V-strom tråden

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Suzuki Servicebok - serviceintervall 100-500-600-800 mil

Kikar man på serviceintervallena i boken ser man att efter den första servicen vid 100mil och andra vid 600mil, så är resterande upp till det sista (17:e) förtryckta tillfället vid 9800mil, samtliga att utföras med 600 mils intervall.

Men som med alla regler så finns det undantag, så även här. Det är nämligen ett hopp på 800mil, i intervallet mellan 5:e (2400mil) och 6:e (3200mil) servicen.

Är 5:e servicen så omfattande att man kan ta ett intervall på 800mil efter denna gång? Eller har man kanske räknat fel här? Eller är det en avrundningsjustering mot miles? Förmodligen gäller det alla Suzuki modeller, eftersom det är en generell servicebok från den svenska distributören.
 

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Har precis köpt mig en DL 1000 -05, ska hämta den imorrn är det tänkt.
Killen som äger den nu har gjort servicen själv förutom allra första 100mila servicen enligt boken, tänkte göra 1800mila servicen själv också men lämna in den för 2400mila servicen då jag inte orkar pilla med ventilerna...
Förlorar man mycket i värde på att inte lämna in den på verkstad om man sparar alla kvitton och följer servicemanualen?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Här har det inte hänt mycket på länge ser jag! Funderar på att åka och kolla på en V-Strom 1000 nu i veckan, en hoj jag är sugen på att ha till en långresa i sommar. Så jag tänkte bara kolla med er, ni som äger denna hoj och förhoppningsvis vet mycket om den, om dess fördelar och nackdelar, vanliga fel, saker man borde tänka på när man kollar på hojen etc.

Tacksam för svar!

mvh

Patrik
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Bumpar en gammal tråd. Har någon en bild på en V-strom med uppsnyggad bak? Tycker modellen ser lite trist ut med den långa stänkläppen och dom stora ljuddämparna.
Kanske skulle en sån kunna vara intressant om den blev snyggare med tailtidy och slipons?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den här tråden levde ju inte direkt upp under åren. Säkert TL-Trådarnas fel :tungan
Men nu när jag skaffat en DL1000 som pendlarhoj så måste jag ju spamma ned tråden lite...

En lagom sliten V-Strom som behöver lite översyn för att säkra framtida milen.
View attachment 419169
Tänkte se över ventiler, TPS och gud vet allt vad sakerna som brukar krångla heter..
Det och klura ut hur man skall göra om hojen till den optimala pendlarhojen..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte passa på att länka in ett inlägg som fanns i en annan tråd här på SH.
Tyckte inlägget var så pass matnyttigt att det även passade in här.

Grusgreven skrev:
[h=2]Matnyttigt[/h]
Ja, då blev detta mitt första inlägg på detta förträffliga forum.
Det blir ett låångt inlägg men jag hoppas att någon har nytta av det.
Kan kanske vara till stor hjälp för någon.

Jag såg av en slump denna tråd och tänkte lägga in mina 2c då jag haft 3 st DL1000 på raken och har många erfarenheter med dessa hojar. DL1000 V-strom är mycket fina hojar. :D

När det gäller bl.a. Yoshimuras justerenhet (även ibland kallad Suzuki injection adjuster) som universial-läkemedel mot de stora twinnarnas ibland snålställda och lite ryckiga gång så kan jag ge några goda insider-tips...

(Detta gäller hojar i originalutförande, EJ modifierade hojar med effektsystem, mm)

- Ryckig/ojämn gång med jämn gas och låg belastning vid ca 2-3500 varv-
Detta beteende kan en del hojar ha, en del mer, en del mindre.
Det beror till en del på en aning mager bränsleblandning i det arbetsområdet, men det har inte så stor skuld i frågan som man kan tro.
Den största boven är då med all sannolikhet att primärgasspjällen/trottelhusen/TPS-sensorn inte är kalibrerade som de ska vara. Från fabrik är de bara grovt inställda och harmoniserar mycket sällan ihop.

Kalibrering och injustering av detta är någonting som handlarna SKA göra vid ett tidigt tillfälle på sålda V2or, men görs tyvärr mycket sällan. I det flesta fall vet inte ens handlaren om att detta behöver göras, och låter kunden brumma iväg bara för att senare komma igen för att anmärka på ojämn gång, småryck och i vissa fall ”nysningar”.

Vad handlaren då gör, ibland på inrådan av olika s.k. tekniker är att… just det, anrika bränsleblandningen. D.v.s. gå den enkla vägen, feta på insprutningen den med sin lilla apparat. Yoshimura, m.fl..
Och vips, så upplevs hojen gå mjukare och vara lite starkare i bottenregistret.
Vad som händer är att denna bränsleanrikning ”sminkar” över grundproblemet, som fortfarande finns kvar, dålig synkronisering/kalibrering som jag nämnt ovan.
Nu går hojen jämnt, men har rätt ofta fått en glupande bränsletörst som ibland ger upphov till mer irritation än tidigare. Man justerar då ner igen, och problemet återkommer.
Ekorrhjulet är ett faktum.

(Vill göra er uppmärksamma på att 0-läget på Y-insprutningsadjustern inte är original-läget hojen hade före justering, har ni börjat justera så kan det vara svårt att åter igen återställa till exakt original.)


