Frågor man aldrig vågar ställa

creare

Guest
Ska du rejsa eller bara åka runt några varv för att det är kul?

Ska du rejsa så kan du räkna med att ALLA dina pengar kommer hamna där, oavsett hur mkt du gör själv. Med tiden kommer du lära dig mer och mer och därmed klara av att göra mer och mer själv.

Ska du bara köra lite ibland med din vanliga hoj är det inte alls mycket dyrare än själva bankörningsavgiften.

Ok, tack för infon Mark in da Park!
Rejs var i tanken när frågan ställdes.
Förstod nästan det, det är ju en relativ dyr hobby att bara åka gata redan så.. :huvet Får bli fortsatt rejs på gata helt enkelt då man varken är rik eller har sponsor:tummenupp
Skämt o sido.. Fan synd att det skall vara så mycket kostnader.. En mentor kan man nog pola ihop sig med men just pengarna är ett problem.

Ingen som har en helikopter & några k-pistar? :kulspruta

EDIT; credd till er som kämpar för o kunna rejsa bana :Bugar
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
e man newbie så behöver man bara skruva om man ramlar. Skriv in dig på en vanlig bandag, kör och se glad ut. Ha det som mål att inte ramla, inte att köra om alla på rakan.
 

0scar

Guest
Varför är alla tjejer så sjukt fixerade vid skor?
Om jag och dottern tar en fika på stan och jag ser en skitsnygg tjej med gigantiska lökar så säger jag "Såg du hon den blonda tjejen med gigantiska lökar som gick förbi nyss?"
Varpå hon säger "du menar hon som hade så slitet klackläder på sina pumps?"

Vad fan, hon hade bröst, inte fan såg jag om hon var barfota... :huvet

Skor ar da shit. Tycker kvinnor borde fa pjucks subventionerat, eller atminstone bidrag som tacker det nodvandigaste:fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Då är TIG ett självskrivet val.

Samma metodik dvs värm och stoppa i tråden/tennet.

Det viktiga är att se till att materialet smälter bra innan man stoppar dit tråden ,ser likadant ur som när lödtenn smälter -upprepa tills klart.

Det värsta du kan börja med är pinne,en klistrig OK48.00 elektrod som nybörjare är inget roligt.

Å andra sidan skall du ändå köpa en TIG-svets så får du möjligheten att svetsa pinne på köpet.

Nja.
Pinne har stora fördelar.
Förmodligen är det fördelarna som gett metoden dåligt rykte.
En rekorderlig pinnsvets går det att svetsa kraftiga konstruktioner utom hus med, även om det inte är helt rent/rostfritt där man svetsar.
Med kräm nog i svetsen, så kan man använda långa kablar, och därmed slippa släpa med sig svetsen till arbetsplatsen.

Vad ger det?
Jo erfarenheten och utrustningen anpassas för just detta.
Inte smidigt att pyra ihop tunnplåt på arbetsbänken med.

Svetsinvertrar för enfas (16A) fungerar bra och är smidiga till småjobb.
Så länge man väljer rätt elektrod.

Men:
Nu kan man tjöpa loss en inverter med TIG tillsats för vetiga peningar.
TIG ger fantastiskt fint resultat.
Så skall man köpa, så är det en sådan man skall ha.
Hur mycket effekt man behöver och vilken intermitens man kan stå ut med är personligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur svårt skulle det vara att flytta den?

Plättlätt. Du byter bara plats på allt på styret. Då får du broms och gas på vänstersida och kopplingen på höger.
Vips har det blivit betydligt mycket mer spännande att köra.
På samma gång kan man ju passa på att byta plats på bakbromsen och kopplingen så man stampar till på bakbromsen när man ska växla.
Annars blir det inte spännande ju.


Ja. Jag har aldrig kört någon indian så det har jag inte koll på.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, det där är väl inte helt korrekt? Det är med hänsyn till svärdet som bruden ska gå in på brudgummens vänstra sida vid giftermål, eftersom mannen hastigt ska kunna dra svärd och försvara sin brud. Står hon på höger sida är hon i vägen vid själva dragningen av svärdet. Väl?

Nja. Om du tar ett svärd (eller för enkelhetens skull en stav) i höger hand och jämför så märker du att det är mycket lättare att peta på någon med pinnen om denna står nära på din vänstra sida än om hon står nära på höger sida. Du har ju din arm mellan din kropp och svärdet och den är inte alls lika vass som svärdseggen.

