Projekt Trajja nånting

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har fått en hel del erbjudanden, men det är nog läge att styra upp en framgaffel först. Jäkligt svårt att hitta något som passar både i infästning och längd. :brinnerup

Infästning kan du nog glömma att det ska passa rakt av dessvärre. Enda jag känner till som går att byta rakt av är äldre Suzuki hojar (typ min GSX gaffel mot en äldre Gixxer gaffel) och där finns det även väldokumenterat vilken gaffel som passar vilken hoj. Att hitta en gaffel som passar rakt av in på en Triumph, och dessutom stämmer överens estetiskt är nog lättare sagt än gjort. :(

Enklast är ju att hitta en gaffel och se om det går att gänga lös styrstolpen ur nedre kronan och helt enkelt bara byta på så sätt (Triumph stolpe i annan krona).

Busagaffeln jag köpte till min GSX passar nästan rakt av, bytte man lager skulle det vara ännu närmare. Enklast för mig blir dock att göra som jag skrev ovan - byta styrstolpe eftersom båda just råkade vara gängade M30 i nedrekronan.

Längdmässigt kan vara jäkligt också, de flesta USD-gafflar, i alla fall konventionella sporthojsgafflar är 730mm långa (med variationer +/- på några centimeter). Ska du ha en USD med samma längd som en RWU-gaffel får du nog titta på motardhojar (typ Superduke, SMR eller andra).

Annars blir väl alternativet en sån här om du inte vill ha en allt för tokig gaffelvinkel. :död

DSC_0005.jpg


Har du rätt folk i rätt bransch så kan du komma undan gratis eller en liten slant. Köpa en stegad krona dock... pfft, räkna 5000kr och uppåt från tyskland (enda stället det finns i princip).
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Enligt de Amerikanska trajja forumen skall vissa kawa-gafflar passa rätt av. Kruxet är ju som bekant att få tag i en!

Blir till att plocka isär framgaffeln och kika på vad det är för infästning av styrstolpen.
På R1 gaffeln var den ipressad = ett helvete att få i och ur. Jag hade dock turen med mig att den gamla axeln passade perfekt i nya!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Enligt de Amerikanska trajja forumen skall vissa kawa-gafflar passa rätt av. Kruxet är ju som bekant att få tag i en!

Blir till att plocka isär framgaffeln och kika på vad det är för infästning av styrstolpen.
På R1 gaffeln var den ipressad = ett helvete att få i och ur. Jag hade dock turen med mig att den gamla axeln passade perfekt i nya!

OK, typ W650 och andra Kawazakis? Eller nån sporthoj?

Är ju dock som du säger, pressat på vissa och gängat på andra. På min gaffel och busagaffeln är det gängat vad jag kan se så det ska gå att byta. Nåja, lycka till i jakten. :)
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Hittade detta ombygge på blocket.
http://www.blocket.se/skaraborg/Triumph_Adventurer_900__Ombyggd_Cafe_22390136.htm?ca=15&w=3

Jag tycker ombyggnad med Lavera tripplar (Jota) som riktmärke kunde vara cool. Kan man bygga Engelskinspirerat på Japan cyklar kan man väl bygga Italienskt på Engelska maskiner? Eller så blir det helfel.

W650 Gaffeln är inte så kul. Har bytt till bättre fjärdar i min då originalets spiraler skulle passa bäst i typ jävligt stora bic pennor. Nav och broms med enkelskiva är inte skitsnygga. Däremot ser alu fälgarna ut att komma från Akront men det är 19" fälg och du ville väl ha 17.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hmmm..

Har ett par gaffelben på G ev här på Sporthoj, skall hem och mäta längden på mina ikväll.
Fick ju hjärnsläpp och gick å köpte en PS3:a mitt uppe i allt+husrenovering på det.
Vad tänker man med?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sådär...!

Mina gaffelben äro 800 mm.
De jag har blitt erbjuden äro 770 mm.

Detta ger således en skillnad på 3 cm.

Är detta åt helvete?

Jag vill ju ha en hoj som är mer kvickstyrd

Tacksam för feedback!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Sådär...!

Mina gaffelben äro 800 mm.
De jag har blitt erbjuden äro 770 mm.

Detta ger således en skillnad på 3 cm.

Är detta åt helvete?

Jag vill ju ha en hoj som är mer kvickstyrd

Tacksam för feedback!