När man kalibrerat/synkat korrekt går denna V2 absolut klockrent oavsett varvtal utanatt anrika bränsletillförseln, den drar silkeslent från botten och med en mycket bra bränsleförbrukning. Den har en otrolig potential bara den är korrekt injusterad. En bränsleanrikning är den sista åtgärden man ska göra i ett led av åtgärder för att ändra motorkaraktären. D.v.s. om inte kalibreringen hjälper.
Om allt är korrekt inställt och problemet fortfarande existerar, först då ska man göra en försiktig anrikning.


Om någon själv vill ställa in sin V2-hoj som den ska vara så kan jag hjälpa till med att maila en Suzuki original instruktionsfilm som steg för steg förklarar hur allt detta ska utföras.
Enklare än man tror! :D :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då började jag riva ned den för lite service.
Den var nyservad på firma med olje och alla filterbyte enligt uppgift.
Visst såg oljan ny ut, men det betyder ju inte så mycket.
Oljefiltret såg iofs lite smutsigt ut på utsidan, så jag kanske gör ett oljebyte på den med.

Halva dagen innan man kom ned till själva hojen kändes det som.
Nåväl, bara fortsätta imorgon sen.

Sen imponerades jag av det "nya" luftfiltret.... var nog ett tag sen den såg dagsljus helt ärligt :D
Det är inte småstenar där alltså, det är småkryp :tungan
DL_1000.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då har jag kollat ventilerna och......*trumvirvel*.... 1 ventil var inom toleranserna...knappt.....:skrämd
Va fan... nåväl kammarna såg helt ok ut ändå. Skall syna dem ordentligt när jag pillar vidare imorgon.
Sen måste jag väl jaga shims när jag vet vilka storlekar jag skall ha.

Kan nog dra slutsatsen att denna hoj aldrig fått ventilerna ställda eller kollade :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så, ventilerna justerade.
Att hitta shims gick även om jag fick åka runt lite.
Behövde ju 7 st shims för att fixa ihop det som det skall vara. Justerade alla 8:a ventiler, men kunde återanvända 1 shims.
Din Mc hade bara 4 st av den storleken jag behövde.
Jag hade en föraning om att köpa shims i Sverige skulle kunna bli dyrt, men vart glatt överraskad av Din Mc som var billigare än t.ex. Wemoto. 40:- styck skulle de ha. Det får jag säga är riktigt bra :Bugar

Sen var det ju 3 shims kvar då....
Ava Mc nästa ställe.
Ava ville ha mina gamla shims för att sälja mig en annan storlek i utbyte för 50:-
Hade jag inget att byta in så skulle de ha 100:- per shims.
100 spänn styck....:gnissla
Bara att hosta upp då.
Och för 300:- får jag 3 st begagnade shims som någon stackare "bytt in" tidigare.
Shimsen på Din Mc var nya från satsen och kostade totalt 160:-
Vilken handlare tror ni jag kommer att handla hos nästa gång...?

Shims.jpg

Ställde alla ventilerna nära den övre gränsen av det rätta intervallet.
Tänkte följa det gamla rådet att "Slappy Valves are Happy Valves".
Ventiler som har stort spel låter ju mera, ventiler som har för litet spel låter mindre och eftersom spelet minskar med tiden ger väl detta lite längre spelrum tills nästa justering.

Sen får hojen nytt filter och sådana där finhojs-tändstift :D
Filter.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att göra TPS justering så hänvisar ju många forum till att följa instruktionsvideon från Suzuki. Bifogar den i den här tråden så någon kanske får nytta av den framöver.

Videon visar hur man gör TBS och TPS justering:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är sekundärspjällen justerade.
Det sitter ju vanliga gasspjäll och ett par sekundärgasspjäll på Suzukin.
Sekundärspjällen är sällan rätt justerade från fabrik och blir oftast inte bättre med tiden.
Detta leder till att man får den där tveksamma gången vid 3-4000 varv enligt vissa.

Jag hade ändå sakerna lätt tillgängliga så det var bara kolla hur det stod till på min och mycket riktigt så hade de en viss skillnad mellan sig.

Guide hur man går tillväga för att fixa sekundärspjällen:
View attachment Sekundärspjäll.pdf

I mitt fall så mätte jag genom att ta 2 st borrar av 1mm storlek och fästa dem med lite tejp uppe vid spjällkanten. Vill ju inte att dessa skall ramla ned i motorn :brinnerup Nu är ju iofs huvudspjället stängt men ändå.
Sen stängde jag spjällen så att borrarna klämdes lätt mot kanten. Bara den ena sidan klämde mot borren. Sen justerade jag genom att skruva på skruven i guiden tills båda spjällen klämde lika mycket.
Klart.

Kommer dock inte att kunna jämföra före och efter då jag inte har så stor erfarenhet av hur dåligt en V-strom kan gå.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jasså, det fanns en v-strom tråd på SH. det har jag totalt missat.....
dock verkar det inte vara så mycket liv i denna tråd förutom det som nu wiseguy postat. och det är en hel del matnyttiga saker för den som vill göra själv mekande....

själv så köpte jag nya v-strom 1000 förra året med adventurepaketet till. är riktigt nöjd med hojen. har kört ca 560 mil och haft hojen i 1 år och 1 vecka och 2 dagar.. om någon nu var intresserad av det :D

för den som vill och har lust så arrangerar suzuki v-strom träff på gotland i september. är själv sugen på att anmäla mig :rolleyes:
http://www.suzukimc.se/topmeny/nyhe...nyhetslistan?period=2015-02&postfirst=1588843
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top