Det där med att bruden går in på brudgummens vänstra sida vid bröllopet medan han har henne på höger sida när man går ut hänger ihop med att det är en gammal sed för att visa huruvida man är gift eller inte. Var man inte gift med kvinnan ifråga skulle hon gå till vänster medan hon skulle gå till höger om man var gift med henne.
Undantaget är om man har uniform så man måste ha högersidan fri för att kunna göra honnör.

Förr i tiden skulle en man ska när han anlände till festen föra sin hustru på sin högra sida. Om det inte är hustrun, går kvinnan på hans vänster sida. På detta enkla sätt visste den som meddelade gästerna ankomst vem han förde. Undantag var en man i uniform, hans mössa gjorde att han inte kunde göra honnör om damen fanns på höger sida. Detsamma gällde om de var ute och gick, genom att föra kvinnan på vänster eller höger sida talade mannen om för omgivningen i vilken relation de befann sig. Allt detta är numer förlegat och fungerar inte som signaler.

Annars gäller generellt etikettsregeln att damen skall vara på höger sida.


Korrekt. Det är ju dessutom så att hon står precis i svärdets väg "vid en eventuell dragning" om hon står på högersidan, så med lite sving i det hela är risken att man hugger sin brud:näsblod

Nej. Se ovan. På högersidan står hon i armbågens väg. På vänster sida är hon betydligt lättare att komma åt med svärdet och armbågar är generellt betydligt mindre farliga än svärd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja. Om du tar ett svärd (eller för enkelhetens skull en stav) i höger hand och jämför så märker du att det är mycket lättare att peta på någon med pinnen om denna står nära på din vänstra sida än om hon står nära på höger sida. Du har ju din arm mellan din kropp och svärdet och den är inte alls lika vass som svärdseggen.

Det där med att bruden går in på brudgummens vänstra sida vid bröllopet medan han har henne på höger sida när man går ut hänger ihop med att det är en gammal sed för att visa huruvida man är gift eller inte. Var man inte gift med kvinnan ifråga skulle hon gå till vänster medan hon skulle gå till höger om man var gift med henne.
Undantaget är om man har uniform så man måste ha högersidan fri för att kunna göra honnör.

Förr i tiden skulle en man ska när han anlände till festen föra sin hustru på sin högra sida. Om det inte är hustrun, går kvinnan på hans vänster sida. På detta enkla sätt visste den som meddelade gästerna ankomst vem han förde. Undantag var en man i uniform, hans mössa gjorde att han inte kunde göra honnör om damen fanns på höger sida. Detsamma gällde om de var ute och gick, genom att föra kvinnan på vänster eller höger sida talade mannen om för omgivningen i vilken relation de befann sig. Allt detta är numer förlegat och fungerar inte som signaler.

Annars gäller generellt etikettsregeln att damen skall vara på höger sida.

Nej. Se ovan. På högersidan står hon i armbågens väg. På vänster sida är hon betydligt lättare att komma åt med svärdet och armbågar är generellt betydligt mindre farliga än svärd.

Jag tror ändå att du har lite fel där... Hon kanske inte riskerar att få svärdet i sig, men genom att stå på hans högra sida kan han inte dra det. Hon är liksom ivägen för själva dragrörelsen, om du nu drar från vänster till höger såsom är brukligt. Gäller det då att snabbt dra svärd och försvara henne och hon står ivägen för själva dragningen får du inte upp ditt svärd och kan därmed inte försvara henne. Dragningen sker ju i form av en svepande rörelse från vänster till höger samtidigt som du vrider dig runt, och då ska väl hon gärna vara ur vägen? Står hon på högersidan kommer hon ju hamna mitt i den riktning du försöker ta dig... Tänker jag i alla fall.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Plättlätt. Du byter bara plats på allt på styret. Då får du broms och gas på vänstersida och kopplingen på höger.
Vips har det blivit betydligt mycket mer spännande att köra.
På samma gång kan man ju passa på att byta plats på bakbromsen och kopplingen så man stampar till på bakbromsen när man ska växla.
Annars blir det inte spännande ju.



Ja. Jag har aldrig kört någon indian så det har jag inte koll på.

