iPhone-tråden

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Om man går in i kontakter och letar upp den man vill ringa så ligger den kvar nästa gång man tar upp kontakter. Går det att göra något åt det här så man kommer direkt till listan istället.
 

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Om man går in i kontakter och letar upp den man vill ringa så ligger den kvar nästa gång man tar upp kontakter. Går det att göra något åt det här så man kommer direkt till listan istället.

Backa genom att trycka på 'alla kontakter' innan du stänger ner programmet..?
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Om man går in i kontakter och letar upp den man vill ringa så ligger den kvar nästa gång man tar upp kontakter. Går det att göra något åt det här så man kommer direkt till listan istället.

Om du har jailbreakat finns det ett tweak via Cydia. "Back to top contact" fixar problemet åt dig!
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Om man går in i kontakter och letar upp den man vill ringa så ligger den kvar nästa gång man tar upp kontakter. Går det att göra något åt det här så man kommer direkt till listan istället.

Leta upp den du vill ringa till via Findern istället. Då slipper du fundera så mycket på telefonboken. Den använder jag bara för favoriternas skull.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
någon som har tips hur vi ska lösa detta.

Jag och frugar har iphone 4 och vill skapa/hitta/göra en gemensam familje kalender som synkas och uppdateras när någon lägger in något i kalendern ?

Går detta att göra ?

vet att min gamla android fixade detta galant via google mail.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
någon som har tips hur vi ska lösa detta.

Jag och frugar har iphone 4 och vill skapa/hitta/göra en gemensam familje kalender som synkas och uppdateras när någon lägger in något i kalendern ?

Går detta att göra ?

vet att min gamla android fixade detta galant via google mail.

Jag har en sån kalender, kör via gmail. Går att lägga in den som exchange i både datorer, ios eller android. :tummenupp
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
någon som har tips hur vi ska lösa detta.

Jag och frugar har iphone 4 och vill skapa/hitta/göra en gemensam familje kalender som synkas och uppdateras när någon lägger in något i kalendern ?

Går detta att göra ?

vet att min gamla android fixade detta galant via google mail.

Vi kör googles kalender, bara att lägga till under mailkontot :banana om du har gmail villsäga :tummenupp:tummenupp
 

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Jag använder en Google kalender med min iphone när jag jobbar, och om jag vill att min medarbetare ska kunna ta del av den på ett smidigt sätt via sin telefon osv, hur gör jag det bäst då? Han har en htc med andriod. Ska han skaffa ett gmail konto eller? Vad är bäst?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
någon som har tips hur vi ska lösa detta.

Jag och frugar har iphone 4 och vill skapa/hitta/göra en gemensam familje kalender som synkas och uppdateras när någon lägger in något i kalendern ?

Går detta att göra ?

vet att min gamla android fixade detta galant via google mail.

Skapa varsin gmailkalender istället som ni använder som primär kalender och sen delar ut den till varandra, hux flux så har ni inte en massa andra kalendrar ni måste uppdatera också utan bara möjlighet att läsa varandras rakt av istället.
Så kör jag och frun fast på vår exchangeserver vi har i garderoben här hemma... har såklart även min jobbkalender så på min lur har jag två kalendrar jag hanterar och en som jag läser (fruns).

Men detta funkar med gmail, MobileMe (iCloud, numera gratis) och exchange.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Om man går in i kontakter och letar upp den man vill ringa så ligger den kvar nästa gång man tar upp kontakter. Går det att göra något åt det här så man kommer direkt till listan istället.

Jag stänger alltid ner appar jag inte använder längre för att spara resurser, men också för att när jag startar en app igen så skall den vara "från start" så att säga.

När du ringt klart, dubbelklicka på home-knappen, håll in en ikon tills de börjar dallra sådär, och kryssa ner de appar du inte använder mer.

Nästa gång du startar kontakt-appen så är den tillbaka på "ruta ett".
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag stänger alltid ner appar jag inte använder längre för att spara resurser, men också för att när jag startar en app igen så skall den vara "från start" så att säga.
Vad ska du med allt fritt minne till?
Det tar bara längre tid att starta en app som inte redan är laddad och iOS stänger själv av de som inte använts på ett tag.

