Bra MC-Ryggsäck till vettigt pris?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Säkrat blixlåsen.. Bra att du sa det.. Har alltid kört i ytterfilen på motorvägen med osäkrat tills nu. Tack:krama
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
KNOX:en såg ju intressant ut :)

Pilsner har man i magsäcken helt rätt, men skall man ut 5-6 dagar å åka så måste man ju ha en del skit med sig. Tidigare har jag alltid kört med väskor, men det blir ju lite svårt numera.. Hur man gör med tält, sovsäckar å skit orkar jag inte tänka på...
Tältet kan du ju spänna fast i framgaffeln över framskärmen om du har en sån :D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fräck rygga, men som sagt.. kostar apa
 

John_L

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Kråksjö
Hoj
Ducati Hypersport/MV Agusta 96-01
Hej!

Jag har kört med en Arc`teryx Needle 55L i några år nu och det är en riktig bra ryggsäck. Smal och slimmad, grym kvalitè, ryggskydd och inte en massa småfack och sådant trams. Finns i olika längder också. En sådan hittar du någ beg. på Ebay för runt 1000:-. :tummenupp Mvh / John
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Ryggsackar/OUTBACK-40/

Kolla denna ryggsäck från intersport, har haft den en säsong och tycker den funkar kanon, spännrämmar på sidorna gör att du kan dra ihop väskan om du har mindre packning i den vilket gör att man slipper fladder.
Och inbyggt regnskydd är ju kanon med! 40l utrymme och en stadig platta mot ryggen gör att man slipper känna hård knölig packning mot ryggen.
Ett klipp för 850kr tycker jag!
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Ryggsackar/OUTBACK-40/

Kolla denna ryggsäck från intersport, har haft den en säsong och tycker den funkar kanon, spännrämmar på sidorna gör att du kan dra ihop väskan om du har mindre packning i den vilket gör att man slipper fladder.
Och inbyggt regnskydd är ju kanon med! 40l utrymme och en stadig platta mot ryggen gör att man slipper känna hård knölig packning mot ryggen.
Ett klipp för 850kr tycker jag!

Blir man inte galet svettig om ryggen med den? ;o
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Nej absolut inte den har ett så kallat airflow-bärsystem vilket gör att du har en luftspallt mellan väskan och ryggen, fungerar utmärkt!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Knox modellen såg grymt praktisk ut. Klämde å kände lite på den på mc-mässan förra året. Smidigt att man kan spänna fast hjälmen om man ska hoppa av hojen å gå en sväng.

Nu har jag kört med KNOXen hela förra säsongen och mestadels haft den med mig (förutom på de inspirerade onsdagskörningarna) och den är riktigt bekväm, tung last i den är inget jag störs av då det man lastar hamnar långt ned på ryggen och därmed inte belastar axlarna så mycket.
Jag har kört med den här i tjänsten (IT-konsult) med både en, två och tre datorer i med diverse kablar och skit och det funkade även det bra.
Finns inga stroppar som hänger och dinglar i fartvinden samt att blixtlåsen är genomtänkta så att de inte kan öppnas av fartvinden, som sig bör på en mc-rygga.

Fräck rygga, men som sagt.. kostar apa

Kan som du kanske märker fortfarande rekommendera KNOXen, visst, den kanske inte lastar likabra som en fjällräven vandringsrygga men jag har aldrig riktigt känt att jag inte fått plats med det jag skall ha med mig. Hjälmnätet kan man även spänna fast annat i när man åker, kanske inte rekommenderat men det funkade kanon i alla fall (trots ganska höga farter). :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Den här från Lindstrands tycker jag funkar bra inte så stor, men man får med sig det man behöver http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=172&cid=18
Mix Pack
Ryggsäck med vattenbehållare. Öppningsbar både i topp och sida.
•Rymmer 13 liter
•1,5 liters vattenbehållare
•Många praktiska fack och fickor
•Löstagbart midjebälte
520300 00 Svart

Ca pris 595:-
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Dåså, jag/vi vill ha en ryggsäck som man kan få med sig lite skit till gymmet/stranden/längre dagsturer(macka dricka). Finns det några vettiga för 500kr? Helst iaf under 1000kr skillnad på 300kr bike thn väska och en kriga?! 1600kr??

