Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp att bygga en handikappanpassad hoj till mig. Pga en förlamad hand kan jag inte köpa vilken hoj som helst. Jag är som många andra tjejer ganska kort och har svårt att nå ned i backen och det är så trist att komma in i depån har klarat sig utan att krascha där ute för att sen komma in i depån och inte nå ned, lutar hojen lite för mkt och vips har jag trillat har hojen över mig och sprattlar som en jävla fisk...

Hojen kommer att användas till bankörning men det gör ju ingenting om det går att regga den för gata också.
Jag är ute efter en hoj som är som en 125a eller 250 i storlek.
Jag vill ha en motor som jag kan sätta en rekluse koppling på, vilka motorer kan jag sätta en rekluse på?
Vilka motorer passar i en 125a eller 250 ram?
Vilken motor passar bäst för bankörning?


OBS! JAG VILL HA EN SPORTHOJ OCH INGEN MOTARD
ALLA FÖRSLAG OM ATT SÄTTA KOPPLING PÅ HÖGER HANDEN ELLER FOTBROMSEN ÄR INTE HELLER AKTUELLT

ALLA BRA FÖRSLAG MOTTAGES TACKSAMT :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Enligt hemsidan funkar de endast på HD och äldre Buell om man ser till Street-varianterna.
http://www.rekluse.com/

Däremot verkar den ju funka på diverse cross-, enduro- eller supermotohojar, jag kollade inte jättenoga där faktiskt så det du skulle kunna göra är att du köper en Aprilia RS250 och sätter en SXV450-motor i - eller annan valfri offroadmotor på 450 - 600 cc ungefär. Det finns flera på internet som byggt om på det viset. Efter hockeyn kan jag leta lite noggrannare... :)

EDIT: Folk som kan finns på http://www.supermono.se
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Aprilia mana 850 har ju fått fina betyg. Lite för ny och dyr kanske + att automat kanske inte finns med som alternativ. :)
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Tufft att köra med bara en hand, har du kört bana så förut? Jag klarar det knappt med både så det ska du ha en eloge för.

Jag har ingen aning om vilken storlek på motor du tänkt dig men det första som slår mig är iaf att använda sig av en v-twin eller stånka så att du kan hålla igen på bredden eftersom du troligtvis kommer ha ganska sparsamt med plats i en 125 el. 250 ram.

En stånkas register tror jag blir lite kort om du ska köra bana men om du ändå skulle satsa på en så är KTM:s 690 motorer lite mer varvvilliga än andra stånkor och skulle säkert fungera fint.

Vill du däremot köra v-twin så finns det mycket att välja på från trötta små custom twinnar på 125cc till en frisk Ducati 1198 motor. Ktm:s 990 motor är rätt kompakt och har 120hk, behöver du inte riktigt så mycket så har ju Aprilia en fin 550cc twin på ca 70hk, som du finner i SXV och RXV maskinerna. Den sistnämnda är riktigt kompakt och skulle nog utan problem få plats i en mindre ram.

Lycka till.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Aprilia RS 250 ram med en SXV/RXV 450/550 snurra alt. Husa 650 eller varför inte en Honda CR500, 2-takt är sååå underbart!:tummenupp
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag måste fråga. Jag antar att det är vänster han som är förlamad, hur håller du i dig?
Jag har sett konstruktioner där man fäster handen i styret, men det vågar du väl ändå inte göra på bana där chansen att vurpa är överhängande?
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
finns ju kitt att köpa för att bygga om en enduro/cross-hoj till en rr hoj! Och till dom finns ju rekluse
Hittar tyvär inte firman, men finns nog nån som vet vilka jag menar!
Här är en film om en sån hoj: http://www.450moto.com/

EDIT: fans ju iof kåpkitt på dendära sidan också! men det jag såg förut var komplett
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Kan man inte sätta fram och bakbroms på styret och koppla med högerfoten.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
ska man slänga i en cross/enduro motor ska det inte vara KTM, Husaberg eller liknande. Yamaha eller Honda motor för att slippa serva/mecka så mycket, jag vill bara tanka och köra :)

Har inte tid och det är alldeles för svårt att mecka i en ny kolv med en hand så inga 2-taktare.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Jag skickade PM har en vän som byggde en anordning för sin hand (amputerad pga mc olycka) han kanske kan hjälpa dig jag får fråga honom. Han kör med rekluse koppling.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Annars kanske en Suzuki Rgv 250 kan vara något, och leta på en sv 650 motor. borde gå att registrera oxå.

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp att bygga en handikappanpassad hoj till mig. Pga en förlamad hand kan jag inte köpa vilken hoj som helst. Jag är som många andra tjejer ganska kort och har svårt att nå ned i backen och det är så trist att komma in i depån har klarat sig utan att krascha där ute för att sen komma in i depån och inte nå ned, lutar hojen lite för mkt och vips har jag trillat har hojen över mig och sprattlar som en jävla fisk...