Kolla också med Kamikaze Kid.
Tror han har en ktm-gaffel till salu.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Det absolut enklaste vore ju om du kunde få tag på en gaffel från en thunderbird sport.
Fast de är väl näst intill omöjliga att hitta på skrotarna...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Dragit ett PM till Kamikaze Kid så vi får se ;)

Har letat sönder mig efter en gaffel till TBS:en, men det är bara att glömma.
De som väl dyker upp kostar både röv och skjorta.

Kan det bli sån jävla skillnad bara på 30 mm?
Om man sätter den något lågt i kronan så att det blir 25 då?

:crash
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om vi säger såhär: 30mm är betydligt mindre än 70mm som brukar vara normalt. Lite kortare gaffelben spelar lite roll, betydligt kortare spelar en betydligare roll. Inte bara på sättet du sitter utan även köregenskaper.

Visst blir den ju mera kvickstyrd men kanske inte märkbart skulle jag tro. Samma sak är det med hjulbas. När vi byggde om farsans XJR i vinter så blev den ju drygt 5cm längre men det har snarare varit en förbättring, både utseendemässigt och köregenskapsmässigt.

Har dock inte fått klart för mig, ska du ha en fet konvetionell RWU gaffel (grövre gaffelben) eller ska du på med en USD? Ifall du ska ha en RWU så vet jag en som har från en VFR750 (och 800).

Är det en USD gaffel får du nog nöja dig med 770mm. Blir nog svårt att hitta en som är exakt rätt längd.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En VFR-gaffel låter inte fy skam! Visst kan det vara intressant (är det en 34 mm i så fall?).

Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar. Mycket vanligt i staterna och i UK att endast byta gaffelben med tillhörande hjul och bromsar. Mindre vanligt är att byta till en USD.

Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En VFR-gaffel låter inte fy skam! Visst kan det vara intressant (är det en 34 mm i så fall?).

Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar. Mycket vanligt i staterna och i UK att endast byta gaffelben med tillhörande hjul och bromsar. Mindre vanligt är att byta till en USD.

Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.

Jag tror VFR-gaffeln är 38 eller 40mm, så det kanske inte fungerar lika bra då.

Hade inte XJR-gaffelbenen som ligger ute i garaget varit uppätna innuti och fungerat ungefär lika bra som en cykelpump så hade du fått köpa dom för en liten slant. Dom råkar vara just 34mm.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ifall den blir under/överstyrd så kan du ju sänka lika mycket bak, då är det löst:tummenupp
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar.
Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.


går att få till krona för hyfsade pengar även i Sverige...:tummenupp
PM:a om det blir aktuellt så tittar jag på det, kör på det som blir bäst så slipper du ångra dig i efterhand.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det inte lättare att byta hela framänden?
Går alltid att fippla ihop fastsättningen med rätt lager.
I värsta fall får man göra en ny axel.
Att få bra bromsar, önskvärd fälgstorlek (bredd och höjd) utan att blanda bitar är värt någon tusenlapp extra.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är det inte lättare att byta hela framänden?
Går alltid att fippla ihop fastsättningen med rätt lager.
I värsta fall får man göra en ny axel.
Att få bra bromsar, önskvärd fälgstorlek (bredd och höjd) utan att blanda bitar är värt någon tusenlapp extra.

Så sant, men jag har inte hittat något som verkar funka helt 100 där heller :(
Fuck a duck vad detta skall vara krångligt
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Hur löser du besiktning när du bytt gaffel?

Den där Trajjan är väl från 2000 talet antar jag, och torde således
vara helfordonsgodkänd=Fårtamigfaanintebytaenjävlaprylegentligen...

Hur gör du/ni?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mitt svarta bygge får jag slita ned å bygga om helt innan besiktning, denna modd hoppas jag skall passera obemärkt.

Jag tänker inte sponsra ockerasen på SFRO.. Är inte heller intresserad av höjd försäkringspremie om jag typar om den
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Mitt svarta bygge får jag slita ned å bygga om helt innan besiktning, denna modd hoppas jag skall passera obemärkt.

Jag tänker inte sponsra ockerasen på SFRO.. Är inte heller intresserad av höjd försäkringspremie om jag typar om den

Lever på hoppet alltså.
Det verkar dom flesta göra.

Men finns det något sätt att göra det lagligt? Ett gaffelbyte räcker
väl inte för att kunna registrera som obyggt??
Har detta problem på båda mina hojjar nu och vet inte hur jag ska lösa
det. Bygga om för besiktning är ju sk*tsurt!

(Ursäkta trådkapningen!)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Typa om den hos besiktningen, de kan skriva in smärre ändringar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top