Kan polisen ge böter/straff i efterhand, om de inte får tag på en?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
jösses, du är så häftig att jag nästan dånar :Bugar

synd att du inte fattar att förhörledaren försöker sänka dig oftast genom att du inte har koll på dina rättigheter...

typ: Vi behöver ingen advokat va??? :dummer ....eller erkänn så blir det lindrigare... nä det blir det inte...

man ska dock bli bemöta folk som de bemöter en själv...

Har du blåst ifrån en polis så kommer den idioten känna sig "krenckt" vilket kommer resultera i massa batongslag etc. när ni väl träffas...

Med vänlig hälsning
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Självklart så måste polisen bevittna brottet och ta dig på bar gärning... Annars skulle folk som har ovänner bli inlåsta för mord dagarna i ända, om det helt enkelt räckte med att gå till farbror blå och säga ''Det var han som gjorde det''... :död

men seriöst.... teknisk bevisning eller bra vittnen... precis som på fartkameran så måste ansiktet synas... visst bombar du snuten och blir tagen nån timme efter i samma kläder så är det nog kört men inte annars...

Med vänlig hälsning
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Nja, är du säker på det? "Johan ska berätta hos vem han var den kvällen polisen påstår att han körde i 280 km/t. - Men det väntar jag med att avslöja till tingsrätten, säger Johan hemlighetsfullt. Fotnot: Johan heter egentligen något annat."

Tyder på att han är utpekad av snuten men att det inte varit uppe i rätten ännu. Förutsatt att det som skrivs i artikeln stämmer och det inte är så att "Johan" har en extremt personlig hjälm eller ställ som polisen identifierat och att han påstår att alla som provkör lånar hans personliga utrustning så har han stora förutsättningar att klara sig.

Tycket det är konstigt om åklagaren låter det gå till rättegång map förutsättningarna.

Sen kan jag tycka att det är dumt att inte redovisa sina vittnen för att han inte var på platsen så åklagaren får ta del av dom, det är trots allt ett lotteri om det går upp i rätten.... Om det inte är så att det finns extremt klara bevis, typ med i TV, satt på ett flygplan till Stockholm eller nåt sånt. Skulle vara kul att klämma dit snuten på en sån efter att han vittnat om att det med 100%säkerhet var "Johan" som körde.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...
Tyder på att han är utpekad av snuten men att det inte varit uppe i rätten ännu....

Eftersom artikeln är publicerad 04 jul 2003 09:18 så får vi väl anta att det varit uppe i tinget nu.
Jag kan mycket väl tänka mig att han blev fälld som dragster säger, gissar att dragster har mer insyn i just det här fallet.

Jag vet för övrigt en person som blev fälld på väldigt liknande scenario, polismannen ljuger ju helt uppenbart. Han kände sig väl personligt kränkt, eller ville minsann sätta dit den personen han i sin fantasi visste var skyldig och lägger därför till lite egna lögner. I sitt inre står ha ju får den goda sidan i världen och han anser sig därför ha rätt att bryta mot lagen för att fälla de onda människorna i samhället. Men glömmer att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.

Nämndemännen i våra tingsrätter har som regel begåvning under medel och litar naivt och blint mer på en polis än en random åtalad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja som ovan , finns ingen anledning och fittas/jävlas polisen i onödan fast man kan göra det:D

I Sverige har vi knapp nått fordonsansvar - förutom på p-böter.

Vid grövre brott gäller helt andra regler även för Polisen - då kan man ta till vassa metoder

Nej. Vi har inget fordonsansvar för några böter.
Parkeringsböter finns inte. Det heter felparkeringsavgift och är en rent administrativ avgift som åläggs ägaren av ett fordon som varit uppställt i strid med gällande regler.

Anledningen till att man inte har böter för felparkering är just för att man ska kunna påföra avgiften på fordon utan att behöva veta exakt vem som ställt dit fordonet.
Detta eftersom vi har stikt föraransvar i Sverige vilket hänger ihop med en av grundprinciperna i Svenskt rättsystem. Den att för att kunna dömas för något så måste det vara fastställt utom rimligt tvivel att denne faktiskt är skyldig.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Eftersom artikeln är publicerad 04 jul 2003 09:18 så får vi väl anta att det varit uppe i tinget nu.
Jag kan mycket väl tänka mig att han blev fälld som dragster säger, gissar att dragster har mer insyn i just det här fallet.

