360 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 35
    Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss? jorpess avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage

Svetsa rostfritt med biltemas svetsgrejer

Hej

Provade att svetsa rostfria profiler (20x20 mm 4-kant, tjocklek 1,5 mm) med en Biltema pinnsvets samt Biltemas rostfria Svetselektroder diameter 2,5 mm.

Oberoende av vilken strömstyrka jag hade så hade pinnen en vilja att fastna i materialet utan att tända, dvs den svetsar fast sig själv varvid man får böka fram o tillbaka för att den skall släppa med svetsen morrandes.

Dock, när jag lyckats med en svets och "den var varm", så tände den enklare på nästa.

Dock är det så att det jag vill svetsa skall se snyggt ut, och alla dessa försök innan den tänder leder till fula märken.

Hur skall jag göra? någon som har en TIG svets i Gbg/Kungsbacka? (Skall enligt utsago bli snyggare)

Tacksam för svar.

/Erik för dagen svetsare (inte annars)
    Jorpes Racing Supportpartner? -> se www.jorpes.com

Medlem Jönssons avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Hoj
    En lagom stor.
    Garage
    Visa garage
    Tig is the shit.

Sök upp närmsta rostfria smedja så fixar dom säkert biffen.
    svaret@live.se

SKURNA SLICKS / GATDÄCK SÄLJES
    120-125-165-180-190-195-200
    450kr / st alla dimensioner
    0704-645466 Helsingborg

Att veta och kunna är inte samma sak ... elwes avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Hoj
    PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
    Jag har inte haft problem med Biltemas rostfria pinnar ...
    Dock är både rostfria och AL-pinnar extremt känsliga för fukt.
    Lägg dem i ugnen, 300°, i 20 min innan du använder dem och prova igen.
    ...
    If God rides a Harley,
    The Devil rides a Ducati!!!
    ...

You can only excel in what you do ...

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser

När jag slutar med hoj tänker jag åka... GubbMisilens avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Hoj
    ...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Jag antar att du är medveten om att du måste borsta / slipa av oxidskiktet som finns på rostfritt (där du tänker lägga svetsen) - då har du betydligt bättre förutsättning att få till en hyfsad svets.
    Om du använder borste så är det viktigt att den är av rostfritt den med, annars förorenar du området.
    Sedan hjälper det till att jordklämman har fullgod kontakt...

Detta bara som första tips...
    Kör som fan... och var rädd om dig !!!
    /
    Svante "GubbMisilen" Lind
    WWW.garagekungen.com

Medlem av La Famiglia Aprilia Svezia

R.I.P #58 1987-2011 dexxents avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Hoj
    Yamaha FJR1300-06
    Svetsare är ett yrke och svetsa snyggt och proffsigt är inget man lär sig på en kafferast.
    Beroende lite på vad du ska göra med din konstruktion så är en kunnig svetsare att föredra hursom, det blir förmodligen både snyggare och med rätt kvalité.

TIG, MIG eller elektrod är oftast en anpassning efter omständigheterna och att
    svetsa RF med 1,5 mm godstjocklek och med "pinne" kräver sin yrkesman.

Här är förmodligen TIG det lämpligaste alternativet och handlar det bara om några cm svetsning så borde det inte vara omöjligt att för några hundra-lappar få det svetsat på närmaste verkstad.

Lämplig polare gör det säkert för några

7. 2009-07-13, 21:43

Yamaha RD-2Takt max350s avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    83 Yamaha RD350 MT Racing 66cc, Strömsholm 4800 B&R
    Vilken typ av svets är det; svetstransformator eller svetsinverter? Om det är en transformator så fungerar bara rutilelektroder

Ozzi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av max350 Visa inlägg
    Vilken typ av svets är det; svetstransformator eller svetsinverter? Om det är en transformator så fungerar bara rutilelektroder
    Förmodligen är det här felet är, rostfria elektroder tänder av sig själva bara man nuddar materialet.

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Ozzi Visa inlägg
    Förmodligen är det här felet är, rostfria elektroder tänder av sig själva bara man nuddar materialet.
    Hej...

