Gaffelkronor sned? Aprilia RSV

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Hej

Jag har nyligen köpt en Aprilia RSV -03.
Då jag körde hem den märkte jag att överdelen på gaffelkronorna ej var i linje med varann.
Då man kör blir ju framhjulet uppriktat mot resten av hojen, och då jag åkte såg jag tydligt hur framgafflarna ej var i samma "linje".

Jag tänkte då att en av framgafflarna var sned. Har idag skruvat bort båda gafflarna men såvitt jag såg var de ej sned.

Den förr, förra ägaren hade kört omkull med hojen också. Det syns lite skrapmärken på högerkåpan.
Kan det vara tillräckligt för att gaffelkronorna skall bli sned??
Eller vad kan det annars vara??

Kan tillägga att de 30 milen jag körde hem så kände man inte av någonting speciellt, den gick hur stabilt som helst!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Kändes det som att syret var snett? Gaffelbenen kan bara ha vridit sig lite i fästena, alltså snurrat lite, uppifrån sett. Hoppas inte själva kronan är dängad....

Körde av vägen med min RSV och då vred sig gaffelbenen bara....
 

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Det kan det ju vara, har inte tänkt på det. Ska undersöka saken imorrn...

Tack för tipset.

Inte måste man hissa upp framdelen för att vrida gaffelkronorna, va?
Den kan väl stå på hjulen då...?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Inte måste man hissa upp framdelen för att vrida gaffelkronorna, va?
Den kan väl stå på hjulen då...?

ska funka bra.. hitta detta o d ska testas på min hoj som e en aning gaffellsne ..


"Ställ dig över framhjulet och håll fast det mellan knäna. Försök rikta hjulet genom att dra i styret. Dra fast bultarna igen.
Observera att inte dra för hårt. Dessa bultarna går lätt av eftersom man mycket lätt drar dem för mycket.
Använd momentnyckel ! Se instruktionsboken för rätt åtdragningsmoment."



Lycka till o hoppas det "bara" är att dra det rätt igen ..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gaffeln kröker sig innan kronan gör det så förhoppningsvis/troligen har den bara vridit sig i kronan....
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Kompisen hade precis samma problem efter en marksyning på bana. Gafflarna var helt raka och efter justering av kronorna blev den hundra igen. :tummenupp
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Väcker nytt liv i den här supergamla tråden :7peta

Kan någon som verkligen VET försöka förklara för mig hur det kan vara så att gaffelkronorna kan vrida sig i förhållande till varandra?
De har alltså inte samma position om man tittar uppifrån (dvs. den ena kronan vriden i förhållande till den andra).
I min värld kan inte detta ske, om det inte är så att stötdämparen/gaffeln (inner eller ytterben beroende på om det är en "upp-och-ned-vänd gaffel" eller en "konventionell") måste ha blivit krokig i fästet i kronan/orna.
 

Bondtrim

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
Lukeå
Hoj
HD fxe -83 & CBR600f -90
Det händer ibland att dom gör det. Det räcker med nån millimeter för att det ska upplevas dundersnett. Jag brukar göra följande. Lägg ett band runt ramen och hissa upp så framhjulet är fritt. Släpp på både över och under kronans låsbultar något, och snurra framhjulet så fort man kan. Av gyro effekten (eller va det nu heter) så blir det rakt och sen är det bara dra åt bultarna till gaffelbenen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Väcker nytt liv i den här supergamla tråden :7peta

Kan någon som verkligen VET försöka förklara för mig hur det kan vara så att gaffelkronorna kan vrida sig i förhållande till varandra?
De har alltså inte samma position om man tittar uppifrån (dvs. den ena kronan vriden i förhållande till den andra).
I min värld kan inte detta ske, om det inte är så att stötdämparen/gaffeln (inner eller ytterben beroende på om det är en "upp-och-ned-vänd gaffel" eller en "konventionell") måste ha blivit krokig i fästet i kronan/orna.

