Motardbygge YZF 450

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Här kommer lite byggbilder från senaste veckans aktivitet på jobbet efter arbetstid.

Jag ville skaffa mig en supermotard att köra bana med och se om jag kan lyckas lära mig sladdandets ädla konst på asfalt med två hjul.

tillfället dök upp när jag fick ett byte på min ena fyrhjuling i form av en YZF450-07 i hyggligt skick.

när hojen väl stod i garaget började jakten på delar.

6-kolvs ISR bromsok och bromspump hade jag sedan tidigare.
fattades gjorde: bromsskivan, FÄLGAR!, Barkbusters, crashpuckar, uppsalingskärl osv osv.

jag köpte ett par sprojlans nya fälgar av min FD chef. han hade dessa liggande och jag fick dom till ett skapligt pris.

dock så saknas distanser fram, och måtten på distanserna bak stämde inte. så det blev till att mäta och filura och svarva nya distanser.

fälgarna har talon-nav och stämmer med honda, och nu även med yamaha :banana

när distanserna var klara inföll en olidlig väntan på bromsskivan som jag beställde från ISR för någon vecka sedan.

under tiden har jag sysselsatt mig med att montera barkbusters, svarva krachpuckar, fräsa fästen till crachpuckarna bak (stulen idé från någon annan här på sporthoj. TACK!!! grymt bra lösning.)

fler problem tornade upp sig.
Bromsskivan som satt bak på fälgarna hade för liten diameter, vilket fört med sig att oket hamnar för långt fram och bara nyper om en liten del av skivan. medbringaren som oket sitter på måste således bytas ut till en som är kortare.
detta blev en nöt att knäcka. jag kunde förståss fräsa en ny medbringare till oket så att detta kunde placeras en aning närmare skican och nypa riktigt om den.
en sjuhelsikes massa jobb hade det blivit, och dessutom hade inte oket helt stämt med skivan. har inte budget att köpa ett riktigt ok bak. kanske någon gång i framtiden.

lösningen blev att hitta en bromsskiva med samma diameter som orginal cross, men med bultmönstret på motardfälgen.
eftersom MC-butikerna sällan har skivor hemma på lager fick det bli en sväng till biltema där jag hittade en skiva som passade. BUDGET! men den får duga sålänge.



här kommer lite bilder på bygget.
 

Bifogat

  • CIMG1375.jpg
    CIMG1375.jpg
    83.5 KB · Visningar: 233
  • CIMG1407.jpg
    CIMG1407.jpg
    159.8 KB · Visningar: 239
  • CIMG1406.jpg
    CIMG1406.jpg
    173.3 KB · Visningar: 241
  • CIMG1394.jpg
    CIMG1394.jpg
    193.2 KB · Visningar: 282
  • CIMG1392.jpg
    CIMG1392.jpg
    228.1 KB · Visningar: 287
  • CIMG1388.jpg
    CIMG1388.jpg
    198.4 KB · Visningar: 586
  • CIMG1370.jpg
    CIMG1370.jpg
    89.5 KB · Visningar: 196
  • CIMG1365.jpg
    CIMG1365.jpg
    121.5 KB · Visningar: 213

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jag gillar att bygga det mesta själv men på punkten uppsalingskärl gick jag bet.
jag har sett massor av finurliga lösningar på olika burkar och flaskor som hänger på alla möjliga fiffiga och inovativa ställen på hojar här på forumet.

jag rotade länge och väl i "bra att ha" hyllorna på jobbet utan att hitta någon riktigt vettigt.

tillslut fick det bli ett färdigt kärl från UFO.
jag ångrar det inte. faktum är att det vart väldigt smidigt. bra placering, medföljande slangar och instruktioner. helt klart värt pengarna att slippa springa runt hela stan och leta efter T och X kopplingar.
jag rekomenderar den.
på bilderna är inte slangen till kylet monterad än.

