Svetsa rostfritt med biltemas svetsgrejer

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Hej

Provade att svetsa rostfria profiler (20x20 mm 4-kant, tjocklek 1,5 mm) med en Biltema pinnsvets samt Biltemas rostfria Svetselektroder diameter 2,5 mm.

Oberoende av vilken strömstyrka jag hade så hade pinnen en vilja att fastna i materialet utan att tända, dvs den svetsar fast sig själv varvid man får böka fram o tillbaka för att den skall släppa med svetsen morrandes.

Dock, när jag lyckats med en svets och "den var varm", så tände den enklare på nästa.

Dock är det så att det jag vill svetsa skall se snyggt ut, och alla dessa försök innan den tänder leder till fula märken.

Hur skall jag göra? någon som har en TIG svets i Gbg/Kungsbacka? (Skall enligt utsago bli snyggare)

Tacksam för svar.

/Erik för dagen svetsare (inte annars)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag har inte haft problem med Biltemas rostfria pinnar ...
Dock är både rostfria och AL-pinnar extremt känsliga för fukt.
Lägg dem i ugnen, 300°, i 20 min innan du använder dem och prova igen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är ingen expert men:

-om elektroden fastnar är det antingen för låg strömstyrka eller för tjock pinne.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Jag antar att du är medveten om att du måste borsta / slipa av oxidskiktet som finns på rostfritt (där du tänker lägga svetsen) - då har du betydligt bättre förutsättning att få till en hyfsad svets.
Om du använder borste så är det viktigt att den är av rostfritt den med, annars förorenar du området.
Sedan hjälper det till att jordklämman har fullgod kontakt...:hihi

Detta bara som första tips...
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Svetsare är ett yrke och svetsa snyggt och proffsigt är inget man lär sig på en kafferast.
Beroende lite på vad du ska göra med din konstruktion så är en kunnig svetsare att föredra hursom, det blir förmodligen både snyggare och med rätt kvalité.

TIG, MIG eller elektrod är oftast en anpassning efter omständigheterna och att
svetsa RF med 1,5 mm godstjocklek och med "pinne" kräver sin yrkesman.

Här är förmodligen TIG det lämpligaste alternativet och handlar det bara om några cm svetsning så borde det inte vara omöjligt att för några hundra-lappar få det svetsat på närmaste verkstad.

Lämplig polare gör det säkert för några :fyllisar
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vilken typ av svets är det; svetstransformator eller svetsinverter? Om det är en transformator så fungerar bara rutilelektroder
 

Ozzi

Guest
Vilken typ av svets är det; svetstransformator eller svetsinverter? Om det är en transformator så fungerar bara rutilelektroder

Förmodligen är det här felet är, rostfria elektroder tänder av sig själva bara man nuddar materialet.:D
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Förmodligen är det här felet är, rostfria elektroder tänder av sig själva bara man nuddar materialet.:D

Hej...

Tack för många bra synpunkter.

Svetsen är en Biltema:
-------------
Svetstransformator
1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning. Med bärhandtag, och termosäkring som bryter strömmen vid överhettning. Vred för steglös reglering av svetsströmmen. Levereras med elektrodhållare, återledarkabel med godsklämma, samt anslutningskabel.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Reglerområde, A: 40-140
Tomgångsspänning, V: 43-48
Elektroddimension, Ø mm: 1,6-3,2
Mått, mm: 210 x 280 x 390
Vikt, kg: 14,5

Art Nr:17-800

----------------

Det är sant, jag e nog en ganska tafflig svetsare:), men oavsett vilket så tänder inte elektroden något vidare bra (provat "dutta på", provat olika anläggningsvinklar, provat olika strömstyrkor.) Dock NÄR den väl tände så blir svetsen bra (Då var det nog snarare min förmåga att föra pinnen lagom fort längs materialöppningen som påverakde resultatet)

Någon sa att lägga dem i ugnen i 300 kunde vara bra... Det verkar ju rimma med att den nyss tända elektroden tände betydligt enklare "igen" då den uppenbarligen var varm... Bra tips!