Jag vet för övrigt en person som blev fälld på väldigt liknande scenario, polismannen ljuger ju helt uppenbart. Han kände sig väl personligt kränkt, eller ville minsann sätta dit den personen han i sin fantasi visste var skyldig och lägger därför till lite egna lögner. I sitt inre står ha ju får den goda sidan i världen och han anser sig därför ha rätt att bryta mot lagen för att fälla de onda människorna i samhället. Men glömmer att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.

Nämndemännen i våra tingsrätter har som regel begåvning under medel och litar naivt och blint mer på en polis än en random åtalad.

Jo jag "följde" ärendet och tyvärr blev han fälld, samt överklagade inte så som jag minns det.
Polis och nämndemän i Tingsrätter är ofta ett skämt, och värre har det blivit sista 10 åren.

http://www.expressen.se/gt/identifierad---pa-ogonen/
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ser gärna en trovärdig källa till det påståendet.

Du menar att du inte tror på att det finns en brottsrubricering som lyder "skyddande av brottsling".
Den finns. Det finns ingen fast gräns för när den är tillämplig då rätten skall väga in brottets allvarlighet, din relation till gärningsmannen, eventuella risker för dig eller närstående om du väljer att berätta för polisen.

Det är reglerat i 17 kap 11§ i brottsbalken.

11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. brottslig, döms till böter.

Till ansvar skall inte dömas om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (1993:207).

Det finns exempelvis fall där en person underlåtit att avslöja identiteten hos en annan person som gjort sig skyldig till knivmord och därmed dömts till 6 mån fängelse för skyddande av brottsling.

Enligt lagtexten så kan man dömas till fängelse i upp till 4 år om brottet är att anse som grovt.
Dock är det väldigt sällan lagen används. Endast ett fåtal fall om året.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
K
Eftersom artikeln är publicerad 04 jul 2003 09:18 så får vi väl anta att det varit uppe i tinget nu.
Jag kan mycket väl tänka mig att han blev fälld som dragster säger, gissar att dragster har mer insyn i just det här fallet.

Jag vet för övrigt en person som blev fälld på väldigt liknande scenario, polismannen ljuger ju helt uppenbart. Han kände sig väl personligt kränkt, eller ville minsann sätta dit den personen han i sin fantasi visste var skyldig och lägger därför till lite egna lögner. I sitt inre står ha ju får den goda sidan i världen och han anser sig därför ha rätt att bryta mot lagen för att fälla de onda människorna i samhället. Men glömmer att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.

Nämndemännen i våra tingsrätter har som regel begåvning under medel och litar naivt och blint mer på en polis än en random åtalad.

Oj fan, läsa datum kan vara bra ibland.

Han var säkert skyldig, om inte den gången så nån annan men dömdes antagligen utan bevisning.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Den att det är ok att åsidosätta en av demokratins hörnstenar baserat på ett antagande.

händer dagligen i USA... polisen planterar bevis för att få dit kriminella på "three strikes" för att få dem livfstidsdömda när de inte kan sätta dit dem på laglig väg...

Med vänlig hälsning
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tycker polisen i sverige för det mesta är bra och snäll. Senast i dagarna blev jag stoppad. Låg 120/140 på bil-tom 80 väg klockan ett på natten. Upptäckte att jag hade polisen bakom mig. Körde in till vägkanten tog av mig hjälmen. O tänkte lite för mig själv. Shit, där ryker mitt körkort på ett jävligt osexigt sätt. Dom kollade upp hojen, såg att jag även missat vägskatten eller vad det nu var. Men dom uppskattade att jag inte körde ifrån dom. O sa att jag sparar både bötespengar o körkort. O att jag fan får betala vägskatten o öaga mitt trasiga blinkers glas. :). Kändes lite underligt efteråt, men jag var absolut inte ledsen :). En annan gång blev jag förföljd en bra stund utav polisen. Trodde dom skulle stoppa mig för att jag körde femtio på trettioväg, också kvällstid. Men när jag parkerat. Sänkte dom sidorutan o bad om ursäkt för att dom förföljde mig, ville bara kolla sp den inte var stulen.tackade för sig o körde vidare" Till dom som tycker att snuten inte gör ett skit". Jag är som jag är o kan inte med, samvetsmässigt att dra snuten. Men under dessa o flertalet andra tillfällen, har dom bara vart schyssta. Bara en gpng nör jag var yngre jag stött på en polis som hade behövt två veckor på mallorca. Vill summera med att "jag"anser att vörlden hade blivit lite bättre med ömsesidig respekt. Peace:yoparty