Det går så bra så. Lossa bultarna lite och håll hjulet med knäna, samtidigt som du vrider styret. Så ser du att det går oavsett typ av gaffelben & krona.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det är inte helt enkelt att förklara hur jag menar med att de båda aluminiumbitarna ("kronorna" som klämmer om de båda stötdämparna) är vridna i förhållande till varandra.

Men låt mig förklara det så här:
OM man skulle lossa på samtliga klämbultar i kronorna så att gaffelbenen glappar i fästena, så uppstår det fenomen som jag menar.
Dvs. att gaffelbenen kan röra sig framåt och bakåt i motorcykelns färdriktning.
Därmed "vrids" även kronorna i förhållande till varandra.
(Och jag menar INTE att man kan/ska köra med lösa gaffelben...)

Om man sitter på hojen och tittar rakt över styret/den övre kronan och rakt ned, så kan man se att kronorna inte är parallella, utan något vridna till hö/vä i förhållande till varandra, ungefär som att klämbultarna är lösa.

Det jag menar är att om kronorna faktiskt ÄR något vridna, och klämbultarna korrekt åtdragna, så Måste det betyda att något annat material har gett med sig. Jag har väldigt svårt att tro att kronorna har vridit sig i materialet, så att säga uppåt/nedåt.

Det finns ingen möjlighet i världen att materialet i kronorna är så pass mjukt att de "flexar" så pass mycket att gaffelbenen förskjuts framåt/bakåt någon millimeter. Det innebär rimligen att bultarnas gängor har gett med sig...

Bondtrim:
Jag förstår hur du menar och kanske ska jag försöka mig på det någon dag. Jag har centralstöd på hojen och något att hissa upp och fästa den i äger jag inte :tummenupp

Chronic:
Ja, ungefär samma sak som Bondtrim föreslår. Det blir efter att jag provat "gyrojusteringen" :)
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Man kan alltid "räkna" på hur det kan bli så, att kronorna kan röra sig i "rotationsriktningen" i förhållande till varandra, men det blir ganska många faktorer att ta med i den ekvationen.
Men om man istället tänker lite "bondsmart" så blir det lite enklare. Framförallt för oss gamlingar som åkte Triumph, Royal Enfield och Norton på -60talet, där det mesta "rörde på sig" till och med under färd.

Så, betänk hur lång sträcka som övre och undre gaffelkronorna klämmer på ett gaffelben och jmf. med hur långt ett gaffelben, inkl. både inner och ytterben är, så förstår man att den kraft som framaxeln "trycker" på gaffelbenen med vid tex. en inbromsning, rätar till det mesta som inte är linjerat.

Gyrokraften från framhjulet bestämmer vart "det vill" ta vägen, och är inte gaffelkronorna åtdragna när gaffelbenen är i linje med varann så märks det när man bromsar, det känns som om styret vill åt höger/vänster när gaffeln komprimeras. Varför?
Jo, för att ju närmare framhjulet kommer gaffelkronorna desto mer märker man av att gaffelkronorna inte linjera, detta genom att styret vill vrida sig.
Man kan ju tycka att det skulle blivit bättre när gaffelkronorna utrustades med "längre" klämförband med dubbla skruvar både i undre och övre kronan, men det blev istället ännu viktigare att montera gaffelbenen "rätt" i kronorna. Tex. om du inte har framaxeln i 90 grad. mot centrumlinjen av hojen och sen drar fast övre gaffelkronan med styret i 90 grad. mot centrumlinjen, så kan du inte "rätta till" det med att dra undre gaffelkronan "rätt". Allt måste linjera så att gaffel kan fjädra ända ner i botten utan att styret "vrider" sig åt åt nått håll.
- Jag monterar alltid först gaffelkronorna i ramen, sen gaffelbenen i gaffelkronorna utan fjädrar och olja.
- Sen monterar jag framhjulet och riktar det i förhållande till centrumlinjen av hojen.
- Därefter släpper jag ner hojen så att gaffelbenen bottnar.
- Och då är det dags att dra gaffelkronornas bultar i "sekvens" , på samma sätt som man drar tex. topplocksbultarna, och samtidigt kontrollerar jag att ingenting ändrar sig.
Drar man INTE i "sekvens", utan bägge bultarna på en sidan direkt till rätt moment, och sen den andra så är det ingen konst alls att få gaffelkronorna att bli "vridna" i förhållande till varandra
- Sen i med fjädrarna och oljan och ut och testa.