Men, det kan ju vara så att med den utrustning jag har är det tämligen omöjligt att lägga 100 snygga 10 mm långa strängar per räckessektion med gott resultat. Och jag skall ju se eländet också :)

Så, kanske jag skall ge upp hoppet att kunna genomföra detta med Biltemas budgetutrustning...
 

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Ort
Norberg
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
beror säkert på att tändströmmen på svetsen i fråga e för kass.....
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag antar att du är medveten om att du måste borsta / slipa av oxidskiktet som finns på rostfritt (där du tänker lägga svetsen) - då har du betydligt bättre förutsättning att få till en hyfsad svets.
Om du använder borste så är det viktigt att den är av rostfritt den med, annars förorenar du området.
Sedan hjälper det till att jordklämman har fullgod kontakt...:hihi

Detta bara som första tips...

Jo, borste och kapskiva skall vara av rostfria resp icke kontaminerade av kolstål...

Jo, god kontakt

Borsta innan svetsen? Materialet är flong nytt och gissningsvis utan oxidskikt, dessutom slipad yta (dekorativa rostfria profiler o borstad/slipad look). Jag är tveksamt till att detta skulle vara problemet. Är du säker?

Tig is the shit.

Sök upp närmsta rostfria smedja så fixar dom säkert biffen.

För enkelt! Förslag förkastas:)
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nja ge upp är nog inte rätt väg,men för att få snygga svetsar så får man nog öva lite.

Det brukar ta ett par paket (eller år) innan man får riktig kläm på det.

Vinkel,ström och att hålla koll på smältan är det viktigaste.


Tänk på att skydda armar,händer och annat som du inte vill bleka,det bildas rätt vasst UV ljus vid svetsning.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
beror säkert på att tändströmmen på svetsen i fråga e för kass.....

Intressant. Finns det specificerat till svetsen hur stark tändström den ger? Skiljer den sig från den graderade strömstyrka man ställer på ratten? Eller kan man antaga att Biltemas hobbysvets helt enkelt inte ger tillräckligt med ström?

Tack...

/e

Nja ge upp är nog inte rätt väg,men för att få snygga svetsar så får man nog öva lite.

Det brukar ta ett par paket (eller år) innan man får riktig kläm på det.

Vinkel,ström och att hålla koll på smältan är det viktigaste.


Tänk på att skydda armar,händer och annat som du inte vill bleka,det bildas rätt vasst UV ljus vid svetsning.

... Jag är med på att det är en sann konst att få till snygga fogar... Men en förutsättning är att skiten tänder på ett kontrollerat sätt när du lägger an den. Och det är där jag har problemet just nu.

Intressant. Finns det specificerat till svetsen hur stark tändström den ger? Skiljer den sig från den graderade strömstyrka man ställer på ratten? Eller kan man antaga att Biltemas hobbysvets helt enkelt inte ger tillräckligt med ström?

Tack...

/e



... Jag är med på att det är en sann konst att få till snygga fogar... Men en förutsättning är att skiten tänder på ett kontrollerat sätt när du lägger an den. Och det är där jag har problemet just nu.


Men du Långa Farbrorn... Du e ju Gbgare! Ta hit din Tig för bövelen:)
 
Last edited:

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Ort
Norberg
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
vet inte om tänströmmen e specificerad eller ej, men den skiljer sig mot den graderade.... tändstömmen ska ju va högre än d inställda parametrarna pga att slippa "lim" på pinnen...
vad jag vet av egen erfarenhet e att dom flesta mindre svetsar, speciellt 220 e att tändströmmen suger surbinda...
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Borsta innan svetsen? Materialet är flong nytt och gissningsvis utan oxidskikt, dessutom slipad yta (dekorativa rostfria profiler o borstad/slipad look). Jag är tveksamt till att detta skulle vara problemet. Är du säker?

