur gör man bäst för att borra i en härdad axel ?

Jag provade lite med en hårdmetall roterande fil i svarven och det går men bara nätt och jämnt. Det går hyfsat enkelt att svarva i den med hårdmetallplatta.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jäklar så bra dä blir.
Sponsra mig med en fräs+svarv är du snäll :)

Hur löste du problemet med platsbriseten för sekundär/primärdrivningen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jäkligt seriöst arbete måste jag säga. Djupt imponerad. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hur gör man bäst för att borra i en härdad axel ?

Jag provade lite med en hårdmetall roterande fil i svarven och det går men bara nätt och jämnt. Det går hyfsat enkelt att svarva i den med hårdmetallplatta.

Det borde fungera med en två/treskärig Ändfräspinne i Hårdmetall i svarven.

/KentW
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall du använda denna axel ohärdad?
Den risk jag ser är att sexkantfattningen arbetas upp och inte ger det stöd som krävs. Varvid hela upplaget hamnar på det tunna urborrade insticket som då lätt kan smälla av i kälen eftersom där är både anvisning samt teckenskifte på spänningstillståndet 2 ggr per varv. :gnissla Det är ju väldigt höga moment på denna "primär" eftersom den ligger efter lådan. Turligt i sammanhaget är i iofs att det sitter en ryckutjämnare längre in på axeln.
Vad gäller kedjesträckaren så ska man nog dimensionera denna för stora belastningar av samma orsak.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Skall du använda denna axel ohärdad?
Den risk jag ser är att sexkantfattningen arbetas upp och inte ger det stöd som krävs. Varvid hela upplaget hamnar på det tunna urborrade insticket som då lätt kan smälla av i kälen eftersom där är både anvisning samt teckenskifte på spänningstillståndet 2 ggr per varv. :gnissla Det är ju väldigt höga moment på denna "primär" eftersom den ligger efter lådan. Turligt i sammanhaget är i iofs att det sitter en ryckutjämnare längre in på axeln.
Vad gäller kedjesträckaren så ska man nog dimensionera denna för stora belastningar av samma orsak.

Axeln jag svarvat är i höghålfast axelstål, det är därför inte ytan blir hundra i min lilla Blomqvist svarv.

Insticket är massivt ø12mm längd 60mm med en 20mm djup M6 i änden. Hålkälen mellan ø12 och "sexkanten" är ca 2mm för att förbättra utmattningshållfasteheten.

När jag drar ihop min axel med orginalaxeln har jag tänkt fylla på duktigt med Loctight® permanet setting.

Den andra änden av axeln kommer även den vara kullagrad så jag är inte så orolig för sexkantfattningen eller själva axeln. Det som blir den svaga punkten är drevsplinesen, kärna 15 och topp 20 jag har räknat på axel 25 skjut på dreven och borra axielt med 8 borr med centum i skarven mellan drev och axel och sen använda ett par CP ø8 som "kilar".

På grund av dom nedrans lätthålen i dreven (hur många gram på hojens totalvikt sparar man på det ?) så är jag låst vid orginal splinesen.:mad:

Det borde fungera med en två/treskärig Ändfräspinne i Hårdmetall i svarven.

/KentW

Jag surfade runt lite och hittade några som har hårdmetallfräsar i sitt sortiment. Blir nog att handla upp sig på något sådant.

Jag har ett par roterande hårdmetall filar ø6 och jag testade med en av dom. Det funkar men det är så många "tänder" och så är den ju rund i änden så det går skitlångsamt och blir apvarmt. Jag gav upp den metoden.

Jäklar så bra dä blir.
Sponsra mig med en fräs+svarv är du snäll :)

Hur löste du problemet med platsbriseten för sekundär/primärdrivningen?

Tack vare bytet till 428 kedjor så kan jag förskjuta dreven/kedjorna mot centrum av motorn och då får det plats. Trångt är det fortfarande men det går.

Min tanke är att i första läget fixa till hojen så att den funkar och fortfarande går att bygga tillbaka. Om/när allt funkar och om besiktningen tycker att det är OK är min tanke att sen riva hela skiten och renovera/lacka allt från grunden. Om det visar sig att min kapslade konvertering inte riktigt håller måtten kan jag då kapa bort/svetsa igen allt som har med kardanen att göra. Då kan jag köra med en enkel öppen 530 kedja även som primär. Då finns det hur mycket plats som helst.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Axeln jag svarvat är i höghålfast axelstål, det är därför inte ytan blir hundra i min lilla Blomqvist svarv.

Den andra änden av axeln kommer även den vara kullagrad så jag är inte så orolig för sexkantfattningen eller själva axeln. Det som blir den svaga punkten är drevsplinesen, kärna 15 och topp 20 jag har räknat på axel 25 skjut på dreven och borra axielt med 8 borr med centum i skarven mellan drev och axel och sen använda ett par CP ø8 som "kilar".

På grund av dom nedrans lätthålen i dreven (hur många gram på hojens totalvikt sparar man på det ?) så är jag låst vid orginal splinesen.:mad:

Men hur den andra ände av axeln är lagrad hjälper ju inte det statisk obestämda upplaget i andra änden. Halva dragkraften kommer ju att hamna på den instuckna axeländen så fort det blir några hundradelars glapp i sexkantsfattningen.

Jo jag tänkte på mjukhet i spline-bommarna också :gnissla Men sitter det bara stumt så att kedjedreven inte kan arbeta mot splinesen så kan det ju gå. Det beror ju på hur mycket man ska köra också. Här blir det ju ändå rätt mycket specialtillverkade slitdelar.

Edit. Ah nu läsat jag att insticket inte ska vara urborrat, endast gängat i änden. Jag trodde du skulle dra ihop hela paketet med en genomgående M6 dragstång
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men hur den andra ände av axeln är lagrad hjälper ju inte det statisk obestämda upplaget i andra änden. Halva dragkraften kommer ju att hamna på den klena urborrade instuckna axeländen så fort det blir några hundradelars glapp i sexkantsfattningen.

.......

Ur den synpunkten var det ju skitbra att sexkanten var konisk, det gör ju att när man drar ihop det hela så blir det rejäla klämkrafter. Jag test klappade ihop axlarna med en gummiklubba för att kunna kolla ev kast och jag hade ett h-vete att få isär skiten igen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ur den synpunkten var det ju skitbra att sexkanten var konisk, det gör ju att när man drar ihop det hela så blir det rejäla klämkrafter. Jag test klappade ihop axlarna med en gummiklubba för att kunna kolla ev kast och jag hade ett h-vete att få isär skiten igen.

Ja det är ju helt klart en fördel. Det var just rotationsglapp som jag var rädd för. Min erfarenhet är att så fort det finns en lite dödgång så slits det lätt upp, pga av att ytorna ständig hamrar mot varann. Du kommer ju att få bra slankhetstal på M6-skruven också. Så den kan nog hålla sexkanten i press över tid.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top