Vad gör en branschorganisation?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
mjaa, många har ställt sig den frågan och ännu fler har kännt sig kallade att lösa den frågan men gått bet, däremot bara ett fåtal som vet svaret på den frågan:

en organisation som vill ingå i en bransch (whatsoever).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror på vilken branchorganisation.

Men rent generellt ska dom väl verka för branchens bästa.

Motorcykelhandlarnas (heter den så) ska väl verka för att det inte införs lagar som gör att motorcykelförsäljningen sjunker.

Trafikskolornas riksförbund lobbar igenom fler obligatoriska moment man måste göra på körskola som tex halkutbildning, riskutbildning, handledarutbildning osv...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har riktigt svårt att förstå vad branschorganisationer gör.

Har börjat på min mäklarutbildning och börjat läsa lite juridik nu i början. Då gick vi igenom rättskällor och "branschnormer" ska vara en rättskälla. Letade upp lite branschorganisationer (mäklarsamfundet och fastighetsmäklarförbundet) och läst vad de pysslar med men det är fortfarande svårt att få ett definitivt svar på frågan.

Fastighetsmäklarnämnden som är en statlig myndighet verkar ju i stort sett syssla med det branschorganisationerna gör/vill göra och för mig känns branschorganisationer överflödiga... fattar fortfarande inte varför jag måste ta hänsyn till dem?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Motormännen gnäller på fyrhjulingar och menar att dom ska bort och IFPI vill ha hårdare koll på internet och hårdare straff för fildelning.

Fast frågan är om Motormännen verkligen är en branschorganisation eller om det snarare då är Bil Sweden (som är ett lite töntigt namn då vi bor i Sverige och säger än så länge just Sverige). Är det Bil Sweden så gnäller dom på att folk inte köper nya bilar och vill ha skrotningspremier så folk som kör runt i gamla bilar skrotar dom och köper en ny.

Vad jag fått för mig är att branschorganisationerna är som en lobbyingdel som ska se till att just sin bransch får det bättre/överlever/får vara kvar/blir lönsammare.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Branschorg.

Det är ett "neutralt" ord för en lobbyorganisation med tydlig agenda att främja sina näringsintressen. Varför di inte hittar svaret rent ut är för att de helst inte vill att vi skall se dem som ett lobbyorgan. Framgångsrika branschorganisationer lyckas t.ex vara remissinstanser i offentliga utredningar vilket de knappast skulle få om de officiellt ansågs enbart vara lobbyister.

Som privatperson hävdar jag att i 8 fall av 10 är de till vår nackdel eftersom syftet oftast är att suga ut mer pengar av kunderna utan något egentligt mervärde. Blir barnen bättre bilförare för att pappa/mamma gått en handledarutbildning (á 1600:) som i princip enbart informerar föräldrarna att som privatsit har barnet inte en chans? Fråga er sedan vem som kom på idén...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Exakt, typ en klubb förinbördes beundran. Typ generalagenter som inte vill att de ska finnas fri konkurrens av andra s.k. sidoimportörer som exempel
Och det gagnar ju INTE oss konsumenter.

Det är ett "neutralt" ord för en lobbyorganisation med tydlig agenda att främja sina näringsintressen. Varför di inte hittar svaret rent ut är för att de helst inte vill att vi skall se dem som ett lobbyorgan. Framgångsrika branschorganisationer lyckas t.ex vara remissinstanser i offentliga utredningar vilket de knappast skulle få om de officiellt ansågs enbart vara lobbyister.

Som privatperson hävdar jag att i 8 fall av 10 är de till vår nackdel eftersom syftet oftast är att suga ut mer pengar av kunderna utan något egentligt mervärde. Blir barnen bättre bilförare för att pappa/mamma gått en handledarutbildning (á 1600:) som i princip enbart informerar föräldrarna att som privatsit har barnet inte en chans? Fråga er sedan vem som kom på idén...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top