Svetsa rostfritt med biltemas svetsgrejer

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hej...

Tack för många bra synpunkter.

Svetsen är en Biltema:
-------------
Svetstransformator
1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning. Med bärhandtag, och termosäkring som bryter strömmen vid överhettning. Vred för steglös reglering av svetsströmmen. Levereras med elektrodhållare, återledarkabel med godsklämma, samt anslutningskabel.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Reglerområde, A: 40-140
Tomgångsspänning, V: 43-48
Elektroddimension, Ø mm: 1,6-3,2
Mått, mm: 210 x 280 x 390
Vikt, kg: 14,5

Art Nr:17-800

----------------

Det är sant, jag e nog en ganska tafflig svetsare:), men oavsett vilket så tänder inte elektroden något vidare bra (provat "dutta på", provat olika anläggningsvinklar, provat olika strömstyrkor.) Dock NÄR den väl tände så blir svetsen bra (Då var det nog snarare min förmåga att föra pinnen lagom fort längs materialöppningen som påverakde resultatet)

Någon sa att lägga dem i ugnen i 300 kunde vara bra... Det verkar ju rimma med att den nyss tända elektroden tände betydligt enklare "igen" då den uppenbarligen var varm... Bra tips!

Men, det kan ju vara så att med den utrustning jag har är det tämligen omöjligt att lägga 100 snygga 10 mm långa strängar per räckessektion med gott resultat. Och jag skall ju se eländet också :)

Så, kanske jag skall ge upp hoppet att kunna genomföra detta med Biltemas budgetutrustning...

Jag vet inte om du bryr dig om vad som svaras, men en svetstransformator fungerar bara med Rutilelektroder, köp sådana på Biltema så ska du se att svetsen fungerar:tummenupp
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nja nu har jag ingen TIG ,tyvärr.

Men att tigga skiten kostar nog fläsk i gas och tillsatsmaterial iaf.

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Med ett lite snärtigt-gay-handleds slag så skall det tända fint.


Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.

:) Jag tror dig på alla punkter, men tror dock att min utrustning inte funkar. (har liksom provat alla möjliga anläggningsvinklar, bortknackande av isolationsskikt mm mm)

Han ovan som gjorde liknelse med en batteriladdare köper jag:)
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag vet inte om du bryr dig om vad som svaras, men en svetstransformator fungerar bara med Rutilelektroder, köp sådana på Biltema så ska du se att svetsen fungerar:tummenupp

Jag tittade på det. Men som jag fattade det så var inte dom pinnarna avsedda för rostfritt. Dom jag köpte skulle vara anpassade för just rostfritt.

/e
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har aldrig under mina år som "Rostfri" smed behövt slipa av RF innan svets.

Behövs ens knappt om något svartstål har legat ovanpå och kontaminerat materialet.

Men stålborstar, slipskivor o.sv ett måste med nya / bara använda på RF.


Alu. däremot måste man slipa rent 100%

Testa med en skräpbit och höj strömmen. Det är svårare att bränna hål i mitten eller hörnen på en profil än det är ute på kanterna.


Jo, borste och kapskiva skall vara av rostfria resp icke kontaminerade av kolstål...

Jo, god kontakt

Borsta innan svetsen? Materialet är flong nytt och gissningsvis utan oxidskikt, dessutom slipad yta (dekorativa rostfria profiler o borstad/slipad look). Jag är tveksamt till att detta skulle vara problemet. Är du säker?



För enkelt! Förslag förkastas:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hur mkt skall göras och hur bråttom är det?
Har tigsvets jag kan låna och svetsat i rf en hel del.

Problemet är väl tid som vanligt så det beror på hur många skarvar som skall göras ;)
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Alu. däremot måste man slipa rent 100%

MÅSTE man inte alls, ta några profilrör i alu. o kör ihop dom ska du se att det går alldeles utmärkt utan borstning såvida inte rören legat ett halvår i saltlake, men visst står kontrollanten över axeln o kollar när man ska lägga en licens kan man ta ett par tag med borsten och gör man det så tar man alltid ett tag med trasan o t-röd eller aceton först annars borstar du bara ner det fett som finns på materialet.:tummenupp
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Ang slipning/borstning av ytorna.
Jag har bara fuskat lite, inte sällan tillsammans med en smed av den gamla skolan.
Ni vet en sådan där som började som lärling och via "smed-halva" fick gå hela den långa vägen för att sedemera bli fullvärdig smed. Redan för några år sedan lämnade han jordelivet pga. ålder och antagligen betjänar han idag andra mästare (lärling i himlen eller helvetet... :D).
Att vara noggran med borstningen direkt innan svetsning. Det var ett råd jag fått och det har vid flera tillfällen visat sig förenkla arbetet åtminstånde för mig (...antagligen placebo effekt...:va).

Å andra sidan hade man inte annat än omformare på den tiden. Jag har en kvar i mitt garage, mest för att det är en kul grej och de är underbara om man skall svetsa lite grövre material.
Har en till på gårdsplan som jag kan ge bort... om nån är entusiast ! :krama Den behöver ett nytt däck, kablar samt lite TLC. Skicka ett PM/mail.