i väntan på bromsskivan som blev en vecka senare än jag hade hoppats (OPTIMIST JAVIST)
och i brist på något att göra så lurade jag på hur man kan skydda fotpinnarna från asfalten. när jag sett dom riktiga killarna köra så skrapar pinnarna i rejält när dom kommer in i kurvorna.
eftersom jag lyckades skrapa i fotpinnarna på min gamla XR650 då jag hade den, och den dessutom var högre och aldrig kördes på bana har jag räknat ut att jag nog kommer skrapa fotpinne med yamahan också.
för att skona pinnen samt borås motorklubbs asfalt på gocartbanan har jag gjort ett litet försök till "knäpuck" för fotpinne.
om detta kommer visa sig vara ett lyckat tillgrepp eller bara vara i vägen lär väl visa sig.
vad tror ni?

sitter nu med bara buntband, vilket jag inte är helt säker på, men eftersom jag inte ska ha foten på pinnen när den skrapar i marken så borde inte påfrestningarn bli så stora i första taget.

nu väntar jag bara på bromsskivan så jag kan börja fräsa distansen till bromsoket fram.
sen ska jag ut och sladda med dom andra killarna.
:banana
 

Bifogat

  • CIMG1392.jpg
    CIMG1392.jpg
    228.1 KB · Visningar: 231
  • CIMG1405.jpg
    CIMG1405.jpg
    151.7 KB · Visningar: 310
  • CIMG1404.jpg
    CIMG1404.jpg
    137.3 KB · Visningar: 255
  • CIMG1401.jpg
    CIMG1401.jpg
    164 KB · Visningar: 281
  • CIMG1397.jpg
    CIMG1397.jpg
    213.1 KB · Visningar: 254
  • CIMG1412.jpg
    CIMG1412.jpg
    198.2 KB · Visningar: 247
  • CIMG1416.jpg
    CIMG1416.jpg
    214.8 KB · Visningar: 385
  • CIMG1411.jpg
    CIMG1411.jpg
    156 KB · Visningar: 228

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Visst är det kul med lite finmeck:tummenupp

I puckarna du monterat på fotpinnarna gjorde då jag så att jag sänkte in ett par muttrar på undersidan och skruvade ovanifrån sen.
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Visst är det kul med lite finmeck:tummenupp

I puckarna du monterat på fotpinnarna gjorde då jag så att jag sänkte in ett par muttrar på undersidan och skruvade ovanifrån sen.

ahh. bra idé

hur mycket matrial har du använt i dina puckar?
ju tunnare desto senare skrapar dom i... tror jag =)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Pinnarna böjer ju upp sig vid kurvtagning så om du har 5 eller 15 mm gods spelar nog inte så stor roll.

Ett tips är ju ett göra flera när du ändå håller på. Man sliter ut dom mer vid kurvtagning än vid vurpor!

Sänka in en mutter underifrån och göra något enkelt "överfall". Kolla ktm power parts katalogen så får du se hur deras orginal fotpinns puckar ser ut!

Jag hade såna på min ktm motard förut. Funkade bra men dom var ju för tunna så slets ut på ett träningstillfälle typ...
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Pinnarna böjer ju upp sig vid kurvtagning så om du har 5 eller 15 mm gods spelar nog inte så stor roll.

Ett tips är ju ett göra flera när du ändå håller på. Man sliter ut dom mer vid kurvtagning än vid vurpor!

Sänka in en mutter underifrån och göra något enkelt "överfall". Kolla ktm power parts katalogen så får du se hur deras orginal fotpinns puckar ser ut!

Jag hade såna på min ktm motard förut. Funkade bra men dom var ju för tunna så slets ut på ett träningstillfälle typ...

okey. tack för tipset.
är det dåligt att göra på jobbet nästa vecka så kör jag igång produktionen av fotpinnepuckar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ahh. bra idé

hur mycket matrial har du använt i dina puckar?
ju tunnare desto senare skrapar dom i... tror jag =)

Dom bygger faktiskt en del men jag kör ju som en kärring så de går bra:) Det är nog enda sätter att få det stabilt. Ovanifrån har jag skruvskallen med bricka som mothåll. Lycka till:)
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
nu har äntligen bromsskivan kommit. som jag har väntat.

