Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej
Nybliven ägare till en Yamaha XJ650 -81.

Sidan_s.jpgFront_s.jpg

Jag har egentligen inte tid men kunde inte motstå en ensam och övergiven sommar hoj. Den behöver massor av kärlek (aka autosol), värme (aka MIG-svets) och fotvård ( aka nya sulor + bulten bombning).

Det kommer antagligen ta lång tid men jag har tänkt mig att bygga någon typ av cafe-bobber hybrid av den. Lite tankar

USD gaffel. Lite modernare 5-1/2" alt 6 " AL fälgar (Suzukis eller Yammas lite äldre 3-ekrade) både bak och fram med 185 alt 190 däck (tex RoadSmart). Clip-On styre. En sits av något slag. En cool ljuddämpare (en roterande vore inte helt fel :D). Och till sist lite färg, svart ram med grå tank, stänkor, ...

Steg 1 blir att kolla om vad som funkar och vad som inte funkar.

Den fungerade när den parkerades (ca 10 år sedan) och allt verkar finnas på plats om än i risigt skick.

Största utmaningen känns som om det är att få dit ett 190 bakdäck eftersom det är kardan.

Någon som konverterat från kardan till kedja ? Jag har tillgång till svarv, fräs, material, härdning, slipning, ....
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En första mekstund avslutad.

Ladda batteri, nope. Det var i det närmaste snustort. Kopplade bort det och anslöt ett bilbatteri. Efter lite trixande med 556 i diverse nyckelhål och kontakter så visar det sig att allt utom blinkers verkar fungera :tummenupp. Motorn går runt fint på startmotorn, jag gjorde ett mycket kort test.

Tanken borttagen och tömd, ingen rost i den och kranen fungerar fint.:yoparty Nån som behöver 12L förhistorisk bensin ?:tungan
Soppa.jpg

En första ansiktslyftning genomförd

Före
Front_Före.jpg

Efter
Front_Efter.jpg

Stor och ganska cool lampa dök upp.
Better.jpg

FlyScreen anyone ? - Komplett med miniblinkers :rolleyes: och alla fästen.

Den är utrustad med raceiga Öhlinare bak
Öhlinare.jpg


Som jag misstänkte, inte mycket utrymme för ett fetare bakdäck.
WheelCrearance.jpg

Jag har letat lite på internet efter en servicemanual men hittills bara hittat en Owners manual ....... på spanska :huvet

Lyckades lossa på stiften men dom kärvar en del så jag drog på 556 i "springan" som uppstod, hoppas det letar sig ner i gängan.

Nästa steg blir att tappa ur oljan men hittar ingen plugg :va. Den har oljekylare som via slangar är kopplad till "en burk" som pekar framåt snett nedåt mellan avgasrören.

Burken.jpg

Är det måhända ett filter (ser inte ut som det) som man skall ta bort för att tömma ur oljan ?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En första mekstund avslutad.

Ladda batteri, nope. Det var i det närmaste snustort. Kopplade bort det och anslöt ett bilbatteri. Efter lite trixande med 556 i diverse nyckelhål och kontakter så visar det sig att allt utom blinkers verkar fungera :tummenupp. Motorn går runt fint på startmotorn, jag gjorde ett mycket kort test.

Tanken borttagen och tömd, ingen rost i den och kranen fungerar fint.:yoparty Nån som behöver 12L förhistorisk bensin ?:tungan

En första ansiktslyftning genomförd

Före
View attachment 285712

Efter


Stor och ganska cool lampa dök upp.


FlyScreen anyone ? - Komplett med miniblinkers :rolleyes: och alla fästen.

Jag har letat lite på internet efter en servicemanual men hittills bara hittat en Owners manual ....... på spanska :huvet

Lyckades lossa på stiften men dom kärvar en del så jag drog på 556 i "springan" som uppstod, hoppas det letar sig ner i gängan.