Kanske är så att dagens elektronik med tändströmskretsar, HF, olika vågutseende, mm. gör förarbetet mindre nödvändigt än förr?
Vore kul att få lära sig lite mer om detta från de som håller yrkeskunskapen högt. :Bugar
 

Ozzi

Guest
Ang slipning/borstning av ytorna.
Jag har bara fuskat lite, inte sällan tillsammans med en smed av den gamla skolan.
Ni vet en sådan där som började som lärling och via "smed-halva" fick gå hela den långa vägen för att sedemera bli fullvärdig smed. Redan för några år sedan lämnade han jordelivet pga. ålder och antagligen betjänar han idag andra mästare (lärling i himlen eller helvetet... :D).
Att vara noggran med borstningen direkt innan svetsning. Det var ett råd jag fått och det har vid flera tillfällen visat sig förenkla arbetet åtminstånde för mig (...antagligen placebo effekt...:va).

Å andra sidan hade man inte annat än omformare på den tiden. Jag har en kvar i mitt garage, mest för att det är en kul grej och de är underbara om man skall svetsa lite grövre material.
Har en till på gårdsplan som jag kan ge bort... om nån är entusiast ! :krama Den behöver ett nytt däck, kablar samt lite TLC. Skicka ett PM/mail.

Kanske är så att dagens elektronik med tändströmskretsar, HF, olika vågutseende, mm. gör förarbetet mindre nödvändigt än förr?
Vore kul att få lära sig lite mer om detta från de som håller yrkeskunskapen högt. :Bugar

Omformaren är snudd på guds gåva till svetsaren men den har inget med seriös alu. svetsning att göra, att köra RF-pinnar med är den suverän till.
 

Ozzi

Guest
Hej har själv svetslicenser på svartstål,rostfritt,rostfritt mot svart och aluminium då jag svetsar i tryckkärl..den ända gången jag putsar ytan på materialet ar svart stål då det brukar vara lite glödskal och skit på..Tillägga alu som jag svetsar bara är brytprov på (ingen röntgen)...

Helt rätt, glödskal är ingen hit. Det sista som sas fattade jag inte riktigt, tillägga alu bla bla....:confused:
 

Ozzi

Guest
har inte röntgen på alu,bara ett brytprov,lite simplare..

Så är det, men det är den enkla biten, sen kan man köra mikro och makro för att kolla inträngning o div. annat som jag INTE är proffs på. Då handlar det oftast om sk. procedurer.
:tummenupp
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Så är det, men det är den enkla biten, sen kan man köra mikro och makro för att kolla inträngning o div. annat som jag INTE är proffs på. Då handlar det oftast om sk. procedurer.
:tummenupp

Tack för många seriösa svar... Det hade såklart varit kul om någon som KAN det hela och har testat med just den Biltema setup jag använder och kunde verifiera att det inte går, eller om jag ev kan prova med annan pinne (tex tunnare)

Jag drar slutsatsen:

-Mina profiler är inte kontaminerade, att pinnen inte tänder beror inte på smuts eller misskontakt (flong nya packeterade i enskilda plastfolieomslag)

-Min transformator är en stor Biltemabatteriladdare. Jag skall ordna en bättre grej om jag skall svetsa pinne

-Rutil elektrod dök upp, men jag är tveksam då beskrivning av denna inte nämner rostfri som användningsområde. Dock är jag också här osäker om Rutil elektrod just gör att den kommer igång lättare. Det är väl mera materialegenskaper som påverakar hållfasthet och struktur?

-förvärmning i ugn var ett hett tips

-Tig var the shit sa många. Men någon varnade för gasåtgången...



Tackar tackar
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack för många seriösa svar... Det hade såklart varit kul om någon som KAN det hela och har testat med just den Biltema setup jag använder och kunde verifiera att det inte går, eller om jag ev kan prova med annan pinne (tex tunnare)

Jag drar slutsatsen:

-Mina profiler är inte kontaminerade, att pinnen inte tänder beror inte på smuts eller misskontakt (flong nya packeterade i enskilda plastfolieomslag)

-Min transformator är en stor Biltemabatteriladdare. Jag skall ordna en bättre grej om jag skall svetsa pinne

-Rutil elektrod dök upp, men jag är tveksam då beskrivning av denna inte nämner rostfri som användningsområde. Dock är jag också här osäker om Rutil elektrod just gör att den kommer igång lättare. Det är väl mera materialegenskaper som påverakar hållfasthet och struktur?

-förvärmning i ugn var ett hett tips

-Tig var the shit sa många. Men någon varnade för gasåtgången...



Tackar tackar

Avslutande sammanfattning: Det går bara att svetsa Rutilelektroder med dom där små svetstransformatorerna
Det går inte att svetsa några andra typer av elektroder med den:näsblod
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Avslutande sammanfattning: Det går bara att svetsa Rutilelektroder med dom där små svetstransformatorerna
Det går inte att svetsa några andra typer av elektroder med den:näsblod

Sorry att jag är trög. Men är Rutilelektrod rostfri?


Svetselektrod, rutil
Enl. standard: AWS 6013. För svetsade konstruktioner i tunn och medelgrov plåt. Sträckgräns: 420 N/mm².
Skriv utVisa stor bild
2,5 x 350 60–110 1 kg 17-4610 34,90 kr


?????
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
precis, rutil. sen suger dessa svetsar, pinnen funkar då om den är varm.
blir samma med esab pinnar och alla andra modeller.
som sagts. in i ugnen med skiten el förvärm mot annat material om de ska svetsas med detta. ev en liten biltema gasbehållare med sånt dära brännarmunstycketjofräsan :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top