MotoGP Indianapolis

Dr.Bike

Guest
Jag kan tycka att 17 lopp a'la 30 varv och 15-20 svängar/varv borde garantera att skicklighet/talang vida överstiger måttet "tur". De förare som litar till sin tur för att klara sig igenom loppen har väldigt små chanser att ta sig i mål med poäng. I viss mån har vi ju alla haft mer eller mindre tur. Fast normalt så tillskriver man inte de som nått exceptionell framgång "tur", ex. Ingvar Kamprad, Usain Bolt eller Madonna.

I min definition är alla mästare bra, men visst kan man sedan rangordna dem och se att vissa är bättre än andra, dock är som sagt alla bra förare.

Inte jag heller!

Vi menar samma sak, men har en olik syn på det ingående måttet av tur.
Vissa härinne skulle t.ex aldrig ens medge att en viss italienare, även han har tur, utan i det fallet handlar det enbart om skicklighet.

Närå, jag menar på intet sätt att det är huvuddel tur, i de fall du beskriver hur olika mästare blir just mästare. Absolut inte. Däremot blundas det rejält hårt i vissa läger för denna icke påverkbara slumpfaktor, som man (alla) måste ha just - tur - med.

Om du läste vad jag skrev tidigare, så såg du att jag sa att man kan minimera (dock! inte eliminera) måttet av "det okända" med just talang/taktik/förberedelser.

Hur stor dena del sedan är... är väl omöjligt att säga... men man skule kunna räkna på det litegranna...
Vad är egentligen sannolikheten att klara en kurva utan incidenter?
När man ligger på gränsen för däckens grepp osv osv?
ja den är inte 100% iaf. Det är ett som är säkert.
Alla resterande % upp till 100 skulle jag vilja betrakta som opåverkbara förutsättningar för förare/maskin.

Detta är en allmängiltig sanning, baserad på ren statistik, och den gäller inte bara racing.
Men - viktigt att komma ihåg:
Den GÄLLER oxå racing... ;)
 

Dr.Bike

Guest
Och vissa förare behöver väldigt mycket mera tur än andra.

Ingen nämnd och ingen glömd. :tomten

Soooooom jag (faktiskt :fakta) sa tidigare... (läs tidigare inlägg, där jag redogör för att ALLA har tur, fel, MÅSTE ha ett visst mått av tur. Och att de skickligaste då (såklart) behöver mindre, de sämre mer osv osv osv osv)
OCH att den som då i den enkla ekvationen:
Personlig skicklighetsnivå + rätt hoj och team + mängd tur = VM-titel
har fått ihop störst saldo...oavsett om det avser tur eller skicklighet... blir MÄSTARE.
*suck att det aldrig går att kommentera "mästaren" utan dessa affekter...*
Det är nästan lite "min pappa är mycket starkare än din pappa"-sydrom över det hela, där man inte kan enas om att: jodå Hayden var mästare DÅ. Nu är nu, och nu gäller inte det.
Lixom gå vidare.
Nä man måste alltid slänga in denna "pappa är starkare-grejen" med ett: Men min mästare är mycket mera mästerlig än din...sådeså!
;)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dagens förare är naturligtvis mycket bättre än de var på din tid.

Vad får dig att tro det?
Mike Hailwood, Bill Ivy, Giacomo Agostini och inte minst Jarno Saarinen, vad vet du om dem?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jodå, jag såg ombordvarvet och har tävlat på mycket sämre banor än så. Man bestämmer ju själv om man vill chansa förbi en dålig sektion på banan och spara lite tid, eller om man inte tycker att det är värt risken och hellre tappar ett par tior där.
Om det vore livsavgörande för alla förarna, vilka intressen skulle då vara viktigare?

Vem har pratat om livsavgörande, ..jag tror bara du är ganska ensam om att tycka det är ok att dålig banbeläggning kan vara en väsentlig avgörande parameter för resultatet i en MotoGP-tävling.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag vill minnas att det var nån som klagade väldigt mycket på sin däckleverantör för nåt år sedan... Han är inte den sista att klaga på däcken eller att fästet är dåligt, som nu i helgen. Det var samma sak på Laguna Seca tidigare i år...

jo men det året sade ju tom folk som var sponsrade av bridgestone att michelin var tvugna att komma upp med nåt.

/J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vem har pratat om livsavgörande, ..jag tror bara du är ganska ensam om att tycka det är ok att dålig banbeläggning kan vara en väsentlig avgörande parameter för resultatet i en MotoGP-tävling.