- - - Updated - - -

Tycker polisen i sverige för det mesta är bra och snäll. Senast i dagarna blev jag stoppad. Låg 120/140 på bil-tom 80 väg klockan ett på natten. Upptäckte att jag hade polisen bakom mig. Körde in till vägkanten tog av mig hjälmen. O tänkte lite för mig själv. Shit, där ryker mitt körkort på ett jävligt osexigt sätt. Dom kollade upp hojen, såg att jag även missat vägskatten eller vad det nu var. Men dom uppskattade att jag inte körde ifrån dom. O sa att jag sparar både bötespengar o körkort. O att jag fan får betala vägskatten o öaga mitt trasiga blinkers glas. :). Kändes lite underligt efteråt, men jag var absolut inte ledsen :). En annan gång blev jag förföljd en bra stund utav polisen. Trodde dom skulle stoppa mig för att jag körde femtio på trettioväg, också kvällstid. Men när jag parkerat. Sänkte dom sidorutan o bad om ursäkt för att dom förföljde mig, ville bara kolla sp den inte var stulen.tackade för sig o körde vidare" Till dom som tycker att snuten inte gör ett skit". Jag är som jag är o kan inte med, samvetsmässigt att dra snuten. Men under dessa o flertalet andra tillfällen, har dom bara vart schyssta. Bara en gpng nör jag var yngre jag stött på en polis som hade behövt två veckor på mallorca. Vill summera med att "jag"anser att vörlden hade blivit lite bättre med ömsesidig respekt. Peace:yoparty
 
Last edited:

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Du menar att du inte tror på att det finns en brottsrubricering som lyder "skyddande av brottsling".

Det förutsätter att man mot att rimligt tvivel var medveten om vem som hade fordonet. Som du själv säger används lagen extremt restriktivt och är dessutom mycket svår att få igenom p.g.a. diffus bevisbörda.

Källan jag menade på var då alltså inte till själva lagtexten, att lagen finns säger jag inte emot. Istället ser jag hellre diarienummer till eventuell dom (eller länk till dom) där man dömt någon som vägrat uppge vem som haft tillgång till ett fordon för Skyddande av brottsling.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
jösses, du är så häftig att jag nästan dånar :Bugar

Du lilla ponken:såjaponken
Utbilda dig till polis , sen kallar du mig till förhör - du är välkommen:tummenupp

Du kommer och vara så ledsen när dina Leif GW brillor ligger på näsan och jag kränkt dig bara genom att titta på dig - du som kände dig jätteintelligent vid ingången till förhöret.

Jag har kört så högt upp du kan inom svensk polis och sedan sågat folk jäms med fotknölarna.
(jag har av förklarliga anledningar inget med resterna av detta och göra:hihi)

Så ponken , det är bara att brassa på högst upp och sen återkommer du.

Jo , en sak till - du kommer att vara så lessen i ögat så t.o.m en östeuropeisk sadistisk massmördare kommer vilja trösta dig och känna empati - jag lämnar garanti på det

Jag är en mycket dålig leksak :krama
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du lilla ponken:såjaponken
Utbilda dig till polis , sen kallar du mig till förhör - du är välkommen:tummenupp

Du kommer och vara så ledsen när dina Leif GW brillor ligger på näsan och jag kränkt dig bara genom att titta på dig - du som kände dig jätteintelligent vid ingången till förhöret.

Jag har kört så högt upp du kan inom svensk polis och sedan sågat folk jäms med fotknölarna.
(jag har av förklarliga anledningar inget med resterna av detta och göra:hihi)

Så ponken , det är bara att brassa på högst upp och sen återkommer du.

Jo , en sak till - du kommer att vara så lessen i ögat så t.o.m en östeuropeisk sadistisk massmördare kommer vilja trösta dig och känna empati - jag lämnar garanti på det

Jag är en mycket dålig leksak :krama

du är inte tuff.. jag är det för jag har suttit på kumla för trafikbrott....:fakta

Med vänlig hälsning
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha - ja vi är alla är bra på nått:tummenupp

Jag tror BaZtaRd behöver sticka och och vifta på skinkan vid donken med moppen , bli uppraggad av en mysig farbror i Daf66a, lyssna på Celinediong , cruisa lite och sen lite hångel på en fuktig gräsmatta bakom några buskar:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top