Tack för många bra synpunkter.

Svetsen är en Biltema:
    -------------
    Svetstransformator
    1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning. Med bärhandtag, och termosäkring som bryter strömmen vid överhettning. Vred för steglös reglering av svetsströmmen. Levereras med elektrodhållare, återledarkabel med godsklämma, samt anslutningskabel.
    Tekniska data:
    Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
    Nätspänning, V: 230
    Säkring, A: 16
    Reglerområde, A: 40-140
    Tomgångsspänning, V: 43-48
    Elektroddimension, Ø mm: 1,6-3,2
    Mått, mm: 210 x 280 x 390
    Vikt, kg: 14,5

Art Nr:17-800

----------------

Det är sant, jag e nog en ganska tafflig svetsare, men oavsett vilket så tänder inte elektroden något vidare bra (provat "dutta på", provat olika anläggningsvinklar, provat olika strömstyrkor.) Dock NÄR den väl tände så blir svetsen bra (Då var det nog snarare min förmåga att föra pinnen lagom fort längs materialöppningen som påverakde resultatet)

Någon sa att lägga dem i ugnen i 300 kunde vara bra... Det verkar ju rimma med att den nyss tända elektroden tände betydligt enklare "igen" då den uppenbarligen var varm... Bra tips!

Men, det kan ju vara så att med den utrustning jag har är det tämligen omöjligt att lägga 100 snygga 10 mm långa strängar per räckessektion med gott resultat. Och jag skall ju se eländet också

Så, kanske jag skall ge upp hoppet att kunna genomföra detta med Biltemas budgetutrustning...

Basic Basics avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Hoj
    suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
    beror säkert på att tändströmmen på svetsen i fråga e för kass.....

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av GubbMisilen Visa inlägg
    Jag antar att du är medveten om att du måste borsta / slipa av oxidskiktet som finns på rostfritt (där du tänker lägga svetsen) - då har du betydligt bättre förutsättning att få till en hyfsad svets.
    Om du använder borste så är det viktigt att den är av rostfritt den med, annars förorenar du området.
    Sedan hjälper det till att jordklämman har fullgod kontakt...

Detta bara som första tips...
    Jo, borste och kapskiva skall vara av rostfria resp icke kontaminerade av kolstål...

Jo, god kontakt

Borsta innan svetsen? Materialet är flong nytt och gissningsvis utan oxidskikt, dessutom slipad yta (dekorativa rostfria profiler o borstad/slipad look). Jag är tveksamt till att detta skulle vara problemet. Är du säker?

Citat Ursprungligen postat av Jönsson Visa inlägg
    Tig is the shit.

Sök upp närmsta rostfria smedja så fixar dom säkert biffen.
    För enkelt! Förslag förkastas
    Senast redigerat av jorpes den 2009-07-15 klockan 22:29. Anledning: Dubbelt inlägg

Yster tokfrans Långa farbrons avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Nishiki Pro Air
    Nja ge upp är nog inte rätt väg,men för att få snygga svetsar så får man nog öva lite.

Det brukar ta ett par paket (eller år) innan man får riktig kläm på det.

Vinkel,ström och att hålla koll på smältan är det viktigaste.

Tänk på att skydda armar,händer och annat som du inte vill bleka,det bildas rätt vasst UV ljus vid svetsning.

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Basic Visa inlägg
    beror säkert på att tändströmmen på svetsen i fråga e för kass.....
    Intressant. Finns det specificerat till svetsen hur stark tändström den ger? Skiljer den sig från den graderade strömstyrka man ställer på ratten? Eller kan man antaga att Biltemas hobbysvets helt enkelt inte ger tillräckligt med ström?

Tack...

/e

Citat Ursprungligen postat av Långa farbron Visa inlägg
    Nja ge upp är nog inte rätt väg,men för att få snygga svetsar så får man nog öva lite.

Det brukar ta ett par paket (eller år) innan man får riktig kläm på det.

Vinkel,ström och att hålla koll på smältan är det viktigaste.