Skall kolla nu på förmiddagen, stadium, Intersport, team Sportia och bike thn. Tipps mottages väldigt tacksamt! Må väl grabbar(läs hen) för idag lyser solen!;)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Dåså, jag/vi vill ha en ryggsäck som man kan få med sig lite skit till gymmet/stranden/längre dagsturer(macka dricka). Finns det några vettiga för 500kr? Helst iaf under 1000kr skillnad på 300kr bike thn väska och en kriga?! 1600kr??

Skall kolla nu på förmiddagen, stadium, Intersport, team Sportia och bike thn. Tipps mottages väldigt tacksamt! Må väl grabbar(läs hen) för idag lyser solen!;)

Kriegas R-serie är värd pengarna om du vill ha en bra väska som håller länge. Testa dem hos Bike så märker du. R15 eller R20 räcker för det vardagliga, så man slipper ha stor kluns. Har haft min R15 i några år nu, inte lyckats förstöra den trots mycket användning i smuts, skog och långresor.

motorcycleshop.ie har bra priser och billig frakt jämfört med många andra, via e-bay samt egen site.

http://www.ebay.com/itm/Kriega-R15-...3?pt=LH_DefaultDomain_205&hash=item1c530e5f35
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Kriegas R-serie är värd pengarna om du vill ha en bra väska som håller länge. Testa dem hos Bike så märker du. R15 eller R20 räcker för det vardagliga, så man slipper ha stor kluns. Har haft min R15 i några år nu, inte lyckats förstöra den trots mycket användning i smuts, skog och långresor.

motorcycleshop.ie har bra priser och billig frakt jämfört med många andra, via e-bay samt egen site.

http://www.ebay.com/itm/Kriega-R15-...3?pt=LH_DefaultDomain_205&hash=item1c530e5f35

Tack! :) Du kör mest skogsmaskin, hur är det att köra sporthoj på gata? Lätt hänt att man kliver över 200. Tipps på sådan väska?

Tanken är att även min sambo skall kunna ha den på sig om vi tar en tur, och då kanske aerodynamiken spelar stor roll. Vill inte att hon skall ramla av eller ha ont i nalcken mer än nödvändigt! Skall strax fara till bike och se vad dem har.

Jag vill helst inte köpa någon skit men tycker att väskor för 1500-2000 är lire väl mycket för det lilla användningsområde vi skall ha dem till.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack! :) Du kör mest skogsmaskin, hur är det att köra sporthoj på gata? Lätt hänt att man kliver över 200. Tipps på sådan väska?

Tanken är att även min sambo skall kunna ha den på sig om vi tar en tur, och då kanske aerodynamiken spelar stor roll. Vill inte att hon skall ramla av eller ha ont i nalcken mer än nödvändigt! Skall strax fara till bike och se vad dem har.

Jag vill helst inte köpa någon skit men tycker att väskor för 1500-2000 är lire väl mycket för det lilla användningsområde vi skall ha dem till.

En R15 sitter som en limmad knäckebrödsmacka på ryggen. Inget vindmotstånd, inget fladder, inget bök. Haft den till sporthojar också. Största fördelarna är utformningen på axelremmarna, gör den väldigt smidigt att ta av/på utan att krångla med armarna. Samt den höga nivån på detaljer i vadderingen i axelremmar, spännremmar och gedigna kvalitetskänslan på allt. Jag gillar små väskor, man ska inte ha mycket på ryggen. R20 är väldigt lik, men lite längre bara. Aldrig haft en bättre ryggsäck, dessutom smidigt med kompatibilitet för vätskesystem. I skogen eller på autobahn kvittar, Kriega är din vän. Enda nackdelen med R15 är avsaknad av vattentäthet (bara det inre lilla facket är vattentätt). Men jag har en tom liten packrulle ("drybag") som innehållet hamnar i om det vankas regn.

Kriega-kollektionen i förrådet har blivit stor med åren, för att deras saker helt enkelt är så förbaskat bra. Kan även rekommendera Kriga US5 ,US10 ,US20 ,US30 om man vill ha mindre/flexibel packningslösning för alla typer av hojar med passagerarsadel. Med största sannolikhet framtidskompatibel med nästa hoj också. Eller en använda en US5 kopplad till en R15 för lite mer utrymme. Eller en Kube Pocket fram på en R15 för smidig förvaring av plånbok/öronproppar/GPS-spåsändare.

Boblbee nämns ofta som alternativ. Säkert en kanonrygga men aldrig förstått varför man skulle välja den istället då den är hård, medioker som ryggskydd, dyrare och ser ut som att man har en snöpulka på ryggen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top