Har du problem med ngn app så är det nog oftast bättre att starta om telefonen istället så rullar det på några månader igen :tummenupp
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Vad ska du med allt fritt minne till?
Det tar bara längre tid att starta en app som inte redan är laddad och iOS stänger själv av de som inte använts på ett tag.

Har du problem med ngn app så är det nog oftast bättre att starta om telefonen istället så rullar det på några månader igen :tummenupp

Kan bara bekräfta vad powerglide skriver.

När du gått ur en app så dödas processen även om ikonen fortfarande visas när du dubbelklickar. Systemet använder alltså inga resurser. Det bara "lurar" dig att tro att programmet fortfarande är aktivt genom att visa ikonen. Inställningar med mera är undanlagrat i minnet så den vet hur programmet skall initieras när det startas igen.

Detta kommer också som en funktion i nya OS X Lion som förövrigt är installerat på denna dator :nörd

/SSB på WWDC 2011 :yoparty
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Vad ska du med allt fritt minne till?
Det tar bara längre tid att starta en app som inte redan är laddad och iOS stänger själv av de som inte använts på ett tag.

Har du problem med ngn app så är det nog oftast bättre att starta om telefonen istället så rullar det på några månader igen :tummenupp

ja det är väl en smaksak om man vill ha snabb start på appar man använder ofta, som sagt, jag dödar bara de appar jag inte kommer använda på ett tag, spotify och liknande tex ligger ju kvar.

Kan bara bekräfta vad powerglide skriver.

När du gått ur en app så dödas processen även om ikonen fortfarande visas när du dubbelklickar. Systemet använder alltså inga resurser. Det bara "lurar" dig att tro att programmet fortfarande är aktivt genom att visa ikonen. Inställningar med mera är undanlagrat i minnet så den vet hur programmet skall initieras när det startas igen.

Detta kommer också som en funktion i nya OS X Lion som förövrigt är installerat på denna dator :nörd

/SSB på WWDC 2011 :yoparty

Jag ser att tillgängligt minne minskar när jag har flera appar "igång", stänger jag dessa så ökar minnet. Men jag kanske missförstår ändå?

Oavsett, stänger man kontaktappen efter att ha ringt ut från den så hamnar du inte längre på den kontakten du ringde ifrån, utan ute i listan igen, vilket var frågan jag försökte besvara härovan. Sen kan man ha back to top som någon föreslog, men det är på en jailbreakad enhet såklart.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag ser att tillgängligt minne minskar när jag har flera appar "igång", stänger jag dessa så ökar minnet. Men jag kanske missförstår ändå?
Det är ju just det. Fritt minne är minne som inte används och alltså är helt onödigt.
Det finns ingen vitts med att ha en massa minne på sin enhet som bara ligger ledigt och inte används till något alls.
Lite tillgängligt minne (inom vissa gränser) är bra. Då vet du att resurserna nyttjas på bästa sätt.

För egen del stänger jag också av program ibland. Men det är för att jag redan vet att jag inte kommer att använda det på länge igen och jag hjälper därmed systemet att sålla ut rätt program i processen.
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Det är ju just det. Fritt minne är minne som inte används och alltså är helt onödigt.
Det finns ingen vitts med att ha en massa minne på sin enhet som bara ligger ledigt och inte används till något alls.
Lite tillgängligt minne (inom vissa gränser) är bra. Då vet du att resurserna nyttjas på bästa sätt.

För egen del stänger jag också av program ibland. Men det är för att jag redan vet att jag inte kommer att använda det på länge igen och jag hjälper därmed systemet att sålla ut rätt program i processen.

Ja, jag stänger mest ner för att ha ordning och reda, men i min värld, om du använder mer minne, går det alltså åt mer energi, och även om det är minimalt, så är det av godo. Av erfarenhet från min sambos telefon där i princip alla appar var igång så gick batteriet mycket snabbare.

Vet inte riktigt varför vi fladdrar om det här, ville bara lämna ett tips på hur man slipper komma till senast uppringda kontakt när man ringde från kontakt-appen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker det gör skillnad i prestanda både på iphone och ipad om man har mycket liggandes vilande eller inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top