OM framhjulet och Bakhjulet linjerar och gaffelbenen inte är felmonterade så att gaffelkronorna vridit sig i förhållande till varandra, så kan man åka "hur långt som helst" utan att styra med mer än "rumpan", och hojen har ingen "egen vilja" vart den ska ta vägen.

/KentW
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
...........Det finns ingen möjlighet i världen att materialet i kronorna är så pass mjukt att de "flexar" så pass mycket att gaffelbenen förskjuts framåt/bakåt någon millimeter. Det innebär rimligen att bultarnas gängor har gett med sig...

I den mest "idealiserade" av världar, där materialen har oändlig E-modul, sträckgräns inte existerar och alla passningar utan glapp så kan ditt resonemang fungera.

I realiteten så blir det så att när man vurpat med crosshojen, som har en väl så kraftig gaffel och rejäla gaffelkronor och hela skiten är snett, då kör man in framhjulet mellan stolparna i grinden till banan och knycker till - så är det rakt igen, eller så hoppar man lite för långt o landar platt så hela skiten bottnar, då brukar det också rikta upp sig hyfsat.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kent W:
Väldigt intressant information! Jag ska "suga" lite på det och lossa klämman för framaxeln, styrkronornas klämförband samt rikta framhjulet och därefter dra åt i sekvens.

TriumphNynäs:
Ok, jag förstår vad du menar; aluminiummaterialet i kronorna, materialet i "styraxeln" och kanske även själva stötdämparna gör att det kan "flexa" betydligt mer än vad som är "logiskt" :confused:
Jo jag har "nog" också varit med om crosscrasher som orsakat vridna kronor och riktat de genom att helt enkelt bryta/vrida genom att hålla fast framhjulet i något fast.

Nikel:
Tackar för en högst intressant video!
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kort uppdatering sen senast;

Jag har lossat klämbultarna i nedre kronan och vridit i styret fram och tillbaka (framhjulet låst mellan benen). Jag märkte inget särskilt i samband med denna "operation".

Därefter lossade jag bultarna i klämförbandet till framaxeln. När jag därefter slog till inåt på gaffelbenet så "small" det till och benet gled in någon/några tiondels millimeter. Jag låste frambromsgreppet och "pumpade" stötdämparna upp och ner ett otal gånger och drog därefter åt bultarna. Har endast kört en kort sträcka efter det, och har inte kunnat utvärdera ordentligt ännu.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag har samma problem med min DRZ. Det känns som att kronorna inte lirar jämnt.
Hojen har blivit påbackad när förra ägaren hade den.
Har lossat allt och ena sidan satt mkt hårdare än den andra. Bra att veta att man ska lossa allt om man går omkull.

Verkar inte som jag fick till det 100%, men från Kents kommentar måste man vara väldigt noga när man drar åt.
Får prova igen helt enkelt.

I värsta fall är väl en gaffel sned och jag får köpa en ny.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag körde en 6-milatur idag och det verkar ta mig tusan som att den övre kronan är så nära "rak" i förhållande till den undre som den kan bli.
Om den nu fortfarande är lite sned så är det nog bara som jag inbillar mig... :hihi
(Alternativt behöver justerbultarna för kedjans spänning skruvas in/ut mer på ena sidan, även om detta i teorin inte skall spela särskilt stor roll. Men metallmaterial är ju mjukt, så...)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top