Hur kunde era kort vara så billiga?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå! Håller på med A1 kortet nu. Grundavgift, provskrivning, lån av mc vid uppkörning och uppkörning går på 4k! Så skriver vissa att deras kort kostade 2-3k? Kör mycket privat men har tagit en del lektioner. Klarar lågfartsprovet lätt på skolans nsr, gör det i gångfart, stabilt och lugnt, ändå säger lärarn att jag har en lång bit kvar! Blev jäkligt besviken att det skulle bli så dyrt. Iofs farsan som betalar men ändå. Räknar med över 10k. Ska ta min tredje dubbellektion på manöverbanorna imorrn! Tycker körlärarn tar över för mycket. Han vill ju inte skicka ut mig i stan eftersom jag inte är perfekt på manöverproven. Tycker det går mycket bra. Ni som tagit era kort för 3k, hur bar ni er åt? Tyckte det svåra var att hantera en främmande mc (nsr:n). Har kört cross sen barnsben. Men att ställa upp några koner på att avspärrat område och sen lära sig att köra all proven perfekt kan väl inte gå menar jag. Min farsa är duktig mc förare, men sånt måste man nästan lära sig på en körskola. Det ska ju vara preics enligt deras mall. Sen är det väl mycket hårdare att köra upp privat ???
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
När jag tog mitt A1 så körde jag bara privat, ingen körskola, hade egen hoj på uppkörningen.
Så det var bara tillstånd, syntest, teoriprov, uppkörning, tillverkning av kortet. Typ 200, 150, 300, 1200, 150 eller nått.
Det var iof ett par år sen nu, men det lär ju inte vara märkbart dyrare nu. Kanske att man behöver gå någon riskutbildning numera, eller det gäller kanske bara bil?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Mitt gick på ca 10. Körde allt utom teorin på skolan. Men då hade jag en ärlig lärare som började med att boka uppkörning och sen planera in lektionerna, dvs han körde inte den klassiska mjölka-ur-vartenda-sekin-som-går-sen-kanske-det-blir-uppkörning-fyra-månader-efter-man-är-redo.
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Innan 15 oktober sen är går de inte att köra upp för än maj. Så jobbar som fan på det nu. Går det att köra upp privat eller på något annat sätt om man inte skulle hinna?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Dels var det billigare förr och sedan är det nog många som kört upp på egen MC

För mig kostade uppkörningen 840 spänn för A1, men nu har dom ju höjt det till 1500 spänn.

Jag kom undan ganska billigt eftersom jag nötte ganska mycket (säg 70 mil minst, mestadels stadskörning och manöverbana då) innan jag ens tog en lektion.
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Dels var det billigare förr och sedan är det nog många som kört upp på egen MC

För mig kostade uppkörningen 840 spänn för A1, men nu har dom ju höjt det till 1500 spänn.

Jag kom undan ganska billigt eftersom jag nötte ganska mycket (säg 70 mil minst, mestadels stadskörning och manöverbana då) innan jag ens tog en lektion.

Fördelen att köra upp privat är väl att man får ha sin egen mc. Tyckte det svåraste va Nsrn. Kommer får ta lika många manöverprovs lektioner som morsans! Kör mycket bra tycker jag. Precis som i boken och sakta små kopplingsrörelser. Får ändå massa kritik. Skit jobbigt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Skit i körskolan och kör privat istället, om du har möjlighet till det.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Övningskörde ca 3-5 mil innan uppkörningen men jag har övningskört på egenhand relativt mycket och trafiken lärde jag mig genom att "kolla på andra".

Dock så gjorde jag 2 uppkörningar då jag tog den första uppkörningen mest som en körlektion,det var på den tiden då dem inte kostade 1500kr.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Själv gjorde man teorin 3ggr, uppkörningen 2ggr.

Visste ju hur trafiken flyter på då man haft körkort sen man var 18, åkt massor med moppe, sedan cross så växla, koppla, bromsa kunde man någorlunda.

Tränade själv på ett ställe nära mig på konbanan och inbromsningar.

Gick på ca. 3800kr om jag inte minns fel.

Tog en lektion på en körskola för att han skulle säga hur många lektioner jag behövde och under den körlektionen satte jag konbanan efter 15min. Men ändå sa snubben att jag behövde många många lektioner till. Fast än det kändes as bra och jag visste hur mycket jag kan.

Det var en stackare där som körskolan hade mjölkat hela sommaren och han kanske skulle hinna ta uppkörningen innan sommarens slut.