Tänk på att skydda armar,händer och annat som du inte vill bleka,det bildas rätt vasst UV ljus vid svetsning.
    ... Jag är med på att det är en sann konst att få till snygga fogar... Men en förutsättning är att skiten tänder på ett kontrollerat sätt när du lägger an den. Och det är där jag har problemet just nu.

Citat Ursprungligen postat av jorpes Visa inlägg
    Intressant. Finns det specificerat till svetsen hur stark tändström den ger? Skiljer den sig från den graderade strömstyrka man ställer på ratten? Eller kan man antaga att Biltemas hobbysvets helt enkelt inte ger tillräckligt med ström?

Tack...

/e

... Jag är med på att det är en sann konst att få till snygga fogar... Men en förutsättning är att skiten tänder på ett kontrollerat sätt när du lägger an den. Och det är där jag har problemet just nu.

Men du Långa Farbrorn... Du e ju Gbgare! Ta hit din Tig för bövelen
    Senast redigerat av jorpes den 2009-07-15 klockan 22:38. Anledning: Dubbelt inlägg

Basic Basics avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Hoj
    vet inte om tänströmmen e specificerad eller ej, men den skiljer sig mot den graderade.... tändstömmen ska ju va högre än d inställda parametrarna pga att slippa "lim" på pinnen...
    vad jag vet av egen erfarenhet e att dom flesta mindre svetsar, speciellt 220 e att tändströmmen suger surbinda...

Medlem Popplers avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    660 SMC
    Garage
    Visa garage
    Borsta innan svetsen? Materialet är flong nytt och gissningsvis utan oxidskikt, dessutom slipad yta (dekorativa rostfria profiler o borstad/slipad look). Jag är tveksamt till att detta skulle vara problemet. Är du säker?
    Nu är ju inte jag någon mästare på svetsning jag heller. Har själv aldrig svetsat i rostfritt, men materialet har ju krom i sig som oxiderar (rostar) och bildar ett skyddande skikt. Kan det vara detta som ska borstas bort först?

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Basic Visa inlägg
    vet inte om tänströmmen e specificerad eller ej, men den skiljer sig mot den graderade.... tändstömmen ska ju va högre än d inställda parametrarna pga att slippa "lim" på pinnen...
    vad jag vet av egen erfarenhet e att dom flesta mindre svetsar, speciellt 220 e att tändströmmen suger surbinda...
    Så kanske det är. Svetsen kostade ju ungefär som ett paket bindor, så din tes kan vara rimlig.

Ozzi
    Gäst
    Hej...

Svetsen är en Biltema:
    -------------
    Svetstransformator
    1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning. Med bärhandtag, och termosäkring som bryter strömmen vid överhettning. Vred för steglös reglering av svetsströmmen. Levereras med elektrodhållare, återledarkabel med godsklämma, samt anslutningskabel.
    Tekniska data:

----------------

Det är sant, jag e nog en ganska tafflig svetsare, men oavsett vilket så tänder inte elektroden något vidare bra (provat "dutta på", provat olika anläggningsvinklar, provat olika strömstyrkor.) Dock NÄR den väl tände så blir svetsen bra (Då var det nog snarare min förmåga att föra pinnen lagom fort längs materialöppningen som påverakde resultatet)

Någon sa att lägga dem i ugnen i 300 kunde vara bra... Det verkar ju rimma med att den nyss tända elektroden tände betydligt enklare "igen" då den uppenbarligen var varm... Bra tips!

Men, det kan ju vara så att med den utrustning jag har är det tämligen omöjligt att lägga 100 snygga 10 mm långa strängar per räckessektion med gott resultat. Och jag skall ju se eländet också

Så, kanske jag skall ge upp hoppet att kunna genomföra detta med Biltemas budgetutrustning...

Problemet stavas: TRANSFORMATOR, det du har är en förvuxen batteriladdare, låna/köp en INVERTER så går det som en dans.

Yster tokfrans Långa farbrons avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Nishiki Pro Air
    Nja nu har jag ingen TIG ,tyvärr.

Men att tigga skiten kostar nog fläsk i gas och tillsatsmaterial iaf.

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Med ett lite snärtigt-gay-handleds slag så skall det tända fint.

Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.

Basic Basics avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Hoj

Åter till pinnen:

Enl Biltemas hemsida så framgår inte om det är en + eller - pinne,ibland får man byta placering mellan jordkabel och svetskabel på svetsen ( i ditt fall så går det inte)

Läs på paketet vad det skall vara för ampertal (typ 50-70 el liknade) ställ svetsen strax under max rekomendationen.

Se till att du knackar pinnen i mot golvet/en sten/valfri granne så du får fram ren metall i mitten på pinne.

Använd andra handen till att styra pinnen när du skall knacka igång elektroden,lite som att spela biljard.

Svetsa emot dig med pinnen i ca 60" vinkel,pendla lite med spetsen på pinnen så blir det jämnare fogar.
    oj direkt från paketet eller......
    knacka den i golvet eller dyligt ska du ba göra om du har en redan använd pinne, e den ny så e d bara gasa.... men som sagt..... TÄNDSTRÖMMMMM

Ozzi
    Gäst

Åter till pinnen:

En ny elektrod behöver absolut inte dras i ett betonggolv, dom är belagda med en tändsats ute i spetsen och en rostfri pinne som redan är halvkörd tänder bara man lägger den mot godset, möjligen kan det behövas en liten vridning för att den ska tända. Vad det gäller att slipa eller borsta fogen kan du glömma, det är inte alls nödvändigt i ditt fall, tom. Alu. kan man fuska bort borstningen om materialet i övrigt är friskt o rent. I ditt fall är det strömkällan som är roten till det onda.

För övrigt står en svetstransformator längst ner på en svetsares önskelista, fan vet om man inte sa upp sig före.
    Senast redigerat av Ozzi den 2009-07-15 klockan 23:41.

22. 2009-07-15, 23:30

Yamaha RD-2Takt max350s avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    83 Yamaha RD350 MT Racing 66cc, Strömsholm 4800 B&R
    Hej...

Svetsen är en Biltema:
    -------------
    Svetstransformator
    Tekniska data:

----------------

Jag vet inte om du bryr dig om vad som svaras, men en svetstransformator fungerar bara med Rutilelektroder, köp sådana på Biltema så ska du se att svetsen fungerar

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage

Åter till pinnen:

Jag tror dig på alla punkter, men tror dock att min utrustning inte funkar. (har liksom provat alla möjliga anläggningsvinklar, bortknackande av isolationsskikt mm mm)

Han ovan som gjorde liknelse med en batteriladdare köper jag

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003
    Hoj
    Ingen
    Så är de med billigt aggregat och pinnar..
    Prova esab-pinnar

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av max350 Visa inlägg
    Jag vet inte om du bryr dig om vad som svaras, men en svetstransformator fungerar bara med Rutilelektroder, köp sådana på Biltema så ska du se att svetsen fungerar
    Jag tittade på det. Men som jag fattade det så var inte dom pinnarna avsedda för rostfritt. Dom jag köpte skulle vara anpassade för just rostfritt.

/e

#647, Supermoto S1. <micke>s avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
    Garage
    Visa garage
    Har aldrig under mina år som "Rostfri" smed behövt slipa av RF innan svets.

Behövs ens knappt om något svartstål har legat ovanpå och kontaminerat materialet.

Men stålborstar, slipskivor o.sv ett måste med nya / bara använda på RF.

Alu. däremot måste man slipa rent 100%

Testa med en skräpbit och höj strömmen. Det är svårare att bränna hål i mitten eller hörnen på en profil än det är ute på kanterna.

Jo, borste och kapskiva skall vara av rostfria resp icke kontaminerade av kolstål...

Jo, god kontakt

För enkelt! Förslag förkastas
    Min cafe-räcer byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175542

Motocross & Supermoto #647

Team Budget Racing!

Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Hur mkt skall göras och hur bråttom är det?
    Har tigsvets jag kan låna och svetsat i rf en hel del.

Problemet är väl tid som vanligt så det beror på hur många skarvar som skall göras
    Senast redigerat av Richo den 2009-07-16 klockan 18:06.

