Intressekoll: Mobilapplikation för att kolla upp stulna fordon

Vilken typ av telefon har du? Så man vet var man ska lägga krutet :)


  • Antal röstningar
    0

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Har varit mycket snack om folk som jagar/letar hojtjuvar på sista tiden och det uppmuntrar vi alla naturligtvis :tummenupp

Jag funderar på om det finns intresse för en liten enkel mobilapplikation som kan användas för att kolla upp om ett fordon är anmält stulet eller ej, så vad säger ni, något ni skulle vilja ha mer er i telefonen? Finns inget intresse för det så orkar jag ju knappast lägga ner tid på det heller.

På sikt så kan man ju tänka sig för er med mer avancerade mobiler att man bara skulle kunna rikta kameran mot en nummerplåt och på så sätt få reda på om hojen är stulen eller ej men vi tar en sak i taget :D

Kom gärna med förslag på hur man skulle vilja att programmet skulle fungera. Jobbar som programvaruutvecklare och skulle kunna slänga ihop något sådant här ganska så fort med hyffsat resultat.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Beror ju på vad den ger för fördelar. SMS:a transportstyrelsen fungerar ju också smidigt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bra idé, men den är inte helt originell.

Bl.a. amerikanska polisen har ett system på bilarna som automatiskt kollar upp alla reg-plåtar den ser/filmar. Sen pipper det till om ett fordon på något sätt är "flaggat".

Men om du lyckades få in det i en mobil så skulle du nog bli först! :):tummenupp

har dom inte tagit bort den tjänsten? har för mig att jag läste det i någon tråd.

Den startar upp igen fr.o.m. 1 september. Kostar 3 kr per sökning.
 
Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Beror ju på vad den ger för fördelar. SMS:a transportstyrelsen fungerar ju också smidigt.

som sagt det är borttaget fr.om. 1e juli så det är webben som gäller vilket kan vara trixigt.

Allt du skulle behöva göra med en applikation är att starta den och slå in regnummret och vips får du alla data du behöver som t.ex. chassinummer o.s.v., inget annat onödigt lull lull.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Dom drar igång tjänsten igen den 1 september, men då kommer varje fråga kosta 3:-

ok så pass! detta kommer ju också kosta lite i form av datatrafik om man inte har ett dataabonnemang men det är ju också en mycket marginel kostnad och långt ifrån 3:-
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
som sagt det är borttaget fr.om. 1e juli så det är webben som gäller vilket kan vara trixigt.

Allt du skulle behöva göra med en applikation är att starta den och slå in regnummret och vips får du alla data du behöver som t.ex. chassinummer o.s.v., inget annat onödigt lull lull.

Hade detta funkat så hade iaf jag varit intresserad
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
kan slänga ihop en testapplikation och slänga upp lite screenshots här så får ni se vad ni tycker. Ska flytta till Gbg om 2v så har fullt upp här hemma med packning o.s.v. så vi får se när det blir tid över men borde ha något färdigt inom någon vecka eller så.
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Smart app. även om man som några ovan skrivit att man kommer kunna messa. Ja tror starkt på den men vad kommer det innebär för kostnad, antar att du inte jobbar gratis!?
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Smart app. även om man som några ovan skrivit att man kommer kunna messa. Ja tror starkt på den men vad kommer det innebär för kostnad, antar att du inte jobbar gratis!?

klart jag jobbar gratis! den dagen någon hittar min stula hoj så har jag fått betalt så det räcker! Man gör vad man kan för att bidra
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
klart jag jobbar gratis! den dagen någon hittar min stula hoj så har jag fått betalt så det räcker! Man gör vad man kan för att bidra

Nobelt av dig, klart intressant även om det skulle kosta typ 30 spänn för applikationen. Men gratis är ju alltid gott
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
kan slänga ihop en testapplikation och slänga upp lite screenshots här så får ni se vad ni tycker. Ska flytta till Gbg om 2v så har fullt upp här hemma med packning o.s.v. så vi får se när det blir tid över men borde ha något färdigt inom någon vecka eller så.

Riktigt intressant..
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Men, hur ska din applikation få tag på datat? Parse'a Transportstyrelsens hemsida? :va

problem är till för att lösas :) transportstyrelsen har för jobbiga skydd mot denna typen av applikation så den första versionen får parsea http://www.larmtjanst.se/.

ska försöka föra en dialog med dem om datautbyte också så får vi se var det bär av. Beror ju lite på hur seriöst man tänkt att göra detta och vilken data man kan få tag i. Kvaliteten på larmtjänsts data ser ju i varje fall väldigt bra ut.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
problem är till för att lösas :) transportstyrelsen har för jobbiga skydd mot denna typen av applikation så den första versionen får parsea http://www.larmtjanst.se/.

ska försöka föra en dialog med dem om datautbyte också så får vi se var det bär av. Beror ju lite på hur seriöst man tänkt att göra detta och vilken data man kan få tag i. Kvaliteten på larmtjänsts data ser ju i varje fall väldigt bra ut.

om du nu blir färdig med detta... så ska jag flitigt testa den :tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag gissar att det är ganska svårt att få direktåtkomst till vägtrafikregistret. Larmtjänst får inte öppna upp sitt register för en extern aktör hur som helst, du måste nog förhandla direkt med transportstyrelsen eftersom det är dom som är prövningsmyndighet för detta. Det räcker nog inte att en glad amatör hör av sig, men satsar du stenhårt på detta så varför inte pröva?

saxat ur "förordning om vägtrafikregister":

4 § Direktåtkomst till uppgifter i vägtrafikregistret får medges endast om den utgör en tillåten behandling av personuppgifter enligt personuppgiftslagen (1998:204). Direktåtkomst får inte medges innan Transportstyrelsen försäkrat sig om att behörighets- och säkerhetsfrågorna är lösta på ett sätt som är tillfredsställande ur integritetssynpunkt.
Ett medgivande får återtas om förutsättningarna för det inte längre finns eller om det finns någon annan särskild anledning att återta det. Förordning (2008:1283).
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
du som är bra på att jaga bovar, är larmtjänst.se up-to-date eller är transportstyrelsen en bättre källa för uppslagning?

larmtjänst e lite efter transportstyrelsen skulle jag tro

bäst är dock polisens eget system, kanske går att få data från dem ? måste ju finnas någon att fråga



Henrik, jag har fått ditt PM.. du får snart svar :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top