Hojen kommer att användas till bankörning men det gör ju ingenting om det går att regga den för gata också.
Jag är ute efter en hoj som är som en 125a eller 250 i storlek.
Jag vill ha en motor som jag kan sätta en rekluse koppling på, vilka motorer kan jag sätta en rekluse på?
Vilka motorer passar i en 125a eller 250 ram?
Vilken motor passar bäst för bankörning?


OBS! JAG VILL HA EN SPORTHOJ OCH INGEN MOTARD
ALLA FÖRSLAG OM ATT SÄTTA KOPPLING PÅ HÖGER HANDEN ELLER FOTBROMSEN ÄR INTE HELLER AKTUELLT

ALLA BRA FÖRSLAG MOTTAGES TACKSAMT :)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Annars kanske en Suzuki Rgv 250 kan vara något, och leta på en sv 650 motor. borde gå att registrera oxå.

Som sagt jag kan inte koppla så jag måste ha en motor där jag kan sätta på en rekluse koppling och vad jag har förstått så går inte det med en sv

Eller varför inte strunta i bakbromsen helt och koppla med högerfoten som du säger. Borde väl inte vara så svårt att fixa så kopplingspedalen låser sig i urkopplat läge genom att trycka den t ex åt vänster när den är i bottenläge för att kunna använda båda fötterna när man står still utan att lägga ur växeln.

Som sagt vill jag inte ha kopplingen på fotbromsen eller ett till grepp på högerhanden det blir för mkt för mig då jag har svårt för för mkt grejor så vill jag ha en automatkoppling så jag kan koncentrera mig på att ta mig runt banan :)

Jag måste fråga. Jag antar att det är vänster han som är förlamad, hur håller du i dig?
Jag har sett konstruktioner där man fäster handen i styret, men det vågar du väl ändå inte göra på bana där chansen att vurpa är överhängande?

Jag sätter små magneter runt handtaget och sen ett gäng i handsken så den sitter där den ska men även lätt lossnar när jag kraschar :)
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Varför inte kika på en SZR660, då får du ju en färdigbyggd stånka i en 250-ram. Eller är det nåt jag inte fattar? :va
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Varför inte kika på en SZR660, då får du ju en färdigbyggd stånka i en 250-ram. Eller är det nåt jag inte fattar? :va


Kan man sätta en rekluse koppling på en sån? Som sagt är mitt problem att jag inte kan koppla pga den förlamade handen sen vill jag ju även ha en liten lätt och smidig cykel som jag når ned på när jag sitter på den.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Köp Kawasakis lilla ninja, ser roligt ut dom som kommer till banorna.
Hur det blir med kopplingen låter jag vara osagt.

Ska du verkligen köra bana med bara en hand ? vill man verkligen vurpa och skada sig ännu mer låter det som en bra idé.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Köp en färdigbyggd singel hoj?

Typ cross 450 motor i 125 cc chassi. Får du rätt storlek på hoj. Någorlunda motor. Går att sätta rekluse på samtliga crossmotorer också.

Sen kan du börja rejsa i sound of singles också, inte fy skam...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Köp Kawasakis lilla ninja, ser roligt ut dom som kommer till banorna.
Hur det blir med kopplingen låter jag vara osagt.

Ska du verkligen köra bana med bara en hand ? vill man verkligen vurpa och skada sig ännu mer låter det som en bra idé.

Har varit inne på dem men det är inte tänkbart längre då det är för lite effekt, väger bly och går inte att sätta på en rekluse koppling.

Jag ska ha en "bärbar" hoj , jag e inte så stark med en hand ;)

Hehe ja jag ska fortsätta köra det kan inte bli så mkt värre än alla de skador jag redan har lyckats dra på mig så. Har inte självbevaresedrift nog att avstå från hojåkandet :) Om du kollar mitt garage så sitter jag bakpå i snabba gruppen och ändå varvar vi folk sjukt kul men ännu roligare att kunna börja köra själv igen :)
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej vad e rekluse ?? och kan du göra nogot öht med vänstar hand ??

vad har du kvar som fungerar ??

Hur hadde du tänkt dej o starta der finns ju solider men dom måsta ju ut växlas och i ett race så kan det ju gå mycket fel i starten (om du nu e helt handikappad i handen mm) iof det kan det ju göra i alla fall.
Sen då du kör kan du ju race växla men det har du nog fattat redan,

Sen minns ja att detta har ju vart uppe förr ang koppling (och att ni gosa lite med varandra på banan ) på sh vad kom ni fram då ?? :va:va

har du hört med handikappförbund mm eller va det kallas ?

//Robin
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top