Nästa steg blir att tappa ur oljan men hittar ingen plugg :va. Den har oljekylare som via slangar är kopplad till "en burk" som pekar framåt snett nedåt mellan avgasrören. Är det måhända ett filter (ser inte ut som det) som man skall ta bort för att tömma ur oljan ?
Hej

Jag tror att Roffes har mekhandbok till din hoj.
Se http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Roffes_Motor_AB_Gruppkatalog_103:4.webb.pdf

Edit. Vart osäker nu, de verkar ha till alla xj utom just 650. Glöm det :glömdet
"27-9387 XJ550/600, FJ600 1981-92
XJ550 1981-84 FJ600 1984-85 XJ600 1984-92"

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar för det

27-0738 XJ650 1980-84 XJ750 1981-84
(täcker ej XJ650 Turbo)

Ser ju ut som den tillverkats med roterande ljuddämpare som orginal :banana

Ok, vilket flyt!
Bara att leta rätt på en sån där tryckoljesmord ljuddämpare då! ;)

/J
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Antar att det blev en stoppie på kajkanten och att du lät den glida över bara och landa fint i vattnet med den där plast-ekan i fronten först. Men hade du åror eller handpaddlade du ut till ön...:va

:tummenuppToppen med en tråd att följa och jaga på dej med i vinter!:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Rock-on

[YOUTUBE-ID]l1PrRC2bsHo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KXXn-97qg0g[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]2pPamoTkMHo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]jvWb17YCH9c[/YOUTUBE-ID]

:rock
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nästa steg blir att tappa ur oljan men hittar ingen plugg :va. Den har oljekylare som via slangar är kopplad till "en burk" som pekar framåt snett nedåt mellan avgasrören.

View attachment 285721

Är det måhända ett filter (ser inte ut som det) som man skall ta bort för att tömma ur oljan ?

Innanför den "burken" sitter ett insatsfilter, bara skruva upp och plocka lös
den, rengör byt insatsfiltret och o-ringarna som följer med.
Den lilla o-ringen sitter i lilla hålet och tätar mot "bulten" och den stora sitter som
tätning mellan "burken" och oljekylaradaptern.

KentW
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Innanför den "burken" sitter ett insatsfilter, bara skruva upp och plocka lös
den, rengör byt insatsfiltret och o-ringarna som följer med.
Den lilla o-ringen sitter i lilla hålet och tätar mot "bulten" och den stora sitter som
tätning mellan "burken" och oljekylaradaptern.

KentW

Tackar, vet du om det är där man tömmer ut oljan också ?

[YOUTUBE-ID]he9LYO8bOws[/YOUTUBE-ID]

Antar att det blev en stoppie på kajkanten och att du lät den glida över bara och landa fint i vattnet med den där plast-ekan i fronten först. Men hade du åror eller handpaddlade du ut till ön...:va

:tummenuppToppen med en tråd att följa och jaga på dej med i vinter!:D

Den har fått sin beskärda del av saltvatten redan ser det ut som så den fick åka färja (Obelix kör iband även andra grovsopor :))
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tackar för det

27-0738 XJ650 1980-84 XJ750 1981-84
(täcker ej XJ650 Turbo)

Ser ju ut som den tillverkats med roterande ljuddämpare som orginal :banana

Tror det är den som jag har som PDF om det är intressant?
 

Bifogat

  • xj650.jpg
    xj650.jpg
    68.5 KB · Visningar: 761

Dr.Bike

Guest
En första mekstund avslutad.

Ladda batteri, nope. Det var i det närmaste snustort. Kopplade bort det och anslöt ett bilbatteri. Efter lite trixande med 556 i diverse nyckelhål och kontakter så visar det sig att allt utom blinkers verkar fungera :tummenupp. Motorn går runt fint på startmotorn, jag gjorde ett mycket kort test.

Tanken borttagen och tömd, ingen rost i den och kranen fungerar fint.:yoparty Nån som behöver 12L förhistorisk bensin ?:tungan
View attachment 285720

En första ansiktslyftning genomförd

Före
[ATTACHTACH]

Efter
View attachment 285713

Stor och ganska cool lampa dök upp.
[ATTCH]

FlyScreen anyone ? - Komplett med miniblinkers :rolleyes: och alla fästen.

