Bandit 1250-tråden

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag har kvar originalstyret men har satt styrhöjare och vridit tillbaka det lite i fästet för att få det att passa min sargade lekamen... Men det är ju fortfarande inte vackert... :D
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
By the way, är det någon här inne som är intresserad av att köpa en Haynesmanual till 1250 Banditen? Har även verkstadsmanual om det är av intresse.
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Man måste ha nya fästen för ett 28mm fatbar, ungefär med samma höjd som std, styret är lägre och med mindre bakåtsvep än std. Hålen är för att fixera läget på kontaktblocken och gasrullen. En annan grej man kan göra är att vika en plåt över styrstoppet på ramen så att det blir lite mindre fullt styrutslag, det är ovanligt mycket styrutslag på den här hojen.

Tack för tipsen! Jo jag har sneglat lite på biltemas styren. Men då kommer jag alltså även behöva inhandla styrfästen och ev styrhöjare också. Jag ska fundera lite mera, återkommer ifall det blir av att byta :)
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Jag har kvar originalstyret men har satt styrhöjare och vridit tillbaka det lite i fästet för att få det att passa min sargade lekamen... Men det är ju fortfarande inte vackert... :D

Hur lång är du? Jag är 191 och upplever att orginalstyret är en uns för lågt för mig. :)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag är bara 180 men har dålig rygg/nacke så jag är lite picky med körställningen. Tycker det blev klart bättre med de ca 3 cm de höjer.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hej!

Nu har jag kört ca 200 mil med min och är mycket nöjd! Kör mycket med passagerare och skulle behöva labba lite med fjädringen då den orginal är på tok för mjuk. Vad jag förstod så är det bökigt att justera bak då abs enheten sitter i vägen? Är det nån som justerat där bak på en hoj med abs och vet hur mycket som behöver plockas bort för att komma åt?
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Hej!

Nu har jag kört ca 200 mil med min och är mycket nöjd! Kör mycket med passagerare och skulle behöva labba lite med fjädringen då den orginal är på tok för mjuk. Vad jag förstod så är det bökigt att justera bak då abs enheten sitter i vägen? Är det nån som justerat där bak på en hoj med abs och vet hur mycket som behöver plockas bort för att komma åt?

Jag tog bort passagerarpinnen och justerade från vänster sida om jag inte minns fel. Det är tajt! Men det går. Jag satte fjädern i position 6 och ökade returdämpningen lite (1 varv ut från stängt). Rätt optimalt för solokörning, funkar även med 60kg passagerare ibland.
 
Last edited:

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Om jag fattade det rätt, så är:
Så, nu till rumpan. Tänkte mig först en undertray
underskärmen, så man får bort den ruskigt stora orginal.
Medans
bara är regskylt hållare och blinkers hållare.

Hmm... Vad är skillnaden egentligen, finns det någon utöver inbyggda blinkers?
Om den undertray är samma som min så den hel, dvs du får borra hål för strömkabeln till blinkers och sedan klistra ditt led blinkerserna där du vill ha dem.

Det riktigt pilliga var att modifera orginal skärmen så att 'undertrayet' passade ovanpå.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag tog bort passagerarpinnen och justerade från vänster sida om jag inte minns fel. Det är tajt! Men det går. Jag satte fjädern i position 6 och ökade returdämpningen lite (1 varv ut från stängt). Rätt optimalt för solokörning, funkar även med 60kg passagerare ibland.

Ok tack! dum konstruktion mao...
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Om den undertray är samma som min så den hel, dvs du får borra hål för strömkabeln till blinkers och sedan klistra ditt led blinkerserna där du vill ha dem.

Det riktigt pilliga var att modifera orginal skärmen så att 'undertrayet' passade ovanpå.
Utmärkt svar, tack! Lite fascinerande att man klistrar dit blinkerserna tycker jag.

Bör man välja samma färg som hojen (grå) eller kan man ta ett i annan färg, typ svart, eller ser det helt miffo ut? Originalet som sitter på är ju ändå svart, och jag tycker det ser ser bra ut,
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Det är inte klister, utan dubbelhäftande tejp, i alla fall på den från ermax. Jag valde svart, hade svårt att föreställa mig hur det hade sett ut med så mycket grått, körde på den säkra linjen.

Lite osäker på denna, men jag har för mig att det ska vara 18cm mellan blinkerserna. Har inte lagt ner något större engagemang på att hitta någon paragraf på det. Kanske någon annan som vet bättre.
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
IMG_20130515_181311.jpg
Jag parkerade brevid en riktigt snygg hoj på jobbet igår! (Den svarta är min)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag tog bort passagerarpinnen och justerade från vänster sida om jag inte minns fel. Det är tajt! Men det går. Jag satte fjädern i position 6 och ökade returdämpningen lite (1 varv ut från stängt). Rätt optimalt för solokörning, funkar även med 60kg passagerare ibland.

Justerade enligt dina anvisningar, samt drog ner vreden på framgaffeln ett snäpp, j-vlars vad trevlig hojen vart! Inget gung i högfartskurvor men tillräckligt bekväm för att plomberna ska sitta kvar:) Återstår att testa med sambon på.
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
funkar det med vilken som helst?

Omöjligt att svara på. Så som det vart för min del funkar de skylthållare som är "L" formade. Den jag använde kom med i paket för undertailen. Men det hade även funkat att köra utan, Ermax undertailen hade som en plan yta under skyltbelysningen, bara borra hål och sätta en plåtbit på baksidan och dra åt. Jag valde dock att sätta en modifierad röd reflex där istället.
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Hojen bluddrar vid 2000-2500varv/m, det har kommit smygandes. Vad göra? Byta stift(ska göras på service om 200mil)? Insprutningsrengöringsmedel i tanken? Den höll på lite så här för nån vecka sen men vart bra när jag hade i medel i tanken, men nu har det kommit tillbaks och det är värre nu. :(
Därför jag funderar om det kan va stiften som spökar..
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Ska testa plugga pair-ledningen ikväll och se om det blir bättre av det...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Då är det officiellt. Banditmannen har bytt lag. Han kör numera Kawasaki. Tack för allt Bandit 600, 1200 och 1250! Det har varit en härlig tid! Nu väntar nya utmaningar!
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Då är det officiellt. Banditmannen har bytt lag. Han kör numera Kawasaki. Tack för allt Bandit 600, 1200 och 1250! Det har varit en härlig tid! Nu väntar nya utmaningar!
:hej
Lycka till med din nya Z1000SX! Jag var själv på väg att köpa en sån innan jag hittade min GSX1250!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top