Nu är ju inte jag någon mästare på svetsning jag heller. Har själv aldrig svetsat i rostfritt, men materialet har ju krom i sig som oxiderar (rostar) och bildar ett skyddande skikt. Kan det vara detta som ska borstas bort först?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
vet inte om tänströmmen e specificerad eller ej, men den skiljer sig mot den graderade.... tändstömmen ska ju va högre än d inställda parametrarna pga att slippa "lim" på pinnen...
vad jag vet av egen erfarenhet e att dom flesta mindre svetsar, speciellt 220 e att tändströmmen suger surbinda...

Så kanske det är. Svetsen kostade ju ungefär som ett paket bindor, så din tes kan vara rimlig.
 

Ozzi

Guest
Hej...

Tack för många bra synpunkter.

Svetsen är en Biltema:
-------------
Svetstransformator
1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning. Med bärhandtag, och termosäkring som bryter strömmen vid överhettning. Vred för steglös reglering av svetsströmmen. Levereras med elektrodhållare, återledarkabel med godsklämma, samt anslutningskabel.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Reglerområde, A: 40-140
Tomgångsspänning, V: 43-48
Elektroddimension, Ø mm: 1,6-3,2
Mått, mm: 210 x 280 x 390
Vikt, kg: 14,5

Art Nr:17-800

----------------

Det är sant, jag e nog en ganska tafflig svetsare:), men oavsett vilket så tänder inte elektroden något vidare bra (provat "dutta på", provat olika anläggningsvinklar, provat olika strömstyrkor.) Dock NÄR den väl tände så blir svetsen bra (Då var det nog snarare min förmåga att föra pinnen lagom fort längs materialöppningen som påverakde resultatet)

Någon sa att lägga dem i ugnen i 300 kunde vara bra... Det verkar ju rimma med att den nyss tända elektroden tände betydligt enklare "igen" då den uppenbarligen var varm... Bra tips!

Men, det kan ju vara så att med den utrustning jag har är det tämligen omöjligt att lägga 100 snygga 10 mm långa strängar per räckessektion med gott resultat. Och jag skall ju se eländet också :)

Så, kanske jag skall ge upp hoppet att kunna genomföra detta med Biltemas budgetutrustning...


Problemet stavas: TRANSFORMATOR, det du har är en förvuxen batteriladdare, låna/köp en INVERTER så går det som en dans.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nja nu har jag ingen TIG ,tyvärr.

Men att tigga skiten kostar nog fläsk i gas och tillsatsmaterial iaf.

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Med ett lite snärtigt-gay-handleds slag så skall det tända fint.


Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.
 

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Ort
Norberg
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
Nja nu har jag ingen TIG ,tyvärr.

Men att tigga skiten kostar nog fläsk i gas och tillsatsmaterial iaf.

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Med ett lite snärtigt-gay-handleds slag så skall det tända fint.


Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.

oj direkt från paketet eller:banana......
knacka den i golvet eller dyligt ska du ba göra om du har en redan använd pinne, e den ny så e d bara gasa.... men som sagt..... TÄNDSTRÖMMMMM:arsele
 

Ozzi

Guest
Nja nu har jag ingen TIG ,tyvärr.

Men att tigga skiten kostar nog fläsk i gas och tillsatsmaterial iaf.

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Med ett lite snärtigt-gay-handleds slag så skall det tända fint.


Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.


En ny elektrod behöver absolut inte dras i ett betonggolv, dom är belagda med en tändsats ute i spetsen och en rostfri pinne som redan är halvkörd tänder bara man lägger den mot godset, möjligen kan det behövas en liten vridning för att den ska tända. Vad det gäller att slipa eller borsta fogen kan du glömma, det är inte alls nödvändigt i ditt fall, tom. Alu. kan man fuska bort borstningen om materialet i övrigt är friskt o rent. I ditt fall är det strömkällan som är roten till det onda.

För övrigt står en svetstransformator längst ner på en svetsares önskelista, fan vet om man inte sa upp sig före.:D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top