Om jag är "ganska ensam" om att tycka att banbeläggningen är en väsentlig del av körupplevelsen på en bana så innebär det självklart att min verklighetsuppfattning skiljer sig från "alla andra" här. Så är nog inte fallet, men om det skulle vara så, så kan vi ju ta ett steg tillbaka och fundera på vad vi baserar våra kunskaper på .... :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Utvecklingen går framåt, utövarna blir fler i de flesta sporter och konkurrensen ökar. Självklart resulterar det i att de bästa utövarna är bättre än de var tidigare.

Men du har så klart rätt att tycka tvärtom.

Så hur mycket har utövarantalet ökat de senaste decennierna? Ja, du verkar ju veta det ...
Kan du redogöra land för land så vore det intressant.
Visst poppar det upp utövare i olika sporter som är bättre än vad tidigare utövare varit, men bara för att tiden är en annan än tidigare så innebär det inte med automatik att det just nu finns ett gäng som är bättre än alla föregångare varit.
Att varvtiderna sjunkit beror istället, huvudsakligen, på att däcken utvecklats enormt de senaste 15 åren. Sedan har man krämat ur mer effekt ur motorena, man har bättre fjädringskomponenter, bättre ramgeometri, bättre material, bättre bromsar, osv.
Det är inte förarna utan ingenjörerna som ligger bakom de sänkningarna av tiderna. Eftersom inte ens klassindelningen är densamma så är det svårt (omöjligt) att jämföra.
Det hade varit kul om man hade kunnat få se t ex Ragge Sunnqvist och Gunnar Kalén på dagens moderna hojar och ge dem den tid de behövde för att vänja sig vid dagens banor och hojar och se dagens förare på Husqvarnorna och de banorna som man tävlade på då.
Låt oss säga att man körde ett race på vardera uppsättningen av hojar/banor på ca 2 h och sedan la man ihop respektive tider.
Du är fortfarande säker på att dagens förare skulle komma först? :)

Jag får väl också passa på och tacka för att jag får tycka annorlunda än du och slipper ändra den bild av roadracingen som jag skapat mig under mer än 40 år ...
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Vill man ha exempel på tur så är det ju bara att kolla på Rossis vs Lorenzos avåkningar iår.
Rossi har varje gång ( inte så länge nu sist iofs) kunnat åka vidare och gjort det bra och räddat många poäng.
Lorenzo har varje gång haft oturen att ha sönder någon liten skit sak trots att hans avåkningar sett mindre dramatiska ut många gånger.

Go Lorenzo!!!
 

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Så hur mycket har utövarantalet ökat de senaste decennierna? Ja, du verkar ju veta det ...
Kan du redogöra land för land så vore det intressant.
Visst poppar det upp utövare i olika sporter som är bättre än vad tidigare utövare varit, men bara för att tiden är en annan än tidigare så innebär det inte med automatik att det just nu finns ett gäng som är bättre än alla föregångare varit.
Att varvtiderna sjunkit beror istället, huvudsakligen, på att däcken utvecklats enormt de senaste 15 åren. Sedan har man krämat ur mer effekt ur motorena, man har bättre fjädringskomponenter, bättre ramgeometri, bättre material, bättre bromsar, osv.
Det är inte förarna utan ingenjörerna som ligger bakom de sänkningarna av tiderna. Eftersom inte ens klassindelningen är densamma så är det svårt (omöjligt) att jämföra.
Det hade varit kul om man hade kunnat få se t ex Ragge Sunnqvist och Gunnar Kalén på dagens moderna hojar och ge dem den tid de behövde för att vänja sig vid dagens banor och hojar och se dagens förare på Husqvarnorna och de banorna som man tävlade på då.
Låt oss säga att man körde ett race på vardera uppsättningen av hojar/banor på ca 2 h och sedan la man ihop respektive tider.
Du är fortfarande säker på att dagens förare skulle komma först? :)

Jag får väl också passa på och tacka för att jag får tycka annorlunda än du och slipper ändra den bild av roadracingen som jag skapat mig under mer än 40 år ...

Ja det är ju tur att det ändras då, för allt och alla var ju bättre förr ... NOT
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja det är ju tur att det ändras då, för allt och alla var ju bättre förr ... NOT

Vem har sagt att allt gammalt är bättre?
Å andra sidan så är allt nytt inte heller bättre, eller hur?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vart vill du komma Elwe?

Menar du att utvecklingen av idrottsutövare står still och att de som var stjärnor förr hade lyst lika klart 40 år senare trots den ökande konkurrensen?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Vill man ha exempel på tur så är det ju bara att kolla på Rossis vs Lorenzos avåkningar iår.
Rossi har varje gång ( inte så länge nu sist iofs) kunnat åka vidare och gjort det bra och räddat många poäng.
Lorenzo har varje gång haft oturen att ha sönder någon liten skit sak trots att hans avåkningar sett mindre dramatiska ut många gånger.

Go Lorenzo!!!