Ozzi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av <micke> Visa inlägg

Alu. däremot måste man slipa rent 100%
    MÅSTE man inte alls, ta några profilrör i alu. o kör ihop dom ska du se att det går alldeles utmärkt utan borstning såvida inte rören legat ett halvår i saltlake, men visst står kontrollanten över axeln o kollar när man ska lägga en licens kan man ta ett par tag med borsten och gör man det så tar man alltid ett tag med trasan o t-röd eller aceton först annars borstar du bara ner det fett som finns på materialet.

När jag slutar med hoj tänker jag åka... GubbMisilens avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Hoj
    ...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Ang slipning/borstning av ytorna.
    Jag har bara fuskat lite, inte sällan tillsammans med en smed av den gamla skolan.
    Ni vet en sådan där som började som lärling och via "smed-halva" fick gå hela den långa vägen för att sedemera bli fullvärdig smed. Redan för några år sedan lämnade han jordelivet pga. ålder och antagligen betjänar han idag andra mästare (lärling i himlen eller helvetet... ).
    Att vara noggran med borstningen direkt innan svetsning. Det var ett råd jag fått och det har vid flera tillfällen visat sig förenkla arbetet åtminstånde för mig (...antagligen placebo effekt...).

Å andra sidan hade man inte annat än omformare på den tiden. Jag har en kvar i mitt garage, mest för att det är en kul grej och de är underbara om man skall svetsa lite grövre material.
    Har en till på gårdsplan som jag kan ge bort... om nån är entusiast ! Den behöver ett nytt däck, kablar samt lite TLC. Skicka ett PM/mail.

Kanske är så att dagens elektronik med tändströmskretsar, HF, olika vågutseende, mm. gör förarbetet mindre nödvändigt än förr?
    Vore kul att få lära sig lite mer om detta från de som håller yrkeskunskapen högt.
    Kör som fan... och var rädd om dig !!!
    /
    Svante "GubbMisilen" Lind
    WWW.garagekungen.com

Medlem av La Famiglia Aprilia Svezia

Ozzi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GubbMisilen Visa inlägg
    Ang slipning/borstning av ytorna.
    Jag har bara fuskat lite, inte sällan tillsammans med en smed av den gamla skolan.
    Ni vet en sådan där som började som lärling och via "smed-halva" fick gå hela den långa vägen för att sedemera bli fullvärdig smed. Redan för några år sedan lämnade han jordelivet pga. ålder och antagligen betjänar han idag andra mästare (lärling i himlen eller helvetet... ).
    Att vara noggran med borstningen direkt innan svetsning. Det var ett råd jag fått och det har vid flera tillfällen visat sig förenkla arbetet åtminstånde för mig (...antagligen placebo effekt...).

Å andra sidan hade man inte annat än omformare på den tiden. Jag har en kvar i mitt garage, mest för att det är en kul grej och de är underbara om man skall svetsa lite grövre material.
    Har en till på gårdsplan som jag kan ge bort... om nån är entusiast ! Den behöver ett nytt däck, kablar samt lite TLC. Skicka ett PM/mail.

Kanske är så att dagens elektronik med tändströmskretsar, HF, olika vågutseende, mm. gör förarbetet mindre nödvändigt än förr?
    Vore kul att få lära sig lite mer om detta från de som håller yrkeskunskapen högt.
    Omformaren är snudd på guds gåva till svetsaren men den har inget med seriös alu. svetsning att göra, att köra RF-pinnar med är den suverän till.

32. 2009-07-16, 20:39

Ozzi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av motorras Visa inlägg
    Hej har själv svetslicenser på svartstål,rostfritt,rostfritt mot svart och aluminium då jag svetsar i tryckkärl..den ända gången jag putsar ytan på materialet ar svart stål då det brukar vara lite glödskal och skit på..Tillägga alu som jag svetsar bara är brytprov på (ingen röntgen)...
    Helt rätt, glödskal är ingen hit. Det sista som sas fattade jag inte riktigt, tillägga alu bla bla....

34. 2009-07-16, 20:55

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2009 Ducati Streetfighter S av zxrTony

2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

Bloggar
999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman