Kan polisen ge böter/straff i efterhand, om de inte får tag på en?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det finns ingen lag som tvingar en att uppge vem som har nyttjat ditt fordon vid ett (ringa) trafikbrott och man kan inte bli dömd för skydande av brottsling för detta.

Det stämmer.

För att förtydliga så syftar mitt inlägg enbart på om det går till rättegång.
Där är du skyldig att tala sanning.

Och som någon redan nämnt så finns det ju faktiskt en tråd om just detta, när en kille blev fälld för trafikbrott utan att ha blivit tagen på bar gärning då det ansågs otroligt att någon annan än han skulle ha kört hojen.

Har för mig att den var uppe rätt nyligen..
 
Last edited:

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Det här med att polisen ska vänta hemma är väldigt lätt att komma runt ju.

I mitt fall så står min motorcykel på min pappa, som jag inte bor hos. Själva hojen bor inte där jag bor heller, utan på en helt annan adress.

Och om det är en anhörig som kör, och man inte behöver ange denne, vad säger man då? Nej?

Då kan ju polisen anta följande:

1. Lögn
2. Anhörig

Om då en anhörig saknar alibi för tidpunkten, räcker det som underlag för att ta det vidare?
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Det här med att polisen ska vänta hemma är väldigt lätt att komma runt ju.

I mitt fall så står min motorcykel på min pappa, som jag inte bor hos. Själva hojen bor inte där jag bor heller, utan på en helt annan adress.

Och om det är en anhörig som kör, och man inte behöver ange denne, vad säger man då? Nej?

Då kan ju polisen anta följande:

1. Lögn
2. Anhörig

Om då en anhörig saknar alibi för tidpunkten, räcker det som underlag för att ta det vidare?

Ännu en skenförsäkrare, vad bra att du öppet erkänner det dessutom:tummenupp
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Off topic kanske.
Den hoj jag nyttjar mest står skriven på min far, av ekonomiska skäl. Dock utan att vara en skenförsäkring.
Enligt överenskommelse med försäkringsbolaget är det ok att min far är ägare/försäkringstagare och att han låter annan person nyttja hojen. I vilkoren står det dock tydligt att om annan person framför fordon vid eventuellt skadetillfälle så blir självrisken betydligt högre. Och det är ju något man kan ta.
Samma sak med bilen. Den äger/försäkrar min fru. Vore ju konstigt om jag då inte skulle få nyttja den då det är vår familjebil.

Vet att det är ett känsligt ämne, men om jag förstod försäkringsbolaget (folksam) så får man äga fordon som helt eller delvis används av annan person. Men att man måste ange detta vid tecknade av försäkring. Skulle ju bli krångligt med alla familjebilar, pilpooler och företagsfordon annars.
Fast det är klart, man ska ju skilja på "skenförsäkring" och annat.
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
Om då en anhörig saknar alibi för tidpunkten, räcker det som underlag för att ta det vidare?

alltså ja jo visst skulle dom kunna göra det, att han blir misstänkt, men dom måste endå kunna bevisa att det va just han som körde motorcykeln. nu skulle jag tro att svenskapolisen varken har resurser/pengar eller orken att göra ngt sådant om nu inte brottet är grövre än vårtslöshet i trafik, då snackar vi typ våld mot tjänsteman, rån, stöld och mord, men det kan man ju försöka att låta bli :tungan
 

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Luleå
Hoj
2009 Yamaha FZ1
Jag har funderat på nåt liknande. Vad skulle hända om man blir fotad av en fartkamera på hojjen och det ligger en polisbil bakom? Skulle dom kunna stanna en direkt och hålla kvar mig medans dom ringer till Kiruna och ber dom kolla på bilden hur fort jag körde? Förmodligen går det inte men tanken dök upp över en öl häromkvällen:)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har funderat på nåt liknande. Vad skulle hända om man blir fotad av en fartkamera på hojjen och det ligger en polisbil bakom? Skulle dom kunna stanna en direkt och hålla kvar mig medans dom ringer till Kiruna och ber dom kolla på bilden hur fort jag körde? Förmodligen går det inte men tanken dök upp över en öl häromkvällen:)

Ja det skall nog gå att få en fälld så se sett.

Jag råkade ut för det en gång , då hade jag en radiobil 150 meter bakom - eftersom jag redan funderat på det där
och inte vill bli ett pilotfall så pös jag iväg o körde jättefort.

Nu följde dom inte efter så antagligen såg dom inget o satt o dagdrömde - men jag tror nog det finns en risk.
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Jag har funderat på nåt liknande. Vad skulle hända om man blir fotad av en fartkamera på hojjen och det ligger en polisbil bakom? Skulle dom kunna stanna en direkt och hålla kvar mig medans dom ringer till Kiruna och ber dom kolla på bilden hur fort jag körde? Förmodligen går det inte men tanken dök upp över en öl häromkvällen:)


Jag tror faktiskt det är högst sanolikt att man kan åka dit på detta sättet. Grundkraven uppfyllda. Bevis om hastihet finns, Idetifiering fastställd.
Frågan är bara om det har hänt ännu? Krävs ju ganska kreativt agerande av farbror blå, och vi vet ju hur byråkratiska våra myndigheter är. Men som sagt, ganska rimligt att man kan åka dit
 

Smagatusk

Guest
Enligt lag är man skyldig att uppge vem föraren var om man har lånat ut sitt fordon, annars kan man bli dömd för att skydda en brottsling.
OM INTE!!!
- föraren var en nära släkting, då är man inte skyldig att svara på /uppge vem föraren var. (elle rvem det var som lånade fordonet)

så ÄR det

Några gånger för en massa år sedan hade jag besök av polisen efter att jag vägrat stanna. Jag sa att jag har hojen på annons och har ingen aning om vad han som provkörde hette. Och givetvis hade ju killen ifråga lånat mitt skinnställ och hjälm.

Så enkelt kan det vara.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tror faktiskt det är högst sanolikt att man kan åka dit på detta sättet. Grundkraven uppfyllda. Bevis om hastihet finns, Idetifiering fastställd.
Frågan är bara om det har hänt ännu? Krävs ju ganska kreativt agerande av farbror blå, och vi vet ju hur byråkratiska våra myndigheter är. Men som sagt, ganska rimligt att man kan åka dit

Polisen lär inte kunna göra något utan att de själva har mätt upp att du kört för fort.

Kameran kan vara trasig och mäta fel hastighet, något som de inte känner till.
Ibland testas även kamerorna och fotar även de som kör laglig hastighet.

Så att bakomliggande patrull kan bötfälla dig bara för att kameran blixtrat utan att veta din hastighet har jag svårt att tro.

Dock så kan de säkert stoppa dig om de ser det och fråga om du körde för fort eller göra livet surt på andra sätt. :)

Några gånger för en massa år sedan hade jag besök av polisen efter att jag vägrat stanna. Jag sa att jag har hojen på annons och har ingen aning om vad han som provkörde hette. Och givetvis hade ju killen ifråga lånat mitt skinnställ och hjälm.

Så enkelt kan det vara.

Japp, det jag menar med mitt inlägg är att om samma person råkar ut för detta vid upprepade tillfällen så kommer det inte hålla i all oändlighet att hävda att den var ute på annons...

om de skulle orka utreda det djupare och t ex fråga vart annonsen finns så kan det bli mindre enkelt.
 
Last edited:

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Polisen lär inte kunna göra något utan att de själva har mätt upp att du kört för fort.

Kameran kan vara trasig och mäta fel hastighet, något som de inte känner till.
Ibland testas även kamerorna och fotar även de som kör laglig hastighet.

Så att bakomliggande patrull kan bötfälla dig bara för att kameran blixtrat utan att veta din hastighet har jag svårt att tro.

Dock så kan de säkert stoppa dig om de ser det och fråga om du körde för fort eller göra livet surt på andra sätt. :)



Japp, det jag menar med mitt inlägg är att om samma person råkar ut för detta vid upprepade tillfällen så kommer det inte hålla i all oändlighet att hävda att den var ute på annons...

om de skulle orka utreda det djupare och t ex fråga vart annonsen finns så kan det bli mindre enkelt.


Tänkte då inte att dom sätter en böter direkt. Lär ju ta lite tid för polis att få tillgång till själva fotot. Men har dom fastställt vem man är och i efterhand säkerställer bevis så är det rimligt att dom kan bötfälla i "efterhand" på samma sätt som med bilförare. Tänker nu ur en teoretisk aspekt :eek:)
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Läste i tidningen för några år sen om en som kört ifrån polisen med mc men dom kände igen honom och gav han böter i efterhand. Saken gick till rätten och dom trodde på polisen att dom visste vem som kört och han åkte på böterna. Så JA man kan åka på det i efterhand men jag tror inte det är så vanligt.
 

Ghetto567612

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2014
Ort
STHLM
Hoj
Speedfight 3
Hej
Jag har en viktig fråga som jag skulle vilja få svar på.
Om man skulle köra utan körkort och någon "kompis" skulle anmäla det skulle man få ett straff då eller måste polisen ta en på bar gärning?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bara att ta kortet så slipper du fundera på vad som kan hända?
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Ta kortet vi behöver inte öka på statistiken.... Vi andra har lagt ner pengar o tid på en körskola....:näsblod
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej
Jag har en viktig fråga som jag skulle vilja få svar på.
Om man skulle köra utan körkort och någon "kompis" skulle anmäla det skulle man få ett straff då eller måste polisen ta en på bar gärning?

Självklart så måste polisen bevittna brottet och ta dig på bar gärning... Annars skulle folk som har ovänner bli inlåsta för mord dagarna i ända, om det helt enkelt räckte med att gå till farbror blå och säga ''Det var han som gjorde det''... :död
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top