Jag säger bara kör privat och ta kortet, sedan öva vidare med farsan 1-2 säsonger samtidigt som du går SMC kurser och liknande så kommer det bli en bra början.

Edit: så istället för att kasta pengar på körskola så hade jag råd att köpa en egen äldre hoj att träna på och sedan köra med när jag klarade A-kortet.
 
Last edited:

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Själv gjorde man teorin 3ggr, uppkörningen 2ggr.

Visste ju hur trafiken flyter på då man haft körkort sen man var 18, åkt massor med moppe, sedan cross så växla, koppla, bromsa kunde man någorlunda.

Tränade själv på ett ställe nära mig på konbanan och inbromsningar.

Gick på ca. 3800kr om jag inte minns fel.

Tog en lektion på en körskola för att han skulle säga hur många lektioner jag behövde och under den körlektionen satte jag konbanan efter 15min. Men ändå sa snubben att jag behövde många många lektioner till. Fast än det kändes as bra och jag visste hur mycket jag kan.

Det var en stackare där som körskolan hade mjölkat hela sommaren och han kanske skulle hinna ta uppkörningen innan sommarens slut.

Jag säger bara kör privat och ta kortet, sedan öva vidare med farsan 1-2 säsonger samtidigt som du går SMC kurser och liknande så kommer det bli en bra början.

Edit: så istället för att kasta pengar på körskola så hade jag råd att köpa en egen äldre hoj att träna på och sedan köra med när jag klarade A-kortet.

Körlärarn riktigt schysst. Man har igen det på det tunga kortet ska köra upp privat med tungt. Har börjat köra för lärare nu i augusti och ska köra upp innan 1 oktober. Det var inget snack sa han. Så som jag ser det så "mjölkar" han inte mig. Ska man inte köra upp privat så runt 10 k för kortet tror jag. Som mitt kostar. Allt utom lektioner kostar som sagt 4k så! Skulle ha en "teori" kväll med körlärarn också. Sen är det ju inte lycka mycket träna i trafiken än i stan. Mer tänka. Förresten om man inte köra upp innan 1 oktober? Finns det något annat sätt då? Vad som helst att ta kortet?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
körlektioner 4 st
Teoriprov
Uppkörning

800x4 + 120 + 840 tror jag om jag inte minns fel.

ca 4200 kr

Hade skitbra lärare, jag sa till när jag ville övningsköra och sen när jag ville köra upp så fick jag det. Hade körvana sen innan så jag hade inte behövt ta 4 lektioner troligen men kände att det var lika bra för säkerhetskull eftersom att jag skulle få bryt om jag misslyckades med uppkörningen.
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Hur menar ni då man kör upp privat? vem ska då intyga att man har klarat av det? ska snart börja kursen, efter nyår och trafikskoleläraren sa att det skulle hamna nånstans mellan 10-15 tusen... måste man även gå på trafikskolans teorilektioner? Hur ska jag göra för att få ner priset?:)
tacksam för svar.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hur menar ni då man kör upp privat? vem ska då intyga att man har klarat av det? ska snart börja kursen, efter nyår och trafikskoleläraren sa att det skulle hamna nånstans mellan 10-15 tusen... måste man även gå på trafikskolans teorilektioner? Hur ska jag göra för att få ner priset?:)
tacksam för svar.

Det är ändå Vägvärket som håller i båda delarna så du måste inte gå genom en trafikskola för att göra något av testerna. Nej du behöver inte ta skolans teorikurs om du känner att du kan din sak.
Kör hemma och på skolan så lär du dig bäst för en billigare peng. Börja kör privat tills du känner att du kan köra den utan problem och gå till en skola för att gå in på detaljer. landa på 4-5 lektioner så jag tycker jag kom lindrigt undan.
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Okej, skulle du rekommendera att ändå gå teorikursen ?
På tal om övningsköra, vad är det på för villkor? kan man tex övningsköra eget fordon med en polares farsa och han, då hans far då har obegränsad mc kort och har haft länge?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Okej, skulle du rekommendera att ändå gå teorikursen ?
På tal om övningsköra, vad är det på för villkor? kan man tex övningsköra eget fordon med en polares farsa och han, då hans far då har obegränsad mc kort och har haft länge?

Jag tog teorin privat, men det är väl en smak- och kostnadssak

läs på körkortsportalen så borde det vara uppdaterad fakta, istället från våra gissningar baserade på hur det var förra eller förrförra året, om inte tidigare
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top