kommer bemanna fräsen på jobbet ikväll och förhoppningsvis kunna provköra en sväng på parkeringen senare.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Kul att se. Jag är så sjukt sugen på en yzf450/wrf450 igen. grymma hojar!

lycka till med den.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Kul att se. Jag är så sjukt sugen på en yzf450/wrf450 igen. grymma hojar!

lycka till med den.


tackar tackar. jag är riktigt nöjd med min hoj än så länge. har dock bara kört motocross med den såhär långt, men imorgon då jäklar.

fick min bromsskiva idag. väl på kneget för montering upptäcker jag att min gamla distans faktiskt PASSAR!! klockrent dessutom. :banana

obeskrivlig tur. slapp massa jobb tack vare det.

bilder kommer//Droopfy
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag körde med en tillpassad bit av en skärbräda på min 660. Det funkade några varv....

Tyvärr var den för mjuk och slets ner rätt fort.

Sen så är det ju oftast inte själva pinnen som sabbar asfalten när man väl lägger omkull hojen (vurpar alltså). Det är oftare fästpunkten/leden som tar i och det är då man repar asfalten. Själva fotpinnen repar inte så mycket eftersom den är fjädrad men däremot så slits den ner och nya kostar pengar. :)

Snyggt bygge för övrigt!

/Lucky9
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jag körde med en tillpassad bit av en skärbräda på min 660. Det funkade några varv....

Tyvärr var den för mjuk och slets ner rätt fort.

Snyggt bygge för övrigt!

/Lucky9

tack tack.
nylonplasten jag använt är ju inte heller så jättehård. förmodligen slits den ganska fort. vi provar och ser. blir den för mjuk så får jag prova en annan plast.

//Droopfy
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
NU... är hojen äntligen någelunda färdig. :yoparty

bromsskivan är på plats och allt annat som hör till hejdarna. :banana

klar att provköras. imorgon bär det av till banan. får hoppas det kan vara tort också. :brinnerup

grymt nöjd med delarna från ISR. :Bugar
nu återstår att se om dom saktar ner min framfart på ett tillfredsställande vis. fast det tvivlar jag inte en sekund på.

:tuttar
 

Bifogat

  • CIMG1432.jpg
    CIMG1432.jpg
    185.4 KB · Visningar: 260
  • CIMG1423.jpg
    CIMG1423.jpg
    194.1 KB · Visningar: 277
  • CIMG1419.jpg
    CIMG1419.jpg
    221.6 KB · Visningar: 399

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nice!

Ungefär hur mycket gick bromskitet loss på totalt?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Nice!

Ungefär hur mycket gick bromskitet loss på totalt?

tack tack.

svårt att beräkna. pumpen och oket köpte jag för flera år sedan och hade monterat på min XR 650. jag köpte det begagnat av nån som köpt det av någon som kört SM -motard året innan. lite luggslitet, men fullt fungerande.
mins dock inte vad jag gav för det. men jag har för mig att det var helt klart överkomligt.

skivan fick jag köpa till denna hojen och den gick på 2 laxar +diverse packningar som också behövde bytas.
ny bromsslang och nipplar osv osv. totalt har kanske uppdateringen av bromsarna kostat 2500:-

jag hade kunnat köpa en billigare skiva, men när jag ändå har ett ISR ok så vill jag ha en matchande skiva.. även om funktionen kanske skulle vara densamma som med en annan.

grymt nöjd med det är jag iallafall. :banana
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Vidare klurigheter med projektet.

gaffel och stötdämparen bak behöver jag troligen göra lite åtgärder med så dom passar mer för motard.

tips någon?
 

tårtan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
gbg
Hoj
Ktm,Husa.,Beta trail
Vidare klurigheter med projektet.

gaffel och stötdämparen bak behöver jag troligen göra lite åtgärder med så dom passar mer för motard.

tips någon?

Allt skruvat i botten sen 2 klick ut.
Det e den ultimata fjäder inställningen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top