Fast Rossi har ju inte haft tur att inte ramla, det handlar om skills! :tummenupp

Vet inte vem det var som klagade på att han hade klagat på däcken. Men året efter när han bytte till Bridestone så vann han ju sin 8:e vm tittel.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vet inte vem det var som klagade på att han hade klagat på däcken. Men året efter när han bytte till Bridestone så vann han ju sin 8:e vm tittel.
Som Rossi-fan med skygglappar kan man ju hävda att Stoner aldrig hade vunnit titeln om Rossi också kört Bridgestone 2007.

Därför är det så larvigt och okunnigt att hävda att den som finns högst upp i tabellen ett år inte skulle vara en värdig vinnare. Att Hayden inte är en lika bra förare som Rossi är en självklarhet men det kan aldrig ta i från Hayden att han var bäst 2006. Bättre än Rossi!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vart vill du komma Elwe?

Menar du att utvecklingen av idrottsutövare står still och att de som var stjärnor förr hade lyst lika klart 40 år senare trots den ökande konkurrensen?

Om de individer som var stjärnor för 40 år sedan hade getts samma förutsättningar som dagens stjärnor så finns det ingen anledning att tro att de hade presterat sämre ...

Däremot var de betydligt tuffare än dagens ... T ex ingick IoM i VM-serien. Undrar hur många av dagens MotoGP-förare som vågar köra race där ...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om de individer som var stjärnor för 40 år sedan hade getts samma förutsättningar som dagens stjärnor så finns det ingen anledning att tro att de hade presterat sämre ...
De hade säkert inte presterat sämre mätt mot sig själva men den ökade konkurrensen hade med all säkerhet gjort att det funnits förare som var bättre. Svaret kan vi aldrig få men personligen är jag övertygad om att toppatleterna inom de flesta sporter är bättre nu än vad de var förr.
Däremot var de betydligt tuffare än dagens ... T ex ingick IoM i VM-serien. Undrar hur många av dagens MotoGP-förare som vågar köra race där ...
Motorsporten var helt annorlunda för 30-40 år sedan, som du mycket väl känner till, och i dag är det inte så många som vill offra sitt liv för att behaga publiken. De som kör IoM TT kör enligt mig inte hoj bättre än de som kör på en riktig bana, tvärtom är de snäppet sämre vilket också syns då de sällan presterar något i "riktiga" tävlingar, som BSB, MotoGP, WSBK etc.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Däremot var de betydligt tuffare än dagens ... T ex ingick IoM i VM-serien. Undrar hur många av dagens MotoGP-förare som vågar köra race där ...

Är man så gammal som jag antar att du är borde man väl släppt att vara tuff för länge sen?

Sen måste jag fråga varför man i en serie där allt tillhör "top of the line" (dvs mc, förare, däck osv.) ska nöja sig med halvdan beläggning på banan?
Är det inte meningen att ta bort yttre förutsättningar så de tävlande kan mäta sig med mc/förmåga?

Förstår faktiskt inte varför du skulle ta upp IOM TT då begreppet våga känns väldigt omoget som man gjorde med killgänget vid 20-års ålder! Är grymt imponerad av killarna som kör detta men att medvetet riskera mitt liv på det sättet känns inte värt det vilket säkert gäller för MGP förare också+ att dom inte får för sina arbetsgivare!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Bättre och sämre..

Den här diskussionen handlar väldigt mycket om Äpplen och Päron..

Varje tidsepok har sina fixstjärnor med tanke på material och banor.

Agostini hade sin period som Rossi har nu.

Sen tenderar modern elitsport och idrott till att bli väldigt nischad som att bara bli bra på "Storslalom" eller "Superbike" osv.

Att IOM killarna sägs vara sämre än "bankillarna" blir lite orättvist då även
Herr Rossi utbrast ett"FACK!!!" när han stog och kollade på IOM..

Jag har svårt att tycka att tex Joe Dunlop är en sämre racingkille än Pedrosa..
:tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Den här diskussionen handlar väldigt mycket om Äpplen och Päron..

Varje tidsepok har sina fixstjärnor med tanke på material och banor.

Agostini hade sin period som Rossi har nu.

Sen tenderar modern elitsport och idrott till att bli väldigt nischad som att bara bli bra på "Storslalom" eller "Superbike" osv.

Att IOM killarna sägs vara sämre än "bankillarna" blir lite orättvist då även
Herr Rossi utbrast ett"FACK!!!" när han stog och kollade på IOM..

Jag har svårt att tycka att tex Joe Dunlop är en sämre racingkille än Pedrosa..
:tummenupp



Dunlop var ju också en jävel på "vanliga" banor.
Vann ju ex antal F1 titlar.
Visst där ingick även IOM och dyligt.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top