Hmm, går inte rullen åt fel håll då, borde vara rätt mysko att köra.:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror ändå att du har lite fel där... Hon kanske inte riskerar att få svärdet i sig, men genom att stå på hans högra sida kan han inte dra det. Hon är liksom ivägen för själva dragrörelsen, om du nu drar från vänster till höger såsom är brukligt. Gäller det då att snabbt dra svärd och försvara henne och hon står ivägen för själva dragningen får du inte upp ditt svärd och kan därmed inte försvara henne. Dragningen sker ju i form av en svepande rörelse från vänster till höger samtidigt som du vrider dig runt, och då ska väl hon gärna vara ur vägen? Står hon på högersidan kommer hon ju hamna mitt i den riktning du försöker ta dig... Tänker jag i alla fall.

Nja. enligt mig tänker du lite fel där.
Ditt resonemang bygger på att du blir attackerad från höger sida och en attack kan ju lika gärna komma bakifrån, framifrån eller från vänster. Det finns alltid ett läge där hon kommer emellan. Och då är hon ju också ett skydd. Om någon vill hugga dig i ryggen skulle ju damen hamna ivägen om hon gick bakom dig.

Man drar svärdet rakt framåt uppåt samtidigt som man tar ett steg framåt. Sen vänder man sig dit attacken kommer ifrån. Varför skulle du vrida dig om inte attacken kommer från sidan? Vrider du dig så kommer ju svärdsskidan att följa med då den sitter fast vid din höft. Då måste du dra svärdet en längre sträcka innan det går fritt från svärdsskidan och då förlorar man ju tid.

För övrigt så är det ju så att en högerhänt man har svärdet på vänster sida och har därigenom ett visst skydd för sin vänstersida även om man inte skulle hinna få ut svärdet helt. Då är det bättre att damen går på höger sida och därigenom fungerar lite som skydd för den.

Det är ju på samma sätt så att sedvänjan att låta damen gå före genom dörren härrör sig från det att om någon står och lurpassar på andra sidan dörren så slipper du bli nerhuggen om du låter damen gå före.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nja.
Pinne har stora fördelar.
Förmodligen är det fördelarna som gett metoden dåligt rykte.
En rekorderlig pinnsvets går det att svetsa kraftiga konstruktioner utom hus med, även om det inte är helt rent/rostfritt där man svetsar.
Med kräm nog i svetsen, så kan man använda långa kablar, och därmed slippa släpa med sig svetsen till arbetsplatsen.

Vad ger det?
Jo erfarenheten och utrustningen anpassas för just detta.
Inte smidigt att pyra ihop tunnplåt på arbetsbänken med.

Svetsinvertrar för enfas (16A) fungerar bra och är smidiga till småjobb.
Så länge man väljer rätt elektrod.

Men:
Nu kan man tjöpa loss en inverter med TIG tillsats för vetiga peningar.
TIG ger fantastiskt fint resultat.
Så skall man köpa, så är det en sådan man skall ha.
Hur mycket effekt man behöver och vilken intermitens man kan stå ut med är personligt.
Finns det fortfaronde TIG-tillsats att köpa till Kemppi miniarc?
Fick en som inte funkade, bytte kondensatorer i den och nu går den som ny, men vore skoj om det gick att göra nått annat än grovjobb i 2mm+ gods...

Pinne är bara skitskoj när det är grova jävla pinnar (5mm och över) och massor av ampere i grovt matrial :)

Satan va OT nu :glömdet
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Fråga kolon:
:confused:
Finns det Cheyor som En MAN kan föra en logisk och givande konversation
med ?

:död
:död

Eller har man större chans att slå Stellan B i pingis med en golfklubba ?

:brinnerup
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fråga kolon:
:confused:
Finns det Cheyor som En MAN kan föra en logisk och givande konversation
med ?

:död
:död

Eller har man större chans att slå Stellan B i pingis med en golfklubba ?

:brinnerup

Svar nej, iallafall inte i längden, men du kan få dom att tro att ni har det.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hmm, går inte rullen åt fel håll då, borde vara rätt mysko att köra.:D

Rätt håll blir det ju.
Man vrider framåt för att åka fortare framåt.
Bakåt för att hejda sig lite.

Om man tittar på valfri NooB-på-hoj-video på tuben inser man
snart att det kanske inte vore så dumt med framgas. :tummenupp
Fast fasligt trist att slötuba efter det i och för sig. :rolleyes:

/e
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Rätt håll blir det ju.
Man vrider framåt för att åka fortare framåt.
Bakåt för att hejda sig lite.

Om man tittar på valfri NooB-på-hoj-video på tuben inser man
snart att det kanske inte vore så dumt med framgas. :tummenupp
Fast fasligt trist att slötuba efter det i och för sig. :rolleyes:

/e

Du har ju rätt, det går inte att panikgasa.