Den är utrustad med raceiga Öhlinare bak
View attachment 285714


Som jag misstänkte, inte mycket utrymme för ett fetare bakdäck.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så satt den även XN85 turbo, och amerikanarna har fortfarande eftermarknads-kits man sätter längst bak på avgasröret....

Suzukin var betydligt trevligare.
Kawasaki lyckades.

Detta bygget kan bli trevligt.
Men turbolook är inget att sträva efter.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
1. Nej - den har oljeplugg som alla andra hojar. Ochja - den sitter (som på alla andra hojar) på den lägsta punkten på oljetråget. Surprise! :)

2. Ja, den burken kan vara filtret ja. Dvs ett "riktigt filter" bakom en metallkåpa. Så som hojar var byggda FÖRR innan snål-ful-plåtfiltren kom.

3. Xjellkåpan var den värsta vederstyggelse jag sett! :D



Du är kung CPMS!

1. Nope, jag har ormat mig full av glasfiber slipdam och jag kan inte hitta någon oljeplugg i närheten av lägsta punkten. Dock sitter det någon djävla plåt runt avgasrören under motorn så kanske det kan finnas en plugg bakom denna. Trots ficklampa, cyklopöga och massor av bärs och nubbe så ser vi ingen plugg. Tyvärr blir man ju först blind bå ögonen och sen på brunögat, skål på er, hade den rom den den röde faen ? Skicka Aalborgen för satan. Nu får det vara nog, nu skall det wheelas satan. Har någon sett startkablarna eller var dom bara en synvilla ?

party-114.gif

2. CPMS, your thae man ! :tummenupp

3. XXXKjell ?

moon.jpg

Linnés sång

För 300 år se’n Linné i naturen,
studerade växter och även djuren.
Han titta i luppen och skrev på latin
och tänkte rätt mycket på blommor och bin.

Till helgen han bordlade systematiken
Och köpte en flaska i brännvinsbutiken.
Av pistiller och ståndare lustarna väcks
Och fyra fem snapsar kan leda till sex.:tummenupp

Tjohej
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vaknade i morse pigg som en mört :rolleyes: och efter en kopp svart kaffe gick jag ut i verkstan.

Jomenvisst, den där Bike hade rätt :Bugar det fanns en oljeplugg uppe bakom filtret infälld i liksom en grop :glömdet. Så nu rinner oljan ut. Inge glitter och inge spån på magneten dock är oljan djävligt skitig, undrar om den bytts någon gång ?

Får inte bort skruven som håller filtret, det får bli värme på den.

Alla tändstift lossnade snällt efter en våt natt med 556 :). Tro det eller ej, gnista är det på allihop.:tummenupp

Ock så det lite tråkiga. När jag mäter kompet så ligger det mellan 500 och 700 MPa. 1an och 3an nosar på grönt men 2an och 4an ligger nere på rött. Det kan ju vara så enkelt att det är lite skit/rost på ventilerna som "försvinner om man får igång den och låter den gå en stund.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Ock så det lite tråkiga. När jag mäter kompet så ligger det mellan 500 och 700 MPa. 1an och 3an nosar på grönt men 2an och 4an ligger nere på rött. Det kan ju vara så enkelt att det är lite skit/rost på ventilerna som "försvinner om man får igång den och låter den gå en stund.

Häll i några cl olja och mät igen. Ökar värdet är det kolv/cylinder/ringar som spökar annars är det ventilerna som inte tätatr riktigt. Har du tur kan det ju bli bättre när den fått gå lite
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan vara rost på kolvringarna också, provstarta och varmkör och mät igen!
Det kommer aldrig att bli en högprestandahoj, så skit i ojämn komp och bygg en looker istället.

Den där hojen ska inte ha breda däck, den ska ha smala jävla däck och en dunstallkåpa!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top