Ser inom snar framtid att det kommer att monteras som standarn strax efter abs och anti-spin.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja. enligt mig tänker du lite fel där.
Ditt resonemang bygger på att du blir attackerad från höger sida och en attack kan ju lika gärna komma bakifrån, framifrån eller från vänster. Det finns alltid ett läge där hon kommer emellan. Och då är hon ju också ett skydd. Om någon vill hugga dig i ryggen skulle ju damen hamna ivägen om hon gick bakom dig.

Man drar svärdet rakt framåt uppåt samtidigt som man tar ett steg framåt. Sen vänder man sig dit attacken kommer ifrån. Varför skulle du vrida dig om inte attacken kommer från sidan? Vrider du dig så kommer ju svärdsskidan att följa med då den sitter fast vid din höft. Då måste du dra svärdet en längre sträcka innan det går fritt från svärdsskidan och då förlorar man ju tid.

För övrigt så är det ju så att en högerhänt man har svärdet på vänster sida och har därigenom ett visst skydd för sin vänstersida även om man inte skulle hinna få ut svärdet helt. Då är det bättre att damen går på höger sida och därigenom fungerar lite som skydd för den.

Det är ju på samma sätt så att sedvänjan att låta damen gå före genom dörren härrör sig från det att om någon står och lurpassar på andra sidan dörren så slipper du bli nerhuggen om du låter damen gå före.

Inte så som jag ser det. Svärdet dras ju alltid från vänster till höger (om du är högerhänt och har skidan på vänster höft), så kommer attacken från höger så sker dragningen i samband med att du vrider dig åt höger. Kommer attacken bakifrån kan du välja vilket håll du ska vända runt åt, men eftersom dragningen blir långsammare om du vrider dig i vänstervarv (jag tänker att då kommer ju skidan röra sig i den riktning du själv rör dig i, och eftersom svärdet och skidan måste isär kommer du få jobba "åt andra hållet" med svärdet. Detta blir ju som du själv säger en längre rörelse, och svärdet kommer dessutom röra sig i motsatt riktning och nå motståndaren senare) är det bättre att vrida åt höger och dra som normalt med en svepande rörelse i rätt riktning. Kommer däremot attacken från vänster så vrider du dig ju såklart åt vänster, och där står din dam. Så det man får göra i det fallet är väl att ta ett steg snett rakt fram mot motsåndaren så att man hamnar "framför" damen som då hamnar till din vänstra sida och du drar som normalt. Alternativt kan du vrida dig åt höger (på samma sätt som om motståndet kommer bakifrån och sen bara fortsätta runt tills du hamnar åt vänster, fast du befinner du dig bakom din kvinna med henne på din högra sida vilket jag menar är dåligt. All min erfarenhet av kampsport och fäktning säger mig att jag hade velat ha min kvinna till vänster om jag skulle tvingas dra svärd, så riskerar hon inte att stå ivägen för min arm under själva dragrörelsen och därmed hindra eller sakta ner dragningen. Men det är väl kanske bara jag:)

Fast det där låter ju också lite konstigt i så fall, med tanke på att hela poängen med att ha damen på vare sig ena eller andra sidan var för att kunna dra svärd och skydda henne. Varför skulle man då låta henne agera sköld åt en själv liksom?:va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett svärd som ska dras med höger hand måste sitta på vänster sida, köp ett plastsvärd på en leksaksaffär och prova...

Det är omöjligt att dra ett svärd som är monterat på samma sida som handen man ska dra med...
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Lång text + Varför skulle man då låta henne agera sköld åt en själv liksom?:va

Finns bara fördelar med att ha kvinnan på vänstersidan, tänk följande scenario:
Du är ute på en liten promenad med din käresta, svärdet hänger givetvis med eftersom det gäller att kunna försvara sig. Plötsligt hoppar stråtrövar-sune fram för att råna dig och besudla din kvinna. Här gäller det att tänka snabbt, hur mycket älskar du kvinnan egentligen, har hon släppt till på sistone, eller bara gnällt och varit allmänt f*ttig? Beroende på utfallet av din snabba kalkyl kan du använda vänsterhanden till att antingen knuffa henne ur vägen eller dra in henne som ett skydd mellan dig och buset samtidigt som du med en elegant rörelse drar ditt svärd och visar vad som händer om man ger sig på en medlem i sporthäst.stentavla och dessutom medlem i kjettingjeNgeT:yoparty. Om du väljer att använda henne som skydd och hon överlever får du dock räkna med att sova i stallet de närmaste veckorna.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top